Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni
Sylabus przedmiotu Biologia molekularna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ogrodnictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia molekularna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość genetyki i podstaw biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poszerzenie wiedzy na temat własności i funkcji kwasów nukleinowych oraz białek w kontekście metod wykorzytsywanych do ich analizy |
C-2 | praktyczne zapoznanie się z podstawowymi technikami stosowanymi w biologii molekularnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady pracy z roślinnym materiałem biologicznym. Izolacja DNA i RNA z materiału roślinnego. Oczyszczanie i określanie zawartości DNA i RNA w próbie | 2 |
T-L-2 | Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR) i jej rodzaje. Zasady przygotowywania mieszanin reakcyjnych. Optymalizacja | 1 |
T-L-3 | Przygotowanie żelu. Elektroforeza kwasów nukleinowych. Metody barwienia żeli oraz zasady interpretacji elektroforegramów. | 1 |
T-L-4 | Elektroforeza białek w tym zapasowych w żelach akrylamidowych. Właściwości i zastosowanie. Rodzaje żeli stosowanych w rozdzialach białek. Barwienie żeli oraz interpretacja otrzymanych elektroforegramów. | 1 |
T-L-5 | Przedstawienie sprawozdań. | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kwasy nukleinowe i białka – budowa i właściwości. Struktura i wielkość genomów. Porównanie struktury genomów Procaryota i Eucaryota. Znaczenie i rola plazmidów, budowa chromosomu, sekwencje kodujące i niekodujące, sekwencje powtarzalne, transpozony, budowa genu, rodziny genów, DNA pozajądrowy. | 2 |
T-W-2 | Mechanizm replikacji DNA, a amplifikacja DNA (PCR). Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR), rodzaje i zastosowanie do identyfikacji różnic na poziomie genotypów, gatunków, rodzajów. | 2 |
T-W-3 | Ekspresja i regulacja ekspresji genów (mutageneza insercyjna i interferencja RNA). Rekombinowanie i klonowanie DNA. | 1 |
T-W-4 | Metody sekwencjonowania DNA. Metoda Maxama-Gilberta oraz metoda Sangera. Pirosekwencjonowanie. Bazy danych o sekwencjach. | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-L-3 | przygotowanie się do przedstawienia sprawozdania z realizacji eksperymentu | 8 |
A-L-4 | przygotowanie się do sprawdzianu pisemnego | 8 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: sprawozdanie z realizacji eksperymentu |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin |
S-4 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z formy przedmiotu - ćwiczenia laboratoryjne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B02_W01 zna podstawowe procesy biologii molekularnej, objaśnia istotę i zasady podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek | OG_2A_W02, OG_2A_W10 | R2A_W01, R2A_W03 | InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B02_U01 umie opisać przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, zaprojektować i zaplanować eksperyment oraz przeprowadzić wnioskowanie | OG_2A_U03, OG_2A_U04 | R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07 | InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OG_2A_B02_K01 rozumie potrzebę pogłebiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, rozumie potrzebę pracy w grupie | OG_2A_K01, OG_2A_K05 | R2A_K01, R2A_K02, R2A_K07 | — | C-1, C-2 | T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B02_W01 zna podstawowe procesy biologii molekularnej, objaśnia istotę i zasady podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek | 2,0 | student nie zna podstawowych procesów biologii molekularnej, nie potrafi objaśnić istoty ani zasad podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek |
3,0 | student zna w stopniu podstawowym najważniejsze procesy biologii molekularnej, potrafi w stopniu podstawowym objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek | |
3,5 | student zna w stopniu zadowalającym najważniejsze procesy biologii molekularnej, potrafi w stopniu zadowalającym objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek | |
4,0 | student zna w stopniu dobrym najważniejsze procesy biologii molekularnej, potrafi w stopniu dobrym objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek | |
4,5 | student zna w stopniu ponad dobrym najważniejsze procesy biologii molekularnej, ponad dobrze potrafi objaśnić istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek | |
5,0 | student zna w stopniu bardzo dobrym najważniejsze procesy biologii molekularnej, bardzo dobrze objaśnia istotę podstawowych analiz kwasów nukleinowych oraz białek |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B02_U01 umie opisać przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, zaprojektować i zaplanować eksperyment oraz przeprowadzić wnioskowanie | 2,0 | student nie umie opisać przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, nie zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowania |
3,0 | student umie opisać w stopniu podstawowym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie | |
3,5 | student umie opisać w stopniu zadowalającym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie | |
4,0 | student umie opisać w stopniu dobrym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie | |
4,5 | student umie opisać w stopniu ponad dobrym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie | |
5,0 | student umie opisać w stopniu bardzo dobrym przydatność podstawowych technik biologii molekularnej, oraz zaprojektować i zaplanować eksperymentu oraz przeprowadzić wnioskowanie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OG_2A_B02_K01 rozumie potrzebę pogłebiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, rozumie potrzebę pracy w grupie | 2,0 | student nie rozumie potrzeby pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, nie rozumie potrzeby pracy w grupie |
3,0 | student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, rozumie potrzebę pracy w grupie | |
3,5 | student w stopniu zadowalającym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, w stopniu zadowalającym rozumie potrzebę pracy w grupie | |
4,0 | student w stopniu dobrym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, w stopniu dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie | |
4,5 | student w stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych, w stopniu ponad dobrym rozumie potrzebę pracy w grupie | |
5,0 | student bardzo dobrze potrzebę pogłębiania wiedzy na temat funkcjonownaia mechanizmów molekularnych oraz bardzo dobrze rozumie potrzebę pracy w grupie |
Literatura podstawowa
- Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H., Biologia molekularna - krótkie wykłady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Brown T.A., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Słomski R., Analiza DNA. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2008