Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Biochemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Biochemii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 3 0,30,24zaliczenie
laboratoriaL3 9 0,70,29zaliczenie
wykładyW3 9 1,00,47egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma podstawowe wiadomości z biofizyki i chemii organicznej (metody analizy i identyfikacji związków organicznych oraz ich właściwości, typy wiązań chemicznych, energetyka reakcji)
W-2Student zna podstawowe procesy fizjologiczne oraz ich regulację

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Aminokwasy, białka, węglowodany, kwasy nukleinowe - budowa i funkcje dla organizmów. Poznanie wzorów podstawowych grup związków organicznych występujących w roślinach3
3
laboratoria
T-L-1Wykrywanie aminokwasów i białek - reakcje charakterystyczne3
T-L-2Kwasy nukleinowe - wykrywanie poszczególnych składników budowy kwasów nukleinowych2
T-L-3Wykrywanie węglowodanów i lipidów - reakcje charakterystyczne3
T-L-4Reakcje barwne flawonoidów i alkaloidów1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia biochemiczne. Podstawowe funkcje komórek – pierwiastki i związki chemiczne, budowa i funkcje struktur komórkowych. Związki makroergiczne1
T-W-2Aminokwasy, peptydy, białka (budowa i klasyfikacja aminokwasów, wiązania występujące w białkach, właściwości białek). Enzymy oraz koenzymy2
T-W-3Kwasy nukleinowe. Biosynteza białek w roślinach2
T-W-4Węglowodany – występowanie w roślinach. Powstawanie węglowodanów w roślinach – proces fotosyntezy1
T-W-5Katabolizm węglowodanów; Glikoliza, Cykl Krebsa, Łańcuch oddechowy2
T-W-6Przemiany metaboliczne lipidów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-3Przygotowanie konspektów ćwiczeń2
A-A-4Konsultacje2
9
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń5
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów zaliczających ćwiczenia laboratoryjne7
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Udział w egzaminie3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B11_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
OG_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1, C-4, C-2T-W-5, T-W-1, T-A-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2M-1, M-4S-1, S-4
OG_1A_B11_W02
Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych
OG_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-4T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-A-1, T-W-5, T-W-1, T-L-4, T-L-1M-1, M-4, M-2S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B11_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-2T-L-1, T-A-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2, M-3, M-4S-1, S-4, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B11_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
OG_1A_K05R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-2T-L-1, T-A-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B11_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
2,0Student nie zna zagadnień związanych z przemianami zachodzącymi w organizmach
3,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w organizmach
3,5Student zna procesy zachodzące w organizmach i potrafi je krótko scharakteryzować
4,0Student zna większość procesów zachodzących w organizmach i potrafi je dokładnie scharakteryzować
4,5Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach i potrafi je omówić
5,0Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach, rozumie je i potrafi je dokładnie omówić
OG_1A_B11_W02
Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych
2,0Student nie umie omówić budowy i właściwości makrocząsteczek
3,0Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek występujących w organizmach
3,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna ogólnie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach
4,0Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
4,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna znaczną większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
5,0Student dokładnie potrafi omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna wszystkie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B11_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
2,0Student nie zna podstawowych pojęć biochemicznych i nie potrafi przeprowadzać analiz laboratoryjnych
3,0Student w nieznacznym stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
4,0Student posługuje się większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić większość analiz identyfikacji makrocząsteczek
4,5Student posługuje się znaczącą większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
5,0Student posługuje się wszystkimi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B11_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,5Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium
5,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium

Literatura podstawowa

  1. Kulka A., Rejowski R., Biochemia, Wyd. ART, Olsztyn, 1998
  2. Kączkowski J., Podstawy biochemii, WNT, Warszawa, 2005
  3. Bańkowski E., Biochemia, MedPharm, Wrocław, 2007
  4. Nowak J., Kłódka D., Smolik B., Zakrzewska H., Ćwiczenia laboratoryjne z biochemii, Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Aminokwasy, białka, węglowodany, kwasy nukleinowe - budowa i funkcje dla organizmów. Poznanie wzorów podstawowych grup związków organicznych występujących w roślinach3
3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykrywanie aminokwasów i białek - reakcje charakterystyczne3
T-L-2Kwasy nukleinowe - wykrywanie poszczególnych składników budowy kwasów nukleinowych2
T-L-3Wykrywanie węglowodanów i lipidów - reakcje charakterystyczne3
T-L-4Reakcje barwne flawonoidów i alkaloidów1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia biochemiczne. Podstawowe funkcje komórek – pierwiastki i związki chemiczne, budowa i funkcje struktur komórkowych. Związki makroergiczne1
T-W-2Aminokwasy, peptydy, białka (budowa i klasyfikacja aminokwasów, wiązania występujące w białkach, właściwości białek). Enzymy oraz koenzymy2
T-W-3Kwasy nukleinowe. Biosynteza białek w roślinach2
T-W-4Węglowodany – występowanie w roślinach. Powstawanie węglowodanów w roślinach – proces fotosyntezy1
T-W-5Katabolizm węglowodanów; Glikoliza, Cykl Krebsa, Łańcuch oddechowy2
T-W-6Przemiany metaboliczne lipidów1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach3
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych2
A-A-3Przygotowanie konspektów ćwiczeń2
A-A-4Konsultacje2
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń5
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów zaliczających ćwiczenia laboratoryjne7
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Udział w egzaminie3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B11_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane z przemianami zachodzącymi w organizmach żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
Treści programoweT-W-5Katabolizm węglowodanów; Glikoliza, Cykl Krebsa, Łańcuch oddechowy
T-W-1Podstawowe pojęcia biochemiczne. Podstawowe funkcje komórek – pierwiastki i związki chemiczne, budowa i funkcje struktur komórkowych. Związki makroergiczne
T-A-1Aminokwasy, białka, węglowodany, kwasy nukleinowe - budowa i funkcje dla organizmów. Poznanie wzorów podstawowych grup związków organicznych występujących w roślinach
T-W-3Kwasy nukleinowe. Biosynteza białek w roślinach
T-W-6Przemiany metaboliczne lipidów
T-W-4Węglowodany – występowanie w roślinach. Powstawanie węglowodanów w roślinach – proces fotosyntezy
T-W-2Aminokwasy, peptydy, białka (budowa i klasyfikacja aminokwasów, wiązania występujące w białkach, właściwości białek). Enzymy oraz koenzymy
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zagadnień związanych z przemianami zachodzącymi w organizmach
3,0Student potrafi wymienić procesy zachodzące w organizmach
3,5Student zna procesy zachodzące w organizmach i potrafi je krótko scharakteryzować
4,0Student zna większość procesów zachodzących w organizmach i potrafi je dokładnie scharakteryzować
4,5Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach i potrafi je omówić
5,0Student zna wszystkie procesy zachodzące w organizmach, rozumie je i potrafi je dokładnie omówić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B11_W02Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek oraz zna podstawowe procesy metaboliczne w organizmach żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W01student ma wiedzę w zakresie chemii i biochemii, niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów chemicznych zachodzących w roślinach i środowisku ich życia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student posiada umiejętność opisu znaczenia makrocząsteczek w przyrodzie oraz ich właściwości w relacji do budowy
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
C-4Student rozumie funkcjonowanie organizmów żywych
Treści programoweT-W-6Przemiany metaboliczne lipidów
T-W-3Kwasy nukleinowe. Biosynteza białek w roślinach
T-W-2Aminokwasy, peptydy, białka (budowa i klasyfikacja aminokwasów, wiązania występujące w białkach, właściwości białek). Enzymy oraz koenzymy
T-W-4Węglowodany – występowanie w roślinach. Powstawanie węglowodanów w roślinach – proces fotosyntezy
T-L-2Kwasy nukleinowe - wykrywanie poszczególnych składników budowy kwasów nukleinowych
T-L-3Wykrywanie węglowodanów i lipidów - reakcje charakterystyczne
T-A-1Aminokwasy, białka, węglowodany, kwasy nukleinowe - budowa i funkcje dla organizmów. Poznanie wzorów podstawowych grup związków organicznych występujących w roślinach
T-W-5Katabolizm węglowodanów; Glikoliza, Cykl Krebsa, Łańcuch oddechowy
T-W-1Podstawowe pojęcia biochemiczne. Podstawowe funkcje komórek – pierwiastki i związki chemiczne, budowa i funkcje struktur komórkowych. Związki makroergiczne
T-L-4Reakcje barwne flawonoidów i alkaloidów
T-L-1Wykrywanie aminokwasów i białek - reakcje charakterystyczne
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
M-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie omówić budowy i właściwości makrocząsteczek
3,0Student potrafi omówić budowę i właściwości makrocząsteczek występujących w organizmach
3,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna ogólnie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach
4,0Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
4,5Student potrafi szczegółowo omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna znaczną większość procesów metabolicznych zachodzących w organizmach
5,0Student dokładnie potrafi omówić budowę, funkcje i znaczenie makrocząsteczek dla organizmu oraz zna wszystkie procesy metaboliczne zachodzące w organizmach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B11_U01Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
Treści programoweT-L-1Wykrywanie aminokwasów i białek - reakcje charakterystyczne
T-A-1Aminokwasy, białka, węglowodany, kwasy nukleinowe - budowa i funkcje dla organizmów. Poznanie wzorów podstawowych grup związków organicznych występujących w roślinach
T-L-3Wykrywanie węglowodanów i lipidów - reakcje charakterystyczne
T-L-2Kwasy nukleinowe - wykrywanie poszczególnych składników budowy kwasów nukleinowych
T-L-4Reakcje barwne flawonoidów i alkaloidów
Metody nauczaniaM-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć biochemicznych i nie potrafi przeprowadzać analiz laboratoryjnych
3,0Student w nieznacznym stopniu posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
3,5Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek z pomocą nauczyciela
4,0Student posługuje się większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić większość analiz identyfikacji makrocząsteczek
4,5Student posługuje się znaczącą większością podstawowych pojęć biochemicznych i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
5,0Student posługuje się wszystkimi pojęciami biochemicznymi i potrafi przeprowadzić analizy identyfikacji makrocząsteczek
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B11_K01Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Student ma umiejętność posługiwania się podstawowymi technikami biochemii
C-2Student ma zdolność interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej
Treści programoweT-L-1Wykrywanie aminokwasów i białek - reakcje charakterystyczne
T-A-1Aminokwasy, białka, węglowodany, kwasy nukleinowe - budowa i funkcje dla organizmów. Poznanie wzorów podstawowych grup związków organicznych występujących w roślinach
T-L-3Wykrywanie węglowodanów i lipidów - reakcje charakterystyczne
T-L-2Kwasy nukleinowe - wykrywanie poszczególnych składników budowy kwasów nukleinowych
T-L-4Reakcje barwne flawonoidów i alkaloidów
Metody nauczaniaM-2Analiza laboratoryjna materiału biologicznego
M-3Praca grupowa przy przeprowadzaniu analiz biochemicznych
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych i audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w zespole
3,0Student w nieznacznym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym
3,5Student w podstawowym stopniu potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje umiarkowaną umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje podstawową umiejętność podziału pracy w laboratorium
4,5Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium
5,0Student potrafi pracować w zespole badawczym i wykazuje bardzo dobrą umiejętność podziału pracy w laboratorium