Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ochrona roślin I - Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona roślin I - Entomologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 12 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość obsługi sprzętu do mikro- i makroskopii
W-2znajomość popsolitych gatunków rośiin zielnych oraz drzew i krzewów
W-3podstawowa wiedza z zakresu entomologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1ukształowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach
C-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach
C-3kształowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nicienie (Nematoda) - wskaźniki procesów ekologicznych. Szkodliwe i pożyteczne pajęczaki (Arachnida).2
T-A-2Owady (Insecta) - morfologia, biologia i ekologia. Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym.2
T-A-3Entomofauna pożyteczna - znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka2
6
wykłady
T-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych2
T-W-2Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników2
T-W-3Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska. Metody ochrony roślin przed fitofagami. Integrowana metoda zwalczania organizmów szkodliwych. Niechemiczne metody ograniczania szkodników roślin.2
T-W-4Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych. Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Kryteria przydatności ekologicznej owadów. Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce.2
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania. Problemy pozostałości zoocydów w środowisku. Odporność owadów na insektycydy.2
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych, pod osłonami oraz w lasach.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2udział w konsultacyach związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych4
A-A-3przygotowanie do sprawdzianów cząstkowych z ćwiczeń6
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-5studiowanie przedmiotowej literatury5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładu5
A-W-3udział w zaliczeniu wykładów2
A-W-4udział w konsultacjach2
A-W-5studiowanie przedmiotowej literatury1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz połączony z przeżyciem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C04_W01
rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-A-3M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-3
OS_1A_C04_W02
wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania
OS_1A_W01, OS_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C04_U01
identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach
OS_1A_U10, OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08InzA_U02C-1T-W-1, T-A-1, T-W-6, T-A-3, T-A-2M-2, M-3, M-4, M-6S-1, S-2, S-4, S-3
OS_1A_C04_U02
dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony
OS_1A_U10, OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08InzA_U02C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-5S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C04_K01
jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i technik ochrony roślin przed szkodnikami
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-2, C-3T-W-3, T-W-5M-3, M-4, M-6S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C04_W01
rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach
2,0nie potrafi objaśnić różnic między owadami pajęczakami i nicieniami; nie potrafi wymienić żadnych grup troficznych stawonogów i nicieni
3,0zna podstawowe różnice morfologczne i potrafi wymienić najważniejsze grupy stanownogów; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni
3,5zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni i określić ich rolę w środowisku
4,0zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów wraz przykładami konkretnych gatunków; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni, podać przykłady gatunków i określić ich rolę w wybranych agro- i biocenozach
4,5zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów wraz przykładami konkretnych gatunków w wybranych agro- i biocenozach; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni, podać przykłady gatunków i określić ich rolę w wybranych agro- i biocenozach
5,0zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów wraz przykładami konkretnych gatunków w wybranych agro- i biocenozach; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni, podać przykłady gatunków i określić ich rolę w środowisku; zna najważniejsze gatunki organizmów pożytecznych i szkodliwych oraz ich powiązania z wybranymi agro- i biocenozami
OS_1A_C04_W02
wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania
2,0nie potrafi wymienić żadnych metod ochrony roślin przed fitofagami
3,0potrafi wymienić podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami
3,5potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania
4,0potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania ; zna metody pognozowania pojawu fitofagów w wybranych agro- i biocenozach
4,5potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania; zna metody pognozowania pojawu fitofagów w wybranych agro- i biocenozach; wymienia techniki zastosowania wybranych metod ochrony roślin
5,0potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania; zna metody pognozowania pojawu fitofagów w wybranych agro- i biocenozach; wymienia i potrafi zdefiniować techniki zastosowania wybranych metod ochrony roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C04_U01
identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach
2,0nie potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; nie umie zdiagnozować żadnych fitofagów ani orgaznizmów pożytecznych w wybranych agor- i biocenozach oraz opisać ich roli w środowisku i w gospodarce człowieka
