Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Elementy maszyn i urządzeń w technologiach ochrony środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy maszyn i urządzeń w technologiach ochrony środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podatawowa wiedza z zakresu gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z elementami maszn urządzeń stosowanych w technologiach ochrony środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów.6
6
wykłady
T-W-1Światowe, unijne i krajowe trendy zwiazane z rozwojem urządzeń stosowanych w ochronie środowiska. Podstawowe elementy maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach ochrony gleby, powietrza i wody. Charakterystyki techniczno eksploatacykne wybranych maszym i urzadzeń oraz zasady ich działania. Podstawowe wymagania stawiane takim maszynom i urządzeniom. Dobór maszyn pod kątem realizowanych technologii stosowanych w ochronie gleby, powietrza i wody.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-3Samodzielna praca studenta studiowanie literatury przedmotu10
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Konsultacje5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D01_W01
Zna podstawy techniki kształtowania srodowiska, zna podstawowy cykl życia urzadzeń, obiektów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem srodowiska
OS_1A_W05R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D01_U01
Potrafi zaprojektować oraz zealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowe dla studiowanego kierunki. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inzynierskich.
OS_1A_U05, OS_1A_U09R1A_U04, R1A_U07InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D01_K01
Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
OS_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-1T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D01_W01
Zna podstawy techniki kształtowania srodowiska, zna podstawowy cykl życia urzadzeń, obiektów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem srodowiska
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D01_U01
Potrafi zaprojektować oraz zealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowe dla studiowanego kierunki. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inzynierskich.
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D01_K01
Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Imberowicz M., Stalmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, WN-T Warszawa, Warszawa, 2007
  2. Biały W., Maszynoznawstwo, WN-T Warszawa, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Rutkowski A., Części maszyn, WSiP Warszawa, Warszawa, 1996, IV

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Światowe, unijne i krajowe trendy zwiazane z rozwojem urządzeń stosowanych w ochronie środowiska. Podstawowe elementy maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach ochrony gleby, powietrza i wody. Charakterystyki techniczno eksploatacykne wybranych maszym i urzadzeń oraz zasady ich działania. Podstawowe wymagania stawiane takim maszynom i urządzeniom. Dobór maszyn pod kątem realizowanych technologii stosowanych w ochronie gleby, powietrza i wody.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-3Samodzielna praca studenta studiowanie literatury przedmotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D01_W01Zna podstawy techniki kształtowania srodowiska, zna podstawowy cykl życia urzadzeń, obiektów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem srodowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementami maszn urządzeń stosowanych w technologiach ochrony środowiska
Treści programoweT-W-1Światowe, unijne i krajowe trendy zwiazane z rozwojem urządzeń stosowanych w ochronie środowiska. Podstawowe elementy maszyn i urządzeń stosowanych w technologiach ochrony gleby, powietrza i wody. Charakterystyki techniczno eksploatacykne wybranych maszym i urzadzeń oraz zasady ich działania. Podstawowe wymagania stawiane takim maszynom i urządzeniom. Dobór maszyn pod kątem realizowanych technologii stosowanych w ochronie gleby, powietrza i wody.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D01_U01Potrafi zaprojektować oraz zealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces typowe dla studiowanego kierunki. Potrafi dokonać wstepnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inzynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementami maszn urządzeń stosowanych w technologiach ochrony środowiska
Treści programoweT-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D01_K01Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementami maszn urządzeń stosowanych w technologiach ochrony środowiska
Treści programoweT-A-1Podstawy budowy i konstrukcji maszyn i urządzeń. Elementy części maszyn - połączenia, łożyskowania i przekłądnie. Pompy, wentylatory, sprężarki - budowa, zasada działania i przaznaczenie. Napędy oraz systemy sterowania wybranych maszyn i urządzeń. Maszyny i urządzenia do segregacji i utylizacji odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach. Wagi dla poszczególnych form zajęć (wykłady - ww =1, ćwiczenia - wc=0,6)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania