Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Maszyny i urządzenia rolnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny i urządzenia rolnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 1,00,27zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 18 2,00,35zaliczenie
wykładyW5 8 1,00,38egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z grafiki inżynierskiej oraz gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W wyniku kształcenia student powinien: zapoznać się z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki zbożowe uniwersalne, siewniki precyzyjne, sadzarki do ziemniaków i rozsad, pielniki i obsypniki, opryskiwacze zaprawiarki do nasion. Kosiarki nożycowe, rotacyjne, zgniatacze pokosów, przetrząsaczo - zgrabiarki, sieczkarnie zbierające przyczepy zbierające. prasy tłokowe i rolujące- budowa, działanie, regulacje. Kombajn zbożowy - budowa, działanie i regulacje. Magazyny zbożowe, czyszczalnie i suszarnie ziarna. Kopaczki i kombajny do zbioru ziemniaków - budowa, działanie i regulacje. Kombajny do zbioru buraków cukrowych - budowa, działanie i regulacje.18
18
laboratoria
T-L-1Pomiar zwięzłości gleby. Wyznaczanie współczynników w równaniu opisującym opór pługa. Wyznaczenie charakterystyki powierzchni roboczej korpusu płużnego. Rozmieszczenie korpusów płużnych na ramie. Rozmieszczenie zębów na ramie brony. Analiza jakości pracy zespołu wysiewającego siewnika uniwersalnego.10
10
wykłady
T-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do przedsiewnej i podzbiorowej uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki zbożowe. Siewniki precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do ziemniaków. Pielniki i obsypniki. Rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze. Rodzaje elementów roboczych do opryskiwania. Metody zbioru siana i zielonek. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających stosowanych w maszynach do zbioru zielonek. Przyczepy zbierające. Rodzaje pras zbierających .Zbiór zbóż i obróbka ziarna. . Mechanizacja zbioru ziemniaków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru ziemniaków. Mechanizacja zbioru buraków. Metody zbioru buraków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru buraków.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach18
A-A-2Konsultacje15
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu28
61
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń10
A-L-3Konsultacje10
30
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu22
A-W-2uczestnictwo w zajęciach8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Zaliczenie sprawozdań z laboratoriów. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C16_W01
Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urzadzeń stosowanych w produkcji roślinnej oraz podstawową wiedze z zakresu uwarunkowań technicznych i inzynierskich produkcji rolniczej
ROL_1A_W19InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-1, T-L-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C16_U01
Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin. Ma umiejetności doboru pojazdów i maszyn do określonej technologii.
ROL_1A_U04, ROL_1A_U07R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C16_K01
Rozumie potrzebę uczenia się, potrafi współpracować w grupie, potrafi określać priorytety oraz potrafi ocenić skutki rolniczej działalności na srodowisko przyrodnicze
ROL_1A_K01, ROL_1A_K02, ROL_1A_K03, ROL_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-1T-A-1, T-L-1, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C16_W01
Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urzadzeń stosowanych w produkcji roślinnej oraz podstawową wiedze z zakresu uwarunkowań technicznych i inzynierskich produkcji rolniczej
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C16_U01
Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin. Ma umiejetności doboru pojazdów i maszyn do określonej technologii.
