Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Metody planowania ochrony przyrody w obiektach o różnych kategoriach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody planowania ochrony przyrody w obiektach o różnych kategoriach
Specjalność Ochrona przyrody
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody, ekologii i systematyki organizmów żywych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość procedur prawnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybrane zagadnienia planowania ochrony w obiektach przestrzennych.2
T-A-2Analiza przykładowych opracowań planistycznych - rezerwaty przyrody2
T-A-3Planowanie i realizacja ochrony w różnych działach gospodarki: rolnictwo, rybactwo, myślistwo.2
T-A-4Metody aktywnej ochrony organizmów z różnych grup systematycznych.2
T-A-5Planowanie ochrony przyrody na terenach zurbanizowanych.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki planowania ochrony przyrody. Akty prawne i rozporządzenia wykonawcze.2
T-W-2Plan ochrony parku narodowego. Założenia ogólne i operaty szczegółowe w zakresie fizjografii i sozologii.4
T-W-3Plan ochrony parku narodowego. Część planistyczna i realizacja ochrony.2
T-W-4Plan ochrony rezerwatów i użytków ekologicznych.2
T-W-5Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw.2
T-W-6Plan ochrony parków krajobrazowych i stref ochronnych.2
T-W-7Relacje przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy różnymi formami ochrony przyrody.2
T-W-8Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk.2
T-W-9Realizacja celów ochrony przyrody na tle europejskiej sieci ekologicznej.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji8
A-A-3konsultacje2
A-A-4Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń6
A-A-5czytanie literatury przedmiotu4
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie pisemnego zaliczenia przedmiotu8
A-W-3konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informamacyjny
M-2ćwiczenie przedmiotowe
M-3przygotowanie referatu
M-4przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-op_W01
Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii
OS_2A_W04R2A_W02, R2A_W08C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1
OS_2A_D03-op_W02
Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowaniach wdrażania różnych metod ochrony przyrody
OS_2A_W06R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05C-1T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-3M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-op_U01
Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań
OS_2A_U01R2A_U01, R2A_U02C-1T-A-1, T-A-2M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D03-op_K01
Kompetentnie potrafi zaplanować optymalne metody ochrony i monitoringu cennych składników środowiska przyrodniczego
OS_2A_K04R2A_K05C-1T-A-5, T-A-3, T-A-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-op_W01
Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
OS_2A_D03-op_W02
Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowaniach wdrażania różnych metod ochrony przyrody
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia
3,5przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Nie potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia
4,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia
4,5przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niemal wyczerpujący omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia
5,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć wyczerpująco na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-op_U01
Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań
2,0nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,5potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D03-op_K01
Kompetentnie potrafi zaplanować optymalne metody ochrony i monitoringu cennych składników środowiska przyrodniczego
2,0nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,5potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych

Literatura podstawowa

  1. Pawlaczyk P., Jermaczek A., Poradnik lokalnej ochrony przyrody, Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2008
  2. Jermaczek A., Ochrona przyrody po europejsku, Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybrane zagadnienia planowania ochrony w obiektach przestrzennych.2
T-A-2Analiza przykładowych opracowań planistycznych - rezerwaty przyrody2
T-A-3Planowanie i realizacja ochrony w różnych działach gospodarki: rolnictwo, rybactwo, myślistwo.2
T-A-4Metody aktywnej ochrony organizmów z różnych grup systematycznych.2
T-A-5Planowanie ochrony przyrody na terenach zurbanizowanych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki planowania ochrony przyrody. Akty prawne i rozporządzenia wykonawcze.2
T-W-2Plan ochrony parku narodowego. Założenia ogólne i operaty szczegółowe w zakresie fizjografii i sozologii.4
T-W-3Plan ochrony parku narodowego. Część planistyczna i realizacja ochrony.2
T-W-4Plan ochrony rezerwatów i użytków ekologicznych.2
T-W-5Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw.2
T-W-6Plan ochrony parków krajobrazowych i stref ochronnych.2
T-W-7Relacje przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy różnymi formami ochrony przyrody.2
T-W-8Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk.2
T-W-9Realizacja celów ochrony przyrody na tle europejskiej sieci ekologicznej.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji8
A-A-3konsultacje2
A-A-4Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń6
A-A-5czytanie literatury przedmiotu4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie pisemnego zaliczenia przedmiotu8
A-W-3konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-op_W01Zna procedury tworzenia planów ochrony obiektów chronionych różnej kategorii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W04Zna pogłębione definicje oraz regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona środowiska. Zna zaawansowane regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować zaawansowane metody zarządzania środowiskiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur prawnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii
Treści programoweT-W-6Plan ochrony parków krajobrazowych i stref ochronnych.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki planowania ochrony przyrody. Akty prawne i rozporządzenia wykonawcze.
T-W-2Plan ochrony parku narodowego. Założenia ogólne i operaty szczegółowe w zakresie fizjografii i sozologii.
T-W-4Plan ochrony rezerwatów i użytków ekologicznych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie przedmiotowe
M-1wykład informamacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-op_W02Posiada wiedzę o zależnościach i uwarunkowaniach wdrażania różnych metod ochrony przyrody
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W06Ma pogłębioną wiedze na temat struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach złożoności ich organizacji. Posiada rozszerzoną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska. Potrafi kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur prawnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii
Treści programoweT-W-9Realizacja celów ochrony przyrody na tle europejskiej sieci ekologicznej.
T-W-7Relacje przestrzenne i funkcjonalne pomiędzy różnymi formami ochrony przyrody.
T-W-5Ochrona przyrody w planach zagospodarowania gmin i programach ochrony przyrody nadleśnictw.
T-W-8Krajowe programy ochrony gatunków i siedlisk.
T-W-3Plan ochrony parku narodowego. Część planistyczna i realizacja ochrony.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie przedmiotowe
M-3przygotowanie referatu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną
3,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia
3,5przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Nie potrafi odpowiedzieć na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia
4,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niepełny omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia
4,5przygotuje i przedstawi prezentację w sposób niemal wyczerpujący omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia
5,0przygotuje i przedstawi prezentację w sposób wyczerpujący i oryginalny omawiającą zagadnienie. Potrafi odpowiedzieć wyczerpująco na wszystkie z trzech pytań dotyczących przedstawianego zagadnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-op_U01Potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki proponowanych działań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur prawnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii
Treści programoweT-A-1Wybrane zagadnienia planowania ochrony w obiektach przestrzennych.
T-A-2Analiza przykładowych opracowań planistycznych - rezerwaty przyrody
Metody nauczaniaM-4przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,5potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D03-op_K01Kompetentnie potrafi zaplanować optymalne metody ochrony i monitoringu cennych składników środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Znajomość procedur prawnych, uwarunkowań przyrodniczych i organizacyjnych planowania ochrony przyrody w obiektach różnej kategorii
Treści programoweT-A-5Planowanie ochrony przyrody na terenach zurbanizowanych.
T-A-3Planowanie i realizacja ochrony w różnych działach gospodarki: rolnictwo, rybactwo, myślistwo.
T-A-4Metody aktywnej ochrony organizmów z różnych grup systematycznych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną
3,0potrafi zestawić dane przyrodnicze, nie potrafi ich zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
3,5potrafi pozyskać i zestawić dane przyrodnicze i ogólnie je zinterpretować, nie potrafi wyciągnąć prawidłowych wniosków
4,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski
4,5potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia standardowych rozwiązań planistycznych
5,0potrafi pozyskać, zestawić i ogólnie zinterpretować dane przyrodnicze, wyciągnąć prawidłowe wnioski i wykorzystac je dla przyjęcia oryginalnych i nowatorskich rozwiązań planistycznych