Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Funkcje i geneza gleb hydrogenicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Funkcje i geneza gleb hydrogenicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 20 2,00,38zaliczenie
wykładyW7 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza materiałów kartograficznych (mapy topograficzne, geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, glebowo-rolnicze, klasyfikacyjne i genetyczne) w celu wstępnej oceny warunków środowiskowych powstawania gleb hydrogenicznych2
T-A-2Wykonanie na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i kartograficznych wstępnego projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych2
T-A-3Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych4
T-A-4Wstępne rozpoznanie i przygotowanie projektu badań terenowych na wyznaczonych mokradłach okolic Szczecina (na podstawie materiałów kartograficznych)2
T-A-5Przeprowadzenie badań terenowych. Zweryfiikowanie wstępnych teoretycznych założeń z zastanym stanem w trenie. Wykonanie wierceń glebowych na terenach przyległych do mokradła w celu okreslenia typu zasilania hydrologicznego. Wykonanie wierceń geologicznych w celu określenia stratygrafii osadów mokradła. Wykonanie w miejscach reprezentacyjnych odkrywek glebowych i określenie na podstawie cech morfologicznych gleb: genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych i przynależności systematycznej. Wynaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych. Przedstawienie projektu zagospodarowania badanego obiektu10
20
wykłady
T-W-1Geneza gleb hydrogenicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rzmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce2
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.2
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.4
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe2
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,2
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe2
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych2
T-W-8Znaczenie, funkcje i wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych2
T-W-9Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-1, C-2T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-W-7, T-W-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-1_U01
Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
OS_1A_U06, OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-8, T-A-3, T-W-2, T-A-4, T-W-7, T-W-3, T-A-2, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2T-A-1, T-W-5, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-1_U01
Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000
  2. Ilnicki P., Torfowiska i torf, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2002
  3. Woch F., Wademekum Klasyfikatora Gleb, IUNG, Puławy, 2007
  4. Biały K., i in., Klasyfikacja gleb leśnych Polski, Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa, 2000
  5. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  6. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
  7. Bae S., Ostrowski S., Podstawy leśnych melioracji wodnych, PWNiL, Warszawa, 1969

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza materiałów kartograficznych (mapy topograficzne, geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, glebowo-rolnicze, klasyfikacyjne i genetyczne) w celu wstępnej oceny warunków środowiskowych powstawania gleb hydrogenicznych2
T-A-2Wykonanie na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i kartograficznych wstępnego projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych2
T-A-3Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych4
T-A-4Wstępne rozpoznanie i przygotowanie projektu badań terenowych na wyznaczonych mokradłach okolic Szczecina (na podstawie materiałów kartograficznych)2
T-A-5Przeprowadzenie badań terenowych. Zweryfiikowanie wstępnych teoretycznych założeń z zastanym stanem w trenie. Wykonanie wierceń glebowych na terenach przyległych do mokradła w celu okreslenia typu zasilania hydrologicznego. Wykonanie wierceń geologicznych w celu określenia stratygrafii osadów mokradła. Wykonanie w miejscach reprezentacyjnych odkrywek glebowych i określenie na podstawie cech morfologicznych gleb: genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych i przynależności systematycznej. Wynaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych. Przedstawienie projektu zagospodarowania badanego obiektu10
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza gleb hydrogenicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rzmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce2
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.2
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.4
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe2
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,2
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe2
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych2
T-W-8Znaczenie, funkcje i wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych2
T-W-9Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych20
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-1_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania
Treści programoweT-W-9Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.
T-W-1Geneza gleb hydrogenicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rzmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce
T-W-8Znaczenie, funkcje i wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe
T-A-1Analiza materiałów kartograficznych (mapy topograficzne, geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, glebowo-rolnicze, klasyfikacyjne i genetyczne) w celu wstępnej oceny warunków środowiskowych powstawania gleb hydrogenicznych
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe
T-A-3Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych
T-A-5Przeprowadzenie badań terenowych. Zweryfiikowanie wstępnych teoretycznych założeń z zastanym stanem w trenie. Wykonanie wierceń glebowych na terenach przyległych do mokradła w celu okreslenia typu zasilania hydrologicznego. Wykonanie wierceń geologicznych w celu określenia stratygrafii osadów mokradła. Wykonanie w miejscach reprezentacyjnych odkrywek glebowych i określenie na podstawie cech morfologicznych gleb: genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych i przynależności systematycznej. Wynaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych. Przedstawienie projektu zagospodarowania badanego obiektu
T-A-2Wykonanie na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i kartograficznych wstępnego projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych
T-A-4Wstępne rozpoznanie i przygotowanie projektu badań terenowych na wyznaczonych mokradłach okolic Szczecina (na podstawie materiałów kartograficznych)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-1_U01Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania
Treści programoweT-W-8Znaczenie, funkcje i wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych
T-A-3Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.
T-A-4Wstępne rozpoznanie i przygotowanie projektu badań terenowych na wyznaczonych mokradłach okolic Szczecina (na podstawie materiałów kartograficznych)
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.
T-A-2Wykonanie na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i kartograficznych wstępnego projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych
T-W-9Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe
T-A-1Analiza materiałów kartograficznych (mapy topograficzne, geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, glebowo-rolnicze, klasyfikacyjne i genetyczne) w celu wstępnej oceny warunków środowiskowych powstawania gleb hydrogenicznych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-1_K01Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania
Treści programoweT-A-1Analiza materiałów kartograficznych (mapy topograficzne, geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, glebowo-rolnicze, klasyfikacyjne i genetyczne) w celu wstępnej oceny warunków środowiskowych powstawania gleb hydrogenicznych
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,
T-A-3Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych
T-W-8Znaczenie, funkcje i wykorzystanie przemysłowe osadów hydrogenicznych
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.
T-W-9Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.
T-A-2Wykonanie na podstawie dostarczonych materiałów dydaktycznych i kartograficznych wstępnego projektu użytkowania i ochrony gleb hydrogenicznych
T-A-4Wstępne rozpoznanie i przygotowanie projektu badań terenowych na wyznaczonych mokradłach okolic Szczecina (na podstawie materiałów kartograficznych)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.