Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Technologia wytwarzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia wytwarzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,27zaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,27zaliczenie
wykładyW3 9 1,00,46egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie
W-3Podstawy matematyki, fizyki, chemii, grafiki inżynierskiej, wytrzymałości materiałów, mechaniki materiałoznawstwa, maszynoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procesami technologicznymi przekształcających materiały od stanu surowego do końcowego o określonym kształcie, wymiarach i właściwościach technologiczno-użytkowych
C-4Nabycie wiedzy z zakresu obróbki materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tolerancje i pasowania. Działania na wymiarach tolerowanych. Podzielnica uniwersalna2
T-A-2Kontrola jakości elementów, metody defektoskopowe4
T-A-3Materiały ceramiczne i kompozyty (sposoby otrzymywania)2
T-A-4Zaliczenie pisemne1
9
laboratoria
T-L-1Ręczna obróbka mechaniczna1
T-L-2Toczenie2
T-L-3Frezowanie1
T-L-4Obróbka kół zębatych1
T-L-5Wykonywanie i obróbka otworów1
T-L-6Szlifowanie1
T-L-7Obróbki wykańczające1
T-L-8Zaliczenie pisemne przedmiotu1
9
wykłady
T-W-1Specyfika technologii wytwarzania maszyn i urządzeń dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej1
T-W-2Obróbka cieplna i cieplno-chemiczna metali i stopów2
T-W-3Powłoki wzmacniające i ochronne. Technologie konstytuowania, badania i ocena przydatności do zastosowań praktycznych1
T-W-4Fizykalne i stereometryczno-kinematyczne uwarunkowania procesów obróbkowych. Rola i znaczenie narzędzia i obrabiarki1
T-W-5Ubytkowe technologie obróbki materiałów konstrukcyjnych. Bezubytkowe technologie obróbki. Wpływ zjawiska zgniotu i skurczu odlewniczego na własności i właściwości materiałów2
T-W-6Łączenie materiałów. Zgrzewanie, spawanie, lutowanie, klejenie, specjalne technologie łączenia materiałów. Kryteria wyboru metody obróbki w wytwarzaniu i obsługiwaniu maszyn i pojazdów rolniczych i leśnych2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Wykonanie prezentacji17
A-A-3Konsultacje4
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie dostępnej literatury oraz przewodnika do ćwiczeń16
A-L-3Opracowanie sprawozdań na podstawie wykonanych doświadczeń5
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.16
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z przedmiotu4
A-W-4Konsultacje1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C08_W02
Student ma wiedzę z zakresu materialów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz technologii kształtowania
TRL_1A_W17R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-4, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C08_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów konstrukcyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych metod wytwórczych dostosowanych do wymagań eksploatacyjnych
TRL_1A_U01, TRL_1A_U04, TRL_1A_U16, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C08_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu ich kształtowania oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_1A_K01, TRL_1A_K02, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C08_W02
Student ma wiedzę z zakresu materialów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz technologii kształtowania
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania, wskazać technologie obróbki)
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać technologie obróbki, opisać warunki prawidłowego procesu)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać technologie obróbki, opisać warunki prawidłowego procesu, opisać wpływ błędów technologicznych na uzyskany wynik)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać technologie obróbki, opisać warunki prawidłowego procesu, opisać wpływ błędów technologicznych na uzyskany wynik, zaproponować i uzasadnić zastosowanie poszczególnych technologii)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C08_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów konstrukcyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych metod wytwórczych dostosowanych do wymagań eksploatacyjnych
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, dobiera technologie wytwarzania)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, dobiera technologie wytwarzania, podaje różne możliwe rozwiązania)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C08_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu ich kształtowania oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i konieczności dokształcania

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002
  2. Perzyk M., Waszkiewicz S., Odlewnictwo, WNT, Warszawa, 2004
  3. Inżynieria produkcji, Tadeusz Karpiński, WNT, Warszawa, 2007
  4. Wiesław Olszak, Obróbka skrawaniem, WNT, Warszawa, 2009, 2
  5. Kazimierz Ochęduszko, Koła zębate, t. 1., 2, 3., WNT, Warszawa, 2009, 8
  6. Mieczysław Feld, Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Rudnik S, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1998
  4. Jakubiec Wł., Malinowski J, Metrologia wielkości geometrycznych, WNT, Warszawa, 1999
  5. Jakubiec Wł., Malinowski J, Metrologia wielkości geometrycznych, WNT, Warszawa, 2007
  6. Jerzy Nowacki, Marcin Chudziński, Przemysław Zmitrowicz, Lutowanie w budowie maszyn, WNT, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tolerancje i pasowania. Działania na wymiarach tolerowanych. Podzielnica uniwersalna2
T-A-2Kontrola jakości elementów, metody defektoskopowe4
T-A-3Materiały ceramiczne i kompozyty (sposoby otrzymywania)2
T-A-4Zaliczenie pisemne1
9

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ręczna obróbka mechaniczna1
T-L-2Toczenie2
T-L-3Frezowanie1
T-L-4Obróbka kół zębatych1
T-L-5Wykonywanie i obróbka otworów1
T-L-6Szlifowanie1
T-L-7Obróbki wykańczające1
T-L-8Zaliczenie pisemne przedmiotu1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyfika technologii wytwarzania maszyn i urządzeń dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej1
T-W-2Obróbka cieplna i cieplno-chemiczna metali i stopów2
T-W-3Powłoki wzmacniające i ochronne. Technologie konstytuowania, badania i ocena przydatności do zastosowań praktycznych1
T-W-4Fizykalne i stereometryczno-kinematyczne uwarunkowania procesów obróbkowych. Rola i znaczenie narzędzia i obrabiarki1
T-W-5Ubytkowe technologie obróbki materiałów konstrukcyjnych. Bezubytkowe technologie obróbki. Wpływ zjawiska zgniotu i skurczu odlewniczego na własności i właściwości materiałów2
T-W-6Łączenie materiałów. Zgrzewanie, spawanie, lutowanie, klejenie, specjalne technologie łączenia materiałów. Kryteria wyboru metody obróbki w wytwarzaniu i obsługiwaniu maszyn i pojazdów rolniczych i leśnych2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Wykonanie prezentacji17
A-A-3Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie dostępnej literatury oraz przewodnika do ćwiczeń16
A-L-3Opracowanie sprawozdań na podstawie wykonanych doświadczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.16
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z przedmiotu4
A-W-4Konsultacje1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C08_W02Student ma wiedzę z zakresu materialów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz technologii kształtowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie technologii wytwarzania, obejmującą pomiary i badania warsztatowe, tolerowanie wymiarów i działania na wymia-rach tolerowanych, obróbkę cieplną i cieplno-chemiczną metali i stopów, ubytkowe i bezubytkowe technologie wytwarzania, metody łączenia materiałów, obróbki wykańczające, powłoki wzmacniające i ochronne, stan warstwy wierzchniej części a trwałość i niezawodność maszyn, kryteria wyboru metody obróbki w wytwarzaniu maszyn i pojazdów rolniczych i leśnych, w tym niezbędną do zrozumienia wytwórczych procedur technologicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Nabycie wiedzy z zakresu obróbki materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procesami technologicznymi przekształcających materiały od stanu surowego do końcowego o określonym kształcie, wymiarach i właściwościach technologiczno-użytkowych
Treści programoweT-W-1Specyfika technologii wytwarzania maszyn i urządzeń dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej
T-W-2Obróbka cieplna i cieplno-chemiczna metali i stopów
T-W-3Powłoki wzmacniające i ochronne. Technologie konstytuowania, badania i ocena przydatności do zastosowań praktycznych
T-W-4Fizykalne i stereometryczno-kinematyczne uwarunkowania procesów obróbkowych. Rola i znaczenie narzędzia i obrabiarki
T-W-5Ubytkowe technologie obróbki materiałów konstrukcyjnych. Bezubytkowe technologie obróbki. Wpływ zjawiska zgniotu i skurczu odlewniczego na własności i właściwości materiałów
T-W-6Łączenie materiałów. Zgrzewanie, spawanie, lutowanie, klejenie, specjalne technologie łączenia materiałów. Kryteria wyboru metody obróbki w wytwarzaniu i obsługiwaniu maszyn i pojazdów rolniczych i leśnych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (nie potrafi ich rozpoznać i scharakteryzować)
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania, wskazać technologie obróbki)
4,0Student ma ugruntowaną wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać technologie obróbki, opisać warunki prawidłowego procesu)
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać technologie obróbki, opisać warunki prawidłowego procesu, opisać wpływ błędów technologicznych na uzyskany wynik)
5,0Student ma dogłębną wiedzę na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania (potrafi je rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, wskazać technologie obróbki, opisać warunki prawidłowego procesu, opisać wpływ błędów technologicznych na uzyskany wynik, zaproponować i uzasadnić zastosowanie poszczególnych technologii)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C08_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów konstrukcyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych metod wytwórczych dostosowanych do wymagań eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U16wykazuje znajomość wytwórczych procedur technologicznych dla części ma-szyn i urządzeń oraz potrafi zastosować właściwe sposoby lub metody przy obsługiwaniu i utrzymywaniu maszyn;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputero-we, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procesami technologicznymi przekształcających materiały od stanu surowego do końcowego o określonym kształcie, wymiarach i właściwościach technologiczno-użytkowych
C-4Nabycie wiedzy z zakresu obróbki materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
Treści programoweT-W-1Specyfika technologii wytwarzania maszyn i urządzeń dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej
T-W-2Obróbka cieplna i cieplno-chemiczna metali i stopów
T-W-3Powłoki wzmacniające i ochronne. Technologie konstytuowania, badania i ocena przydatności do zastosowań praktycznych
T-W-4Fizykalne i stereometryczno-kinematyczne uwarunkowania procesów obróbkowych. Rola i znaczenie narzędzia i obrabiarki
T-W-5Ubytkowe technologie obróbki materiałów konstrukcyjnych. Bezubytkowe technologie obróbki. Wpływ zjawiska zgniotu i skurczu odlewniczego na własności i właściwości materiałów
T-W-6Łączenie materiałów. Zgrzewanie, spawanie, lutowanie, klejenie, specjalne technologie łączenia materiałów. Kryteria wyboru metody obróbki w wytwarzaniu i obsługiwaniu maszyn i pojazdów rolniczych i leśnych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykład informacyjny
M-4Wykład problemowy
M-5Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena formująca: Wykonanie sprawozdania na podstwie wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Pisemne sprawdziany kontrolne w czasie trwania zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i sposobów ich kształtowania
3,5Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym)
4,0Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym)
4,5Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, dobiera technologie wytwarzania)
5,0Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym materiałom konstrukcyjnym i podejmuje decyzje o ich wyborze, dobiera technologie wytwarzania, podaje różne możliwe rozwiązania)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C08_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu ich kształtowania oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami i strukturą materiałów konstrukcyjnych
C-3Zapoznanie się z procesami technologicznymi przekształcających materiały od stanu surowego do końcowego o określonym kształcie, wymiarach i właściwościach technologiczno-użytkowych
C-4Nabycie wiedzy z zakresu obróbki materiałów konstrukcyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
Treści programoweT-W-1Specyfika technologii wytwarzania maszyn i urządzeń dla rolnictwa i gospodarki żywnościowej
T-W-2Obróbka cieplna i cieplno-chemiczna metali i stopów
T-W-3Powłoki wzmacniające i ochronne. Technologie konstytuowania, badania i ocena przydatności do zastosowań praktycznych
T-W-4Fizykalne i stereometryczno-kinematyczne uwarunkowania procesów obróbkowych. Rola i znaczenie narzędzia i obrabiarki
T-W-5Ubytkowe technologie obróbki materiałów konstrukcyjnych. Bezubytkowe technologie obróbki. Wpływ zjawiska zgniotu i skurczu odlewniczego na własności i właściwości materiałów
T-W-6Łączenie materiałów. Zgrzewanie, spawanie, lutowanie, klejenie, specjalne technologie łączenia materiałów. Kryteria wyboru metody obróbki w wytwarzaniu i obsługiwaniu maszyn i pojazdów rolniczych i leśnych
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień
4,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień
4,5Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych
5,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów konstrukcyjnych, sposobu kształtowania (wytwarzania części) i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju materiałów konstrukcyjnych i konieczności dokształcania