Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze skutki chemizacji rolnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowej wiedzy z gleboznawstwa, chemii rolnej, ochrony roślin dotyczącej właściwości fizycznych, fizykochemicznych, chemicznych i biologicznych gleb, asortymentu i właściwości agrochemicznych nawozów i odpadów, właściwości i zasad stosowania pestycydów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
C-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
C-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zakres chemizacji rolnictwa, rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym1
T-W-2Regulacje prawne zapobiegające ujemnym skutkom chemizacji rolnictwa2
T-W-3Skutki produkcji i stosowania nawozów naturalnych i organicznych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach naturalnych i organicznych2
T-W-4Skutki produkcji i stosowania nawozów mineralnych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach mineralnych2
T-W-5Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych3
T-W-6Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa1
T-W-7Stosowanie odpadów o znaczeniu nawozowym a ochrona środowiska1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie treści programowych18
A-W-3Konsultacje8
A-W-4Przygotowanie opracowania wybranego tematu10
A-W-5Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole o
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-P_W01
W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemiczne środkow produkcji (nawozy, pestycydy) i skutki ich odziaływania na biosferę
ROL_1A_W05R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3M-2, M-1S-1
ROL_1A_O08-P_W02
W czasie realizacji zajęć student pozna zasady doboru agrochemikaliów w aspekcie racjonalnego ich wykorzystania i ochrony zasobów przyrody
ROL_1A_W18R1A_W05C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-P_U01
Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić skutki chemizacji ronictwa, przygotować plan minimalizacji przyrodniczych skutków chemizacji, zinterpetować i zaprezentować go podmiotom związanym z gospodarką rolną i ochroną środowiska
ROL_1A_U12, ROL_1A_U13R1A_U02, R1A_U08InzA_U01C-2T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O08-P_K01
Student po zrealizowaniu programu wykładów będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
ROL_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-P_W01
W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemiczne środkow produkcji (nawozy, pestycydy) i skutki ich odziaływania na biosferę
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
ROL_1A_O08-P_W02
W czasie realizacji zajęć student pozna zasady doboru agrochemikaliów w aspekcie racjonalnego ich wykorzystania i ochrony zasobów przyrody
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-P_U01
Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić skutki chemizacji ronictwa, przygotować plan minimalizacji przyrodniczych skutków chemizacji, zinterpetować i zaprezentować go podmiotom związanym z gospodarką rolną i ochroną środowiska
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O08-P_K01
Student po zrealizowaniu programu wykładów będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa

Literatura podstawowa

  1. Gary W.vanLoon,Stephen J. Duffy, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2007
  2. Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa, 1999, II
  3. Praca zbiorowa, Przyrodnicze wykorzystanie odpadow. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Materiały szkoleniowe nr 91, Stosowanie agrochemikaliów, IUNG PIB, Puławy, 2005
  2. Czyż E.A. i in., Emisja gazów cieplarnianych i amoniaku w rolnictwie, Acta Agrophysica, PAN, Lublin, Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskigo PAN w Lublinie, 2007, 150
  3. MRiRW: MŚ, Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej, Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa, Warszawa, 2004, III
  4. Ustawa o nawozach i nawożeniu, Dz.U. z 2007 r. nr 147,poz. 1033, 2007
  5. Ustawa o ochronie roślin, Dz. U. z 2008 r. nr 133, poz. 849, 2008
  6. GUS, Roczniki statystyczne Ochrona Środowiska, GUS, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres chemizacji rolnictwa, rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym1
T-W-2Regulacje prawne zapobiegające ujemnym skutkom chemizacji rolnictwa2
T-W-3Skutki produkcji i stosowania nawozów naturalnych i organicznych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach naturalnych i organicznych2
T-W-4Skutki produkcji i stosowania nawozów mineralnych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach mineralnych2
T-W-5Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych3
T-W-6Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa1
T-W-7Stosowanie odpadów o znaczeniu nawozowym a ochrona środowiska1
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie treści programowych18
A-W-3Konsultacje8
A-W-4Przygotowanie opracowania wybranego tematu10
A-W-5Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O08-P_W01W wyniku zrealizowanych zajęć student będzie znał właściwości agrochemiczne środkow produkcji (nawozy, pestycydy) i skutki ich odziaływania na biosferę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
Treści programoweT-W-4Skutki produkcji i stosowania nawozów mineralnych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach mineralnych
T-W-1Zakres chemizacji rolnictwa, rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym
T-W-6Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa
T-W-3Skutki produkcji i stosowania nawozów naturalnych i organicznych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach naturalnych i organicznych
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole o
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O08-P_W02W czasie realizacji zajęć student pozna zasady doboru agrochemikaliów w aspekcie racjonalnego ich wykorzystania i ochrony zasobów przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemikaliów stosowanych w rolnictwie i przyrodniczymi skutkami ich stosowania
Treści programoweT-W-3Skutki produkcji i stosowania nawozów naturalnych i organicznych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach naturalnych i organicznych
T-W-4Skutki produkcji i stosowania nawozów mineralnych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach mineralnych
T-W-6Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa
T-W-1Zakres chemizacji rolnictwa, rodzaje agrochemikaliów, cel stosowania i wielkość ich zużycia w rolnictwie polskim i światowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole o
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych przyrodniczymi skutkami chemizacji rolnictwa
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O08-P_U01Po zrealizowaniu treści programowych student będzie potrafił ocenić skutki chemizacji ronictwa, przygotować plan minimalizacji przyrodniczych skutków chemizacji, zinterpetować i zaprezentować go podmiotom związanym z gospodarką rolną i ochroną środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U12Potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty oraz wykonywać pomiary i symulacje komputerowe oraz wyciągać wnioski
ROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności zmniejszania uciążliwości dla środowiska związanych z produkcją i stosowaniem agrochemikaliów
Treści programoweT-W-3Skutki produkcji i stosowania nawozów naturalnych i organicznych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach naturalnych i organicznych
T-W-5Pestycydy a środowisko - czynniki wpływające na akumulację i rozkład substancji aktywnych. Monitoring gleb, wód i jakości płodów rolnych
T-W-6Charakterystyka oddziaływania, obieg w biosferze i zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia środowiska wybranymi pierwiastkami śladowymi związanymi z chemizacją rolnictwa
T-W-7Stosowanie odpadów o znaczeniu nawozowym a ochrona środowiska
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole o
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O08-P_K01Student po zrealizowaniu programu wykładów będzie miał świadomość skutków produkcyjnych i wpływu na środowisko działalności związanej ze stosowaniem agrochemikaliów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z przyrodniczymi i społecznymi skutkami chemizacji rolnictwa
Treści programoweT-W-2Regulacje prawne zapobiegające ujemnym skutkom chemizacji rolnictwa
T-W-3Skutki produkcji i stosowania nawozów naturalnych i organicznych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach naturalnych i organicznych
T-W-4Skutki produkcji i stosowania nawozów mineralnych. Ładunek zanieczyszczeń w nawozach mineralnych
T-W-7Stosowanie odpadów o znaczeniu nawozowym a ochrona środowiska
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat przyrodniczych skutków chemizacji rolnictwa
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o przyrodniczych skutkach chemizacji rolnictwa