Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona i kształtowanie środowiska (S3)

Sylabus przedmiotu Indywidualne zajęcia opiekuna naukowego z doktorantem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona i kształtowanie środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Indywidualne zajęcia opiekuna naukowego z doktorantem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Wanda Bacieczko <Wanda.Bacieczko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>, Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Helena Zakrzewska <Helena.Zakrzewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 2,01,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,01,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 3,01,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 15 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna, dobra znajomość problemów z zakresu ochrony środowiska, ochrony przyrody
W-2Przynajmniej dostateczna znajmość języka obcego (angielskiego), umożliwiająca studiowanie światowej literatury z zakresu problematykli zainteresowań doktoranta
W-3Zaintersowania naukowe doktoranta z zakresu wybranej dziedziny i chęć realizacji badań naukowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w wybranej dziedzinie nauki
C-2Wdrożenie doktoranta do śledzenia aktualnych, krajowych i światowych osiągnięć naukowych z wybranej przez siebie dziedziny
C-3Zapoznanie doktoranta z procesem wydawniczym osiągnięć naukowych i wdrożenie go do publikowania własnych wyników badań w czasopismach renomowanych polskich i zagranicznych
C-4Wdrożenie doktoranta do przedstawiania swoich naukowych osiągnięć w formie prezentacji na seminarium oraz na konferencjach krajowych lub międzynarodowych
C-5Przygotowanie doktoranta do poszukiwania środków finansowych (granty zewnętrzne) na zrealizowanie zaplanowanych badań terenowych, laboratoryjnych, wyjazdów szkoleniowych do innych ośrodków naukowych, celem nawiązywania kontaktów, współpracy i starania się o staż naukowy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wstępne badania doktoranta pod kontrolą promotora, z wykorzystaniem poznanych metod ( w terenie i w laboratorium), konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Kontynuacja badań według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy. Wstępne przygotowanie wyników z piewrszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji na seminarium, a w dlaszej kolejności przedstawienie ich na konferencji w formie referatu bądź posteru i publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badań (granty naukowe).15
15
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja zainteresowań naukowych i preferencji doktoranta w czasie konsultacji. Nakreślenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Wybitni naukowcy i ich osiągnięcia z wybranej dziedziny przez doktoranta i zobligowanie go do jej przestudiowania. Czasopisma naukowe krajowe i zagraniczne o problematyce zbliżonej do zainteresowań doktoranta - zapoznanie go i zobligowanie do przestudiowania. Ośrodki naukowe w Polsce i za granicą zajmujące się podobną problematyką naukową - nawiązanie kontaktów, współpracy w celu przedyskutowania wybranych metod badawczych, zdobycia literatury, udziału w konferencjach oraz przygotowania się do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny badań doktoranta i jej studiowanie. Metody badań laboratoryjnych, terenowych w pracy naukowej. Sposoby opracowywania uzyskanych wyników badań metodą statystyczną, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych - zapoznanie się z nimi przez doktoranta.15
15
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Otwarcie przewodu doktorskiego i wystąpienie przed Komisją Przewodu Doktorskiego. Przygotowanie własnych wyników w formie prezentacji, z zaproponowaniem właściwego tematu rozprawy, celów i hipotez oraz metod badawczych wraz z podaniem wstępnych wyników badań oraz przedstawienie harmonogarmu dalszych prac zmierzających do zfinalizowania. Zapoznanie się z aktualną literaturą z zakresu opracowywanego tematu pracy oraz z pokrewnych dziedzin. Bieżące konsultacje z promotorem na temat pojawiających się problemów w trakcie kontynuowania badań i redakcji pracy.15
15
