Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N2)
specjalność: Doradztwo w agroturyźmie

Sylabus przedmiotu Integrowane metody ochrony roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Integrowane metody ochrony roślin
Specjalność Doradztwo rolnicze
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>, Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW3 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z przedmiotów botanika, fizjologia roślin, gleboznawstwo, ogólna uprawa roli i roślin i szczegółowa uprawa roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie wpływu czynników agrotechnicznych na zdrowotność roślin i zachwaszczenie upraw roślin rolniczych
C-2Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed patogenami
C-3Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.3
T-A-2Diagnostyka najważniejszych szkodników (rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i ich zwalczanie w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania szkodników w uprawach pod osłonami.3
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.3
9
wykłady
T-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.3
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.3
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów9
A-A-3udział w konsultacjach7
A-A-4studiowanie poleconej literatury dotyczącej przedmiotu5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wiedzy z ćwiczeń8
A-W-3udział w pisemnym zaliczeniu2
A-W-4udział w konsultacjach6
A-W-5studiowanie polecanej fachowej literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda sytuacyjna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed patogenami
ROL_2A_W06R2A_W06, R2A_W07C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03_U01
Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii związanych z integrowaną ochroną roślin
ROL_2A_U02R2A_U03, R2A_U06C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_2A_D03_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych pestycydów i metod ograniczania patogenów
ROL_2A_K01, ROL_2A_K03, ROL_2A_K04R2A_K01, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1
ROL_2A_D03_K02
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów roślin rolniczych i ochronę środowiska naturalnego
ROL_2A_K03, ROL_2A_K04R2A_K05, R2A_K06C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1
ROL_2A_D03_K03
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu pestycydów na środowisko
ROL_2A_K03, ROL_2A_K04R2A_K05, R2A_K06C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03_W01
Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed patogenami
2,0nie zna podstawowych metod zwalczania chorób roślin
3,0zna podstawowe metody zwalczania chorób roślin
3,5zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady doboru środków chemicznych
4,0zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin,
4,5zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, zna zasady układania programów integrowanej ochrony roślin przed chwastami, szkodnikami i chorobami
5,0zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, zna zasady układania programów integrowanej ochrony roślin przed chwastami, szkodnikami i chorobami, potrafi dobierać wymiennie środki chemiczne i proponować metody i środki będące najmniejszym obciążeniem dla środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03_U01
Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii związanych z integrowaną ochroną roślin
2,0nie posiada umiejętności zastosowania żadnej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów
3,0posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu
3,5posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów
4,0posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin
4,5posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, posiada umiejętność doboru środków ochrony roślin
5,0posiada umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów poprawnie dopasowanej do zwalczanego obiektu, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, posiada umiejętność doboru środków ochrony roślin i układania programów integrowanej ochrony roślin przed chwastami, szkodnikami i chorobami,

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_2A_D03_K01
Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych pestycydów i metod ograniczania patogenów
2,0nie ma świadomości konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania
3,0ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_2A_D03_K02
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów roślin rolniczych i ochronę środowiska naturalnego
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane
ROL_2A_D03_K03
Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu pestycydów na środowisko
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane

Literatura podstawowa

  1. Aldrich R.J., Ekologia chwastów w roślinach uprawnych, TChiIE, Opole, 1997
  2. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
  3. Cichocka E., Czajkowska B., Goszczyński W., Kropczyńska-Linkiewicz D., Nawrocka B., Nowicki B., . Integrowane metody zwalczania szkodników i chorób w uprawach pod osłonami, SGGW, Warszawa, 1994
  4. Häni F. Popow G., Reinhard H., Schwarz A., Tanner, Vorlet., Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej, PWRiL, Warszawa, 1998
  5. Kochman J., Węgorek W, Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997
  6. Miętkiewski R., Żurek M., Janowicz K., Zarys ochrony roślin, WSPR, Siedlce, 1990
  7. Woźnica Z., Herbologia. Podstawy biologii, ekologii i zwalczania chwastów., PWRiL, Poznań, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Zalecenia ochrony roślin, IOR, Poznań, 2011
  2. Błaszkowski J., Tadych M., Madej T., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, Wyd. AR, Szczecin, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.3
T-A-2Diagnostyka najważniejszych szkodników (rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i ich zwalczanie w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania szkodników w uprawach pod osłonami.3
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.3
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.3
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.3
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów9
A-A-3udział w konsultacjach7
A-A-4studiowanie poleconej literatury dotyczącej przedmiotu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wiedzy z ćwiczeń8
A-W-3udział w pisemnym zaliczeniu2
A-W-4udział w konsultacjach6
A-W-5studiowanie polecanej fachowej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D03_W01Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod ochrony roślin przed patogenami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_W06posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu metod zwiększania produktywności roślin i wdrażania najnowszych osiągnięć do praktyki rolniczej w tym obejmujących proekologiczne technologie produkcji roślin, nowe systemy nawożenia i biologiczne zwalczanie chorób i szkodników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie wpływu czynników agrotechnicznych na zdrowotność roślin i zachwaszczenie upraw roślin rolniczych
C-2Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed patogenami
Treści programoweT-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.
T-A-2Diagnostyka najważniejszych szkodników (rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i ich zwalczanie w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania szkodników w uprawach pod osłonami.
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.
T-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda sytuacyjna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych metod zwalczania chorób roślin
3,0zna podstawowe metody zwalczania chorób roślin
3,5zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady doboru środków chemicznych
4,0zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin,
4,5zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, zna zasady układania programów integrowanej ochrony roślin przed chwastami, szkodnikami i chorobami
5,0zna metody zwalczania chorób roślin, zna zasady doboru środków chemicznych, zna zasady korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, zna zasady układania programów integrowanej ochrony roślin przed chwastami, szkodnikami i chorobami, potrafi dobierać wymiennie środki chemiczne i proponować metody i środki będące najmniejszym obciążeniem dla środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D03_U01Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii związanych z integrowaną ochroną roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami
Treści programoweT-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.
T-A-2Diagnostyka najważniejszych szkodników (rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i ich zwalczanie w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania szkodników w uprawach pod osłonami.
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.
T-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda sytuacyjna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: sprawdzian
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wiedzy z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejętności zastosowania żadnej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów
3,0posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu
3,5posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów
4,0posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin
4,5posiada umiejętność poprawnego dopasowania metody ochrony roślin do zwalczanego obiektu; ma umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, posiada umiejętność doboru środków ochrony roślin
5,0posiada umiejętność zastosowania wybranej metody zwalczania chorób, szkodników i patogenów poprawnie dopasowanej do zwalczanego obiektu, posiada umiejętność korzystania z Zaleceń Ochrony Roślin, posiada umiejętność doboru środków ochrony roślin i układania programów integrowanej ochrony roślin przed chwastami, szkodnikami i chorobami,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D03_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych pestycydów i metod ograniczania patogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K01Ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w rolnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się prze całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie wpływu czynników agrotechnicznych na zdrowotność roślin i zachwaszczenie upraw roślin rolniczych
C-2Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed patogenami
C-3Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami
Treści programoweT-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.
T-A-2Diagnostyka najważniejszych szkodników (rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i ich zwalczanie w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania szkodników w uprawach pod osłonami.
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.
T-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda sytuacyjna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania
3,0ma świadomość konieczności ciągłego samodoskonalenia się i dokształcania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D03_K02Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów roślin rolniczych i ochronę środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Poznanie wpływu czynników agrotechnicznych na zdrowotność roślin i zachwaszczenie upraw roślin rolniczych
C-2Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed patogenami
C-3Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami
Treści programoweT-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.
T-A-2Diagnostyka najważniejszych szkodników (rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i ich zwalczanie w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania szkodników w uprawach pod osłonami.
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.
T-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda sytuacyjna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_2A_D03_K03Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wpływu pestycydów na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_2A_K03Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości plonów rolniczych z uwzględnieniem ochrony, kształtowania i stanu środowiska naturalnego i roli agroturystyki w rozwoju przedsiębiorczości
ROL_2A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z metodami ochrony roślin przed patogenami
C-3Opanowanie umiejętności zastosowania integrowanej ochrony roślin rolniczych przed patogenami
Treści programoweT-A-1Opracowywanie strategii integrowanej ochrony (ziemniak, zboża, burak, rzepak, rośliny motylkowe) przed najgroźniejszymi sprawcami chorób.
T-A-2Diagnostyka najważniejszych szkodników (rzepak ozimy, ziemniak i burak, warzywa kapustne, rośliny motylkowe) i ich zwalczanie w zintegrowanej ochronie roślin. Integrowane metody zwalczania szkodników w uprawach pod osłonami.
T-A-3Możliwości zastosowania integrowanej metody ograniczania zachwaszczenia w wybranych roślinach rolniczych uprawianych w rolnictwie konwencjonalnym i zrównoważonym.
T-W-1Istota i definicja integrowanej ochrony roślin przed chorobami. Ocena zdrowotności stanowisk uprawy i materiału rozmnożeniowego. Wpływ nawożenia, nawadniania i zmianowania na zdrowotność roślin. Fizyczne metody ochrony roślin. Biologiczne metody ochrony roślin. Hodowla odpornościowa Biotechnologia w zwiększaniu oporu środowiska na czynniki chorobotwórcze i odporność roślin na choroby. Stosowanie biologicznych i chemicznych preparatów w integrowanej ochronie roślin.
T-W-2Strategie ochrony roślin. Idea integrowanych programów ochrony roślin. Kompleksowe metody ochrony najczęściej uprawianych roślin rolniczych w północno-zachodniej Polsce w oparciu o metody niechemiczne i chemiczne. Dobór odpowiednich środków ochrony roślin w zależności od prognoz pojawu szkodnika i celu uprawy roślin. Biologiczne metody w integrowanych programach ochrony roślin.
T-W-3Chwasty i ich znaczenie w agrocenozach w aspekcie bioróżnorodności a ich zwalczanie. Wpływ czynników agrotechnicznych na stan i stopień zachwaszczenia roślin rolniczych. Zapobieganie zachwaszczeniu i przegląd współczesnych tendencji w ograniczeniu zachwaszczenia. Aktualne tendencje zmian w produkcji i stosowaniu herbicydów. Technika stosowania herbicydów - zagrożenia dla użytkownika, środowiska i roślin uprawnych wynikające z nieprawidłowego ich stosowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3metoda sytuacyjna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
M-5pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu tylko czasem zwraca uwagę na dobro środowiska
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu nie zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu przeważnie zwraca uwagę na dobro środowiska
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, a przy ich podejmowaniu zawsze zwraca uwagę na dobro środowiska, decyzje te są logiczne i przemyślane