3,0potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zidentyfikować pojedyncze fitofagi; nie potrafi ocenić ich wymiernej roli w środowisku i w gospodarce człowieka
3,5potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zdiagnozować najważniejsze fitofagi i organizmy pożyteczne w wybranych agro- i biocenozach
4,0potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zdiagnozować najważniejsze fitofagi i organizmy pożyteczne występujące w wybranych agro- i biocenozach ze wskazaniem ich roli w środowisku i w gospodarce człowieka
4,5potrafi zidentyfikować najważniejsze fitofagi na podstawie specjalistycznych kluczy zoologicznych oraz wskazać ich powiązania ze określonym środowiskiem; właściwie interpretuje zależności pomiędzy poszczególnymi gatunkami fitofagów a organizmami pożytecznymi stanowiącymi naturlany opór środowiska
5,0potrafi zidentyfikować najważniejsze fitofagi na podstawie specjalistycznych kluczy zoologicznych oraz wskazać zagrożenia wynkające z ich przegęszczenia; właściwie interpretuje zależności pomiędzy poszczególnymi gatunkami fitofagów a organizmami pożytecznymi w wybranych agro- biocenozach wskazując ich znaczenie w ochronie roślin przed szkodnikami
OS_1A_C04_U02
dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony
2,0nie potrafi wskazać i zastosować żadnych skutecznych metod i technik ochrony roślin przed wybranymi fitofagami
3,0potrafi wskazać metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami; nie zna technik ochrony roślin i sposobów ich wykorzystania w praktyce
3,5potrafi wskazać wybrane metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych metod ochrony roślin; zna techniki ochrony roślin
4,0potrafi wskazać i zastosować określone metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych i ekologicznych metod ochrony roślin; zna techniki ochrony roślin
4,5potrafi wskazać i zastosować określone metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami w oparciu o ich progi szkodliwości, ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych i ekologicznych metod ochrony roślin; analizuje kondycję środowiska na podstawie wybranych zoowskaźników
5,0potrafi wskazać i zastosować określone metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami w oparciu o ich progi szkodliwości, ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych i ekologicznych metod ochrony roślin; analizuje kondycję środowiska na podstawie wybranych zoowskaźników; potrafi w praktyce wykorzystać zasady bezpiecznego i skutecznego stosowania metod i środków ochrony roślin

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C04_K01
jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i technik ochrony roślin przed szkodnikami
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak tylko wybiórczo uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak czasami nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak prawie zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko, dobór metod i technik ochrony roślin jest logiczny i przemyślany

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B. (red.), Entomologia. Entomologia szczegółowa 2, PWRiL, Poznań, 2010
  2. Wilkaniec B. (red.), Entomologia stosowana, Poznań, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J., Brzeski M., Kropczyńska-Linkiewicz D., Wybrane działy zoologii. Podręcznik dla studiujących ochronę roślin i środowiska., PWN, Warszawa, 2000
  2. Banaszak J., Przegląd systematyczny owadów, WSP, Bydgoszcz, 1994
  3. Wiech K., Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Medix Plus, Poznań, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nicienie (Nematoda) - wskaźniki procesów ekologicznych. Szkodliwe i pożyteczne pajęczaki (Arachnida).2
T-A-2Owady (Insecta) - morfologia, biologia i ekologia. Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym.2
T-A-3Entomofauna pożyteczna - znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych2
T-W-2Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników2
T-W-3Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska. Metody ochrony roślin przed fitofagami. Integrowana metoda zwalczania organizmów szkodliwych. Niechemiczne metody ograniczania szkodników roślin.2
T-W-4Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych. Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Kryteria przydatności ekologicznej owadów. Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce.2
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania. Problemy pozostałości zoocydów w środowisku. Odporność owadów na insektycydy.2
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych, pod osłonami oraz w lasach.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2udział w konsultacyach związanych z realizacją ćwiczeń audytoryjnych4
A-A-3przygotowanie do sprawdzianów cząstkowych z ćwiczeń6
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-5studiowanie przedmiotowej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach20
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładu5
A-W-3udział w zaliczeniu wykładów2
A-W-4udział w konsultacjach2
A-W-5studiowanie przedmiotowej literatury1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C04_W01rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych oraz organizmów pożytecznych w wybranych agro- i biocenozach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1ukształowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach
C-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach
Treści programoweT-A-1Nicienie (Nematoda) - wskaźniki procesów ekologicznych. Szkodliwe i pożyteczne pajęczaki (Arachnida).
T-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych
T-A-2Owady (Insecta) - morfologia, biologia i ekologia. Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym.
T-A-3Entomofauna pożyteczna - znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-6pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów
S-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi objaśnić różnic między owadami pajęczakami i nicieniami; nie potrafi wymienić żadnych grup troficznych stawonogów i nicieni
3,0zna podstawowe różnice morfologczne i potrafi wymienić najważniejsze grupy stanownogów; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni
3,5zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni i określić ich rolę w środowisku
4,0zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów wraz przykładami konkretnych gatunków; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni, podać przykłady gatunków i określić ich rolę w wybranych agro- i biocenozach
4,5zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów wraz przykładami konkretnych gatunków w wybranych agro- i biocenozach; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni, podać przykłady gatunków i określić ich rolę w wybranych agro- i biocenozach
5,0zna podstawowe różnice morfologczne, potrafi wymienić i schrakteryzować najważniejsze grupy stanownogów wraz przykładami konkretnych gatunków w wybranych agro- i biocenozach; potrafi wymienić różne grupy troficzne nicieni, podać przykłady gatunków i określić ich rolę w środowisku; zna najważniejsze gatunki organizmów pożytecznych i szkodliwych oraz ich powiązania z wybranymi agro- i biocenozami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C04_W02wskazuje odpowiednie metody ochrony roślin przed fitofagami i zna techniki ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach
C-3kształowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin
Treści programoweT-W-2Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników
T-W-3Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska. Metody ochrony roślin przed fitofagami. Integrowana metoda zwalczania organizmów szkodliwych. Niechemiczne metody ograniczania szkodników roślin.
T-W-4Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych. Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Kryteria przydatności ekologicznej owadów. Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić żadnych metod ochrony roślin przed fitofagami
3,0potrafi wymienić podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami
3,5potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania
4,0potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania ; zna metody pognozowania pojawu fitofagów w wybranych agro- i biocenozach
4,5potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania; zna metody pognozowania pojawu fitofagów w wybranych agro- i biocenozach; wymienia techniki zastosowania wybranych metod ochrony roślin
5,0potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe metody ochrony roślin przed fitofagami; zna profilatyczne metody zwalczania fitofagów, wyróżnia metody bezpośredniego ich zwalczania; zna metody pognozowania pojawu fitofagów w wybranych agro- i biocenozach; wymienia i potrafi zdefiniować techniki zastosowania wybranych metod ochrony roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C04_U01identyfikuje i rozpoznaje najważniejsze gatunki owadów fitofagicznych i organizmów pożytecznych w wybranych agro- i bocenozach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1ukształowanie umiejętności z zakresu diagnostyki najważniejszych gatunków owadów pożytecznych i szkodliwych w wybranych agrocenozach i biocenozach
Treści programoweT-W-1Systematyczny przegląd ważniejszych organizmów pożytecznych i szkodliwych
T-A-1Nicienie (Nematoda) - wskaźniki procesów ekologicznych. Szkodliwe i pożyteczne pajęczaki (Arachnida).
T-W-6Integrowane metody ochrony roślin przed szkodnikami w uprawach sadowniczych, pod osłonami oraz w lasach.