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Systematyczne konsultacje z doktorantem i dokładna analiza uzyskanych wyników, dyskusja nad ich interpretacją. Zakończenie badań naukowych. Ostateczne opracowanie wyników badań i przedstawienie ich w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Końcowe konsultacje doktoranta z promotorem, dotyczące pojawiających się problemów przy redakcji pracy. Zakończenie redakcji pracy i przekaznie pracy do recenzji. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowanie się doktoranta do obrony dysertacji i przedstawienie jej przed Komisją.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem15
A-A-2Wstępne badania naukowe z wykorzystaniem poznanych metod25
A-A-3Wyszukiwanie i zgłębianie literatury dotyczącej metod i problematyki związanej z tematem pracy - celem wykorzystania jej do przeprowadzenia dyskusji20
60
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem15
A-A-2Dalsze badania w zakresie tematu doktoratu40
A-A-3Przygotowanie i przedstawienie uzyskanych w wyników w formie prezentacji celem otwarcia przewodu doktorskiego15
A-A-4Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć w zakresie tematyki doktoratu10
A-A-5Opracowanie wyników badań i redakcja tekstu artykułu i przekazanie go do danego wydawnictwa10
90
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem15
A-A-2Przygotowanie niezbędnych materiałów do badań, zakupienie aparatury i przyrządów do pomiarów, zapoznanie się z ich działaniem15
A-A-3Wyszukiwanie w bibliotekach naukowych i innych literatury i jej studiowanie20
A-A-4Opracowanie metod badań według których będą wykonywane prace terenowe i laboratoryjne10
60
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem15
A-A-2Końcowe badania własne doktoranta związane z tematyką doktoratu20
A-A-3Opracowanie wyników, danych w formie graficznej (wykresów, rysunków, fotografii) oraz tabel, ich interpretacja20
A-A-4Redakcja pracy30
A-A-5Przygotowanie prezentacji pracy na obronę dysertacji przed Komisją5
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dsykusja w ramach konsultacji z promotorem
M-2Samokształcenie doktoranta poprzez studiowanie literatury krajowej i światowej z dziedziny doktoratu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena inwencji twórczej (pomysłowości) doktoranta w trakcie prowadzonych badań naukowych i dyskusji z promotorem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników badań naukowych, staranności i sumienności w zakresie prowadzonych badań, publikowania ich wyników, starania o granty zewnętrzne, wyjazdy do ośrodków naukowych, poznanie literatury z najnowszymi osiągnięciami w zakresie tematyki doktoratu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_D02_W01
Poszerzona wiedza w zakresie tematyki doktoratu, w zakresie metod badawczych, uzyskania środków finansowych oraz procesu wydawniczego.
OS_3A_W03, OS_3A_W05, OS_3A_W08, OS_3A_W06C-4, C-2, C-3, C-5, C-1T-A-1, T-A-1, T-A-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_D02_U01
Nabycie umiejętności szybkiej analizy zgromadzonej literatury i jej prawidłowego wykorzystania (cytowania), samodzielnego prowadzenia badań naukowych, pisania artukułów naukowych i ich przekazania do liczących się czasopism naukowych. Nabycie umiejętności prezentowania własnych wyników badań na seminarium doktoranckim oraz na konferencjach.
OS_3A_U01, OS_3A_U04, OS_3A_U05C-3, C-5, C-4, C-2, C-1T-A-1, T-A-1, T-A-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_3A_D02_K01
Doktorant ma świadomość zdobywania i poszerzania wiedzy naukowej, co jest związane z postępem gospodarki i rozwojem cywilizacji, ma świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych, wymiany myśli naukowej i podniesienia własnego poziomu intelektualnego
OS_3A_K04, OS_3A_K01C-2, C-1, C-5, C-3, C-4T-A-1, T-A-1, T-A-1, T-A-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_D02_W01
Poszerzona wiedza w zakresie tematyki doktoratu, w zakresie metod badawczych, uzyskania środków finansowych oraz procesu wydawniczego.
2,0
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki doktoratu, metod badawczych niezbędnych do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych. Ma wiedzę na temat sposobu przygotowania publikacji do druku, z zakresu zdobycia środków finansowych, umożliwiających prowadzenie badań, ich prezentowania na seminarium, konferencjach i redakcji pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_D02_U01
Nabycie umiejętności szybkiej analizy zgromadzonej literatury i jej prawidłowego wykorzystania (cytowania), samodzielnego prowadzenia badań naukowych, pisania artukułów naukowych i ich przekazania do liczących się czasopism naukowych. Nabycie umiejętności prezentowania własnych wyników badań na seminarium doktoranckim oraz na konferencjach.
2,0
3,0Doktorant potrafi korzystać z literatury krajowej i światowej, dokonać właściwej analizy pod kątem rozwiązywanego problemu badawczego. Ma umiejętność prezentowania uzyskanych wyników w formie referatu oraz potrafi zredagować artukuł. Ma umiejętość konwersacji w języku obcym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_3A_D02_K01
Doktorant ma świadomość zdobywania i poszerzania wiedzy naukowej, co jest związane z postępem gospodarki i rozwojem cywilizacji, ma świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych, wymiany myśli naukowej i podniesienia własnego poziomu intelektualnego
2,0
3,0Doktorant posiada podstawową świadomość roli nauki w rozwoju gospodarki kraju, jej konkurencyjności, a także dzielenia się posiadaną wiedzą naukową w kontaktach z ośrodkami naukowymi w kraju i zagranicą.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mendel T., Metodyka pisania prac doktorskich, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, 1999
  2. Gambarelli G., Lucki Z., Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską, Kraków, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Wojciechowicz B. (red.), Praca promotora z doktorantem: materiały konserwatorium, Wydawnictwo Instytutu Technologii i Eksploatacji, Radom, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wstępne badania doktoranta pod kontrolą promotora, z wykorzystaniem poznanych metod ( w terenie i w laboratorium), konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Kontynuacja badań według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy. Wstępne przygotowanie wyników z piewrszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji na seminarium, a w dlaszej kolejności przedstawienie ich na konferencji w formie referatu bądź posteru i publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badań (granty naukowe).15
15

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja zainteresowań naukowych i preferencji doktoranta w czasie konsultacji. Nakreślenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Wybitni naukowcy i ich osiągnięcia z wybranej dziedziny przez doktoranta i zobligowanie go do jej przestudiowania. Czasopisma naukowe krajowe i zagraniczne o problematyce zbliżonej do zainteresowań doktoranta - zapoznanie go i zobligowanie do przestudiowania. Ośrodki naukowe w Polsce i za granicą zajmujące się podobną problematyką naukową - nawiązanie kontaktów, współpracy w celu przedyskutowania wybranych metod badawczych, zdobycia literatury, udziału w konferencjach oraz przygotowania się do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny badań doktoranta i jej studiowanie. Metody badań laboratoryjnych, terenowych w pracy naukowej. Sposoby opracowywania uzyskanych wyników badań metodą statystyczną, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych - zapoznanie się z nimi przez doktoranta.15
15

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Otwarcie przewodu doktorskiego i wystąpienie przed Komisją Przewodu Doktorskiego. Przygotowanie własnych wyników w formie prezentacji, z zaproponowaniem właściwego tematu rozprawy, celów i hipotez oraz metod badawczych wraz z podaniem wstępnych wyników badań oraz przedstawienie harmonogarmu dalszych prac zmierzających do zfinalizowania. Zapoznanie się z aktualną literaturą z zakresu opracowywanego tematu pracy oraz z pokrewnych dziedzin. Bieżące konsultacje z promotorem na temat pojawiających się problemów w trakcie kontynuowania badań i redakcji pracy.15
15

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Systematyczne konsultacje z doktorantem i dokładna analiza uzyskanych wyników, dyskusja nad ich interpretacją. Zakończenie badań naukowych. Ostateczne opracowanie wyników badań i przedstawienie ich w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Końcowe konsultacje doktoranta z promotorem, dotyczące pojawiających się problemów przy redakcji pracy. Zakończenie redakcji pracy i przekaznie pracy do recenzji. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowanie się doktoranta do obrony dysertacji i przedstawienie jej przed Komisją.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem15
A-A-2Wstępne badania naukowe z wykorzystaniem poznanych metod25
A-A-3Wyszukiwanie i zgłębianie literatury dotyczącej metod i problematyki związanej z tematem pracy - celem wykorzystania jej do przeprowadzenia dyskusji20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem15
A-A-2Dalsze badania w zakresie tematu doktoratu40
A-A-3Przygotowanie i przedstawienie uzyskanych w wyników w formie prezentacji celem otwarcia przewodu doktorskiego15
A-A-4Wyszukiwanie i studiowanie najnowszych osiągnięć w zakresie tematyki doktoratu10
A-A-5Opracowanie wyników badań i redakcja tekstu artykułu i przekazanie go do danego wydawnictwa10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem15
A-A-2Przygotowanie niezbędnych materiałów do badań, zakupienie aparatury i przyrządów do pomiarów, zapoznanie się z ich działaniem15
A-A-3Wyszukiwanie w bibliotekach naukowych i innych literatury i jej studiowanie20
A-A-4Opracowanie metod badań według których będą wykonywane prace terenowe i laboratoryjne10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w konsultacjach z promotorem15
A-A-2Końcowe badania własne doktoranta związane z tematyką doktoratu20
A-A-3Opracowanie wyników, danych w formie graficznej (wykresów, rysunków, fotografii) oraz tabel, ich interpretacja20
A-A-4Redakcja pracy30
A-A-5Przygotowanie prezentacji pracy na obronę dysertacji przed Komisją5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_D02_W01Poszerzona wiedza w zakresie tematyki doktoratu, w zakresie metod badawczych, uzyskania środków finansowych oraz procesu wydawniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_W03Wykazuje oryginalne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów ochrony środowiska, produkcji roślinnej, ogrodniczej i inżynierii środowiska i wdrażania osiągnięć badań naukowych.
OS_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
OS_3A_W08Potrafi dokonać krytycznej oceny stanu i skutków działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów o zróżnicowanej antropopresji.
OS_3A_W06Posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu waloryzacji przyrodniczej i rolniczej oraz działalności gospodarczej w zróżnicowanym krajobrazie.
Cel przedmiotuC-4Wdrożenie doktoranta do przedstawiania swoich naukowych osiągnięć w formie prezentacji na seminarium oraz na konferencjach krajowych lub międzynarodowych
C-2Wdrożenie doktoranta do śledzenia aktualnych, krajowych i światowych osiągnięć naukowych z wybranej przez siebie dziedziny
C-3Zapoznanie doktoranta z procesem wydawniczym osiągnięć naukowych i wdrożenie go do publikowania własnych wyników badań w czasopismach renomowanych polskich i zagranicznych
C-5Przygotowanie doktoranta do poszukiwania środków finansowych (granty zewnętrzne) na zrealizowanie zaplanowanych badań terenowych, laboratoryjnych, wyjazdów szkoleniowych do innych ośrodków naukowych, celem nawiązywania kontaktów, współpracy i starania się o staż naukowy
C-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w wybranej dziedzinie nauki
Treści programoweT-A-1Systematyczne konsultacje z doktorantem i dokładna analiza uzyskanych wyników, dyskusja nad ich interpretacją. Zakończenie badań naukowych. Ostateczne opracowanie wyników badań i przedstawienie ich w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Końcowe konsultacje doktoranta z promotorem, dotyczące pojawiających się problemów przy redakcji pracy. Zakończenie redakcji pracy i przekaznie pracy do recenzji. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowanie się doktoranta do obrony dysertacji i przedstawienie jej przed Komisją.
T-A-1Identyfikacja zainteresowań naukowych i preferencji doktoranta w czasie konsultacji. Nakreślenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Wybitni naukowcy i ich osiągnięcia z wybranej dziedziny przez doktoranta i zobligowanie go do jej przestudiowania. Czasopisma naukowe krajowe i zagraniczne o problematyce zbliżonej do zainteresowań doktoranta - zapoznanie go i zobligowanie do przestudiowania. Ośrodki naukowe w Polsce i za granicą zajmujące się podobną problematyką naukową - nawiązanie kontaktów, współpracy w celu przedyskutowania wybranych metod badawczych, zdobycia literatury, udziału w konferencjach oraz przygotowania się do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny badań doktoranta i jej studiowanie. Metody badań laboratoryjnych, terenowych w pracy naukowej. Sposoby opracowywania uzyskanych wyników badań metodą statystyczną, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych - zapoznanie się z nimi przez doktoranta.
T-A-1Otwarcie przewodu doktorskiego i wystąpienie przed Komisją Przewodu Doktorskiego. Przygotowanie własnych wyników w formie prezentacji, z zaproponowaniem właściwego tematu rozprawy, celów i hipotez oraz metod badawczych wraz z podaniem wstępnych wyników badań oraz przedstawienie harmonogarmu dalszych prac zmierzających do zfinalizowania. Zapoznanie się z aktualną literaturą z zakresu opracowywanego tematu pracy oraz z pokrewnych dziedzin. Bieżące konsultacje z promotorem na temat pojawiających się problemów w trakcie kontynuowania badań i redakcji pracy.
T-A-1Wstępne badania doktoranta pod kontrolą promotora, z wykorzystaniem poznanych metod ( w terenie i w laboratorium), konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Kontynuacja badań według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy. Wstępne przygotowanie wyników z piewrszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji na seminarium, a w dlaszej kolejności przedstawienie ich na konferencji w formie referatu bądź posteru i publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badań (granty naukowe).
Metody nauczaniaM-1Dsykusja w ramach konsultacji z promotorem
M-2Samokształcenie doktoranta poprzez studiowanie literatury krajowej i światowej z dziedziny doktoratu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena inwencji twórczej (pomysłowości) doktoranta w trakcie prowadzonych badań naukowych i dyskusji z promotorem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników badań naukowych, staranności i sumienności w zakresie prowadzonych badań, publikowania ich wyników, starania o granty zewnętrzne, wyjazdy do ośrodków naukowych, poznanie literatury z najnowszymi osiągnięciami w zakresie tematyki doktoratu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki doktoratu, metod badawczych niezbędnych do prowadzenia badań terenowych i laboratoryjnych. Ma wiedzę na temat sposobu przygotowania publikacji do druku, z zakresu zdobycia środków finansowych, umożliwiających prowadzenie badań, ich prezentowania na seminarium, konferencjach i redakcji pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_D02_U01Nabycie umiejętności szybkiej analizy zgromadzonej literatury i jej prawidłowego wykorzystania (cytowania), samodzielnego prowadzenia badań naukowych, pisania artukułów naukowych i ich przekazania do liczących się czasopism naukowych. Nabycie umiejętności prezentowania własnych wyników badań na seminarium doktoranckim oraz na konferencjach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
OS_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
OS_3A_U05Wykazuje się umiejętnością wykorzystania specyficz-nych technik przy opracowywaniu nowych technolo-gii prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie doktoranta z procesem wydawniczym osiągnięć naukowych i wdrożenie go do publikowania własnych wyników badań w czasopismach renomowanych polskich i zagranicznych
C-5Przygotowanie doktoranta do poszukiwania środków finansowych (granty zewnętrzne) na zrealizowanie zaplanowanych badań terenowych, laboratoryjnych, wyjazdów szkoleniowych do innych ośrodków naukowych, celem nawiązywania kontaktów, współpracy i starania się o staż naukowy
C-4Wdrożenie doktoranta do przedstawiania swoich naukowych osiągnięć w formie prezentacji na seminarium oraz na konferencjach krajowych lub międzynarodowych
C-2Wdrożenie doktoranta do śledzenia aktualnych, krajowych i światowych osiągnięć naukowych z wybranej przez siebie dziedziny
C-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w wybranej dziedzinie nauki
Treści programoweT-A-1Otwarcie przewodu doktorskiego i wystąpienie przed Komisją Przewodu Doktorskiego. Przygotowanie własnych wyników w formie prezentacji, z zaproponowaniem właściwego tematu rozprawy, celów i hipotez oraz metod badawczych wraz z podaniem wstępnych wyników badań oraz przedstawienie harmonogarmu dalszych prac zmierzających do zfinalizowania. Zapoznanie się z aktualną literaturą z zakresu opracowywanego tematu pracy oraz z pokrewnych dziedzin. Bieżące konsultacje z promotorem na temat pojawiających się problemów w trakcie kontynuowania badań i redakcji pracy.
T-A-1Wstępne badania doktoranta pod kontrolą promotora, z wykorzystaniem poznanych metod ( w terenie i w laboratorium), konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Kontynuacja badań według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy. Wstępne przygotowanie wyników z piewrszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji na seminarium, a w dlaszej kolejności przedstawienie ich na konferencji w formie referatu bądź posteru i publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badań (granty naukowe).
T-A-1Systematyczne konsultacje z doktorantem i dokładna analiza uzyskanych wyników, dyskusja nad ich interpretacją. Zakończenie badań naukowych. Ostateczne opracowanie wyników badań i przedstawienie ich w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Końcowe konsultacje doktoranta z promotorem, dotyczące pojawiających się problemów przy redakcji pracy. Zakończenie redakcji pracy i przekaznie pracy do recenzji. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowanie się doktoranta do obrony dysertacji i przedstawienie jej przed Komisją.
T-A-1Identyfikacja zainteresowań naukowych i preferencji doktoranta w czasie konsultacji. Nakreślenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Wybitni naukowcy i ich osiągnięcia z wybranej dziedziny przez doktoranta i zobligowanie go do jej przestudiowania. Czasopisma naukowe krajowe i zagraniczne o problematyce zbliżonej do zainteresowań doktoranta - zapoznanie go i zobligowanie do przestudiowania. Ośrodki naukowe w Polsce i za granicą zajmujące się podobną problematyką naukową - nawiązanie kontaktów, współpracy w celu przedyskutowania wybranych metod badawczych, zdobycia literatury, udziału w konferencjach oraz przygotowania się do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny badań doktoranta i jej studiowanie. Metody badań laboratoryjnych, terenowych w pracy naukowej. Sposoby opracowywania uzyskanych wyników badań metodą statystyczną, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych - zapoznanie się z nimi przez doktoranta.
Metody nauczaniaM-1Dsykusja w ramach konsultacji z promotorem
M-2Samokształcenie doktoranta poprzez studiowanie literatury krajowej i światowej z dziedziny doktoratu
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena inwencji twórczej (pomysłowości) doktoranta w trakcie prowadzonych badań naukowych i dyskusji z promotorem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników badań naukowych, staranności i sumienności w zakresie prowadzonych badań, publikowania ich wyników, starania o granty zewnętrzne, wyjazdy do ośrodków naukowych, poznanie literatury z najnowszymi osiągnięciami w zakresie tematyki doktoratu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant potrafi korzystać z literatury krajowej i światowej, dokonać właściwej analizy pod kątem rozwiązywanego problemu badawczego. Ma umiejętność prezentowania uzyskanych wyników w formie referatu oraz potrafi zredagować artukuł. Ma umiejętość konwersacji w języku obcym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_3A_D02_K01Doktorant ma świadomość zdobywania i poszerzania wiedzy naukowej, co jest związane z postępem gospodarki i rozwojem cywilizacji, ma świadomość znaczenia kontaktów międzynarodowych, wymiany myśli naukowej i podniesienia własnego poziomu intelektualnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOS_3A_K04Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
OS_3A_K01Ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia, a także potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-2Wdrożenie doktoranta do śledzenia aktualnych, krajowych i światowych osiągnięć naukowych z wybranej przez siebie dziedziny
C-1Zapoznanie doktoranta z istotą badań naukowych w wybranej dziedzinie nauki
C-5Przygotowanie doktoranta do poszukiwania środków finansowych (granty zewnętrzne) na zrealizowanie zaplanowanych badań terenowych, laboratoryjnych, wyjazdów szkoleniowych do innych ośrodków naukowych, celem nawiązywania kontaktów, współpracy i starania się o staż naukowy
C-3Zapoznanie doktoranta z procesem wydawniczym osiągnięć naukowych i wdrożenie go do publikowania własnych wyników badań w czasopismach renomowanych polskich i zagranicznych
C-4Wdrożenie doktoranta do przedstawiania swoich naukowych osiągnięć w formie prezentacji na seminarium oraz na konferencjach krajowych lub międzynarodowych
Treści programoweT-A-1Identyfikacja zainteresowań naukowych i preferencji doktoranta w czasie konsultacji. Nakreślenie wstępnego tematu rozprawy doktorskiej. Wybitni naukowcy i ich osiągnięcia z wybranej dziedziny przez doktoranta i zobligowanie go do jej przestudiowania. Czasopisma naukowe krajowe i zagraniczne o problematyce zbliżonej do zainteresowań doktoranta - zapoznanie go i zobligowanie do przestudiowania. Ośrodki naukowe w Polsce i za granicą zajmujące się podobną problematyką naukową - nawiązanie kontaktów, współpracy w celu przedyskutowania wybranych metod badawczych, zdobycia literatury, udziału w konferencjach oraz przygotowania się do odbycia stażu. Gromadzenie literatury z dziedziny badań doktoranta i jej studiowanie. Metody badań laboratoryjnych, terenowych w pracy naukowej. Sposoby opracowywania uzyskanych wyników badań metodą statystyczną, w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych - zapoznanie się z nimi przez doktoranta.
T-A-1Otwarcie przewodu doktorskiego i wystąpienie przed Komisją Przewodu Doktorskiego. Przygotowanie własnych wyników w formie prezentacji, z zaproponowaniem właściwego tematu rozprawy, celów i hipotez oraz metod badawczych wraz z podaniem wstępnych wyników badań oraz przedstawienie harmonogarmu dalszych prac zmierzających do zfinalizowania. Zapoznanie się z aktualną literaturą z zakresu opracowywanego tematu pracy oraz z pokrewnych dziedzin. Bieżące konsultacje z promotorem na temat pojawiających się problemów w trakcie kontynuowania badań i redakcji pracy.
T-A-1Wstępne badania doktoranta pod kontrolą promotora, z wykorzystaniem poznanych metod ( w terenie i w laboratorium), konsultacje z promotorem, akceptacja wykonywanych prac. Kontynuacja badań według nakreślonych metod, gromadzenie danych do opracowania kameralnego pracy. Konsultacje na bieżąco z opiekunem pracy. Wstępne przygotowanie wyników z piewrszego etapu pracy i zaprezentowanie ich w formie prezentacji na seminarium, a w dlaszej kolejności przedstawienie ich na konferencji w formie referatu bądź posteru i publikacji. Starania doktoranta o środki finansowe do zrealizowania zamierzonych badań (granty naukowe).
T-A-1Systematyczne konsultacje z doktorantem i dokładna analiza uzyskanych wyników, dyskusja nad ich interpretacją. Zakończenie badań naukowych. Ostateczne opracowanie wyników badań i przedstawienie ich w formie wykresów, tabel, rysunków i zdjęć fotograficznych. Końcowe konsultacje doktoranta z promotorem, dotyczące pojawiających się problemów przy redakcji pracy. Zakończenie redakcji pracy i przekaznie pracy do recenzji. Zakończenie procesu zdawania egzaminów doktorskich. Przygotowanie się doktoranta do obrony dysertacji i przedstawienie jej przed Komisją.
Metody nauczaniaM-2Samokształcenie doktoranta poprzez studiowanie literatury krajowej i światowej z dziedziny doktoratu
M-1Dsykusja w ramach konsultacji z promotorem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena inwencji twórczej (pomysłowości) doktoranta w trakcie prowadzonych badań naukowych i dyskusji z promotorem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena uzyskanych wyników badań naukowych, staranności i sumienności w zakresie prowadzonych badań, publikowania ich wyników, starania o granty zewnętrzne, wyjazdy do ośrodków naukowych, poznanie literatury z najnowszymi osiągnięciami w zakresie tematyki doktoratu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant posiada podstawową świadomość roli nauki w rozwoju gospodarki kraju, jej konkurencyjności, a także dzielenia się posiadaną wiedzą naukową w kontaktach z ośrodkami naukowymi w kraju i zagranicą.
3,5
4,0
4,5
5,0