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C16_K01
Rozumie potrzebę uczenia się, potrafi współpracować w grupie, potrafi określać priorytety oraz potrafi ocenić skutki rolniczej działalności na srodowisko przyrodnicze
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania

Literatura podstawowa

  1. Kufel K., Maszyny i urządzenia rolnicze, AR Szczecin, Szczecin, 2002
  2. Józef Kuczewski, Budowa i regulacja maszyn rolniczych, PWN, Warszawa, 1992
  3. Worona M., Dawidowski J.B, Maszyny rolnicze cz.1, AR Szczecin, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Leszek Mieszkalski, Maszyny rolnicze w schematach, ART Olsztyn, Olsztyn, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki zbożowe uniwersalne, siewniki precyzyjne, sadzarki do ziemniaków i rozsad, pielniki i obsypniki, opryskiwacze zaprawiarki do nasion. Kosiarki nożycowe, rotacyjne, zgniatacze pokosów, przetrząsaczo - zgrabiarki, sieczkarnie zbierające przyczepy zbierające. prasy tłokowe i rolujące- budowa, działanie, regulacje. Kombajn zbożowy - budowa, działanie i regulacje. Magazyny zbożowe, czyszczalnie i suszarnie ziarna. Kopaczki i kombajny do zbioru ziemniaków - budowa, działanie i regulacje. Kombajny do zbioru buraków cukrowych - budowa, działanie i regulacje.18
18

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar zwięzłości gleby. Wyznaczanie współczynników w równaniu opisującym opór pługa. Wyznaczenie charakterystyki powierzchni roboczej korpusu płużnego. Rozmieszczenie korpusów płużnych na ramie. Rozmieszczenie zębów na ramie brony. Analiza jakości pracy zespołu wysiewającego siewnika uniwersalnego.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do przedsiewnej i podzbiorowej uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki zbożowe. Siewniki precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do ziemniaków. Pielniki i obsypniki. Rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze. Rodzaje elementów roboczych do opryskiwania. Metody zbioru siana i zielonek. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających stosowanych w maszynach do zbioru zielonek. Przyczepy zbierające. Rodzaje pras zbierających .Zbiór zbóż i obróbka ziarna. . Mechanizacja zbioru ziemniaków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru ziemniaków. Mechanizacja zbioru buraków. Metody zbioru buraków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru buraków.8
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach18
A-A-2Konsultacje15
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu28
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń10
A-L-3Konsultacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury przedmiotu22
A-W-2uczestnictwo w zajęciach8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C16_W01Ma podstawową wiedzę o budowie maszyn i urzadzeń stosowanych w produkcji roślinnej oraz podstawową wiedze z zakresu uwarunkowań technicznych i inzynierskich produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W19Ma podstawową wiedzę z zakresu technicznych, informatycznych i inżynieryjnych uwarunkowań produkcji rolniczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1W wyniku kształcenia student powinien: zapoznać się z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych.
Treści programoweT-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki zbożowe uniwersalne, siewniki precyzyjne, sadzarki do ziemniaków i rozsad, pielniki i obsypniki, opryskiwacze zaprawiarki do nasion. Kosiarki nożycowe, rotacyjne, zgniatacze pokosów, przetrząsaczo - zgrabiarki, sieczkarnie zbierające przyczepy zbierające. prasy tłokowe i rolujące- budowa, działanie, regulacje. Kombajn zbożowy - budowa, działanie i regulacje. Magazyny zbożowe, czyszczalnie i suszarnie ziarna. Kopaczki i kombajny do zbioru ziemniaków - budowa, działanie i regulacje. Kombajny do zbioru buraków cukrowych - budowa, działanie i regulacje.
T-L-1Pomiar zwięzłości gleby. Wyznaczanie współczynników w równaniu opisującym opór pługa. Wyznaczenie charakterystyki powierzchni roboczej korpusu płużnego. Rozmieszczenie korpusów płużnych na ramie. Rozmieszczenie zębów na ramie brony. Analiza jakości pracy zespołu wysiewającego siewnika uniwersalnego.
T-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do przedsiewnej i podzbiorowej uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki zbożowe. Siewniki precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do ziemniaków. Pielniki i obsypniki. Rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze. Rodzaje elementów roboczych do opryskiwania. Metody zbioru siana i zielonek. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających stosowanych w maszynach do zbioru zielonek. Przyczepy zbierające. Rodzaje pras zbierających .Zbiór zbóż i obróbka ziarna. . Mechanizacja zbioru ziemniaków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru ziemniaków. Mechanizacja zbioru buraków. Metody zbioru buraków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru buraków.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Zaliczenie sprawozdań z laboratoriów. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C16_U01Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin. Ma umiejetności doboru pojazdów i maszyn do określonej technologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
ROL_1A_U07Ma umiejętność doboru pojazdów, maszyn i narzędzi do określonej technologii produkcji roślin rolniczych z uwzględnieniem analizy kosztów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1W wyniku kształcenia student powinien: zapoznać się z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych.
Treści programoweT-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki zbożowe uniwersalne, siewniki precyzyjne, sadzarki do ziemniaków i rozsad, pielniki i obsypniki, opryskiwacze zaprawiarki do nasion. Kosiarki nożycowe, rotacyjne, zgniatacze pokosów, przetrząsaczo - zgrabiarki, sieczkarnie zbierające przyczepy zbierające. prasy tłokowe i rolujące- budowa, działanie, regulacje. Kombajn zbożowy - budowa, działanie i regulacje. Magazyny zbożowe, czyszczalnie i suszarnie ziarna. Kopaczki i kombajny do zbioru ziemniaków - budowa, działanie i regulacje. Kombajny do zbioru buraków cukrowych - budowa, działanie i regulacje.
T-L-1Pomiar zwięzłości gleby. Wyznaczanie współczynników w równaniu opisującym opór pługa. Wyznaczenie charakterystyki powierzchni roboczej korpusu płużnego. Rozmieszczenie korpusów płużnych na ramie. Rozmieszczenie zębów na ramie brony. Analiza jakości pracy zespołu wysiewającego siewnika uniwersalnego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Zaliczenie sprawozdań z laboratoriów. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_C16_K01Rozumie potrzebę uczenia się, potrafi współpracować w grupie, potrafi określać priorytety oraz potrafi ocenić skutki rolniczej działalności na srodowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K03Potrafi określać priorytety służące realizacji przez siebie lub innych zadania
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1W wyniku kształcenia student powinien: zapoznać się z budową, działaniem podstawowych maszyn rolniczych, poznać konstrukcję głównych bloków funkcjonalnych maszyn rolniczych, poznać zasady działania organów roboczych powyższych maszyn, zapoznać się z nowymi tendencjami w budowie maszyn rolniczych.
Treści programoweT-A-1Agregatownie maszyn. Budowa, zasada działania i regulacje następujących narzędzi i maszyn: pługi, włóki, brony, wały, kultywatory, zespolone agregaty uprawowe, aktywne maszyny uprawowe – brony aktywne i glebogryzarki Rozsiewacze do nawozów, roztrząsacze obornika, przyczepy asenizacyjne. Siewniki zbożowe uniwersalne, siewniki precyzyjne, sadzarki do ziemniaków i rozsad, pielniki i obsypniki, opryskiwacze zaprawiarki do nasion. Kosiarki nożycowe, rotacyjne, zgniatacze pokosów, przetrząsaczo - zgrabiarki, sieczkarnie zbierające przyczepy zbierające. prasy tłokowe i rolujące- budowa, działanie, regulacje. Kombajn zbożowy - budowa, działanie i regulacje. Magazyny zbożowe, czyszczalnie i suszarnie ziarna. Kopaczki i kombajny do zbioru ziemniaków - budowa, działanie i regulacje. Kombajny do zbioru buraków cukrowych - budowa, działanie i regulacje.
T-L-1Pomiar zwięzłości gleby. Wyznaczanie współczynników w równaniu opisującym opór pługa. Wyznaczenie charakterystyki powierzchni roboczej korpusu płużnego. Rozmieszczenie korpusów płużnych na ramie. Rozmieszczenie zębów na ramie brony. Analiza jakości pracy zespołu wysiewającego siewnika uniwersalnego.
T-W-1Mechanizacja uprawy roli. Pługi i maszyny do przedsiewnej i podzbiorowej uprawy roli. Maszyny aktywne, Wieloczynnościowe zestawy uprawowe. Maszyny do nawożenia nawozami mineralnymi i organicznymi. Mechanizacja siewu. Rodzaje siewu, wymagania agrotechniczne. Siewniki zbożowe. Siewniki precyzyjne (punktowe). Mechanizacja sadzenia i upraw międzyrzędowych. Sadzarki do ziemniaków. Pielniki i obsypniki. Rodzaje elementów roboczych i ich ustawianie. Mechanizacja chemicznego zwalczania chorób, szkodników i chwastów. Opryskiwacze. Rodzaje elementów roboczych do opryskiwania. Metody zbioru siana i zielonek. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających stosowanych w maszynach do zbioru zielonek. Przyczepy zbierające. Rodzaje pras zbierających .Zbiór zbóż i obróbka ziarna. . Mechanizacja zbioru ziemniaków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru ziemniaków. Mechanizacja zbioru buraków. Metody zbioru buraków. Zespoły robocze stosowane w maszynach do zbioru buraków.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z testu obejmującego tematykę ćwiczeń. Zaliczenie sprawozdań z laboratoriów. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania