Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Teledetekcja i GIS:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teledetekcja i GIS
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 18 2,00,41zaliczenie
wykładyW6 12 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera, edytorów tekstu i arkuszy kalkulacyjnych. Podstawowe wiadomości z zakresu sozologii i kształtowania środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
C-2Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.2
T-L-2Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.2
T-L-3Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz.2
T-L-4Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.2
T-L-5Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling.2
T-L-6Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego (ćwiczenie podwójne). Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.4
T-L-7Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.2
T-L-8Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych w programie Idrisi.2
18
wykłady
T-W-1Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.2
T-W-2Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.2
T-W-3Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych.2
T-W-4Podstawowe zagadnienia teledetekcji i interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu.2
T-W-5Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w sozologii.2
T-W-6Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie projektu na podstawie danych i map numerycznych uzyskanych w trakice ćwiczeń.20
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie skryptu.10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie literatury15
A-W-3przygotowanie się do egzaminu25
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C16_W01
Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska
OS_1A_W10, OS_1A_W07, OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W04, InzA_W05C-2, C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-3, T-W-4, T-W-5, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-W-6, T-L-7, T-L-6M-1S-3
OS_1A_C16_W02
Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania.
OS_1A_W07, OS_1A_W10R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W04, InzA_W05C-2T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C16_U01
Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
OS_1A_U07, OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05C-2, C-1T-L-1, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-6M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
OS_1A_C16_U02
Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map
OS_1A_U07, OS_1A_U02R1A_U02, R1A_U03, R1A_U06, R1A_U07InzA_U05C-2, C-1T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-L-8, T-L-7M-3S-1, S-2
OS_1A_C16_U03
Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS.
OS_1A_U07, OS_1A_U03R1A_U02, R1A_U06, R1A_U07InzA_U05C-2T-L-2, T-L-5, T-L-8M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C16_K01
Student potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-W-1, T-L-2M-2, M-3S-2, S-4
OS_1A_C16_K02
Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-2T-L-2, T-W-1, T-W-6, T-L-6M-2, M-3S-2, S-4
OS_1A_C16_K03
Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych.
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-2T-W-1, T-W-2, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C16_W01
Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania.
3,0Zna podstawy teoretyczne GIS i Teledetekcji. Umie wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania GIS.
3,5Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS i teledetekcji. Zna podstawy teoretyczne GIS.
4,0Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS i teledetekcji.
4,5Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów ochrony środowiska, zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i teledetekcji.
5,0Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów ochrony środowiska, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i teledetekcji.
OS_1A_C16_W02
Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania.
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji.
3,5Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS. Zna podstawy teoretyczne GIS.
4,0Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS.
4,5Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów; zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS.
5,0Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C16_U01
Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.
OS_1A_C16_U02
Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.
OS_1A_C16_U03
Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS.
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C16_K01
Student potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, nie potrafi zorganizować pracy przy projekcie GIS
3,0Potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS
3,5Potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS
4,0Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady ochrony własności intelektualnej GIS
4,5Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady regulacje ochrony własności intelektualnej GIS
5,0Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady regulacje ochrony własności intelektualnej GIS, potrafi zaprojektować rozwiązanie zadania wykorzystującego GIS
OS_1A_C16_K02
Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS
2,0Nieznajomość podstaw GIS i teledetekcji i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS.
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów.
4,0Dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
4,5Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia.
5,0Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
OS_1A_C16_K03
Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych.
2,0Nieznajomość podstaw GIS i teledetekcji i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS.
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów.
4,0Dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
4,5Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia.
5,0Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.

Literatura podstawowa

  1. Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
  2. Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
  2. Bródka S. (red), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.2
T-L-2Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.2
T-L-3Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz.2
T-L-4Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.2
T-L-5Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling.2
T-L-6Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego (ćwiczenie podwójne). Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.4
T-L-7Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.2
T-L-8Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych w programie Idrisi.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.2
T-W-2Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.2
T-W-3Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych.2
T-W-4Podstawowe zagadnienia teledetekcji i interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu.2
T-W-5Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w sozologii.2
T-W-6Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie projektu na podstawie danych i map numerycznych uzyskanych w trakice ćwiczeń.20
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie skryptu.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie literatury15
A-W-3przygotowanie się do egzaminu25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C16_W01Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
C-1Celem zajęć jest zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
Treści programoweT-L-1Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.
T-W-1Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-W-2Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-L-2Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.
T-W-3Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych.
T-L-3Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz.
T-W-4Podstawowe zagadnienia teledetekcji i interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu.
T-W-5Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w sozologii.
T-L-4Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.
T-L-5Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling.
T-L-8Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych w programie Idrisi.
T-W-6Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.
T-L-7Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.
T-L-6Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego (ćwiczenie podwójne). Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania.
3,0Zna podstawy teoretyczne GIS i Teledetekcji. Umie wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania GIS.
3,5Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS i teledetekcji. Zna podstawy teoretyczne GIS.
4,0Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS i teledetekcji.
4,5Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów ochrony środowiska, zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i teledetekcji.
5,0Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów ochrony środowiska, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS i teledetekcji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C16_W02Student posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-6Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.
T-W-2Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-W-3Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych.
T-W-5Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w sozologii.
T-W-1Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-L-1Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, gospodarce odpadami i rekultywacji terenów; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji.
3,5Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS. Zna podstawy teoretyczne GIS.
4,0Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS.
4,5Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów; zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS.
5,0Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki odpadami i rekultywacji terenów, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C16_U01Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
C-1Celem zajęć jest zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
Treści programoweT-L-1Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych.
T-W-1Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-L-2Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.
T-W-2Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-W-3Realizacja podstawowych funkcji: wizualizacja i wprowadzanie danych.
T-W-4Podstawowe zagadnienia teledetekcji i interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu.
T-L-6Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego (ćwiczenie podwójne). Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C16_U02Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
OS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
C-1Celem zajęć jest zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-L-2Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.
T-L-3Wykorzystanie analizy wielokryteryjnej do wyboru lokalizacji składowiska odpadów dla gminy Myślibórz.
T-W-4Podstawowe zagadnienia teledetekcji i interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu.
T-L-4Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS.
T-L-8Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych w programie Idrisi.
T-L-7Rejestracja (georeferencing) obrazów rastrowych w programie Quantum GIS. Wykonywanie szkicu fotointerpretacyjnego na podstawie zdjęcia lotniczego w programie Quantum GIS.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C16_U03Student posiada podstawowe umiejętności pracy z programami GIS. Potrafi zaplanować i wykonać prostą bazę danych o środowisku oraz rozwiązywać typowe problemy związane z gospodarką odpadami z zastosowaniem GIS.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
OS_1A_U03Posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej. Korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
Treści programoweT-L-2Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.
T-L-5Wykorzystanie GIS w teledetekcji: pojęcie kanału, obróbka obrazu, wzmacnianie kontrastu, stretching i resampling.
T-L-8Klasyfikacja nadzorowana zdjęć wielospektralnych w programie Idrisi.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS i teledetekcji w ochronie środowiska.
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
3,5Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
4,5Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
5,0Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C16_K01Student potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-L-2Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w ochronie środowiska, nie potrafi zorganizować pracy przy projekcie GIS
3,0Potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS
3,5Potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS
4,0Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady ochrony własności intelektualnej GIS
4,5Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady regulacje ochrony własności intelektualnej GIS
5,0Potrafi zorganizować pracę indywidualną i grupową, zna zasady regulacje ochrony własności intelektualnej GIS, potrafi zaprojektować rozwiązanie zadania wykorzystującego GIS
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C16_K02Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
Treści programoweT-L-2Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy.
T-W-1Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-W-6Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.
T-L-6Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego (ćwiczenie podwójne). Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość podstaw GIS i teledetekcji i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS.
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów.
4,0Dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
4,5Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia.
5,0Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C16_K03Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-W-2Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych.
T-W-6Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieznajomość podstaw GIS i teledetekcji i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS.
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów.
4,0Dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.
4,5Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia.
5,0Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS.