Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zdrowy tryb życia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc ogólnych zasad żywienia
W-2Znajomość podstawowych surowców i produktów pochodzenia roślinnego
W-3Znajomość pojęć związanych ze "sposobem zdrowego trybu życia"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu
C-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia
C-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oddziaływanie roslin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.2
T-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.2
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.3
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.3
T-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI Body Mass Index).2
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spozywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzgledniajacego prawidłowe łaczenie potraw.2
T-A-7Wysiłek fizyczny – potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy i wieku i płci.2
T-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaz - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaz shiatsu.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Czytanie wskazanej literatury6
A-A-3Analiza informacji zawartych na opakowaniach produktów zywnosciowych4
A-A-4Przygotowanie do dyskusji tematycznych8
A-A-5Konsultacje2
A-A-6Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę ćwiczeń10
A-A-7Przygotowanie prezentacji multimedialnych11
A-A-8uczestnictwo w proponowanych ćwiczeniach fizycznych1
A-A-9uczestnictwo w proponowanych technikach masażu1
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
M-4Metody praktyczne - pokaz
M-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
S-5Ocena formująca: zangażowanie podczas zajęc aktywizujących

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A04_W01
Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
OG_1A_W19R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-A-4, T-A-6, T-A-2M-2, M-1S-2, S-3, S-1
OG_1A_A04_W02
Student zna właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
OG_1A_W19R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-2T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A04_U01
Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-3, T-A-1M-1, M-3, M-2S-4, S-3
OG_1A_A04_U02
Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-4S-1, S-4
OG_1A_A04_U03
Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-A-8, T-A-7M-5, M-4S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_A04_K01
Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3S-2, S-4
OG_1A_A04_K02
Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3, C-2T-A-7, T-A-8M-5, M-4, M-2S-2, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_A04_W01
Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
2,0Student nie zna podstawowego składu roślinnych produktów spożywczych
3,0Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych
3,5Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych i niewielkim stopniu potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i dla podstawowych produktów potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,5Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
5,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety uwzględniając preferencje spożywającego
OG_1A_A04_W02
Student zna właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
2,0Student nie zna właściwości prozdrowotnych surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,0Student zna w stopniu podstawowym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
4,0Student zna w stopniu dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_A04_U01
Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
2,0Student nie posiadł wymaganej umiejętności.
3,0Student ma ogólne pojęcie odnośnie kształtowania zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
3,5Student potrafi zastosować w stopniu podstawowym zdobytą wiedzę dotyczącą kształtowania zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
4,0Student dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
4,5Student bardzo dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
5,0Student bardzo dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu, wykazuje przy tym kreatywność i przejawia własną inicjatywę.
OG_1A_A04_U02
Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
2,0Student nie potrafi samodzielnie skonstruować całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
OG_1A_A04_U03
Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
2,0Student nie zna podstawowych ćwiczeń fizycznych
3,0Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, nie wdraża ich jako spędzanie wolnego czasu
3,5Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobyłą wiedzą przy rekreacyjnym spędzaniu wolnego czasu
4,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
4,5Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
5,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu dostosowując ćwiczenia do kondycji i trybu życia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_A04_K01
Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
OG_1A_A04_K02
Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
2,0Student nie ma świadomość potrzeby swojego organizmu odnośnie doznań fizycznych i psychicznych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
3,5Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,5Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu w celu prawidłowego funkcjonowania organizmu
5,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu, modyfikując je zależnie od potrzeb organizmu

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2004
  2. Hewson M.L., Horticulture as therapy. A practical guide to using horticulture as therapeutic tool., HTM, 2004
  3. Hyams E., Rośliny w służbie człowieka., PWN, Warszawa, 1974
  4. Jędzraejko K., Kowalczyk B., Bacler B., Rośliny kosmetyczne., TEKST, Bydgoszcz, 2007
  5. Keville K., Zielona apteka. Rośliny, które leczą i zapobiegają., Świat Książki, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Brud Wł., Konopacka I., Tajemnice aromaterapii., Pachnąca Apteka, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oddziaływanie roslin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.2
T-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.2
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.3
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.3
T-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI Body Mass Index).2
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spozywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzgledniajacego prawidłowe łaczenie potraw.2
T-A-7Wysiłek fizyczny – potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy i wieku i płci.2
T-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaz - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaz shiatsu.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Czytanie wskazanej literatury6
A-A-3Analiza informacji zawartych na opakowaniach produktów zywnosciowych4
A-A-4Przygotowanie do dyskusji tematycznych8
A-A-5Konsultacje2
A-A-6Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę ćwiczeń10
A-A-7Przygotowanie prezentacji multimedialnych11
A-A-8uczestnictwo w proponowanych ćwiczeniach fizycznych1
A-A-9uczestnictwo w proponowanych technikach masażu1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_A04_W01Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu
C-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spozywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzgledniajacego prawidłowe łaczenie potraw.
T-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-1Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
S-1Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowego składu roślinnych produktów spożywczych
3,0Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych
3,5Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych i niewielkim stopniu potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i dla podstawowych produktów potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,5Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
5,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety uwzględniając preferencje spożywającego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_A04_W02Student zna właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia
Treści programoweT-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusję
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna właściwości prozdrowotnych surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,0Student zna w stopniu podstawowym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
4,0Student zna w stopniu dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_A04_U01Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.
T-A-1Oddziaływanie roslin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wymaganej umiejętności.
3,0Student ma ogólne pojęcie odnośnie kształtowania zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
3,5Student potrafi zastosować w stopniu podstawowym zdobytą wiedzę dotyczącą kształtowania zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
4,0Student dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
4,5Student bardzo dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
5,0Student bardzo dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu, wykazuje przy tym kreatywność i przejawia własną inicjatywę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_A04_U02Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia
Treści programoweT-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Metody praktyczne - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie skonstruować całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_A04_U03Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
Treści programoweT-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaz - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaz shiatsu.
T-A-7Wysiłek fizyczny – potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy i wieku i płci.
Metody nauczaniaM-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne
M-4Metody praktyczne - pokaz
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: zangażowanie podczas zajęc aktywizujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych ćwiczeń fizycznych
3,0Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, nie wdraża ich jako spędzanie wolnego czasu
3,5Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobyłą wiedzą przy rekreacyjnym spędzaniu wolnego czasu
4,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
4,5Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
5,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu dostosowując ćwiczenia do kondycji i trybu życia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_A04_K01Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roslinnego w zdrowym zywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartosc odzywcza, dietetyczna i kaloryczna zywnosci. Podstawy bezpieczenstwa zywnosci.
T-A-2Własciwosci prozdrowotne i mozliwosci wykorzystania w zywieniu człowieka owoców pochodzacych ze stanowisk naturalnych.
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.
T-A-1Oddziaływanie roslin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusję
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_A04_K02Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
C-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia
Treści programoweT-A-7Wysiłek fizyczny – potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy i wieku i płci.
T-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaz - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaz shiatsu.
Metody nauczaniaM-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne
M-4Metody praktyczne - pokaz
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusję
S-5Ocena formująca: zangażowanie podczas zajęc aktywizujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość potrzeby swojego organizmu odnośnie doznań fizycznych i psychicznych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
3,5Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,5Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu w celu prawidłowego funkcjonowania organizmu
5,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu, modyfikując je zależnie od potrzeb organizmu