Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ROL_2A_D05_K01 | W zakresie kompetencji student wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań, jakie istnieją między stanem gleby a jakością środowiska przyrodniczego |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ROL_2A_K01 | Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób |
---|
ROL_2A_K03 | Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości |
ROL_2A_K04 | Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_K01 | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób |
---|
R2A_K05 | ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
R2A_K06 | posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska |
R2A_K07 | ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu |
Cel przedmiotu | C-3 | Nabycie umiejętności ochrony i rekultywacji gleb objętych uprawą |
---|
C-2 | Zapoznanie z metodami oceny stopnia zdegradowania gleb użytkowanych rolniczo |
C-1 | Uświadomienie konieczności ochrony i rekultywacji gleb użytkowanych rolniczo w aspekcie kształtowania wysokiej ilości i jakości plonów roślin uprawnych oraz zdrowia zwierząt i ludzi |
Treści programowe | T-W-5 | Erozja wodna i wietrzna jako poważne czynniki degradacji gleb użytkowanych rolniczo. Przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne |
---|
T-W-1 | Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Prawne uregulowania wiążące się z tematyką przedmiotu - Ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 roku |
T-W-6 | Ochrona gleb organicznych użytkowanych rolniczo. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesowi murszenia. Zaliczenie wykładów |
T-W-3 | Degradacja kwasowa gleb użytkowanych rolniczo - przyczyny, skutki, zapobieganie i sposoby regulacji pH gleby |
T-W-2 | Degradacja fizyczna gleb użytkowanych rolniczo (zniszczenie struktury, zagęszczenie gleb, nieodpowiednie stosunki wodno-powietrzne) - przyczyny, konsekwencje, zabiegi profilaktyczne i rekultywacyjne |
T-W-4 | Degradacja chemiczna gleb w postaci zanieczyszczenia przez metale ciężkie, substancje organiczne, w tym produkty ropopochodne, pozostałości pestycydów oraz nadmierną ilość soli (zasolenie). Detoksykacja gleb metodami "in situ" i "ex situ", w tym fitoremediacja i bioremediacja |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
---|
M-2 | Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony i rekultywacji gleb, nie posiada żadnej świadomości o wpływie stanu gleb na jakość środowiska przyrodniczego |
3,0 | Student wykazuje się dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony i rekultywacji gleb, jest dostatecznie świadomy roli, jaką odgrywa stan i czystość gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego |
3,5 | Student cechuje się ponad dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony i rekultywacji gleb, jest w stopniu zadowalającym (ponad dostatecznym) świadomy roli, jaką odgrywają gleby w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego |
4,0 | Student wykazuje się dobrą odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony i rekultywacji gleb, jest w stopniu dobrym świadomy roli, jaką odgrywa stan i czystość gleb w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego |
4,5 | Student cechuje się ponad dobrą odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony i rekultywacji gleb, jest w stopniu ponad dobrym świadomy roli, jaką odgrywają gleby w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego |
5,0 | Student wykazuje się bardzo dobrą odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony i rekultywacji gleb, jest w stopniu bardzo dobrym świadomy roli, jaką odgrywają gleby w kształtowaniu jakości środowiska przyrodniczego |