Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)
specjalność: Rośliny ozdobne i kształtowanie terenów zieleni

Sylabus przedmiotu Dobory drzew i krzewów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dobory drzew i krzewów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 12 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu dendrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy o stanowiskach dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów
C-2Przekazanie wiedzy na temat wymagań klimatycznych i glebowych drzew i krzewów należących do różnych rodzin
C-3Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy ulicach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-4Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach osiedli mieszkaniowych oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-5Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy szpitalach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-6Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących w parkach i skwerach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-7Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach dla dzieci oraz dobór gatunkowy i odmianowy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Drzewa i krzewy nadające się na tereny dla dzieci3
T-A-2Przegląd kompozycji roślin na terenach parkowych i skwerach3
6
wykłady
T-W-1Przegląd podstawowych stanowisk oraz najważniejszych gatunków drzew i krzewów z rodzin o znaczeniu w terenach zieleni2
T-W-2Warunki klimatyczno-glebowe dla drzew i krzewów różnych rodzin2
T-W-3Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy ulicach2
T-W-4Drzewa i krzewy nadające się na tereny osiedli mieszkaniowych2
T-W-5Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy szpitalach2
T-W-6Drzewa i krzewy nadające się na tereny parkowe i skwery2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach terenowych,6
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia9
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium18
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia terenowe – omawianie kompozycji roślin

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C02_W01
Scharakteryzuje podstawowe wymagania i określi dobór gatunków drzew i krzewów dla poszczególnych stanowisk
OG_2A_W06, OG_2A_W10R2A_W01, R2A_W05C-6, C-3, C-4, C-1, C-2, C-7, C-5T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-6M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C02_U01
Potrafi opracowywać dobór drzew i krzewów dla poszczególnych grup w terenach zieleni
OG_2A_U02, OG_2A_U07R2A_U02, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08InzA2_U02, InzA2_U06, InzA2_U08C-4, C-6, C-1, C-5, C-3, C-7, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-A-1, T-W-2, T-A-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_C02_K01
Świadomie ocenia wartość i znaczenie roślin w terenach zieleni
OG_2A_K03R2A_K05InzA2_K01C-6, C-5, C-3, C-7, C-2, C-1, C-4T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_C02_W01
Scharakteryzuje podstawowe wymagania i określi dobór gatunków drzew i krzewów dla poszczególnych stanowisk
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_C02_U01
Potrafi opracowywać dobór drzew i krzewów dla poszczególnych grup w terenach zieleni
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym wykorzystuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem
4,0wykorzystuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę podając szereg przykładów z literatury

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_C02_K01
Świadomie ocenia wartość i znaczenie roślin w terenach zieleni
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem

Literatura podstawowa

  1. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 1991
  2. Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. Kubus M., Dendrologia - skrypt, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2005
  4. Seneta W., Doloatowski J., Dendrologia, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Coombes A.J., Kieszonkowy atlas drzew, Solis, Warszawa, 2006
  2. Owen J., More D., Przewodnik Collinsa. Drzewa, Multico, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Drzewa i krzewy nadające się na tereny dla dzieci3
T-A-2Przegląd kompozycji roślin na terenach parkowych i skwerach3
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd podstawowych stanowisk oraz najważniejszych gatunków drzew i krzewów z rodzin o znaczeniu w terenach zieleni2
T-W-2Warunki klimatyczno-glebowe dla drzew i krzewów różnych rodzin2
T-W-3Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy ulicach2
T-W-4Drzewa i krzewy nadające się na tereny osiedli mieszkaniowych2
T-W-5Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy szpitalach2
T-W-6Drzewa i krzewy nadające się na tereny parkowe i skwery2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach terenowych,6
A-A-2Przygotowanie do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach12
A-W-2Udział w konsultacjach10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium18
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia i obecność na zaliczeniu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C02_W01Scharakteryzuje podstawowe wymagania i określi dobór gatunków drzew i krzewów dla poszczególnych stanowisk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W06student posiada rozszerzoną wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz i urządzania terenów zieleni
OG_2A_W10student posiada rozszerzoną, w stosunku do studiów pierwszego stopnia, wiedzę z zakresu produkcji i znajomości roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-6Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących w parkach i skwerach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-3Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy ulicach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-4Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach osiedli mieszkaniowych oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-1Przekazanie wiedzy o stanowiskach dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów
C-2Przekazanie wiedzy na temat wymagań klimatycznych i glebowych drzew i krzewów należących do różnych rodzin
C-7Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach dla dzieci oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-5Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy szpitalach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
Treści programoweT-W-5Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy szpitalach
T-W-4Drzewa i krzewy nadające się na tereny osiedli mieszkaniowych
T-W-2Warunki klimatyczno-glebowe dla drzew i krzewów różnych rodzin
T-W-1Przegląd podstawowych stanowisk oraz najważniejszych gatunków drzew i krzewów z rodzin o znaczeniu w terenach zieleni
T-A-2Przegląd kompozycji roślin na terenach parkowych i skwerach
T-A-1Drzewa i krzewy nadające się na tereny dla dzieci
T-W-3Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy ulicach
T-W-6Drzewa i krzewy nadające się na tereny parkowe i skwery
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia terenowe – omawianie kompozycji roślin
M-1wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem
3,5student zna podstawowe problemy związane z przedmiotem i potrafi podać przykłady
4,0zna podstawowe problemy w zakresie rozszerzonym
4,5zna zakres przedmiotu obowiązujący i potrafi wyciągać prawidłowe wnioski
5,0zna przedmiot biegle i podaje przykłady z dodatkowej literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C02_U01Potrafi opracowywać dobór drzew i krzewów dla poszczególnych grup w terenach zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U02student potrafi projektować nasadzenia ogrodnicze, z uwzględnieniem zasad integrowanej i ekologicznej produkcji oraz przedstawić projekt w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
OG_2A_U07student posiada pogłębioną umiejętność aranżacji roślinnych wykorzystywanych do dekoracji wnętrz i urządzania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach osiedli mieszkaniowych oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-6Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących w parkach i skwerach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-1Przekazanie wiedzy o stanowiskach dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów
C-5Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy szpitalach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-3Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy ulicach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-7Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach dla dzieci oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-2Przekazanie wiedzy na temat wymagań klimatycznych i glebowych drzew i krzewów należących do różnych rodzin
Treści programoweT-W-3Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy ulicach
T-W-1Przegląd podstawowych stanowisk oraz najważniejszych gatunków drzew i krzewów z rodzin o znaczeniu w terenach zieleni
T-W-5Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy szpitalach
T-W-4Drzewa i krzewy nadające się na tereny osiedli mieszkaniowych
T-W-6Drzewa i krzewy nadające się na tereny parkowe i skwery
T-A-1Drzewa i krzewy nadające się na tereny dla dzieci
T-W-2Warunki klimatyczno-glebowe dla drzew i krzewów różnych rodzin
T-A-2Przegląd kompozycji roślin na terenach parkowych i skwerach
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia terenowe – omawianie kompozycji roślin
M-1wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0w stopniu dostatecznym wykorzystuje zarys podstawowych wiadomości
3,5analizuje przekazaną wiedzę związaną z przedmiotem
4,0wykorzystuje znajomość przekazanych zagadnień w stopniu rozszerzonym
4,5wykorzystuje znajomość zagadnień w stopniu rozszerzonym podając umiejętnie przykłady
5,0potrafi bardzo dobrze wykorzystać przekazaną wiedzę podając szereg przykładów z literatury
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_C02_K01Świadomie ocenia wartość i znaczenie roślin w terenach zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości z uwzględnieniem aspektów ochrony i kształtowania środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących w parkach i skwerach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-5Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy szpitalach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-3Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących przy ulicach oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-7Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach dla dzieci oraz dobór gatunkowy i odmianowy
C-2Przekazanie wiedzy na temat wymagań klimatycznych i glebowych drzew i krzewów należących do różnych rodzin
C-1Przekazanie wiedzy o stanowiskach dla poszczególnych gatunków drzew i krzewów
C-4Określenie warunków dla drzew i krzewów rosnących na terenach osiedli mieszkaniowych oraz dobór gatunkowy i odmianowy
Treści programoweT-W-1Przegląd podstawowych stanowisk oraz najważniejszych gatunków drzew i krzewów z rodzin o znaczeniu w terenach zieleni
T-W-3Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy ulicach
T-W-6Drzewa i krzewy nadające się na tereny parkowe i skwery
T-W-2Warunki klimatyczno-glebowe dla drzew i krzewów różnych rodzin
T-W-5Drzewa i krzewy nadające się na tereny przy szpitalach
T-W-4Drzewa i krzewy nadające się na tereny osiedli mieszkaniowych
T-A-1Drzewa i krzewy nadające się na tereny dla dzieci
T-A-2Przegląd kompozycji roślin na terenach parkowych i skwerach
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia terenowe – omawianie kompozycji roślin
M-1wykłady multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie przyswoił żadnych informacji podanych na zajęciach
3,0potrafi ocenić w stopniu dostatecznym wiadomości związane z przedmiotem
3,5świadomie ocenia wartość przekazanej wiedzy i potrafi wykorzystać dając przykłady
4,0prawidłowo w sposób rozszerzony potrafi ocenić wartość i znaczenie przekazanej wiedzy
4,5potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę zagadnień związanych z przedmiotem w stopniu rozszerzonym
5,0w sposób biegły ocenia i analizuje zagadnienia związane z przedmiotem