Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie bezodpadowe i niskoodpadowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie bezodpadowe i niskoodpadowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 25 3,00,44zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien posiadać wiedzę na temat podstawowych technologii oraz o ich rodzajach w zakresie ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem technologii związanych z gospodarką odpadami. Student powinien dysponować podstawową wiedzą w zakresie gospodarowania odpadami oraz znać nadrzędne akty prawne w tej dziedzinie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi elementy różnych technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych.
C-2Wskazanie metod i działań zmierzających do nabycia praktycznej umiejętności realizacji zagadnień związanych z ideą minimalizacji odpadów i produkcji bezodpadowej, wykorzystywaniem odpadów jako surowców oraz zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznanie jednej, wybranej przez siebie technologii wytwarzania produktu oraz określenie rodzajów odpadów z nia związanych.5
T-A-2Określenie i opisanie „cyklu życia” wybranego produktu, z uwzględnieniem ochrony środowiska.2
T-A-3Określenie stanu środowiska obszaru, w którym planowana inwestycja ma zostać zrealizowana lub już funkcjonuje.2
T-A-4Zastosowanie ekoinnowacji nakierowanej na opracowanie najlepszej dostępnej technologii bezodpadowej lub niskoodpadowej w odniesieniu do wybranej gałęzi przemysłu.10
T-A-5Wykorzystanie informacji źródłowych w opisie i ocenie wybranego procesu produkcyjnego.5
T-A-6Prezentacja wykonanego projektu1
25
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki technologii bezodpadowych i niskoodpadowych jako elementu czystych technologii produkcji. Przykłady procesów technologicznych mało – i bezodpadowych w odniesieniu do tradycyjnych metod produkcji (wysookoodpadowych).2
T-W-2Charakterystyka wybranych odpadów powstających przy poszukiwaniu, wydobywaniu, fizycznej i chemicznej przeróbce rud oraz innych kopalin, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.2
T-W-3Charakterystyka wybranych odpadów z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.2
T-W-4Charakterystyka odpadów z przetwórstwa drewna oraz z produkcji płyt i mebli, masy celulozowej, papieru i tektury, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko:2
T-W-5Charakterystyka odpadów z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych), ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.2
T-W-6Charakterystyka odpadów z chemicznej obróbki i powlekania powierzchni metali oraz innych materiałów i z procesów hydrometalurgii metali nieżelaznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.2
T-W-7Charakterystyka odpadów z instalacji i urządzeń służących zagospodarowaniu odpadów, z oczyszczalni ścieków oraz z uzdatniania wody pitnej i wody do celów przemysłowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie sie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3opracowanie zagadnienie projektowego wykonywanego etapowo10
A-A-4przygotowanie się do dyskusji10
A-A-5czytanie wskazanej literatury10
A-A-6przygotowanie się do prezentacji15
A-A-7przygotowanie do dyskusji panelowej na zajęcia10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do dyskusji panelowej5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta
S-2Ocena podsumowująca: ocena pod koniec przedmiotu, podsumowująca osiągnięte efekty

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O09-T_W01
Student zna podstawowe elementy poszczególnych technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów. Potrafił rozróżniać podstawowe technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. Wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz umie zaproponowaćvnajlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów.
GO_1A_W04, GO_1A_W07R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06InzA_W03, InzA_W05C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O09-T_U01
Student uzyskuje umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Zyskuje praktyczną umiejętność realizacji zagadnień związanych z ideą minimalizacji odpadów i produkcji bezodpadowej, wykorzystywaniem odpadów jako surowców oraz zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów. Korzysta swobodnie z dostepnej literatuty tematycznej.
GO_1A_U03R1A_U02C-1, C-2T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-W-1M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O09-T_K01
Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Jest odpoawiedzialny za pracę własną i innych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim problemy i umie znaleźć najlepsze możliwe rozwiązania.
GO_1A_K01, GO_1A_K02, GO_1A_K03R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-3M-3, M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O09-T_W01
Student zna podstawowe elementy poszczególnych technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów. Potrafił rozróżniać podstawowe technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. Wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz umie zaproponowaćvnajlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów.
2,0Student nie zna podstawowych elementów technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Nie umie rozróżniać ani zdefiniować poszczególnych technologii bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska.