T-A-3Entomofauna pożyteczna - znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka
T-A-2Owady (Insecta) - morfologia, biologia i ekologia. Charakterystyka wybranych rzędów owadów o znaczeniu gospodarczym.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-6pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna ze sprawdzianów
S-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; nie umie zdiagnozować żadnych fitofagów ani orgaznizmów pożytecznych w wybranych agor- i biocenozach oraz opisać ich roli w środowisku i w gospodarce człowieka
3,0potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zidentyfikować pojedyncze fitofagi; nie potrafi ocenić ich wymiernej roli w środowisku i w gospodarce człowieka
3,5potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zdiagnozować najważniejsze fitofagi i organizmy pożyteczne w wybranych agro- i biocenozach
4,0potrafi korzystać z kluczy zoologicznych; potrafi zdiagnozować najważniejsze fitofagi i organizmy pożyteczne występujące w wybranych agro- i biocenozach ze wskazaniem ich roli w środowisku i w gospodarce człowieka
4,5potrafi zidentyfikować najważniejsze fitofagi na podstawie specjalistycznych kluczy zoologicznych oraz wskazać ich powiązania ze określonym środowiskiem; właściwie interpretuje zależności pomiędzy poszczególnymi gatunkami fitofagów a organizmami pożytecznymi stanowiącymi naturlany opór środowiska
5,0potrafi zidentyfikować najważniejsze fitofagi na podstawie specjalistycznych kluczy zoologicznych oraz wskazać zagrożenia wynkające z ich przegęszczenia; właściwie interpretuje zależności pomiędzy poszczególnymi gatunkami fitofagów a organizmami pożytecznymi w wybranych agro- biocenozach wskazując ich znaczenie w ochronie roślin przed szkodnikami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C04_U02dobiera skuteczne metody ochrony roślin przed fitofagami w wybranych agro- i biocenozach z zastosowaniem odpowiednich technik ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach
C-3kształowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin
Treści programoweT-W-2Ekologiczne podstawy prognozowania i sygnalizacji szkodników
T-W-3Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska. Metody ochrony roślin przed fitofagami. Integrowana metoda zwalczania organizmów szkodliwych. Niechemiczne metody ograniczania szkodników roślin.
T-W-4Biologiczne metody zwalczania fitofagów. Sposoby wykorzystania organizmów pożytecznych. Owady jako wskaźniki stanu środowiska. Kryteria przydatności ekologicznej owadów. Owady pożyteczne i prawnie chronione w Polsce.
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania. Problemy pozostałości zoocydów w środowisku. Odporność owadów na insektycydy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-5film
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wskazać i zastosować żadnych skutecznych metod i technik ochrony roślin przed wybranymi fitofagami
3,0potrafi wskazać metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami; nie zna technik ochrony roślin i sposobów ich wykorzystania w praktyce
3,5potrafi wskazać wybrane metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych metod ochrony roślin; zna techniki ochrony roślin
4,0potrafi wskazać i zastosować określone metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych i ekologicznych metod ochrony roślin; zna techniki ochrony roślin
4,5potrafi wskazać i zastosować określone metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami w oparciu o ich progi szkodliwości, ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych i ekologicznych metod ochrony roślin; analizuje kondycję środowiska na podstawie wybranych zoowskaźników
5,0potrafi wskazać i zastosować określone metody ochrony roślin przed wybranymi fitofagami w oparciu o ich progi szkodliwości, ze szczególnym uwzględnieniem biologicznych i ekologicznych metod ochrony roślin; analizuje kondycję środowiska na podstawie wybranych zoowskaźników; potrafi w praktyce wykorzystać zasady bezpiecznego i skutecznego stosowania metod i środków ochrony roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C04_K01jest odpowiedzialny za odpowiedni dobór metod i technik ochrony roślin przed szkodnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2zrozumienie zależności troficznych między organizmami pożytecznymi i fitofagami w wybranych agro- i bocenozach
C-3kształowanie umiejętności dobierania odpowiednich metod i technik ochrony roślin
Treści programoweT-W-3Ochrona roślin przed szkodnikami w aspekcie ochrony środowiska. Metody ochrony roślin przed fitofagami. Integrowana metoda zwalczania organizmów szkodliwych. Niechemiczne metody ograniczania szkodników roślin.
T-W-5Charakterystyka toksykologiczna zoocydów oraz konsekwencje ich stosowania. Problemy pozostałości zoocydów w środowisku. Odporność owadów na insektycydy.
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-6pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za dobór metod i techniki ochrony roślin przed szkodnikami
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
3,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak tylko wybiórczo uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak czasami nie uwzględnia wpływu zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
4,5ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jednak prawie zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko
5,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, zawsze analizuje i uwzględnia wpływ zastosowanych metod ochrony roślin na środowisko, dobór metod i technik ochrony roślin jest logiczny i przemyślany