Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Biologia III - Genetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia III - Genetyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 14 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna wiedza z biologii, matematyki i chemii z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie mechanizmów dziedziczenia, funkcji genów i genetycznych podstaw różnorodności organizmów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.1
T-A-2Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów.1
T-A-3Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.1
T-A-4Analiza dziedziczenia prostego. Rodzaje współdziałań allelicznych. Allele wielokrotne. Źródła rekombinacji genetycznej.1
T-A-5Analiza dziedziczenia złożonego. Niealleliczne współdziałanie genów.2
T-A-6Dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych.1
T-A-7Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA. Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji. Mutacje genowe.1
T-A-8Techniki genetyki molekularnej i inżynierii genetycznej.1
T-A-9Manipulowanie genami. Rekombinowanie i klonowanie DNA.1
10
wykłady
T-W-1Zmienność biologiczna, dziedziczność i dziedziczenie.1
T-W-2Cytologiczne podstawy dziedziczenia bezpłciowego i płciowego.1
T-W-3Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów1
T-W-4Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.1
T-W-5Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów.1
T-W-6Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią1
T-W-7Dziedziczenie genów sprzężonych.1
T-W-8Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą.1
T-W-9Zmienność struktury genomu. Aberracje chromosomowe.1
T-W-10Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA2
T-W-11Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji1
T-W-12Budowa genomu Procaryota i Eucaryota1
T-W-13Prawo równowagi genetycznej populacji1
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2samodzielna praca z podręcznikami i notatkami45
A-A-3sprawdziany pisemne5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2samodzielna praca studenta z podręcznikami i notatkami15
A-W-3pisemny sprawdzian2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B07_W01
student definiuje pojęcia genetyczne, charakteryzuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-2, T-W-7, T-W-12, T-W-1, T-W-13, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-11, T-W-10, T-W-4, T-W-8, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B06_U01
student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-A-8, T-A-7, T-A-3, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-9, T-A-5, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B06_K01
student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-A-8, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-9, T-A-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B07_W01
student definiuje pojęcia genetyczne, charakteryzuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
2,0student nie definiuje żadnych pojęć i terminów genetycznych, nie umie scharakteryzować mechanizmów dziedziczenia
3,0student definiuje podstawowe terminy genetyczne i opisuje podstawowe mechanizmy dziedziczenia
3,5student definiuje terminy genetyczne i opisuje podstawowe mechanizmy dziedziczenia
4,0student definiuje terminy genetyczne i opisuje mechanizmy dziedziczenia
4,5student definiuje wszystkie poznane terminy genetyczne i opisuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
5,0student definiuje wszystkie poznane terminy genetyczne i opisuje i obszernie tłumaczy mechanizmy dziedziczenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B06_U01
student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia
2,0
3,0student interpretuje podstawowe zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia jednogenowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B06_K01
student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
2,0
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malinowski E., Genetyka., Wyd. Nauk. PWN, 1978
  2. Gajewski W., Genetyka ogólna i molekularna., Wyd. Nauk. PWN, 1987
  3. Winter P.C., Hickey G., Fletcher H.C., Genetyka – krótkie wykłady., Wyd. Nauk. PWN, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy., Wyd. Nauk. PWN, 2009
  2. Węgleński P., Genetyka molekularna., Wyd. Nauk. PWN, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.1
T-A-2Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów.1
T-A-3Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.1
T-A-4Analiza dziedziczenia prostego. Rodzaje współdziałań allelicznych. Allele wielokrotne. Źródła rekombinacji genetycznej.1
T-A-5Analiza dziedziczenia złożonego. Niealleliczne współdziałanie genów.2
T-A-6Dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych.1
T-A-7Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA. Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji. Mutacje genowe.1
T-A-8Techniki genetyki molekularnej i inżynierii genetycznej.1
T-A-9Manipulowanie genami. Rekombinowanie i klonowanie DNA.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmienność biologiczna, dziedziczność i dziedziczenie.1
T-W-2Cytologiczne podstawy dziedziczenia bezpłciowego i płciowego.1
T-W-3Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów1
T-W-4Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.1
T-W-5Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów.1
T-W-6Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią1
T-W-7Dziedziczenie genów sprzężonych.1
T-W-8Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą.1
T-W-9Zmienność struktury genomu. Aberracje chromosomowe.1
T-W-10Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA2
T-W-11Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji1
T-W-12Budowa genomu Procaryota i Eucaryota1
T-W-13Prawo równowagi genetycznej populacji1
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2samodzielna praca z podręcznikami i notatkami45
A-A-3sprawdziany pisemne5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach14
A-W-2samodzielna praca studenta z podręcznikami i notatkami15
A-W-3pisemny sprawdzian2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B07_W01student definiuje pojęcia genetyczne, charakteryzuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie mechanizmów dziedziczenia, funkcji genów i genetycznych podstaw różnorodności organizmów
Treści programoweT-W-2Cytologiczne podstawy dziedziczenia bezpłciowego i płciowego.
T-W-7Dziedziczenie genów sprzężonych.
T-W-12Budowa genomu Procaryota i Eucaryota
T-W-1Zmienność biologiczna, dziedziczność i dziedziczenie.
T-W-13Prawo równowagi genetycznej populacji
T-W-5Fenotypowe efekty działania i współdziałania genów.
T-W-9Zmienność struktury genomu. Aberracje chromosomowe.
T-W-6Determinacja płci i dziedziczenie genów sprzężonych z płcią
T-W-11Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji
T-W-10Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA
T-W-4Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.
T-W-8Dziedziczenie genów warunkujących zmienność ciągłą.
T-W-3Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie definiuje żadnych pojęć i terminów genetycznych, nie umie scharakteryzować mechanizmów dziedziczenia
3,0student definiuje podstawowe terminy genetyczne i opisuje podstawowe mechanizmy dziedziczenia
3,5student definiuje terminy genetyczne i opisuje podstawowe mechanizmy dziedziczenia
4,0student definiuje terminy genetyczne i opisuje mechanizmy dziedziczenia
4,5student definiuje wszystkie poznane terminy genetyczne i opisuje i tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
5,0student definiuje wszystkie poznane terminy genetyczne i opisuje i obszernie tłumaczy mechanizmy dziedziczenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_U01student interpretuje zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1poznanie mechanizmów dziedziczenia, funkcji genów i genetycznych podstaw różnorodności organizmów
Treści programoweT-A-8Techniki genetyki molekularnej i inżynierii genetycznej.
T-A-7Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA. Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji. Mutacje genowe.
T-A-3Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.
T-A-2Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów.
T-A-6Dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych.
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.
T-A-9Manipulowanie genami. Rekombinowanie i klonowanie DNA.
T-A-5Analiza dziedziczenia złożonego. Niealleliczne współdziałanie genów.
T-A-4Analiza dziedziczenia prostego. Rodzaje współdziałań allelicznych. Allele wielokrotne. Źródła rekombinacji genetycznej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student interpretuje podstawowe zależności między działaniem genów a fenotypem, wykonuje analizę dziedziczenia jednogenowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_K01student prezentuje aktywną postawę nakierowaną na pogłębianie wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1poznanie mechanizmów dziedziczenia, funkcji genów i genetycznych podstaw różnorodności organizmów
Treści programoweT-A-8Techniki genetyki molekularnej i inżynierii genetycznej.
T-A-3Niezależne dziedziczenie dwóch i więcej par genów. Prawo niezależnej segregacji genów z różnych par.
T-A-7Budowa kwasów nukleinowych. Replikacja DNA. Kod genetyczny. Procesy transkrypcji i translacji. Mutacje genowe.
T-A-4Analiza dziedziczenia prostego. Rodzaje współdziałań allelicznych. Allele wielokrotne. Źródła rekombinacji genetycznej.
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.
T-A-6Dziedziczenie genów sprzężonych z płcią. Dziedziczenie genów sprzężonych.
T-A-2Dziedziczenie jednej pary genów. Prawo segregacji genów.
T-A-9Manipulowanie genami. Rekombinowanie i klonowanie DNA.
T-A-5Analiza dziedziczenia złożonego. Niealleliczne współdziałanie genów.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie zadań wykonanych w trakcie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ocena 3,0 z wiedzy i umiejętności sugerująca niezbyt aktywną postawę w pogłębianiu wiedzy i samokształałceniu
3,5
4,0
4,5
5,0