3,0Student zna podstawowe elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Dostatecznie potrafi rozróżniać i potrafi w stopniu dostatecznym zdefiniować poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska.
3,5Student zna podstawowe elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Dostatecznie potrafi rozróżniać i potrafi w stopniu dostatecznym zdefiniować poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. W stopniu podstawowym wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska.
4,0Student zna elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Dobrze potrafi rozróżniać i potrafi w stopniu dostatecznym zdefiniować poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. W stopniu dobrym wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska.
4,5Student zna poszczególne elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Potrafił rozróżniać poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. Wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz umie zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów.
5,0Student zna poszczególne elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Potrafił rozróżniać poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. Samodzielnie wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz umie zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O09-T_U01
Student uzyskuje umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Zyskuje praktyczną umiejętność realizacji zagadnień związanych z ideą minimalizacji odpadów i produkcji bezodpadowej, wykorzystywaniem odpadów jako surowców oraz zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów. Korzysta swobodnie z dostepnej literatuty tematycznej.
2,0Student nie umie rozpoznawać ani definiować technologii przyjaznych środowisku, technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Nie zna podstawych definicji i nie zna podstawowych terminów związanych z tematem.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem.
3,5Student umie w stopniu dostatecznym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna i potrafi zastosować podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem.
4,0Student umie w stopniu dobrym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna i potrafi umiejetnie zastosować podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem. Posiada podstawy praktycznej umiejętności realizacji zagadnień związanych z minimalizacją odpadów i produkcji bezodpadowej.
4,5Student umie w stopniu bardzo dobrym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna i potrafi umiejetnie zastosować podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem. Posiada podstawy praktycznej umiejętności realizacji zagadnień związanych z minimalizacją odpadów i produkcji bezodpadowej. Korzysta z dostepnej literatuty tematycznej w języku polskim.
5,0Student posiada umiejętność rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Posiada praktyczną umiejętnośc realizacji zagadnień związanych z minimalizacją odpadów i produkcji bezodpadowej. Korzysta swobodnie z dostepnej literatuty tematycznej w języku polskim i angielskim.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O09-T_K01
Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Jest odpoawiedzialny za pracę własną i innych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim problemy i umie znaleźć najlepsze możliwe rozwiązania.
2,0Student nie potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać problemów. Nie pracuje w grupie, jest asertywny.
3,0Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska. Potrafi przy udziale nauczyciela rozwiązywać problemy związane z konkretnym zagadnieniem. Pracuje w grupie.
3,5Student potrafi swobodnie wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z konkretnym zagadnieniem. Pracuje w grupie.
4,0Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Potrafi rozwiązywać postawione przed nim problemy. Chętnie pracuje w grupie.
4,5Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim problemy. Chetnie pracuje w grupie.
5,0Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim problemy i umie znaleźć najlepsze możliwe rozwiązania. pracuje w grupie i samodzielnie. Organizuje pracę osób trzecich.

