Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 18 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 16 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z biologii, chemii i fizyki z zakteru szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyjaśnienia zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinie a czynnikami abiotycznymi.
C-3Zrozumienie zależności między przebiegiem wzrostu i rozwoju roślin a fizjologicznymi podstawami regulacji tych procesów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.4
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.4
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy4
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.4
T-L-5Ruchy roslin2
18
wykłady
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin4
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie2
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin2
T-W-5Hormony roślinne regulujące wzrost i rozwój roślin4
T-W-6Klasyfikacja i znaczenie ruchów roslinnych2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-4Opracowanie wyników przeprowadzonych badań10
A-L-5Czytanie wskazanej literatury10
A-L-6Konsultacje5
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury10
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-5Przygotowanie do egzaminu18
A-W-6Pisemny egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału roślinnego
M-3Praca grupowa przy wykonywaniu ćwiczeń
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B10_W01
Zna i rozumie zagadnienia związane z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roslinie
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-3, M-4S-1, S-3
OS_1A_B10_W02
Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące mechanizmów i funkcji procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-4S-1, S-3
OS_1A_B10_W03
Zna zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie. Zna rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych dla roslin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju.
OS_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-2, C-3T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B10_U01
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
OS_1A_B10_U02
Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników procesów fizjologicznych zachodzących w roslinie.
OS_1A_U01, OS_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U08InzA_U02C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B10_K01
Potrafi współpracować w zespole, wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium i interpretacji uzyskanych wyników oraz potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki
OS_1A_K01, OS_1A_K02R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B10_W01
Zna i rozumie zagadnienia związane z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roslinie
2,0nie zna podstawowych procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie
3,0zna i rozumie podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie, lecz nie potrafi ich w pełni analizować
3,5zna i rozumie podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie oraz potrafi wyjaśnić różnice między nimi
4,0zna i rozumie wszystkie omawiane procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie oraz potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi
4,5zna i rozumie wszystkie omawiane procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie oraz potrafi wyjaśnić podstawowe różnice między nimi
5,0zna i rozumie wszystkie omawiane procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie, potrafi wskazać i wyjaśnić różnice między nimi.
OS_1A_B10_W02
Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące mechanizmów i funkcji procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
2,0nie zna zagadnień dotyczących mechanizmów i funkcji procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
3,0wymienia podstawowe zagadnienia dotyczące mechanizmów procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz wymienia funkcje tych procesów
3,5zna i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące mechanizmów procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz funkcje tych procesów
4,0zna i wyjaśnia zagadnienia dotyczące mechanizmów procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz potrafi wymienić podstawowe ich funkcje
4,5zna i omawia mechanizmy oraz funkcje większości procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
5,0zna i omawia mechanizmy oraz funkcje wszystkich omawianych procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
OS_1A_B10_W03
Zna zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie. Zna rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych dla roslin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju.
2,0nie zna czynników wpływających na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, roli fizjologicznej pierwiastków niezbędnych dla roślin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
3,0wymienia czynniki zwenetrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, zna podstawową rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
3,5wyjaśnia wpływ podstwowych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne oraz rolę fizjologiczną podstawowych pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roslin
4,0wyjaśnia wpływ większości czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne oraz rolę fizjologiczną większości pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
4,5wyjaśnia wpływ wszystkich czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne oraz role fizjologiczną większości pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
5,0wyjaśnia wpływ wszystkich czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne oraz rolę fizjologiczną wszystkich pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roślin

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B10_U01
Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
2,0nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
3,0potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
3,5potrafi wykorzystać ogólną wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
4,0potrafi wykorzystać ogólną wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiaska oraz przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych
4,5potrafi wykorzystać szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska oraz przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych
5,0potrafi wykorzystać szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska oraz przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich procesów fizjologicznych
OS_1A_B10_U02
Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników procesów fizjologicznych zachodzących w roslinie.
2,0nie potrafi wykonywać pomiarów i interpretować wyników podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
3,0potrafi wykonywać pomiary podstawowych procesów fizjologicznych i poprawnie je interpretuje
3,5potrafi dość dobrze wykonać analizy większości parametrów fizjologicznych i poprawnie je zinterpretować
4,0potrafi dobrze wykonać analizy większości parametrów fizjologicznych i dobrze je zinterpretować
4,5potrafi dobrze wykonać analizy wszystkich parametrów fizjologicznych, dobrze interpretuje wyniki i wyciąga dość dobre wnioski.
