Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zdrowy tryb życia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc ogólnych zasad żywienia
W-2Znajomość podstawowych surowców i produktów pochodzenia roślinnego
W-3Znajomość pojęć związanych ze "sposobem zdrowego trybu życia"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu
C-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia
C-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.2
T-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.2
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.3
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartośc odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.3
T-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI Body Mass Index).2
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzględniającego prawidłowe łączenie potraw.2
T-A-7Potrzeby fizyczne organizmu ludzkiego. Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci.2
T-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaż shiatsu.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Czytanie wskazanej literatury6
A-A-3Analiza informacji zawartych na opakowaniach produktów żywnościowych4
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnych11
A-A-5Przygotowanie do dyskusji tematycznych8
A-A-6Konsultacje2
A-A-7Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę ćwiczeń10
A-A-8uczestnictwo w proponowanych ćwiczeniach fizycznych1
A-A-9uczestnictwo w proponowanych technikach masażu1
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
M-4Metody praktyczne - pokaz
M-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusję
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
S-5Ocena formująca: zangażowanie studenta podczas zajęc aktywizujących

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A05_W01
Student zna właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-2T-A-2, T-A-4M-1, M-3, M-2S-4, S-1, S-2
OS_1A_A05_W02
Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-A-6, T-A-4, T-A-2M-5, M-4S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A05_U01
Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
OS_1A_U11, OS_1A_U06R1A_U05, R1A_U09InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-3, T-A-1M-1, M-3, M-2S-4, S-3
OS_1A_A05_U02
Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-2T-A-4, T-A-2M-2, M-1, M-4S-1, S-4
OS_1A_A05_U03
Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
OS_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-3T-A-5, T-A-7M-5, M-4S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_A05_K01
Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
OS_1A_K03R1A_K03C-2T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3S-2, S-4
OS_1A_A05_K02
Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
OS_1A_K03R1A_K03C-3T-A-8, T-A-5M-5, M-4S-2, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_A05_W01
Student zna właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
2,0Student nie zna właściwości prozdrowotnych surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,0Student zna w stopniu podstawowym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
4,0Student zna w stopniu dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
OS_1A_A05_W02
Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
2,0Student nie zna podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych
3,0Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych
3,5Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych i niewielkim stopniu potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i dla niektórych produktów potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,5Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
5,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety uwzględniając preferencje spozywającego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_A05_U01
Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
2,0Student nie posiadł wymaganej umiejętności.
3,0Student ma ogólne pojęcie odnośnie kształtowania zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
3,5Student potrafi zastosować w stopniu podstawowym zdobytą wiedzę dotyczącą kształtowania zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
4,0Student dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
4,5Student bardzo dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
5,0Student bardzo dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu, wykazuje przy tym kreatywność i przejawia własną inicjatywę.
OS_1A_A05_U02
Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
2,0Student nie potrafi samodzielnie skonstruować całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
OS_1A_A05_U03
Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
2,0Student nie zna podstawowych ćwiczeń fizycznych
3,0Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, nie wdraża ich jako spędzanie wolnego czasu
3,5Student zna podsatwowe ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobyła wiedzą przy rekreacyjnym spędzaniu wolnego czasu
4,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
4,5Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
5,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu dostosowując ćwiczenia do kondycji i trybu życia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_A05_K01
Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
2,0Student nie ma świadomości znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
OS_1A_A05_K02
Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
2,0Student nie ma świadomości potrzeby swojego organizmu odnośnie doznań fizycznych i psychicznych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
3,5Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,5Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu w celu prawidłowego funkcjonowania organizmu
5,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu , modyfikując je zaleznie od potrzeb organizmu

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Hryniewiecki L., Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 2004
  2. Hewson M.L., Horticulture as therapy. A practical guide to using horticulture as a therapeutic tool., HTM, 2004
  3. Hyams E., Rośliny w służbie człowieka., PWN, Warszawa, 1974
  4. Jedrzejko K., Kowalczyk B., Bacler B., Rośliny kosmetyczne., TEKST, Bydgoszcz, 2007
  5. Keville K., Zielona apteka. Rośliny, które leczą i zapobiegają., Świat Książki, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Brud Wł., Konopacka I., Tajemnice aromaterapii., Pachnąca Apteka, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.2
T-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.2
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.3
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartośc odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.3
T-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI Body Mass Index).2
T-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzględniającego prawidłowe łączenie potraw.2
T-A-7Potrzeby fizyczne organizmu ludzkiego. Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci.2
T-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaż shiatsu.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Czytanie wskazanej literatury6
A-A-3Analiza informacji zawartych na opakowaniach produktów żywnościowych4
A-A-4Przygotowanie prezentacji multimedialnych11
A-A-5Przygotowanie do dyskusji tematycznych8
A-A-6Konsultacje2
A-A-7Przygotowanie do testu zaliczającego tematykę ćwiczeń10
A-A-8uczestnictwo w proponowanych ćwiczeniach fizycznych1
A-A-9uczestnictwo w proponowanych technikach masażu1
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A05_W01Student zna właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia
Treści programoweT-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartośc odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
S-1Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusję
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna właściwości prozdrowotnych surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,0Student zna w stopniu podstawowym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
3,5Student zna w stopniu zadowalającym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
4,0Student zna w stopniu dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
4,5Student zna w stopniu ponad dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym właściwości prozdrowotne surowców i produktów pochodzenia roślinnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A05_W02Student po zrealizowaniu część wykładowej będzie znał podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych i będzie w stanie prawidlowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu
Treści programoweT-A-6Znaczenie prawidłowych zestawów produktów spożywczych w leczeniu chorób metodami naturalnymi. Stworzenie całodziennego jadłospisu uwzględniającego prawidłowe łączenie potraw.
T-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartośc odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.
T-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.
Metody nauczaniaM-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne
M-4Metody praktyczne - pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusję
S-5Ocena formująca: zangażowanie studenta podczas zajęc aktywizujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowy skład roślinnych produktów spożywczych
3,0Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych
3,5Student zna wybrany skład roślinnych produktów spożywczych i niewielkim stopniu potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i dla niektórych produktów potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
4,5Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety
5,0Student zna skład roślinnych produktów spożywczych i potrafi prawidłowo łączyć komponenty w celu skonstruowania odpowiedniej diety uwzględniając preferencje spozywającego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A05_U01Student praktycznie wykorzystuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U11Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w aktywnym spędzaniu czasu
Treści programoweT-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.
T-A-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
M-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł wymaganej umiejętności.
3,0Student ma ogólne pojęcie odnośnie kształtowania zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
3,5Student potrafi zastosować w stopniu podstawowym zdobytą wiedzę dotyczącą kształtowania zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
4,0Student dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
4,5Student bardzo dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu.
5,0Student bardzo dobrze radzi sobie z przełożeniem zdobytej wiedzy na praktyczne zastosowanie zasad zdrowego trybu życia poprzez właściwe wykorzystanie roślin ogrodniczych w tworzeniu otoczenia przyjaznego, sprzyjającego aktywnemu spędzaniu czasu, wykazuje przy tym kreatywność i przejawia własną inicjatywę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A05_U02Student potrafi samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartośc odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.
T-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-1Wykład konwersatoryjny
M-4Metody praktyczne - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w wykład konwersatoryjny
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie skonstruować całodziennej diety w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
3,5Student potrafi w stopniu zadowalającym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
4,5Student potrafi w stopniu ponad dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym samodzielnie skonstruować całodzienną dietę w oparciu o wartość odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A05_U03Student będzie potrafił połączyć rekreacyjnie spędzanie wolnego czasu z właściwym doborem ćwiczeń fizycznych - dostosowanych do trybu życia, a tym samym potrzeb organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
Treści programoweT-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI Body Mass Index).
T-A-7Potrzeby fizyczne organizmu ludzkiego. Wysiłek fizyczny - potrzeba prawidłowego funkcjonowania organizmu. Organizacja czasu wolnego związana z wysiłkiem fizycznym - dobór ćwiczeń fizycznych w zależności od trybu pracy, wieku i płci.
Metody nauczaniaM-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne
M-4Metody praktyczne - pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusję
S-5Ocena formująca: zangażowanie studenta podczas zajęc aktywizujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych ćwiczeń fizycznych
3,0Student zna podstawowe ćwiczenia fizyczne, nie wdraża ich jako spędzanie wolnego czasu
3,5Student zna podsatwowe ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobyła wiedzą przy rekreacyjnym spędzaniu wolnego czasu
4,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
4,5Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu
5,0Student zna analizowane na przedmiocie ćwiczenia fizyczne i sprawnie wykorzystuje zdobytą wiedzę podczas rekreacyjnego spędzania wolnego czasu dostosowując ćwiczenia do kondycji i trybu życia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A05_K01Student ma świadomość znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu zasad zdrowego żywienia
Treści programoweT-A-4Wykorzystanie surowców i produktów pochodzenia roślinnego w zdrowym żywieniu. Konstruowanie całodziennej diety w oparciu o wartośc odżywczą, dietetyczną i kaloryczną żywności. Podstawy bezpieczeństwa żywności.
T-A-2Właściwości prozdrowotne i możliwości wykorzystania w żywieniu człowieka owoców pochodzących ze stanowisk naturalnych.
T-A-3Wykorzystanie kwiatów, ziół, owoców i warzyw w kosmetologii oraz aromaterapii.
T-A-1Oddziaływanie roślin ozdobnych na zdrowie fizyczne, rozwój emocjonalny i zachowanie człowieka.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z tematyką ćwiczeń
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusję
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
3,5Student rozumie w stopniu zadowalającym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
4,5Student rozumie w stopniu ponad dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
5,0Student rozumie w stopniu bardzo dobrym znaczenie roślin ogrodniczych w propagowaniu zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_A05_K02Student będzie miał świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu spełniania potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
Treści programoweT-A-8Potrzeby psychiczne organizmu ludzkiego. masaż - jedna z metod medycyny dalekiego wschodu - masaż shiatsu.
T-A-5Polis, psyche i soma - ogólne zasady którymi należy kierować się przy wyborze zdrowego stylu życia. Obliczanie dla każdego studenta indywidualnego Indeksu Masy Ciała (tzw. BMI Body Mass Index).
Metody nauczaniaM-5Metoda aktywizująca - ćwiczenia fizyczne
M-4Metody praktyczne - pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: potwierdzone przygotowanie i zaangazowanie studenta w dyskusję
S-5Ocena formująca: zangażowanie studenta podczas zajęc aktywizujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości potrzeby swojego organizmu odnośnie doznań fizycznych i psychicznych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu
3,5Student posiada w stopniu podstawowym świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu
4,5Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu w celu prawidłowego funkcjonowania organizmu
5,0Student posiada świadomość łączenia potrzeb fizycznych i psychicznych organizmu i spełnianiu ich podczas wolnego czasu , modyfikując je zaleznie od potrzeb organizmu