Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Międzynarodowe organizacje rolnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Międzynarodowe organizacje rolnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zdobycie wiedzy przez studentówdotyczącej tworzenia i funkcjonowania organizacji gospodarczych, przybliżenie mechanizmów społeczno-gospodarczo-politycznych, które wpłynęły na powstanie wybranych najważniejszych organizacji zajmujących się problemami rolnictwa i tworzeniem podstaw międzynarodowej wymiany artykułami rolno-spożywczymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Międzynarodowa integracja gospodarcza1
T-W-2System Organizacji Narodów Zjednoczonych i jego rola w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata - rola FAO.1
T-W-3Wybrane wyspecjalizowane agendy onz zajmujące się rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich IFAD: Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa, UNFPA: Fundusz Ludnościowy Narodów Zjednoczonych (United Nations Population Fund ), WFP: Światowy Program Żywnościowy (World Food Programme ), IDA: Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju (International Development Association)2
T-W-4Światowa Organizacja Handlu i jej wpływ na funkcjonowanie światowego rynku artykułów rolno-spożywczych2
T-W-5Problem rolnictwa i rybołówstwa w polityce UE, Protekcjonizm rolny w EU a WTO2
T-W-6Północnoamerykańskie porozumienie o wolnym handlu - nafta Cele NAFTA. Miejsce rolnictwa w procesie tworzenia strefy wolnego handlu między USA – Kanadą – Meksykiem.1
T-W-7ORGANIZACJE GOSPODARCZE W AFRYCE . Główne problemy państw Afryki – głód, demografia, ekologia, rolnictwo. Rozwój rolnictwa i handlu artykułami rolno-spożyczymi w wybranych organizacjach integracyjnych w Afryce. Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS) Wspólnota Gospodarcza Afryki Zachodnie (CEAO), Handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi krajów Afryki , Przyszłość rolnictwa w Afryce. Rola UE we wspieraniu rozwoju rolnictwa w Afryce1
T-W-8WYBRANE MIĘDZYNARODOWE ORGANIZACJE ZAJMUJĄCE SIĘ ROLNICTWEM Międzynarodowa Organizacja Cukru Międzynarodowa Organizacja Kakao Międzynarodowa Organizacja Kawy Międzynarodowa Rada ds. Zbóż Międzynarodowa Rada Oliwy z Oliwek Międzynarodowy Komitet Doradczy ds. Bawełny Międzynarodowa Organizacja Drewna Tropikalnego Międzynarodowe organizacje Sprawiedliwego Handlu Agriculture and Rural Cooperation – Centrum Techniczne ds. Współpracy w Dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich EIARD: European Initiative for Agricultural Research for Development – Europejska inicjatywa na rzecz rozwoju i badań nad rolnictwem IFAD: Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa IFAP: International Federation of Agricultural Producers – Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Rolnych2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie prezentacji multimedialnej15
A-W-3praca własna studenta, studia literaturowe30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad problemowy
M-2Praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O03-M_W01
Student powinien umieć zdefiniować pojęcie integracji
ROL_1A_W02R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1
ROL_1A_O03-M_W02
Student zna najważniejsze ugrupowania integracyjne współczesnego świata
ROL_1A_W02R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O03-M_U01
Umie wyszukiwać i prezentować informacje dotyczące międzynarodowych organizacji rolniczych
ROL_1A_U01, ROL_1A_U13R1A_U01, R1A_U02C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O03-M_K01
Potrafi pracować w grupie
ROL_1A_K02, ROL_1A_K03, ROL_1A_K07R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08InzA_K02C-1T-W-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O03-M_W01
Student powinien umieć zdefiniować pojęcie integracji
2,0Student nie wie jakie są przesłanki integracji gospodarczej
3,0W stopniu podstawowym potrafi określić warunki integracji gospodarczej
3,5W stopniu ponadpodstawowym potrafi okreslić warunki integracji
4,0Dobrze orientuje się w zagadnieniach integracji gospodarczej
4,5Potrafi w stopniu ponaddobrym okreslić zadania poszczególnych organizacji integracyjnych
5,0Doskonale porusza się w probelmatyce integracji gospodarczej współczesnego świata
ROL_1A_O03-M_W02
Student zna najważniejsze ugrupowania integracyjne współczesnego świata
2,0Student nie zna udrupowań integracyjnych
3,0Student potrafi scharakteryzować w dostateczny sposób wybrane organizacje
3,5Student potrafi scharakteryzować w sposób ponad dostateczny wybrane organizacje
4,0Student dobrze zna organizacje gospodarcze wspólczesnego śiwata
4,5Student w sposób ponad dobry charakteryzuje funkcjonowanie wybranych organizacji
5,0Student doskonale porusza się w zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem organizacji gospodarczych na świecie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O03-M_U01
Umie wyszukiwać i prezentować informacje dotyczące międzynarodowych organizacji rolniczych
2,0
3,0W sposób dostateczny potrafi przedstawić zagadnienia związane z funkcjonowaniem międzynarodowych organizacji rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O03-M_K01
Potrafi pracować w grupie
2,0
3,0W stopniu dostatecznym angażuje się w pracę w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pawlak E. Malkowski A., Przegląd organizacji międzynarodowych, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2006
  2. Menkes Jerzy, Organizacje międzynarodowe. Prawo instytucjonalne, Wolters Kluwer Polska - OFICYNA, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Cziomer E., Zyblikiewicz L. W., Zarys współczesnych stosunków międzynarodowych, PWN, Warszawa – Kraków, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Międzynarodowa integracja gospodarcza1
T-W-2System Organizacji Narodów Zjednoczonych i jego rola w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata - rola FAO.1
T-W-3Wybrane wyspecjalizowane agendy onz zajmujące się rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich IFAD: Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa, UNFPA: Fundusz Ludnościowy Narodów Zjednoczonych (United Nations Population Fund ), WFP: Światowy Program Żywnościowy (World Food Programme ), IDA: Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju (International Development Association)2
T-W-4Światowa Organizacja Handlu i jej wpływ na funkcjonowanie światowego rynku artykułów rolno-spożywczych2
T-W-5Problem rolnictwa i rybołówstwa w polityce UE, Protekcjonizm rolny w EU a WTO2
T-W-6Północnoamerykańskie porozumienie o wolnym handlu - nafta Cele NAFTA. Miejsce rolnictwa w procesie tworzenia strefy wolnego handlu między USA – Kanadą – Meksykiem.1
T-W-7ORGANIZACJE GOSPODARCZE W AFRYCE . Główne problemy państw Afryki – głód, demografia, ekologia, rolnictwo. Rozwój rolnictwa i handlu artykułami rolno-spożyczymi w wybranych organizacjach integracyjnych w Afryce. Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS) Wspólnota Gospodarcza Afryki Zachodnie (CEAO), Handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi krajów Afryki , Przyszłość rolnictwa w Afryce. Rola UE we wspieraniu rozwoju rolnictwa w Afryce1
T-W-8WYBRANE MIĘDZYNARODOWE ORGANIZACJE ZAJMUJĄCE SIĘ ROLNICTWEM Międzynarodowa Organizacja Cukru Międzynarodowa Organizacja Kakao Międzynarodowa Organizacja Kawy Międzynarodowa Rada ds. Zbóż Międzynarodowa Rada Oliwy z Oliwek Międzynarodowy Komitet Doradczy ds. Bawełny Międzynarodowa Organizacja Drewna Tropikalnego Międzynarodowe organizacje Sprawiedliwego Handlu Agriculture and Rural Cooperation – Centrum Techniczne ds. Współpracy w Dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich EIARD: European Initiative for Agricultural Research for Development – Europejska inicjatywa na rzecz rozwoju i badań nad rolnictwem IFAD: Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa IFAP: International Federation of Agricultural Producers – Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Rolnych2
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie prezentacji multimedialnej15
A-W-3praca własna studenta, studia literaturowe30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O03-M_W01Student powinien umieć zdefiniować pojęcie integracji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zdobycie wiedzy przez studentówdotyczącej tworzenia i funkcjonowania organizacji gospodarczych, przybliżenie mechanizmów społeczno-gospodarczo-politycznych, które wpłynęły na powstanie wybranych najważniejszych organizacji zajmujących się problemami rolnictwa i tworzeniem podstaw międzynarodowej wymiany artykułami rolno-spożywczymi.
Treści programoweT-W-1Międzynarodowa integracja gospodarcza
T-W-2System Organizacji Narodów Zjednoczonych i jego rola w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata - rola FAO.
T-W-3Wybrane wyspecjalizowane agendy onz zajmujące się rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich IFAD: Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa, UNFPA: Fundusz Ludnościowy Narodów Zjednoczonych (United Nations Population Fund ), WFP: Światowy Program Żywnościowy (World Food Programme ), IDA: Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju (International Development Association)
T-W-4Światowa Organizacja Handlu i jej wpływ na funkcjonowanie światowego rynku artykułów rolno-spożywczych
T-W-5Problem rolnictwa i rybołówstwa w polityce UE, Protekcjonizm rolny w EU a WTO
T-W-6Północnoamerykańskie porozumienie o wolnym handlu - nafta Cele NAFTA. Miejsce rolnictwa w procesie tworzenia strefy wolnego handlu między USA – Kanadą – Meksykiem.
T-W-7ORGANIZACJE GOSPODARCZE W AFRYCE . Główne problemy państw Afryki – głód, demografia, ekologia, rolnictwo. Rozwój rolnictwa i handlu artykułami rolno-spożyczymi w wybranych organizacjach integracyjnych w Afryce. Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS) Wspólnota Gospodarcza Afryki Zachodnie (CEAO), Handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi krajów Afryki , Przyszłość rolnictwa w Afryce. Rola UE we wspieraniu rozwoju rolnictwa w Afryce
T-W-8WYBRANE MIĘDZYNARODOWE ORGANIZACJE ZAJMUJĄCE SIĘ ROLNICTWEM Międzynarodowa Organizacja Cukru Międzynarodowa Organizacja Kakao Międzynarodowa Organizacja Kawy Międzynarodowa Rada ds. Zbóż Międzynarodowa Rada Oliwy z Oliwek Międzynarodowy Komitet Doradczy ds. Bawełny Międzynarodowa Organizacja Drewna Tropikalnego Międzynarodowe organizacje Sprawiedliwego Handlu Agriculture and Rural Cooperation – Centrum Techniczne ds. Współpracy w Dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich EIARD: European Initiative for Agricultural Research for Development – Europejska inicjatywa na rzecz rozwoju i badań nad rolnictwem IFAD: Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa IFAP: International Federation of Agricultural Producers – Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Rolnych
Metody nauczaniaM-1Wyklad problemowy
M-2Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie jakie są przesłanki integracji gospodarczej
3,0W stopniu podstawowym potrafi określić warunki integracji gospodarczej
3,5W stopniu ponadpodstawowym potrafi okreslić warunki integracji
4,0Dobrze orientuje się w zagadnieniach integracji gospodarczej
4,5Potrafi w stopniu ponaddobrym okreslić zadania poszczególnych organizacji integracyjnych
5,0Doskonale porusza się w probelmatyce integracji gospodarczej współczesnego świata
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O03-M_W02Student zna najważniejsze ugrupowania integracyjne współczesnego świata
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zdobycie wiedzy przez studentówdotyczącej tworzenia i funkcjonowania organizacji gospodarczych, przybliżenie mechanizmów społeczno-gospodarczo-politycznych, które wpłynęły na powstanie wybranych najważniejszych organizacji zajmujących się problemami rolnictwa i tworzeniem podstaw międzynarodowej wymiany artykułami rolno-spożywczymi.