5,0potrafi bardzo dobrze wykonać pomiary wszystkich parametrów fizjologicznych oraz wyciąga prawidłowe wnioski

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B10_K01
Potrafi współpracować w zespole, wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium i interpretacji uzyskanych wyników oraz potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki
2,0nie potrafi współpracować w zespole oraz dostrzec potrzeby pogłębiania wiedzy
3,0potrafi w nieznacznym stopniu współpracować w zespole, wykazuje się minimalną umiejętnością podziału pracy w laboratorium oraz w niewielkim stopniu potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy
3,5potrafi współpracować w zespole, wykazuje się umiejętnością podzisłu pracy i interpretacji uzyskanych wyników oraz w dostatecznym stopniu potrafi dostrzec potrzebę ciagłego pogłębiania wiedzy
4,0potrafi współpracować w zespole, wykazuje się dobrą umiejętnością podziału pracy i interpretacji wyników oraz dostrzega potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy
4,5potrafi dobrze współpracować w zespole, wykazuje się ponad dobrą umiejętnością podziału pracy i interpretacji wyników oraz dostrzega dużą porzebę ciągłego pogłębiania wiedzy
5,0potrafi dobrze współpracować w zespole, wykazuje się doskonałą umiejętnością podziału pracy i interpretacji wyników oraz dostrzega ogromną potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy

Literatura podstawowa

  1. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
  2. Kozłowska M., Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych, PWRiL, Poznań, 2008
  3. Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roslin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo Naukowe AR, Szczecin, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Czerwiński W., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 1982
  2. Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.4
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.4
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy4
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.4
T-L-5Ruchy roslin2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin4
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)2
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie2
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin2
T-W-5Hormony roślinne regulujące wzrost i rozwój roślin4
T-W-6Klasyfikacja i znaczenie ruchów roslinnych2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie konspektów do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-4Opracowanie wyników przeprowadzonych badań10
A-L-5Czytanie wskazanej literatury10
A-L-6Konsultacje5
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury10
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-5Przygotowanie do egzaminu18
A-W-6Pisemny egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_W01Zna i rozumie zagadnienia związane z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roslinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
Treści programoweT-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-5Ruchy roslin
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin
T-W-5Hormony roślinne regulujące wzrost i rozwój roślin
T-W-6Klasyfikacja i znaczenie ruchów roslinnych
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-3Praca grupowa przy wykonywaniu ćwiczeń
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstawowych procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie
3,0zna i rozumie podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie, lecz nie potrafi ich w pełni analizować
3,5zna i rozumie podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie oraz potrafi wyjaśnić różnice między nimi
4,0zna i rozumie wszystkie omawiane procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie oraz potrafi wskazać podstawowe różnice między nimi
4,5zna i rozumie wszystkie omawiane procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie oraz potrafi wyjaśnić podstawowe różnice między nimi
5,0zna i rozumie wszystkie omawiane procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinie, potrafi wskazać i wyjaśnić różnice między nimi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_W02Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące mechanizmów i funkcji procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
Treści programoweT-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-5Ruchy roslin
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin
T-W-5Hormony roślinne regulujące wzrost i rozwój roślin
T-W-6Klasyfikacja i znaczenie ruchów roslinnych
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału roślinnego
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zagadnień dotyczących mechanizmów i funkcji procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
3,0wymienia podstawowe zagadnienia dotyczące mechanizmów procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz wymienia funkcje tych procesów
3,5zna i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące mechanizmów procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz funkcje tych procesów
4,0zna i wyjaśnia zagadnienia dotyczące mechanizmów procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie oraz potrafi wymienić podstawowe ich funkcje
4,5zna i omawia mechanizmy oraz funkcje większości procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
5,0zna i omawia mechanizmy oraz funkcje wszystkich omawianych procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_W03Zna zewnętrzne i wewnętrzne czynniki wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie. Zna rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych dla roslin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wyjaśnienia zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinie a czynnikami abiotycznymi.
C-3Zrozumienie zależności między przebiegiem wzrostu i rozwoju roślin a fizjologicznymi podstawami regulacji tych procesów.
Treści programoweT-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału roślinnego
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna czynników wpływających na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, roli fizjologicznej pierwiastków niezbędnych dla roślin oraz regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
3,0wymienia czynniki zwenetrzne i wewnętrzne wpływające na procesy fizjologiczne zachodzące w roślinie, zna podstawową rolę fizjologiczną pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
3,5wyjaśnia wpływ podstwowych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne oraz rolę fizjologiczną podstawowych pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roslin
4,0wyjaśnia wpływ większości czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne oraz rolę fizjologiczną większości pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
4,5wyjaśnia wpływ wszystkich czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne oraz role fizjologiczną większości pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
5,0wyjaśnia wpływ wszystkich czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne oraz rolę fizjologiczną wszystkich pierwiastków niezbędnych i regulatorów wzrostu i rozwoju roślin
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_U01Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyjaśnienia zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinie a czynnikami abiotycznymi.
C-3Zrozumienie zależności między przebiegiem wzrostu i rozwoju roślin a fizjologicznymi podstawami regulacji tych procesów.
Treści programoweT-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-5Ruchy roslin
T-W-1Gospodarka wodna komórki roślinnej i roślin
T-W-2Wymiana gazowa roślin (fotosynteza i oddychanie)
T-W-3Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki wpływające na fotosyntezę i oodychanie
T-W-4Fizjologia mineralnego żywienia roślin
T-W-5Hormony roślinne regulujące wzrost i rozwój roślin
T-W-6Klasyfikacja i znaczenie ruchów roslinnych
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych treści przedmiotu
M-2Analiza laboratoryjna materiału roślinnego
M-3Praca grupowa przy wykonywaniu ćwiczeń
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z wiedzy na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
3,0potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
3,5potrafi wykorzystać ogólną wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska
4,0potrafi wykorzystać ogólną wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiaska oraz przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych
4,5potrafi wykorzystać szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska oraz przewidzieć zmiany w przebiegu podstawowych procesów fizjologicznych
5,0potrafi wykorzystać szczegółową wiedzę z zakresu fizjologii roślin w ochronie środowiska oraz przewidzieć zmiany w przebiegu wszystkich procesów fizjologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_U02Posiada umiejętność wykonywania pomiarów i interpretacji wyników procesów fizjologicznych zachodzących w roslinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U10Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona i kształtowanie środowiska, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyjaśnienia zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinie a czynnikami abiotycznymi.
C-3Zrozumienie zależności między przebiegiem wzrostu i rozwoju roślin a fizjologicznymi podstawami regulacji tych procesów.
Treści programoweT-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.
Metody nauczaniaM-2Analiza laboratoryjna materiału roślinnego
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykonywać pomiarów i interpretować wyników podstawowych procesów fizjologicznych zachodzących w roślinie
3,0potrafi wykonywać pomiary podstawowych procesów fizjologicznych i poprawnie je interpretuje
3,5potrafi dość dobrze wykonać analizy większości parametrów fizjologicznych i poprawnie je zinterpretować
4,0potrafi dobrze wykonać analizy większości parametrów fizjologicznych i dobrze je zinterpretować
4,5potrafi dobrze wykonać analizy wszystkich parametrów fizjologicznych, dobrze interpretuje wyniki i wyciąga dość dobre wnioski.
5,0potrafi bardzo dobrze wykonać pomiary wszystkich parametrów fizjologicznych oraz wyciąga prawidłowe wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B10_K01Potrafi współpracować w zespole, wykazuje się umiejętnością podziału pracy w laboratorium i interpretacji uzyskanych wyników oraz potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów fizycznych i fizjologicznych zachodzących w roślinie.
C-2Ukształtowanie umiejętności wyjaśnienia zależności między przebiegiem procesów fizjologicznych w roślinie a czynnikami abiotycznymi.
C-3Zrozumienie zależności między przebiegiem wzrostu i rozwoju roślin a fizjologicznymi podstawami regulacji tych procesów.
Treści programoweT-L-1Proces dyfuzji, pęcznienia i osmozy. Ocznaczenie potencjału osmotycznego soku komórkowego oraz intensywności transpiracji.
T-L-2Wykrywanie barwników asymilacyjnych oraz skrobi. Oznaczenie natężenia oddychania.
T-L-3Wykrywanie pierwiastków niezbędnych w roślinie. Antagonizm jonowy
T-L-4Regulatory wzrostu i rozwoju roślin.
T-L-5Ruchy roslin
Metody nauczaniaM-3Praca grupowa przy wykonywaniu ćwiczeń
M-4Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi współpracować w zespole oraz dostrzec potrzeby pogłębiania wiedzy
3,0potrafi w nieznacznym stopniu współpracować w zespole, wykazuje się minimalną umiejętnością podziału pracy w laboratorium oraz w niewielkim stopniu potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy
3,5potrafi współpracować w zespole, wykazuje się umiejętnością podzisłu pracy i interpretacji uzyskanych wyników oraz w dostatecznym stopniu potrafi dostrzec potrzebę ciagłego pogłębiania wiedzy
4,0potrafi współpracować w zespole, wykazuje się dobrą umiejętnością podziału pracy i interpretacji wyników oraz dostrzega potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy
4,5potrafi dobrze współpracować w zespole, wykazuje się ponad dobrą umiejętnością podziału pracy i interpretacji wyników oraz dostrzega dużą porzebę ciągłego pogłębiania wiedzy
5,0potrafi dobrze współpracować w zespole, wykazuje się doskonałą umiejętnością podziału pracy i interpretacji wyników oraz dostrzega ogromną potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy