Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Grieger <Andrzej.Grieger@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza o działalności gospodarczej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie do podejmowania decyzji według wielokryterialnej oceny otoczenia stanowiska pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawy organizacji przedsiębiorstwa. Komunikacja wewnątrz przedsiębiorstwa. Majątek przedsiebiorstwa i jego ochrona. Zarządzanie personelem - postępowanie z ludźmi.2
T-W-2Planowanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie. Style zarządzania - relacje w układzie kierownik - pracownicy. Zarządzanie finansami - nowoczesne formy pozyskiwania środków finansowych. Analiza i diagnoza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa.2
T-W-3Rachunkowość zarządcza - zasady działania. Funkcje zarządzania - formułowanie celów, prognozowanie i programowanie działań, organizowanie i koordynowanie działań.2
T-W-4Zarządzanie jakością produktów/usług w przedsiębiorstwie. Zarzadzanie marką lokalną/globalną. Logistyka jako szczególna forma zarządzania przedsiębiorstwem.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Dyskusja1
A-W-2Przygotowanie prezentacji monotematycznej5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
A-W-5uczestnictwo w zajęciach8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna panelowa.
M-3Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia z całego cyklu wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A08_W07
Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej.
OG_1A_W07R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A08_U01
Potrafi okreslić obszar koniecznych do poznania zagadnień i poprawnie zebrane informacje uporządkować według przyjętego układu myślowego
OG_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1
OG_1A_A08_U10
Potrafi zaprojektować proste systemy zarządzania podmiotem gospodarczym w obszarze produkcji rolniczej. Posiada zdolność do uruchomienia działalności w obszarze produkcji rolniczej.
OG_1A_U10R1A_U01, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A08_K04
Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębiania wiedzy z obszaru produkcji rolniczej.
OG_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_A08_W07
Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej.
2,0Student nie rozróżnia podstawowych zagadnień.
3,0Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień.
3,5Student poprawnie definiuje wszystkie zagadnienia, ale nie łączy ich w układ zadaniowy.
4,0Student poprawnie wykorzystuje treści zagdnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski.
4,5Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i oceniać efektywność wiedzy.
5,0Student swobodnie porusza się w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_A08_U01
Potrafi okreslić obszar koniecznych do poznania zagadnień i poprawnie zebrane informacje uporządkować według przyjętego układu myślowego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy.
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów.
3,5Student prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści.
4,0Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w określonym temacie.
4,5Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować o danych zagadnieniach oraz proponować rozwiązania syntetyczne.
OG_1A_A08_U10
Potrafi zaprojektować proste systemy zarządzania podmiotem gospodarczym w obszarze produkcji rolniczej. Posiada zdolność do uruchomienia działalności w obszarze produkcji rolniczej.
2,0Student nie potrafi projektować
3,0Student potrafi zdefiniować założenia do przygotowanego projektu.
3,5Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać schemat kolejności realizacji projektu.
4,0Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt.
4,5Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt, poprowadzić dyskusję o projekcie.
5,0Student potrafi wykonać projekt oraz dokonać weryfikacji po dyskusji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_A08_K04
Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębiania wiedzy z obszaru produkcji rolniczej.
2,0Student nie potrafi ustalić poziomu ograniczeń w wiedzy przedmiotu.
3,0Student potrafi określić braki występujące w swojej wiedzy przedmiotu.
3,5Student potrafi połaczyć posiadaną wiedzę przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi regulującymi działanie podmiotów gospodarczych.
4,0Student potrafi ustalić zakres brakującej wiedzy oraz technikę jej uzupełnienia.
4,5Student potrafi w sposób swobodny prowadzić dyskusję na temat dział zmierzajacych do rozszerzenia swojej wiedzy w przedmiocie.
5,0Student potrafi swobodnie prowadzić polemikę na temat trendów w obszarze wiedzy w przedmiocie.

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 1996
  2. Stoner J.A.F. (red), Kierowanie, PWE, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyk W. (red), Metody organizacji przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2005
  2. Koźmiński A.K. (red), Zarządzanie teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy organizacji przedsiębiorstwa. Komunikacja wewnątrz przedsiębiorstwa. Majątek przedsiebiorstwa i jego ochrona. Zarządzanie personelem - postępowanie z ludźmi.2
T-W-2Planowanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie. Style zarządzania - relacje w układzie kierownik - pracownicy. Zarządzanie finansami - nowoczesne formy pozyskiwania środków finansowych. Analiza i diagnoza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa.2
T-W-3Rachunkowość zarządcza - zasady działania. Funkcje zarządzania - formułowanie celów, prognozowanie i programowanie działań, organizowanie i koordynowanie działań.2
T-W-4Zarządzanie jakością produktów/usług w przedsiębiorstwie. Zarzadzanie marką lokalną/globalną. Logistyka jako szczególna forma zarządzania przedsiębiorstwem.2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Dyskusja1
A-W-2Przygotowanie prezentacji monotematycznej5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
A-W-5uczestnictwo w zajęciach8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_A08_W07Ma podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, obejmującą funkcje zarządzania oraz elementy zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa, personelem, finansami, produkcją i usługami, produktem i jego jakością, przydatną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do podejmowania decyzji według wielokryterialnej oceny otoczenia stanowiska pracy
Treści programoweT-W-1Podstawy organizacji przedsiębiorstwa. Komunikacja wewnątrz przedsiębiorstwa. Majątek przedsiebiorstwa i jego ochrona. Zarządzanie personelem - postępowanie z ludźmi.
T-W-2Planowanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie. Style zarządzania - relacje w układzie kierownik - pracownicy. Zarządzanie finansami - nowoczesne formy pozyskiwania środków finansowych. Analiza i diagnoza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa.
T-W-3Rachunkowość zarządcza - zasady działania. Funkcje zarządzania - formułowanie celów, prognozowanie i programowanie działań, organizowanie i koordynowanie działań.
T-W-4Zarządzanie jakością produktów/usług w przedsiębiorstwie. Zarzadzanie marką lokalną/globalną. Logistyka jako szczególna forma zarządzania przedsiębiorstwem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna panelowa.
M-3Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia z całego cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróżnia podstawowych zagadnień.
3,0Student poprawnie definiuje tylko część zagadnień.
3,5Student poprawnie definiuje wszystkie zagadnienia, ale nie łączy ich w układ zadaniowy.
4,0Student poprawnie wykorzystuje treści zagdnień oraz potrafi metodą analizy podmiotowej budować wnioski.
4,5Student potrafi definiować, analizować, wnioskować i oceniać efektywność wiedzy.
5,0Student swobodnie porusza się w oznaczonym obszarze wiedzy - potrafi prowadzić dyskusję w przedmiocie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_A08_U01Potrafi okreslić obszar koniecznych do poznania zagadnień i poprawnie zebrane informacje uporządkować według przyjętego układu myślowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do podejmowania decyzji według wielokryterialnej oceny otoczenia stanowiska pracy
Treści programoweT-W-1Podstawy organizacji przedsiębiorstwa. Komunikacja wewnątrz przedsiębiorstwa. Majątek przedsiebiorstwa i jego ochrona. Zarządzanie personelem - postępowanie z ludźmi.
T-W-2Planowanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie. Style zarządzania - relacje w układzie kierownik - pracownicy. Zarządzanie finansami - nowoczesne formy pozyskiwania środków finansowych. Analiza i diagnoza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa.
T-W-3Rachunkowość zarządcza - zasady działania. Funkcje zarządzania - formułowanie celów, prognozowanie i programowanie działań, organizowanie i koordynowanie działań.
T-W-4Zarządzanie jakością produktów/usług w przedsiębiorstwie. Zarzadzanie marką lokalną/globalną. Logistyka jako szczególna forma zarządzania przedsiębiorstwem.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna panelowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia z całego cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób przedstawić swojej wiedzy.
3,0Student prezentuje podstawowe definicje bez umiejętności analizy faktów.
3,5Student prezentuje wiedzę podstawową oraz potrafi analizować prezentowane treści.
4,0Student efektywnie i analitycznie prezentuje wiedzę oraz prowadzi dyskusję w określonym temacie.
4,5Student potrafi efektywnie, analitycznie, dyskusyjnie omawiać wybrane zagadnienia.
5,0Student potrafi efektywnie prezentować wiedzę, analizować, dyskutować o danych zagadnieniach oraz proponować rozwiązania syntetyczne.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_A08_U10Potrafi zaprojektować proste systemy zarządzania podmiotem gospodarczym w obszarze produkcji rolniczej. Posiada zdolność do uruchomienia działalności w obszarze produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do podejmowania decyzji według wielokryterialnej oceny otoczenia stanowiska pracy
Treści programoweT-W-1Podstawy organizacji przedsiębiorstwa. Komunikacja wewnątrz przedsiębiorstwa. Majątek przedsiebiorstwa i jego ochrona. Zarządzanie personelem - postępowanie z ludźmi.
T-W-2Planowanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie. Style zarządzania - relacje w układzie kierownik - pracownicy. Zarządzanie finansami - nowoczesne formy pozyskiwania środków finansowych. Analiza i diagnoza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa.
T-W-3Rachunkowość zarządcza - zasady działania. Funkcje zarządzania - formułowanie celów, prognozowanie i programowanie działań, organizowanie i koordynowanie działań.
T-W-4Zarządzanie jakością produktów/usług w przedsiębiorstwie. Zarzadzanie marką lokalną/globalną. Logistyka jako szczególna forma zarządzania przedsiębiorstwem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna panelowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia z całego cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi projektować
3,0Student potrafi zdefiniować założenia do przygotowanego projektu.
3,5Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać schemat kolejności realizacji projektu.
4,0Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt.
4,5Student potrafi zdefiniować założenia, wykonać projekt, poprowadzić dyskusję o projekcie.
5,0Student potrafi wykonać projekt oraz dokonać weryfikacji po dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_A08_K04Rozumie konieczność systematycznego poszerzania i pogłębiania wiedzy z obszaru produkcji rolniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K04student ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego ogrodnictwa z uwzględnieniem jego wpływu na środowisko, a także odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie do podejmowania decyzji według wielokryterialnej oceny otoczenia stanowiska pracy
Treści programoweT-W-2Planowanie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie. Style zarządzania - relacje w układzie kierownik - pracownicy. Zarządzanie finansami - nowoczesne formy pozyskiwania środków finansowych. Analiza i diagnoza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa.
T-W-4Zarządzanie jakością produktów/usług w przedsiębiorstwie. Zarzadzanie marką lokalną/globalną. Logistyka jako szczególna forma zarządzania przedsiębiorstwem.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna panelowa.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zagadnienia z całego cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ustalić poziomu ograniczeń w wiedzy przedmiotu.
3,0Student potrafi określić braki występujące w swojej wiedzy przedmiotu.
3,5Student potrafi połaczyć posiadaną wiedzę przedmiotu z zagadnieniami ogólnospołecznymi regulującymi działanie podmiotów gospodarczych.
4,0Student potrafi ustalić zakres brakującej wiedzy oraz technikę jej uzupełnienia.
4,5Student potrafi w sposób swobodny prowadzić dyskusję na temat dział zmierzajacych do rozszerzenia swojej wiedzy w przedmiocie.
5,0Student potrafi swobodnie prowadzić polemikę na temat trendów w obszarze wiedzy w przedmiocie.