Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zdrowy tryb życia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomosc ogólnych zasad zywienia.
W-2Znajomosc podstawowych surowców i produktów pochodzenia roslinnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w aktywnym spedzaniu czasu.
C-2Zdobycie pogłebionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego zywienia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oddziaływanie roslin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.2
T-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.2
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.3
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.3
T-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady którymi nalezy kierowac sie przy wyborze zdrowego stylu zycia. Obliczanie dla kazdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI Body Mass Index).2
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spozywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzgledniajacego prawidłowe łaczenie potraw.2
T-A-7Potrzeby fizyczne organizmu ludzkiego. Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego zwiazana z wysiłkiem fizycznym - dobór cwiczen fizycznych w zaleznosci od trybu pracy, wieku i płci.2
T-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaz - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaz shiatsu.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-A-3Analiza informacji zawartych na opakowaniach produktów zywnosciowych.4
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnych.11
A-A-5Przygotowanie do dyskusji tematycznych.8
A-A-6Konsultacje2
A-A-7Przygotowanie do testu zaliczajacego tematyke cwiczen.10
A-A-8uczestnictwo w proponowanych technikach masażu1
A-A-9uczestnictwo w proponowanych ćwiczeniach fizycznych1
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-3Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna zwiazana z tematyka cwiczen
M-4Metody praktyczne - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusje
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
S-5Ocena formująca: zangażowanie studenta podczas zajęc aktywizujących

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_A04_W01
Student zna własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
TRL_1A_W26R1A_W06, R1A_W07InzA_W01C-2T-A-4, T-A-2M-2, M-3, M-1S-4, S-2, S-1
TRL_1A_A04_W02
Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
TRL_1A_W26R1A_W06, R1A_W07InzA_W01C-2T-A-4, T-A-6, T-A-2M-4, M-3S-5, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_A04_U01
Student praktycznie wykorzystuje zdobyta wiedze w kształtowaniu zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu.
TRL_1A_U01R1A_U01C-1T-A-3, T-A-1M-3, M-1, M-2S-4, S-3
TRL_1A_A04_U02
Student potrafi samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
TRL_1A_U01R1A_U01C-2T-A-4, T-A-2M-1, M-4, M-2S-1, S-4
TRL_1A_A04_U03
Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
TRL_1A_U01R1A_U01C-1, C-2T-A-4, T-A-8, T-A-7, T-A-2M-3, M-4, M-2S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_A04_K01
Student ma swiadomosc znaczenia roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
TRL_1A_K04R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-4, M-2, M-1S-2, S-4, S-3, S-1
TRL_1A_A04_K02
Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-2T-A-5, T-A-7, T-A-8M-4, M-2, M-3S-5, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_A04_W01
Student zna własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
2,0Student nie zna własciwosci prozdrowotnych surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
3,0Student zna w stopniu podstawowym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
3,5Student zna w stopniu zadowalajacym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
4,0Student zna w stopniu dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
TRL_1A_A04_W02
Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
2,0Student nie zna podstawowego składu roślinnych produktów spożywczych
3,0Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych
3,5Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych i niewielkim stopniu potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i dla niektórych produktów potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,5Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
5,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety uwzględniając preferencje spozywającego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_A04_U01
Student praktycznie wykorzystuje zdobyta wiedze w kształtowaniu zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu.
2,0Student nie posiadł wymaganej umiejetnosci.
3,0Student ma ogólne pojecie odnosnie kształtowania zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu.
3,5Student potrafi zastosowac w stopniu podstawowym zdobyta wiedze dotyczaca kształtowania zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu.
4,0Student dobrze radzi sobie z przełozeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu.
4,5Student dobrze radzi sobie z przełozeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu.
5,0Student bardzo dobrze radzi sobie z przełozeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu, wykazuje przy tym kreatywnosc i przejawia własna inicjatywe.
TRL_1A_A04_U02
Student potrafi samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
2,0Student nie potrafi samodzielnie skonstruowac całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalajacym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
TRL_1A_A04_U03
Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
2,0Student nie zna podstawowych ćwiczeń fizycznych
3,0Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, nie wdraża ich jako spędzanie wolnego czasu
3,5Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobyłą wiedzą przy rekreacyjnym spędzaniu wolnego czasu
4,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
4,5Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
5,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu dostosowując ćwiczenia do kondycji i trybu życia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_A04_K01
Student ma swiadomosc znaczenia roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
2,0Student nie ma swiadomosci znaczenia roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalajacym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
TRL_1A_A04_K02
Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
2,0Student nie ma świadomość potrzeby swojego organizmu odnośnie doznań fizycznych i psychicznych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
3,5Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,5Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu w celu prawidłowego funkcjonowania organizmu
5,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu, modyfikując je zależnie od potrzeb organizmu

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2004
  2. Hewson M.L., Horticulture as therapy. A practical guide to using horticulture as a therapeutic tool., HTM, 2004
  3. Hyams E., Rośliny w służbie człowieka., PWN, Warszawa, 1974
  4. Jędrzejko K., Kowalczyk B., Bacler B., Rośliny kosmetyczne., TEKST, Bydgoszcz, 2007
  5. Keville K., Zielona apteka. Rośliny, które leczą i zapobiegają., Świat Książki, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Brud Wł., Konopacka I., Tajemnice aromaterapii., Świat Książki, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oddziaływanie roslin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.2
T-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.2
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.3
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.3
T-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady którymi nalezy kierowac sie przy wyborze zdrowego stylu zycia. Obliczanie dla kazdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI Body Mass Index).2
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spozywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzgledniajacego prawidłowe łaczenie potraw.2
T-A-7Potrzeby fizyczne organizmu ludzkiego. Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego zwiazana z wysiłkiem fizycznym - dobór cwiczen fizycznych w zaleznosci od trybu pracy, wieku i płci.2
T-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaz - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaz shiatsu.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.6
A-A-3Analiza informacji zawartych na opakowaniach produktów zywnosciowych.4
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnych.11
A-A-5Przygotowanie do dyskusji tematycznych.8
A-A-6Konsultacje2
A-A-7Przygotowanie do testu zaliczajacego tematyke cwiczen.10
A-A-8uczestnictwo w proponowanych technikach masażu1
A-A-9uczestnictwo w proponowanych ćwiczeniach fizycznych1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_A04_W01Student zna własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W26ma podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, obejmującą ocenę jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju w Polsce i krajach europejskich, kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich, gospodarkę mediami komunalnymi, ściekami i odpadami, obiektami wodno-melioracyjnymi oraz turystycznymi i rekreacyjnymi, w tym przydatną i niezbędna dla dostrzegania i rozumienia aktualnych problemów i związków występujących w procesie rozwoju obszarów wiejskich, również z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłebionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego zywienia.
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.
T-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-3Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna zwiazana z tematyka cwiczen
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusje
S-1Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna własciwosci prozdrowotnych surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
3,0Student zna w stopniu podstawowym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
3,5Student zna w stopniu zadowalajacym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
4,0Student zna w stopniu dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym własciwosci prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roslinnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_A04_W02Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W26ma podstawową wiedzę w zakresie infrastruktury obszarów wiejskich, obejmującą ocenę jej obecnego stanu i perspektyw rozwoju w Polsce i krajach europejskich, kształtowanie zabudowy osiedli wiejskich, gospodarkę mediami komunalnymi, ściekami i odpadami, obiektami wodno-melioracyjnymi oraz turystycznymi i rekreacyjnymi, w tym przydatną i niezbędna dla dostrzegania i rozumienia aktualnych problemów i związków występujących w procesie rozwoju obszarów wiejskich, również z uwzględnieniem zagadnień związanych z ochroną środowiska naturalnego;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłebionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego zywienia.
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spozywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzgledniajacego prawidłowe łaczenie potraw.
T-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne - pokaz
M-3Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna zwiazana z tematyka cwiczen
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: zangażowanie studenta podczas zajęc aktywizujących
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowego składu roślinnych produktów spożywczych
3,0Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych
3,5Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych i niewielkim stopniu potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i dla niektórych produktów potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,5Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
5,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety uwzględniając preferencje spozywającego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_A04_U01Student praktycznie wykorzystuje zdobyta wiedze w kształtowaniu zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w aktywnym spedzaniu czasu.
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.
T-A-1Oddziaływanie roslin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna zwiazana z tematyka cwiczen
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wymaganej umiejetnosci.
3,0Student ma ogólne pojecie odnosnie kształtowania zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu.
3,5Student potrafi zastosowac w stopniu podstawowym zdobyta wiedze dotyczaca kształtowania zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu.
4,0Student dobrze radzi sobie z przełozeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu.
4,5Student dobrze radzi sobie z przełozeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu.
5,0Student bardzo dobrze radzi sobie z przełozeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjajacego aktywnemu spedzaniu czasu, wykazuje przy tym kreatywnosc i przejawia własna inicjatywe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_A04_U02Student potrafi samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłebionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego zywienia.
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.
T-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-4Metody praktyczne - pokaz
M-2Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie skonstruowac całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalajacym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie skonstruowac całodzienna diete w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_A04_U03Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu zycia poprzez własciwe wykorzystanie roslin ogrodniczych w aktywnym spedzaniu czasu.
C-2Zdobycie pogłebionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego zywienia.
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.
T-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaz - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaz shiatsu.
T-A-7Potrzeby fizyczne organizmu ludzkiego. Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego zwiazana z wysiłkiem fizycznym - dobór cwiczen fizycznych w zaleznosci od trybu pracy, wieku i płci.
T-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna zwiazana z tematyka cwiczen
M-4Metody praktyczne - pokaz
M-2Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
S-5Ocena formująca: zangażowanie studenta podczas zajęc aktywizujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych ćwiczeń fizycznych
3,0Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, nie wdraża ich jako spędzanie wolnego czasu
3,5Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobyłą wiedzą przy rekreacyjnym spędzaniu wolnego czasu
4,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
4,5Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
5,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu dostosowując ćwiczenia do kondycji i trybu życia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_A04_K01Student ma swiadomosc znaczenia roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K04ma świadomość wagi gospodarki żywnościowej i gospodarki leśnej dla społeczeństwa;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłebionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego zywienia.
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.
T-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.
T-A-1Oddziaływanie roslin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne - pokaz
M-2Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusje
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
S-1Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma swiadomosci znaczenia roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalajacym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie roslin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego zywienia i aktywnego spedzania czasu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_A04_K02Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłebionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego zywienia.
Treści programoweT-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady którymi nalezy kierowac sie przy wyborze zdrowego stylu zycia. Obliczanie dla kazdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI Body Mass Index).
T-A-7Potrzeby fizyczne organizmu ludzkiego. Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego zwiazana z wysiłkiem fizycznym - dobór cwiczen fizycznych w zaleznosci od trybu pracy, wieku i płci.
T-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaz - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaz shiatsu.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne - pokaz
M-2Wykład informacyjny z prezentacja multimedialna
M-3Metody aktywizujace - dyskusja dydaktyczna zwiazana z tematyka cwiczen
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: zangażowanie studenta podczas zajęc aktywizujących
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość potrzeby swojego organizmu odnośnie doznań fizycznych i psychicznych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
3,5Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,5Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu w celu prawidłowego funkcjonowania organizmu
5,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu, modyfikując je zależnie od potrzeb organizmu