Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie i technologia nawadniania upraw ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i technologia nawadniania upraw ogrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 6 0,50,33zaliczenie
wykładyW6 12 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, fizjologii roślin, gleboznawstwa i chemii środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz z ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętnoość charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach ogrodniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin ogrodniczych.
C-4Umiejętność wykonania projektu instalacji nawadnianjącej w wybranej uprawie ogrodniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru).1
T-A-2Nauka obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w projektowaniu instalacji nawadniającej w uprawach ogrodniczych.2
T-A-3Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzeowania wody do nawadniania. Sezonowe jednorazowe dawki wody do nawadniania. Wyliczanie stóp opadów. Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej w wybranej uprawie ogrodniczej.2
T-A-4Zasady opracowywania kosztorysu oraz założenia inwestycyjno-eksploatacyjne instalacji do nawadniania upraw ogrodniczych.1
6
wykłady
T-W-1Historia i rozwój nawodnień w Polsce i na Świecie.1
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.1
T-W-3Gospodarka wodna gleby i rośliny.1
T-W-4Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce.1
T-W-5Źródła wody i możliwości ich wykorzystania do nawadniania1
T-W-6Charakterystyka systemów nawadniania i kryteria ich wyboru.2
T-W-7Metody sterowania nawadnianiem.1
T-W-8Budowa i eksploatacja systemu nawadniającego stosowanego w uprawach ogrodniczych.1
T-W-9Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania upraw ogrodniczych.2
T-W-10Przyrodnicze i ekonomiczne efekty nawadniania roślin ogrodniczych1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie i zaliczenie projektu.12
A-A-2Konsultacje3
15
wykłady
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące- prezentacja multimedialna
M-3Metody poszukujące-ćwiczenia projektowe.
M-4Metody problemowe-dyskusja problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-2Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
S-4Ocena podsumowująca: Projekt.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-P_W01
Definiuje i ocenia potrzeby wodne i nawadniania różnych upraw ogrodniczych. Rozumie znaczenie zasobów wodnych w uprawach ogrodniczych.
OG_1A_W14, OG_1A_W16R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-4S-1, S-3
OG_1A_O03-P_W02
Potrafi scharakteryzować systemy nawadniania stosowane w uprawach ogrodniczych oraz go zaprojektować dla określonej uprawy ogrodniczej.
OG_1A_W16R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-P_U01
Umiejętnośc analizy potrzeb i efektów nawadniania upraw ogrodniczych. Dobiera system nawadniania do określonej uprawy.
OG_1A_U08, OG_1A_U10, OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-4S-1, S-3
OG_1A_O03-P_U02
Planuje i realizuje proste projekty dotyczące nawadniania upraw ogrodniczych. Posiada umiejętność wykonania zadania projektowego przy użyciu techniki komputerowej.
OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-P_K01
Ma świadomośc znaczenia nawadniania w produkcji zdrowej żywności.
OG_1A_K04, OG_1A_K03, OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-4S-1, S-3
OG_1A_O03-P_K02
Potrafi pracować w grupie przy wykonaniu określonego zadania.
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-P_W01
Definiuje i ocenia potrzeby wodne i nawadniania różnych upraw ogrodniczych. Rozumie znaczenie zasobów wodnych w uprawach ogrodniczych.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczących projektowania nawadniania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszyskie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale równiez potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować elementy dotyczące projektowania nawaodnień.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
OG_1A_O03-P_W02
Potrafi scharakteryzować systemy nawadniania stosowane w uprawach ogrodniczych oraz go zaprojektować dla określonej uprawy ogrodniczej.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczacych projektowania nawadniania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać.
4,5Student potrafi wykorzytywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektyność, a także przy ich pomocy identyfikowac elementy dotyczące projektowania nawadniania.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-P_U01
Umiejętnośc analizy potrzeb i efektów nawadniania upraw ogrodniczych. Dobiera system nawadniania do określonej uprawy.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje podstawowe wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnością ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki,ale również dokonuje ich analizy.Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutowac o osiagniętych wynikach oraz oszacowac błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutowac o osiągnietych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
OG_1A_O03-P_U02
Planuje i realizuje proste projekty dotyczące nawadniania upraw ogrodniczych. Posiada umiejętność wykonania zadania projektowego przy użyciu techniki komputerowej.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje podstawowe wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągnietych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-P_K01
Ma świadomośc znaczenia nawadniania w produkcji zdrowej żywności.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczących projektowania nawadniania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować elementy dotyczące projektowania nawadniania.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszyskie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
OG_1A_O03-P_K02
Potrafi pracować w grupie przy wykonaniu określonego zadania.
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczących projektowania nawadniania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszyskie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać.
4,5Student potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia,potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować elementy dotyczące projektowania nawadniania.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Literatura podstawowa

  1. Red. S.Karczmarczyk., L.Nowak., Nawadnianie roślin, PWRiL, Poznań, 2006
  2. S.Marcilonek., Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, AR Wrocław, Wrocław, 1998
  3. E Kaca, Ćwiczenia z melioracji rolnych-deszczowanie roślin., SGGW Warszawa, Warszawa, 1988
  4. S.Zakowicz., P.Hewelke, Podstawy inżynierii środowiska, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z dnia 18 lipca 2001-Prawo wodne tekst jednolity z uwzględnieniem ustawy zmieniającej z 3.06.2005, 2011
  2. Dane katalogowe firm nawodnieniowych-internet oraz materiały instruktażowe., 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru).1
T-A-2Nauka obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w projektowaniu instalacji nawadniającej w uprawach ogrodniczych.2
T-A-3Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzeowania wody do nawadniania. Sezonowe jednorazowe dawki wody do nawadniania. Wyliczanie stóp opadów. Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej w wybranej uprawie ogrodniczej.2
T-A-4Zasady opracowywania kosztorysu oraz założenia inwestycyjno-eksploatacyjne instalacji do nawadniania upraw ogrodniczych.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia i rozwój nawodnień w Polsce i na Świecie.1
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.1
T-W-3Gospodarka wodna gleby i rośliny.1
T-W-4Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce.1
T-W-5Źródła wody i możliwości ich wykorzystania do nawadniania1
T-W-6Charakterystyka systemów nawadniania i kryteria ich wyboru.2
T-W-7Metody sterowania nawadnianiem.1
T-W-8Budowa i eksploatacja systemu nawadniającego stosowanego w uprawach ogrodniczych.1
T-W-9Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania upraw ogrodniczych.2
T-W-10Przyrodnicze i ekonomiczne efekty nawadniania roślin ogrodniczych1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie i zaliczenie projektu.12
A-A-2Konsultacje3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Godziny kontaktowe z nauczycielem15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.10
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-P_W01Definiuje i ocenia potrzeby wodne i nawadniania różnych upraw ogrodniczych. Rozumie znaczenie zasobów wodnych w uprawach ogrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
OG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz z ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin ogrodniczych.
Treści programoweT-W-1Historia i rozwój nawodnień w Polsce i na Świecie.
T-W-3Gospodarka wodna gleby i rośliny.
T-W-4Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-5Źródła wody i możliwości ich wykorzystania do nawadniania
T-W-9Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania upraw ogrodniczych.
T-W-10Przyrodnicze i ekonomiczne efekty nawadniania roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące- prezentacja multimedialna
M-4Metody problemowe-dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczących projektowania nawadniania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszyskie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale równiez potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęc narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować elementy dotyczące projektowania nawaodnień.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-P_W02Potrafi scharakteryzować systemy nawadniania stosowane w uprawach ogrodniczych oraz go zaprojektować dla określonej uprawy ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętnoość charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach ogrodniczych.
C-4Umiejętność wykonania projektu instalacji nawadnianjącej w wybranej uprawie ogrodniczej.
Treści programoweT-A-1Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru).
T-A-2Nauka obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w projektowaniu instalacji nawadniającej w uprawach ogrodniczych.
T-A-3Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzeowania wody do nawadniania. Sezonowe jednorazowe dawki wody do nawadniania. Wyliczanie stóp opadów. Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej w wybranej uprawie ogrodniczej.
T-A-4Zasady opracowywania kosztorysu oraz założenia inwestycyjno-eksploatacyjne instalacji do nawadniania upraw ogrodniczych.
T-W-6Charakterystyka systemów nawadniania i kryteria ich wyboru.
T-W-7Metody sterowania nawadnianiem.
T-W-8Budowa i eksploatacja systemu nawadniającego stosowanego w uprawach ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące- prezentacja multimedialna
M-3Metody poszukujące-ćwiczenia projektowe.
M-4Metody problemowe-dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
S-4Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczacych projektowania nawadniania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać.
4,5Student potrafi wykorzytywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektyność, a także przy ich pomocy identyfikowac elementy dotyczące projektowania nawadniania.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-P_U01Umiejętnośc analizy potrzeb i efektów nawadniania upraw ogrodniczych. Dobiera system nawadniania do określonej uprawy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz z ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętnoość charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach ogrodniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin ogrodniczych.
Treści programoweT-W-1Historia i rozwój nawodnień w Polsce i na Świecie.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-3Gospodarka wodna gleby i rośliny.
T-W-4Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-5Źródła wody i możliwości ich wykorzystania do nawadniania
T-W-6Charakterystyka systemów nawadniania i kryteria ich wyboru.
T-W-7Metody sterowania nawadnianiem.
T-W-8Budowa i eksploatacja systemu nawadniającego stosowanego w uprawach ogrodniczych.
T-W-9Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania upraw ogrodniczych.
T-W-10Przyrodnicze i ekonomiczne efekty nawadniania roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące- prezentacja multimedialna
M-4Metody problemowe-dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje podstawowe wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejetnością ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki,ale również dokonuje ich analizy.Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągnietych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutowac o osiagniętych wynikach oraz oszacowac błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutowac o osiągnietych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-P_U02Planuje i realizuje proste projekty dotyczące nawadniania upraw ogrodniczych. Posiada umiejętność wykonania zadania projektowego przy użyciu techniki komputerowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykonania projektu instalacji nawadnianjącej w wybranej uprawie ogrodniczej.
Treści programoweT-A-1Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru).
T-A-2Nauka obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w projektowaniu instalacji nawadniającej w uprawach ogrodniczych.
T-A-3Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzeowania wody do nawadniania. Sezonowe jednorazowe dawki wody do nawadniania. Wyliczanie stóp opadów. Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej w wybranej uprawie ogrodniczej.
T-A-4Zasady opracowywania kosztorysu oraz założenia inwestycyjno-eksploatacyjne instalacji do nawadniania upraw ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-3Metody poszukujące-ćwiczenia projektowe.
M-4Metody problemowe-dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentowac wyników swoich badań.
3,0Student prezentuje podstawowe wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy.
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągnietych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-P_K01Ma świadomośc znaczenia nawadniania w produkcji zdrowej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
OG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
OG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem ilościowym i jakościowym zasobów wodnych Polski oraz z ich zrównoważonym zagospodarowaniem.
C-2Umiejętnoość charakterystyki systemów nawadniania pod kątem ich budowy, eksploatacji oraz kryteriów ich stosowania w uprawach ogrodniczych.
C-3Poznanie potrzeb wodnych i zasad nawadniania roślin ogrodniczych.
Treści programoweT-W-1Historia i rozwój nawodnień w Polsce i na Świecie.
T-W-2Uwarunkowania prawne gospodarki wodnej i stosowania nawodnień.
T-W-3Gospodarka wodna gleby i rośliny.
T-W-4Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce.
T-W-5Źródła wody i możliwości ich wykorzystania do nawadniania
T-W-6Charakterystyka systemów nawadniania i kryteria ich wyboru.
T-W-7Metody sterowania nawadnianiem.
T-W-8Budowa i eksploatacja systemu nawadniającego stosowanego w uprawach ogrodniczych.
T-W-9Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania upraw ogrodniczych.
T-W-10Przyrodnicze i ekonomiczne efekty nawadniania roślin ogrodniczych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metody eksponujące- prezentacja multimedialna
M-4Metody problemowe-dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczących projektowania nawadniania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować elementy dotyczące projektowania nawadniania.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszyskie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O03-P_K02Potrafi pracować w grupie przy wykonaniu określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Umiejętność wykonania projektu instalacji nawadnianjącej w wybranej uprawie ogrodniczej.
Treści programoweT-A-1Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru).
T-A-2Nauka obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w projektowaniu instalacji nawadniającej w uprawach ogrodniczych.
T-A-3Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzeowania wody do nawadniania. Sezonowe jednorazowe dawki wody do nawadniania. Wyliczanie stóp opadów. Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej w wybranej uprawie ogrodniczej.
T-A-4Zasady opracowywania kosztorysu oraz założenia inwestycyjno-eksploatacyjne instalacji do nawadniania upraw ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-3Metody poszukujące-ćwiczenia projektowe.
M-4Metody problemowe-dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Projekt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi dotyczących projektowania nawadniania.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszyskie narzędzia dotyczące projektowania nawadniania.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać.
4,5Student potrafi wykorzystywac wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia,potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować elementy dotyczące projektowania nawadniania.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.