Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka nieruchomościami (w tym wycena gruntów):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk społecznych, nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka nieruchomościami (w tym wycena gruntów) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke MB <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Paweł Kreja <pawel.kreja@zut.edu.pl>, Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza w zakresie podstawowych pojęć i instytucji prawnych oraz zasad prawa, systemu organów rządowych i samorządowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć z zakresu gospodarki nieruchomościami |
C-2 | poznanie zasad i uwarunkowań czynności podejmowanych przez organy publiczne w zakresie gospodarowania nieruchomościami |
C-3 | umiejętność oceny rozstrzygnięć organów władzy publicznej w zakresie gospodarki nieruchomościami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozgraniczanie nieruchomości | 3 |
T-A-2 | Elementy prawa budowlanego | 3 |
T-A-3 | Rejestry nieruchomości | 3 |
T-A-4 | Opłata adiacencka | 3 |
T-A-5 | Organy gospodarujące nieruchomościami publicznymi | 3 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Studium przypadków | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie nieruchomości | 4 |
T-W-2 | Nieruchomość gruntowa, budynkowa i lokalowa | 2 |
T-W-3 | Użytkowanie wieczyste | 4 |
T-W-4 | Wywłaszczenie | 4 |
T-W-5 | Trwały zarząd | 3 |
T-W-6 | Podziały nieruchomości | 4 |
T-W-7 | Podstawy wyceny | 4 |
T-W-8 | Zawody związane z nieruchomościami | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obecność na zajęciach | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej przez wykładowcę literatury przedmiotu | 15 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Obecność na zajęciach | 15 |
A-P-2 | Rozwiązywanie zadanych przez wykładowcę praktycznych problemów związanych z prowadzonym przedmiotem | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją |
M-2 | dyskusja |
M-3 | analiza studiów przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk związanych z gospodarką nieruchomościami publicznymi |
S-2 | Ocena formująca: ocena poprawności wykładni przepisów prawnych dotyczących gospodarki nieruchomościami |
S-3 | Ocena formująca: ocena poprawności oceny ekonomicznych uwarunkowań gospodarki nieruchomościami publicznymi |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa - test i kazusy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C26_W01 Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki nieruchomościami; | GP_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, S1A_W01, S1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W11 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
GP_1A_C26_W02 Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych; | GP_1A_W06 | S1A_W03, S1A_W11 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
GP_1A_C26_W04 Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania; | GP_1A_W01 | R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, S1A_W01, S1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W11 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C26_U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi | GP_1A_U04 | R1A_U05, S1A_U08 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
GP_1A_C26_U02 Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać; | GP_1A_U10 | S1A_U03, T1A_U07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP_1A_C26_K01 Absolwent jest przygotowany do uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób; | GP_1A_K03, GP_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, S1A_K06, T1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
GP_1A_C26_K02 Absolwent jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu; | GP_1A_K07 | R1A_K04, S1A_K04, T1A_K05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
GP_1A_C26_K03 Absolwent jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności | GP_1A_K11, GP_1A_K02, GP_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07, R1A_K08, S1A_K01, S1A_K06, S1A_K07, T1A_K01, T1A_K06 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C26_W01 Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu gospodarki nieruchomościami; | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie gospodarki nieruchomościami |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu dobrym | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu bardzo dobrym | |
GP_1A_C26_W02 Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych; | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie gospodarki nieruchomościami |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu dobrym | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu bardzo dobrym | |
GP_1A_C26_W04 Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania; | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie gospodarki nieruchomościami |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu dobrym | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student ma wiedzę w zakresie gospodarki nieruchomościami w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C26_U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi | 2,0 | Nie potrafi wykorzystywać zdobytej wiedzy naukowej do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno - gospodarczych związanych z gospodarką nieruchomościami w najprostszym zakresie. |
3,0 | Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno - gospodarczych związanych z gospodarką nieruchomościami w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno - gospodarczych związanych z gospodarką nieruchomościami w stopniu więcej niż dostatecznym. | |
4,0 | Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno - gospodarczych związanych z gospodarką nieruchomościami w stopniu dobrym. | |
4,5 | Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno - gospodarczych związanych z gospodarką nieruchomościami w stopniu więcej niż dobrym. | |
5,0 | Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno - gospodarczych związanych z gospodarką nieruchomościami w stopniu bardzo dobrym. | |
GP_1A_C26_U02 Umie organizować pracę własną i zespołu, dostrzegać problemy i je rozwiązywać; | 2,0 | Student nie potrafi organizować pracy własnej i zespołu, dostrzegać problemów ani dylematów |
3,0 | Student potrafi organizować pracę własną i zespołu, dostrzega oraz rozwiązuje problemy w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi organizować pracę własną i zespołu, dostrzega oraz rozwiązuje problemy w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi organizować pracę własną i zespołu, dostrzega oraz rozwiązuje problemy w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi organizować pracę własną i zespołu, dostrzega oraz rozwiązuje problemy w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Student potrafi organizować pracę własną i zespołu, dostrzega oraz rozwiązuje problemy w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP_1A_C26_K01 Absolwent jest przygotowany do uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób; | 2,0 | Absolwent nie jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów oraz nie wykazuje chęci pogłębiania wiedzy z przedmiotu |
3,0 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu dobrym | |
4,5 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu bardzo dobrym | |
GP_1A_C26_K02 Absolwent jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu; | 2,0 | Absolwent nie jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów oraz nie wykazuje chęci pogłębiania wiedzy z przedmiotu |
3,0 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu dobrym | |
4,5 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu bardzo dobrym | |
GP_1A_C26_K03 Absolwent jest przygotowany do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne oraz przewiduje wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności | 2,0 | Absolwent nie jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów oraz nie wykazuje chęci pogłębiania wiedzy z przedmiotu |
3,0 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu dobrym | |
4,5 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Absolwent jest przygotowany do odpowiedniej identyfikacji i rozwiązywania problemów w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- B. Wierzbowski, Gospodarka nieruchomościami. Podstawy prawne, Lexis Nexis, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- M. Nowak, T. Skotarczak, Gospodarka nieruchomościami gminnymi w czasie kryzysu i po kryzysie, CeDeWu, Warszawa, 2010
- R. Padrak, Sprzedaż nieruchomości, Presscom, Wrocław, 2010
- M. Nowak, A. Laskowska, Gospodarka gruntami w gminie, Iuris, Poznań Warszawa, 2012