Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych we wnętrzach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych
Przedmiot Pielęgnacja i zastosowanie roślin ozdobnych we wnętrzach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 3 0,50,33zaliczenie
wykładyW5 13 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin.
W-2Znajomość regulacji procesów życiowych roślin, reakcji roślin na stresy środowiskowe, fizjologii wzrostu i rozwoju roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy, szkół, balkonów, tarasów i werand.
C-2Zapoznanie z budową, metodami aranżacji i pielęgnacji okien kwiatowych, witryn, vivariów, paludariów, orchidariów, ogrodów zimowych i wertykalnych.
C-3Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin pojemnikowych.
C-4Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Asortyment roślinny do dekoracji balkonów tarasów i werand.3
3
wykłady
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach mieszkalnych.2
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych.2
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody wertykalne i zimowe - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.2
T-W-4Dobór i zastosowanie roślin pojemnikowych do dekoracji zróżnicowanych pomieszczeń.2
T-W-5Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.2
T-W-6Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji.2
T-W-7Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy i szkół.1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach i ćwiczeniach16
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-4Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji10
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Praca kontrolna
S-3Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-P1_W01
Proponuje odpowiednie dla poszczególnych grup uprawnych zalecenia pielęgnacyjne.
OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4
OG_1A_O07-P1_W02
Zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc do aranżacji wnętrz oraz balkonów, tarasów i werand.
OG_1A_W20, OG_1A_W22R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-P1_U01
Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami.
OG_1A_U03, OG_1A_U05, OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-1, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2
OG_1A_O07-P1_U02
Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach i na balkonach, tarasach i werandach.
OG_1A_U03R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-4T-A-1, T-W-7M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O07-P1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
OG_1A_K01, OG_1A_K04R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-P1_W01
Proponuje odpowiednie dla poszczególnych grup uprawnych zalecenia pielęgnacyjne.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
3,5Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
4,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Wyjaśnia współzależności między rośliną a otoczeniem.
4,5Student samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu pielęgnacji roślin ozdobnych we wnętrzach. Samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Rozumie efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
OG_1A_O07-P1_W02
Zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc do aranżacji wnętrz oraz balkonów, tarasów i werand.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand.
3,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand.
4,0Student zna budowę i wyposażenie wszystkich miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand. Wyjaśnia współzależności między wyposażeniem i budową wybranych miejsc a środowiskiem i uprawianą roślinnością.
4,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe między budową i wyposażeniem wybranych miejsc a panującymi w nich warunkami decydującymi o doborze roślin.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat budowy i wyposażenia poznanych miejsc do aranżacji wnętrzh, balkonów, tarasów i werand. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe wynikające z właściwej lub błędnej budowy i wyposażenia oraz zaproponować właściwe rozwiązania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-P1_U01
Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami.
2,0Student nie potrafi dobrać i komponować właściwych gatunków roślin zgodnie z ich wymaganiami.
3,0Student dobiera i komponuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach z uwzględnieniem ich wymagań.
3,5Student dobiera i komponuje wszystkie poznane gatunki roślin ozdobnych we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach z uwzględnieniem ich wymagań.
4,0Student właściwie dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany roślin pojemnikowych we wnętrzach, na balkonach, tarasach i werandach zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem a miejscem uprawy.
4,5Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia bardzo szczegółowo powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
OG_1A_O07-P1_U02
Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach i na balkonach, tarasach i werandach.
2,0Student nie rozpoznaje gatunków roślin ozdobnych stosowanych do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
3,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
4,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną.
4,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie.
5,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie. Potrafi rozpoznane rośliny zaliczyć do odpowiednich grup uprawnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O07-P1_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych.
4,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce, we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach.
4,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie pojemnikowej roślin ozdobnych.
5,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie roślin pojemnikowych roślin ozdobnych. Jest zorientowany w lokalizacji obiektów, gdzie zastosowano najlepsze rozwiązania.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją H. Chmiela, Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Jarosław Rak, Pielęgnowanie roślin pokojowych cz. I, Multico, Warszawa, 1996
  3. Jarosław Rak, Pielęgnowanie roślin pokojowych cz. II, Multico, Warszawa, 1996
  4. Andrzej Płochocki, Bonsai - sztuka miniaturyzacji drzew i krzewów, PWRiL, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. David Longman, Pielęgnowanie roślin pokojowych, Multico i PWRiL, Warszawa, 1992
  2. Frantz J., Hanke S., Krampen M., Schempp D., Ogród zimowy, Arkady, Warszawa, 2000
  3. Czasopisma ogrodnicze - Hasło ogrodnicze, Owoce Warzywa Kwiaty

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Asortyment roślinny do dekoracji balkonów tarasów i werand.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach mieszkalnych.2
T-W-2Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych.2
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody wertykalne i zimowe - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.2
T-W-4Dobór i zastosowanie roślin pojemnikowych do dekoracji zróżnicowanych pomieszczeń.2
T-W-5Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.2
T-W-6Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji.2
T-W-7Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy i szkół.1
13

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach i ćwiczeniach16
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-4Rozpoznawanie i opis roślin na kolekcji10
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-P1_W01Proponuje odpowiednie dla poszczególnych grup uprawnych zalecenia pielęgnacyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin pojemnikowych.
Treści programoweT-W-2Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych.
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody wertykalne i zimowe - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.
T-W-5Uprawa hydroponiczna - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.
T-W-6Bonsai - podstawowe style, dobór gatunków, zasady formowania i pielęgnacji.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
3,5Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach.
4,0Student proponuje właściwe metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Wyjaśnia współzależności między rośliną a otoczeniem.
4,5Student samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu pielęgnacji roślin ozdobnych we wnętrzach. Samodzielnie proponuje odpowiednie metody pielęgnacji dla wszystkich poznanych gatunków roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach. Rozumie efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-P1_W02Zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc do aranżacji wnętrz oraz balkonów, tarasów i werand.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z budową, metodami aranżacji i pielęgnacji okien kwiatowych, witryn, vivariów, paludariów, orchidariów, ogrodów zimowych i wertykalnych.
Treści programoweT-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody wertykalne i zimowe - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.
T-W-4Dobór i zastosowanie roślin pojemnikowych do dekoracji zróżnicowanych pomieszczeń.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student zna budowę i wyposażenie wybranych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand.
3,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand.
4,0Student zna budowę i wyposażenie wszystkich miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand. Wyjaśnia współzależności między wyposażeniem i budową wybranych miejsc a środowiskiem i uprawianą roślinnością.
4,5Student zna budowę i wyposażenie wszystkich poznanych miejsc do aranżacji wnętrz, balkonów, tarasów i werand. Dostrzega złożone efekty przyczynowo-skutkowe między budową i wyposażeniem wybranych miejsc a panującymi w nich warunkami decydującymi o doborze roślin.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat budowy i wyposażenia poznanych miejsc do aranżacji wnętrzh, balkonów, tarasów i werand. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe wynikające z właściwej lub błędnej budowy i wyposażenia oraz zaproponować właściwe rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-P1_U01Dobiera i komponuje właściwe gatunki roślin zgodnie z ich wymaganiami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie z zasadami doboru roślin do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy, szkół, balkonów, tarasów i werand.
Treści programoweT-A-1Asortyment roślinny do dekoracji balkonów tarasów i werand.
T-W-1Wymagania roślin pojemnikowych stosowanych we wnętrzach mieszkalnych.
T-W-7Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy i szkół.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca kontrolna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać i komponować właściwych gatunków roślin zgodnie z ich wymaganiami.
3,0Student dobiera i komponuje podstawowe gatunki roślin ozdobnych we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach z uwzględnieniem ich wymagań.
3,5Student dobiera i komponuje wszystkie poznane gatunki roślin ozdobnych we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach z uwzględnieniem ich wymagań.
4,0Student właściwie dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany roślin pojemnikowych we wnętrzach, na balkonach, tarasach i werandach zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem a miejscem uprawy.
4,5Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Potrafi przewidzieć efekty przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
5,0Student dobiera i komponuje odpowiednie gatunki i odmiany do wszystkich założeń zgodnie z ich wymaganiami. Wyjaśnia bardzo szczegółowo powiązania między gatunkiem, jego wymaganiami a miejscem, w którym może być wykorzystany. Dostrzega złożone procesy przyczynowo-skutkowe podejmowanych decyzji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-P1_U02Rozpoznaje gatunki roślin ozdobnych stosowanych we wnętrzach i na balkonach, tarasach i werandach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków roślin ozdobnych.
Treści programoweT-A-1Asortyment roślinny do dekoracji balkonów tarasów i werand.
T-W-7Asortyment roślinny do dekoracji wnętrz mieszkalnych, zakładów pracy i szkół.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje gatunków roślin ozdobnych stosowanych do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
3,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje podstawowe rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
3,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand.
4,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną.
4,5Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie.
5,0Student na podstawie cech morfologicznych rozpoznaje wszystkie poznane rodzaje, gatunki i odmiany stosowane do aranżacji wnętrz, balkonów tarasów i werand. Podaje ich przynależność systematyczną i pochodzenie. Potrafi rozpoznane rośliny zaliczyć do odpowiednich grup uprawnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O07-P1_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z budową, metodami aranżacji i pielęgnacji okien kwiatowych, witryn, vivariów, paludariów, orchidariów, ogrodów zimowych i wertykalnych.
C-3Opanowanie podstawowych zasad pielęgnacji roślin pojemnikowych.
Treści programoweT-W-2Zabiegi pielęgnacyjne w uprawie roślin doniczkowych.
T-W-3Okno i witryna kwiatowa, vivarium, paludarium, orchidarium, pień do ekspozycji epifitów oraz ogrody wertykalne i zimowe - dobór gatunków, zakładanie i pielęgnacja.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych)
M-4Metody praktyczne (pokaz)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował tematyki w stopniu podstawowym.
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych.
3,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych.
4,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce, we wnętrzach, na balkonach tarasach i werandach.
4,5Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie pojemnikowej roślin ozdobnych.
5,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii w pielęgnacji roślin ozdobnych. Potrafi właściwie korzystać i wyszukać odpowiednie pozycje literatury dotyczące pielęgnacji roślin ozdobnych. Umie na podstawie informacji dostępnych w światowej sieci internetowej zaproponować najnowsze rozwiązania technologiczne w Polsce i na świecie, w uprawie roślin pojemnikowych roślin ozdobnych. Jest zorientowany w lokalizacji obiektów, gdzie zastosowano najlepsze rozwiązania.