Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy rolnictwa precyzyjnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy rolnictwa precyzyjnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana znajomość zagadnień z maszyn rolniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicja rolnictwa precyzyjnego. Globalny system lokalizacji. Współczedne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cylke zadań praktycznych i teoretycznych wykoerzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. System globalnej lokalizacji, a możliwość jego wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach12
A-W-2Stodiowanie literatury przedmiotu24
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - prezentacje multimedialne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Aktywne uczestniczenie w zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O15-P_W01
Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn rolniczych, ekonomiczną oraz wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowan produkcji rolniczej
ROL_1A_W02, ROL_1A_W19R1A_W02, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O15-P_U01
Potrafi zaprojektować technologię produkcji roślinnej oraz ma umiejętności doboru pojazdów i narzędzi do określonej technologii
ROL_1A_U04, ROL_1A_U07R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O15-P_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności oraż ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej.
ROL_1A_K05, ROL_1A_K06R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O15-P_W01
Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn rolniczych, ekonomiczną oraz wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowan produkcji rolniczej
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O15-P_U01
Potrafi zaprojektować technologię produkcji roślinnej oraz ma umiejętności doboru pojazdów i narzędzi do określonej technologii
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O15-P_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności oraż ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej.
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania

Literatura podstawowa

  1. Gozdowski Dariusz, Samborski Stanisław, Sioma Sławomir, Rolnictwo precyzyjne, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, PWN, Warszawa, 2010
  3. Lamparski J., NAVSTAR GPS od teorii do praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja rolnictwa precyzyjnego. Globalny system lokalizacji. Współczedne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cylke zadań praktycznych i teoretycznych wykoerzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. System globalnej lokalizacji, a możliwość jego wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym.12
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach12
A-W-2Stodiowanie literatury przedmiotu24
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O15-P_W01Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn rolniczych, ekonomiczną oraz wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowan produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
ROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-W-1Definicja rolnictwa precyzyjnego. Globalny system lokalizacji. Współczedne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cylke zadań praktycznych i teoretycznych wykoerzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. System globalnej lokalizacji, a możliwość jego wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Aktywne uczestniczenie w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O15-P_U01Potrafi zaprojektować technologię produkcji roślinnej oraz ma umiejętności doboru pojazdów i narzędzi do określonej technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
ROL_1A_U07Ma umiejętność doboru pojazdów, maszyn i narzędzi do określonej technologii produkcji roślin rolniczych z uwzględnieniem analizy kosztów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-W-1Definicja rolnictwa precyzyjnego. Globalny system lokalizacji. Współczedne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cylke zadań praktycznych i teoretycznych wykoerzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. System globalnej lokalizacji, a możliwość jego wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Aktywne uczestniczenie w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O15-P_K01Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności oraż ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-W-1Definicja rolnictwa precyzyjnego. Globalny system lokalizacji. Współczedne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cylke zadań praktycznych i teoretycznych wykoerzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. System globalnej lokalizacji, a możliwość jego wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Aktywne uczestniczenie w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania