Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Makroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Makroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem gospodarki narodowej i roli państwa we współczesnej gospodarce.
C-2Zapoznanie studentów z problemami współczesnych gospodarek kapitalistycznych.
C-3Zrozumienie przez studentów przemian współczesnego kapitalizmu i ich konsekwencji dla społeczeństw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza makroekonomii i wkład J.M. Keynesa w rozwój nauki. Równowaga makroekonomiczna w klasycznym i keynesowskim modelu rynku towarowego.2
T-W-2Ewolucja poglądów na temat roli państwa w gospodarce kapitalistycznej - ile państwa? ile rynku?2
T-W-3Cykliczność w gospodarce i jej uwarunkowania. Od Wielkiej Depresji do współczesnego kryzysu w gospodarce światowej.2
T-W-4Problemy makroekonomiczne współczesnej gospodarki - zadłużenie, bezrobocie, inflacja, nierównomierność tempa wzrostu gospodarczego.4
T-W-5Globalizacja i jej konsekwencje. Ewolucja współczesnego kapitalizmu.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.12
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-3Praca nad esejem na zadany temat.10
A-W-4Przygotowanie do kolokwium15
A-W-5Udział w kolokwium zaliczeniowym.2
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studentów na zadany temat.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O01-M_W01
Student posiada wiedzę nt. funkcjonowania współczesnej gospodarki i jej problemów oraz ewolucji systemu kapitalistycznego pod wpływem globalizacji.
ROL_1A_W02R1A_W02, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O01-M_U01
Student potrafi zaprezentować swoje poglądy na temat współczesnej gospodarki i jej przemian oraz problemów w skali makro w formie ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji mulimedialnej.
ROL_1A_U01R1A_U01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_O01-M_K01
Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę w zakresie zagadnień makroekonomicznych.
ROL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O01-M_W01
Student posiada wiedzę nt. funkcjonowania współczesnej gospodarki i jej problemów oraz ewolucji systemu kapitalistycznego pod wpływem globalizacji.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy nt. funkcjonowania wspólczesnej gospodarki i jej problemów makroekonomicznych oraz ewolucji systemu kapitalistycznego pod wpływem globalizacji.
3,0Student posiada elementarną wiedzę nt. funkcjonowania współczesnej gospodarki i jej problemów oraz przemian kapitalizmu pod wpływem globalizacji; ujawnia ja przy wydatnej pomocy nauczyciela. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,5Student posiada wymaganą wiedzę w podstawowym zakresie, przy czym ujawnia ją przy pewnej pomocy nauczyciela. Wykazuje stosunkowo małe zainteresowanie przedmiotem.
4,0Studen opanował prawie cały zakres wymaganego materiału, wykazuje znaczną samodzielnośc przy jego prezentowaniu. Cechuje go dosyć duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student opanował cały wymagany materiał programowy. Przedstawia go w sposób samodzielny i wykazuje duze zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student opanował samodzielnie cały wymagany zakres materiały, potrafi niekiedy wykazać, ze dysponuje wiedzą wykraczająca poza program. Cechuje go bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawcza.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O01-M_U01
Student potrafi zaprezentować swoje poglądy na temat współczesnej gospodarki i jej przemian oraz problemów w skali makro w formie ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji mulimedialnej.
2,0Student nie potrafi nawet w elementarnym zakresie prezentować swoich poglądów na temat współczesnej gospodarki i jej przemian oraz problemów w skali makro w formie ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie przezentować swoje poglądy na temat współczesnej gospodarki, jej przemian i problemów w skali makro w wymaganych formach - ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować swoje poglądy na tematy objęte programem przedmiotu we wszystkich wymaganych formach - ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej.
4,0Student potrafi samodzielnie (bez pomocy nauczyciela) przezentować swoje poglądy na tematy objęte programem przedmiotu we wszystkich wymaganych formach.
4,5Student potrafi samodzielnie prezentować swoje poglądy na temat zagadnień objętych programem we wszystkich wymaganych formach. Potrafi także dokonać wyboru tematu, który mógłby omówić w formie eseju lub prezentacji multimedialnej.
5,0Student samodzielnie potrafi prezentować swoje poglady na temat współczesnej gospodarki, jej przemian i problemów w skali makro w zakresie materiału objętego programem oraz spoza programu we wszystkich wymaganych fomach. Samodzielnie potrafi wybrać temat, który chciałby omówić w określonej formie. Swobodnie i poprawnie posługuje się właściwą terminologia ekonomiczną.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_O01-M_K01
Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę w zakresie zagadnień makroekonomicznych.
2,0Student, nawet w elementarnym zakresie, nie potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytej wiedzy w zakresie zagadnień makroekonomicznych.
3,0Student w ograniczonym stopniu (przy wydatnej pomocy nauczyciela) potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę w zakresie objętym programem.
3,5Student średnim stopniu (przy pewnej pomocy nauczyciela) potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę w zakresie materiału objętego programem zajęć.
4,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić wiedzę z programu przedmiotu.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić wiedzę z programu przedmiotu, wykazując dosyć duża ciekawość poznawczą i umiejętnośc znajdowania dodatkowych źródeł.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę z zagadnień objetych programem i wykraczających poza program. Charakteryzuje go znaczna ciekawość poznawcza i skłonność do poszukiwania wielu różnych źródeł informacji, z których umiejętnie korzysta.

Literatura podstawowa

  1. Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
  2. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  3. Stiglitz J. E., Globalizacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kaczmarek T.T., Globalna gospodarka i globalny kryzys, Difin, Warszawa, 2009
  2. Burlita A., Maniak G., Zelek A., Przetrwać dekoniunkturę, Wydawnictwo Naukowe ZPSB, Szczecin, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza makroekonomii i wkład J.M. Keynesa w rozwój nauki. Równowaga makroekonomiczna w klasycznym i keynesowskim modelu rynku towarowego.2
T-W-2Ewolucja poglądów na temat roli państwa w gospodarce kapitalistycznej - ile państwa? ile rynku?2
T-W-3Cykliczność w gospodarce i jej uwarunkowania. Od Wielkiej Depresji do współczesnego kryzysu w gospodarce światowej.2
T-W-4Problemy makroekonomiczne współczesnej gospodarki - zadłużenie, bezrobocie, inflacja, nierównomierność tempa wzrostu gospodarczego.4
T-W-5Globalizacja i jej konsekwencje. Ewolucja współczesnego kapitalizmu.2
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.12
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-3Praca nad esejem na zadany temat.10
A-W-4Przygotowanie do kolokwium15
A-W-5Udział w kolokwium zaliczeniowym.2
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-M_W01Student posiada wiedzę nt. funkcjonowania współczesnej gospodarki i jej problemów oraz ewolucji systemu kapitalistycznego pod wpływem globalizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W02Ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną, społeczną oraz z zakresu zarządzania niezbędną do prowadzenia działalności rolniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem gospodarki narodowej i roli państwa we współczesnej gospodarce.
C-2Zapoznanie studentów z problemami współczesnych gospodarek kapitalistycznych.
C-3Zrozumienie przez studentów przemian współczesnego kapitalizmu i ich konsekwencji dla społeczeństw.
Treści programoweT-W-1Geneza makroekonomii i wkład J.M. Keynesa w rozwój nauki. Równowaga makroekonomiczna w klasycznym i keynesowskim modelu rynku towarowego.
T-W-2Ewolucja poglądów na temat roli państwa w gospodarce kapitalistycznej - ile państwa? ile rynku?
T-W-3Cykliczność w gospodarce i jej uwarunkowania. Od Wielkiej Depresji do współczesnego kryzysu w gospodarce światowej.
T-W-4Problemy makroekonomiczne współczesnej gospodarki - zadłużenie, bezrobocie, inflacja, nierównomierność tempa wzrostu gospodarczego.
T-W-5Globalizacja i jej konsekwencje. Ewolucja współczesnego kapitalizmu.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy nt. funkcjonowania wspólczesnej gospodarki i jej problemów makroekonomicznych oraz ewolucji systemu kapitalistycznego pod wpływem globalizacji.
3,0Student posiada elementarną wiedzę nt. funkcjonowania współczesnej gospodarki i jej problemów oraz przemian kapitalizmu pod wpływem globalizacji; ujawnia ja przy wydatnej pomocy nauczyciela. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,5Student posiada wymaganą wiedzę w podstawowym zakresie, przy czym ujawnia ją przy pewnej pomocy nauczyciela. Wykazuje stosunkowo małe zainteresowanie przedmiotem.
4,0Studen opanował prawie cały zakres wymaganego materiału, wykazuje znaczną samodzielnośc przy jego prezentowaniu. Cechuje go dosyć duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student opanował cały wymagany materiał programowy. Przedstawia go w sposób samodzielny i wykazuje duze zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student opanował samodzielnie cały wymagany zakres materiały, potrafi niekiedy wykazać, ze dysponuje wiedzą wykraczająca poza program. Cechuje go bardzo duże zainteresowanie przedmiotem i ciekawość poznawcza.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-M_U01Student potrafi zaprezentować swoje poglądy na temat współczesnej gospodarki i jej przemian oraz problemów w skali makro w formie ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji mulimedialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy, przetwarzania i wykorzystywania informacji o zróżnicowanej formie i pochodzących z różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem gospodarki narodowej i roli państwa we współczesnej gospodarce.
C-2Zapoznanie studentów z problemami współczesnych gospodarek kapitalistycznych.
C-3Zrozumienie przez studentów przemian współczesnego kapitalizmu i ich konsekwencji dla społeczeństw.
Treści programoweT-W-1Geneza makroekonomii i wkład J.M. Keynesa w rozwój nauki. Równowaga makroekonomiczna w klasycznym i keynesowskim modelu rynku towarowego.
T-W-2Ewolucja poglądów na temat roli państwa w gospodarce kapitalistycznej - ile państwa? ile rynku?
T-W-3Cykliczność w gospodarce i jej uwarunkowania. Od Wielkiej Depresji do współczesnego kryzysu w gospodarce światowej.
T-W-4Problemy makroekonomiczne współczesnej gospodarki - zadłużenie, bezrobocie, inflacja, nierównomierność tempa wzrostu gospodarczego.
T-W-5Globalizacja i jej konsekwencje. Ewolucja współczesnego kapitalizmu.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-4Prezentacja studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi nawet w elementarnym zakresie prezentować swoich poglądów na temat współczesnej gospodarki i jej przemian oraz problemów w skali makro w formie ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi w elementarnym zakresie przezentować swoje poglądy na temat współczesnej gospodarki, jej przemian i problemów w skali makro w wymaganych formach - ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi w podstawowym zakresie prezentować swoje poglądy na tematy objęte programem przedmiotu we wszystkich wymaganych formach - ustnej, pisemnej i przy pomocy prezentacji multimedialnej.
4,0Student potrafi samodzielnie (bez pomocy nauczyciela) przezentować swoje poglądy na tematy objęte programem przedmiotu we wszystkich wymaganych formach.
4,5Student potrafi samodzielnie prezentować swoje poglądy na temat zagadnień objętych programem we wszystkich wymaganych formach. Potrafi także dokonać wyboru tematu, który mógłby omówić w formie eseju lub prezentacji multimedialnej.
5,0Student samodzielnie potrafi prezentować swoje poglady na temat współczesnej gospodarki, jej przemian i problemów w skali makro w zakresie materiału objętego programem oraz spoza programu we wszystkich wymaganych fomach. Samodzielnie potrafi wybrać temat, który chciałby omówić w określonej formie. Swobodnie i poprawnie posługuje się właściwą terminologia ekonomiczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_O01-M_K01Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę w zakresie zagadnień makroekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem gospodarki narodowej i roli państwa we współczesnej gospodarce.
C-2Zapoznanie studentów z problemami współczesnych gospodarek kapitalistycznych.
C-3Zrozumienie przez studentów przemian współczesnego kapitalizmu i ich konsekwencji dla społeczeństw.
Treści programoweT-W-3Cykliczność w gospodarce i jej uwarunkowania. Od Wielkiej Depresji do współczesnego kryzysu w gospodarce światowej.
T-W-4Problemy makroekonomiczne współczesnej gospodarki - zadłużenie, bezrobocie, inflacja, nierównomierność tempa wzrostu gospodarczego.
T-W-1Geneza makroekonomii i wkład J.M. Keynesa w rozwój nauki. Równowaga makroekonomiczna w klasycznym i keynesowskim modelu rynku towarowego.
T-W-2Ewolucja poglądów na temat roli państwa w gospodarce kapitalistycznej - ile państwa? ile rynku?
T-W-5Globalizacja i jej konsekwencje. Ewolucja współczesnego kapitalizmu.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja
M-4Prezentacja studentów na zadany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student, nawet w elementarnym zakresie, nie potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytej wiedzy w zakresie zagadnień makroekonomicznych.
3,0Student w ograniczonym stopniu (przy wydatnej pomocy nauczyciela) potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę w zakresie objętym programem.
3,5Student średnim stopniu (przy pewnej pomocy nauczyciela) potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę w zakresie materiału objętego programem zajęć.
4,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić wiedzę z programu przedmiotu.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić wiedzę z programu przedmiotu, wykazując dosyć duża ciekawość poznawczą i umiejętnośc znajdowania dodatkowych źródeł.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić zdobytą wiedzę z zagadnień objetych programem i wykraczających poza program. Charakteryzuje go znaczna ciekawość poznawcza i skłonność do poszukiwania wielu różnych źródeł informacji, z których umiejętnie korzysta.