Treści programoweT-W-1Międzynarodowa integracja gospodarcza
T-W-2System Organizacji Narodów Zjednoczonych i jego rola w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata - rola FAO.
T-W-3Wybrane wyspecjalizowane agendy onz zajmujące się rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich IFAD: Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa, UNFPA: Fundusz Ludnościowy Narodów Zjednoczonych (United Nations Population Fund ), WFP: Światowy Program Żywnościowy (World Food Programme ), IDA: Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju (International Development Association)
T-W-4Światowa Organizacja Handlu i jej wpływ na funkcjonowanie światowego rynku artykułów rolno-spożywczych
T-W-5Problem rolnictwa i rybołówstwa w polityce UE, Protekcjonizm rolny w EU a WTO
T-W-6Północnoamerykańskie porozumienie o wolnym handlu - nafta Cele NAFTA. Miejsce rolnictwa w procesie tworzenia strefy wolnego handlu między USA – Kanadą – Meksykiem.
T-W-7ORGANIZACJE GOSPODARCZE W AFRYCE . Główne problemy państw Afryki – głód, demografia, ekologia, rolnictwo. Rozwój rolnictwa i handlu artykułami rolno-spożyczymi w wybranych organizacjach integracyjnych w Afryce. Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS) Wspólnota Gospodarcza Afryki Zachodnie (CEAO), Handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi krajów Afryki , Przyszłość rolnictwa w Afryce. Rola UE we wspieraniu rozwoju rolnictwa w Afryce
T-W-8WYBRANE MIĘDZYNARODOWE ORGANIZACJE ZAJMUJĄCE SIĘ ROLNICTWEM Międzynarodowa Organizacja Cukru Międzynarodowa Organizacja Kakao Międzynarodowa Organizacja Kawy Międzynarodowa Rada ds. Zbóż Międzynarodowa Rada Oliwy z Oliwek Międzynarodowy Komitet Doradczy ds. Bawełny Międzynarodowa Organizacja Drewna Tropikalnego Międzynarodowe organizacje Sprawiedliwego Handlu Agriculture and Rural Cooperation – Centrum Techniczne ds. Współpracy w Dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich EIARD: European Initiative for Agricultural Research for Development – Europejska inicjatywa na rzecz rozwoju i badań nad rolnictwem IFAD: Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa IFAP: International Federation of Agricultural Producers – Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Rolnych
Metody nauczaniaM-1Wyklad problemowy
M-2Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna udrupowań integracyjnych
3,0Student potrafi scharakteryzować w dostateczny sposób wybrane organizacje
3,5Student potrafi scharakteryzować w sposób ponad dostateczny wybrane organizacje
4,0Student dobrze zna organizacje gospodarcze wspólczesnego śiwata
4,5Student w sposób ponad dobry charakteryzuje funkcjonowanie wybranych organizacji
5,0Student doskonale porusza się w zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem organizacji gospodarczych na świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O03-M_U01Umie wyszukiwać i prezentować informacje dotyczące międzynarodowych organizacji rolniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
ROL_1A_U13Posiada umiejętność porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zdobycie wiedzy przez studentówdotyczącej tworzenia i funkcjonowania organizacji gospodarczych, przybliżenie mechanizmów społeczno-gospodarczo-politycznych, które wpłynęły na powstanie wybranych najważniejszych organizacji zajmujących się problemami rolnictwa i tworzeniem podstaw międzynarodowej wymiany artykułami rolno-spożywczymi.
Treści programoweT-W-4Światowa Organizacja Handlu i jej wpływ na funkcjonowanie światowego rynku artykułów rolno-spożywczych
T-W-3Wybrane wyspecjalizowane agendy onz zajmujące się rolnictwem i rozwojem obszarów wiejskich IFAD: Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa, UNFPA: Fundusz Ludnościowy Narodów Zjednoczonych (United Nations Population Fund ), WFP: Światowy Program Żywnościowy (World Food Programme ), IDA: Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju (International Development Association)
T-W-6Północnoamerykańskie porozumienie o wolnym handlu - nafta Cele NAFTA. Miejsce rolnictwa w procesie tworzenia strefy wolnego handlu między USA – Kanadą – Meksykiem.
T-W-2System Organizacji Narodów Zjednoczonych i jego rola w rozwiązywaniu problemów współczesnego świata - rola FAO.
T-W-1Międzynarodowa integracja gospodarcza
T-W-8WYBRANE MIĘDZYNARODOWE ORGANIZACJE ZAJMUJĄCE SIĘ ROLNICTWEM Międzynarodowa Organizacja Cukru Międzynarodowa Organizacja Kakao Międzynarodowa Organizacja Kawy Międzynarodowa Rada ds. Zbóż Międzynarodowa Rada Oliwy z Oliwek Międzynarodowy Komitet Doradczy ds. Bawełny Międzynarodowa Organizacja Drewna Tropikalnego Międzynarodowe organizacje Sprawiedliwego Handlu Agriculture and Rural Cooperation – Centrum Techniczne ds. Współpracy w Dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich EIARD: European Initiative for Agricultural Research for Development – Europejska inicjatywa na rzecz rozwoju i badań nad rolnictwem IFAD: Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa IFAP: International Federation of Agricultural Producers – Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Rolnych
T-W-5Problem rolnictwa i rybołówstwa w polityce UE, Protekcjonizm rolny w EU a WTO
T-W-7ORGANIZACJE GOSPODARCZE W AFRYCE . Główne problemy państw Afryki – głód, demografia, ekologia, rolnictwo. Rozwój rolnictwa i handlu artykułami rolno-spożyczymi w wybranych organizacjach integracyjnych w Afryce. Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS) Wspólnota Gospodarcza Afryki Zachodnie (CEAO), Handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi krajów Afryki , Przyszłość rolnictwa w Afryce. Rola UE we wspieraniu rozwoju rolnictwa w Afryce
Metody nauczaniaM-1Wyklad problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W sposób dostateczny potrafi przedstawić zagadnienia związane z funkcjonowaniem międzynarodowych organizacji rolniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O03-M_K01Potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zdobycie wiedzy przez studentówdotyczącej tworzenia i funkcjonowania organizacji gospodarczych, przybliżenie mechanizmów społeczno-gospodarczo-politycznych, które wpłynęły na powstanie wybranych najważniejszych organizacji zajmujących się problemami rolnictwa i tworzeniem podstaw międzynarodowej wymiany artykułami rolno-spożywczymi.
Treści programoweT-W-8WYBRANE MIĘDZYNARODOWE ORGANIZACJE ZAJMUJĄCE SIĘ ROLNICTWEM Międzynarodowa Organizacja Cukru Międzynarodowa Organizacja Kakao Międzynarodowa Organizacja Kawy Międzynarodowa Rada ds. Zbóż Międzynarodowa Rada Oliwy z Oliwek Międzynarodowy Komitet Doradczy ds. Bawełny Międzynarodowa Organizacja Drewna Tropikalnego Międzynarodowe organizacje Sprawiedliwego Handlu Agriculture and Rural Cooperation – Centrum Techniczne ds. Współpracy w Dziedzinie Rolnictwa i Obszarów Wiejskich EIARD: European Initiative for Agricultural Research for Development – Europejska inicjatywa na rzecz rozwoju i badań nad rolnictwem IFAD: Międzynarodowy Fundusz Rozwoju Rolnictwa IFAP: International Federation of Agricultural Producers – Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Rolnych
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W stopniu dostatecznym angażuje się w pracę w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0