Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (S2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie
Sylabus przedmiotu Ocena oddziaływania na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rolnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena oddziaływania na środowisko | ||
Specjalność | Doradztwo w agroturyźmie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | OOŚ w polsce i na świecie. Decyzja środowiskowa | 2 |
T-W-2 | Postępowanie kwalifikjacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Procedury wymagane w ramach OOŚ. | 2 |
T-W-3 | Zakres raportu. Wymagania RDOŚ. | 2 |
T-W-4 | Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ. | 3 |
T-W-5 | Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania. | 2 |
T-W-6 | Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu. | 3 |
T-W-7 | Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu. | 2 |
T-W-8 | Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko. | 3 |
T-W-9 | Analiza raportu do OOŚ na wybranym przykładzie | 2 |
T-W-10 | Oceny oddziaływania na środowisko dla farm wiatrowych | 2 |
T-W-11 | Oceny oddziaływania na środowisko transgraniczne | 2 |
T-W-12 | Analizy porealizacyjne | 2 |
T-W-13 | Akty prawne niezbedne w procesie OOŚ | 2 |
T-W-14 | Zaliczenie wykładów | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D02A_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zakwalifikować przedsięwzięcia wymagajace OOŚ, rozpoznać źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzować środowisko, opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska, zaproponować metody wtym techniczne dla ograniczenia uciążliwości. | ROL_2A_W09 | R2A_W05, R2A_W07 | C-1 | T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-11, T-W-12, T-W-3, T-W-10, T-W-4, T-W-8, T-W-13, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D02A_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikajace z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określić środki zaradcze. Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu | ROL_2A_U03 | R2A_U04, R2A_U05 | C-1 | T-W-13, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
ROL_2A_D02A_U02 Student posiada umiejętność przygotowania prezentacji z zakresu OOŚw formie werbalnej i graficznej | ROL_2A_U07 | R2A_U02 | C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-11, T-W-4, T-W-8 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ROL_2A_D02A_K01 Student ma zdolność do postrzegania relacji technologia a środowisko, ma świadomość skutków złej oceny technologii i konsekwencji dla środowiska | ROL_2A_K03 | R2A_K05 | C-1 | T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-12 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
ROL_2A_D02A_K02 Student w wyniku odbytych zajęć ma zdolność oceny skutków środowiskowych i społecznych nieprawidłowo przeprowadzonej oceny wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia | ROL_2A_K04 | R2A_K06 | C-1 | T-W-13, T-W-12, T-W-4 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D02A_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zakwalifikować przedsięwzięcia wymagajace OOŚ, rozpoznać źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzować środowisko, opisać oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska, zaproponować metody wtym techniczne dla ograniczenia uciążliwości. | 2,0 | student nie zna podstaw kategoryzacji przedsięwzięć |
3,0 | student zna podstawy kategoryzacji, nie potrafi w pełni okreslić zakresu raportu | |
3,5 | student poprawnie korzysta z dostarczonych materiałów pomocniczych | |
4,0 | student potrafi uzupełnić materiały niezbędna dla wykonania raportu | |
4,5 | student poprawnie wykonał raport | |
5,0 | student właściwie ocenia i proponuje metody ochrony środowiska w oparciu o nowe technologie, prezentuje raport wraz z opracowaniem graficznym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D02A_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie określić zagrożenia dla środowiska wynikajace z analizowanej technologii i ocenić elementy środowiska podlegajace zagrożeniu, określić środki zaradcze. Student umie oszacować wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu | 2,0 | student nie umie określic zagrożeń wynikajacych z technologii analizowanego przedsiewzięcia |
3,0 | student okresla zagrożenia lecz brak powiazań z elementami środowiska | |
3,5 | student potrafi określić zagrożenia i zaproponować środki zaradcze | |
4,0 | student umie przygotować materiał niezbędny dla opracowania raportu | |
4,5 | student umie oszacować skutki środowiskowe wynikajace z różnych etapów przedsięwzięcia (realizacji,działalności, likwidacji) | |
5,0 | student umie dać w raporcie pełne zalecenia dla ochrony środowiska, | |
ROL_2A_D02A_U02 Student posiada umiejętność przygotowania prezentacji z zakresu OOŚw formie werbalnej i graficznej | 2,0 | student ma bierną postawę i nie bierze udziały w zajęciach |
3,0 | student uczestniczy w opracowaniu materiałów | |
3,5 | student współpracuje z grupą i samodzielnie przygotowuje część materiałów | |
4,0 | student opracowuje część raportu | |
4,5 | student prezentuje raport | |
5,0 | student prezentuje raport wraz z bogatą oprawą graficzną |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ROL_2A_D02A_K01 Student ma zdolność do postrzegania relacji technologia a środowisko, ma świadomość skutków złej oceny technologii i konsekwencji dla środowiska | 2,0 | student nie potrafi sformułować zależności |
3,0 | student dostrzega zależności pomiędzy technologią a środowiskiem lecz nie w pełni umie je okreslić | |
3,5 | student określa zależności lecznie na wszystkich etapach przedsięwzięcia | |
4,0 | student określa zależnosci na wszystkich etapach | |
4,5 | student ma świadomość wpływu technologii na środowisko | |
5,0 | student przeprowadz prawidłową ocenę zależności podejmowanych działań i ich konsekwencji dla stanu środowiska | |
ROL_2A_D02A_K02 Student w wyniku odbytych zajęć ma zdolność oceny skutków środowiskowych i społecznych nieprawidłowo przeprowadzonej oceny wpływu na środowisko analizowanego przedsięwzięcia | 2,0 | student nie potrafi ocenić skutków |
3,0 | student ocenia skutki środowiskowe | |
3,5 | student ocenia skutki środowiskowe i społeczne lecz niepełne | |
4,0 | student prawidłowo ocenia skutki środowiskowe i społeczne | |
4,5 | student ma świadomość konsekwencji nieprawidłowo wykonanej OOŚ | |
5,0 | student ma świadomość postępowania zgodnego z prawem i zasadami etyki |
Literatura podstawowa
- Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Poradnik przeprowadzania Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 1998, 1
- Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik
- Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1