Literatura podstawowa

  1. Adamczyk W., Ekologia wyrobów, PWE ., Warszawa, 2004
  2. Draniewicz B., Gospodarowanie odpadami i opakowaniami., C.H. Beck ., 2005
  3. Ustawa z 27. 04. 2001 o odpadach, tekst jednolity opublikowany w Dzienniku Ustaw nr 39 z roku 2007 poz.251., Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra środowiska z 27. 09. 2001 w sprawie katalogu odpadów, / Dziennik Ustaw nr 112., poz. 1206 /., Sejm Rzeczpospolitej Polskiej, 2011
  2. Rosik – Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznanie jednej, wybranej przez siebie technologii wytwarzania produktu oraz określenie rodzajów odpadów z nia związanych.5
T-A-2Określenie i opisanie „cyklu życia” wybranego produktu, z uwzględnieniem ochrony środowiska.2
T-A-3Określenie stanu środowiska obszaru, w którym planowana inwestycja ma zostać zrealizowana lub już funkcjonuje.2
T-A-4Zastosowanie ekoinnowacji nakierowanej na opracowanie najlepszej dostępnej technologii bezodpadowej lub niskoodpadowej w odniesieniu do wybranej gałęzi przemysłu.10
T-A-5Wykorzystanie informacji źródłowych w opisie i ocenie wybranego procesu produkcyjnego.5
T-A-6Prezentacja wykonanego projektu1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki technologii bezodpadowych i niskoodpadowych jako elementu czystych technologii produkcji. Przykłady procesów technologicznych mało – i bezodpadowych w odniesieniu do tradycyjnych metod produkcji (wysookoodpadowych).2
T-W-2Charakterystyka wybranych odpadów powstających przy poszukiwaniu, wydobywaniu, fizycznej i chemicznej przeróbce rud oraz innych kopalin, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.2
T-W-3Charakterystyka wybranych odpadów z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.2
T-W-4Charakterystyka odpadów z przetwórstwa drewna oraz z produkcji płyt i mebli, masy celulozowej, papieru i tektury, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko:2
T-W-5Charakterystyka odpadów z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych), ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.2
T-W-6Charakterystyka odpadów z chemicznej obróbki i powlekania powierzchni metali oraz innych materiałów i z procesów hydrometalurgii metali nieżelaznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.2
T-W-7Charakterystyka odpadów z instalacji i urządzeń służących zagospodarowaniu odpadów, z oczyszczalni ścieków oraz z uzdatniania wody pitnej i wody do celów przemysłowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2przygotowanie sie do zajęć audytoryjnych10
A-A-3opracowanie zagadnienie projektowego wykonywanego etapowo10
A-A-4przygotowanie się do dyskusji10
A-A-5czytanie wskazanej literatury10
A-A-6przygotowanie się do prezentacji15
A-A-7przygotowanie do dyskusji panelowej na zajęcia10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do dyskusji panelowej5
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O09-T_W01Student zna podstawowe elementy poszczególnych technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów. Potrafił rozróżniać podstawowe technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. Wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz umie zaproponowaćvnajlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W04Student zna podstawowe definicje i zasady ekonomiczne oraz uwarunkowania prawne i społeczne związane z kierunkiem gospodarka odpadami. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej w tym zakresie.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wskazanie metod i działań zmierzających do nabycia praktycznej umiejętności realizacji zagadnień związanych z ideą minimalizacji odpadów i produkcji bezodpadowej, wykorzystywaniem odpadów jako surowców oraz zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów.
C-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi elementy różnych technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych.
Treści programoweT-W-2Charakterystyka wybranych odpadów powstających przy poszukiwaniu, wydobywaniu, fizycznej i chemicznej przeróbce rud oraz innych kopalin, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.
T-W-3Charakterystyka wybranych odpadów z rolnictwa, sadownictwa, upraw hydroponicznych, rybołówstwa, leśnictwa, łowiectwa oraz przetwórstwa żywności, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki technologii bezodpadowych i niskoodpadowych jako elementu czystych technologii produkcji. Przykłady procesów technologicznych mało – i bezodpadowych w odniesieniu do tradycyjnych metod produkcji (wysookoodpadowych).
T-W-7Charakterystyka odpadów z instalacji i urządzeń służących zagospodarowaniu odpadów, z oczyszczalni ścieków oraz z uzdatniania wody pitnej i wody do celów przemysłowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.
T-W-5Charakterystyka odpadów z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych), ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.
T-W-6Charakterystyka odpadów z chemicznej obróbki i powlekania powierzchni metali oraz innych materiałów i z procesów hydrometalurgii metali nieżelaznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko.
T-W-4Charakterystyka odpadów z przetwórstwa drewna oraz z produkcji płyt i mebli, masy celulozowej, papieru i tektury, ze szczególnym zwróceniem uwagi na możliwość zastosowania technologii bezodpadowych i niskoodpadowych oraz ich wpływu na środowisko:
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta
S-2Ocena podsumowująca: ocena pod koniec przedmiotu, podsumowująca osiągnięte efekty
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych elementów technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Nie umie rozróżniać ani zdefiniować poszczególnych technologii bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska.
3,0Student zna podstawowe elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Dostatecznie potrafi rozróżniać i potrafi w stopniu dostatecznym zdefiniować poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska.
3,5Student zna podstawowe elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Dostatecznie potrafi rozróżniać i potrafi w stopniu dostatecznym zdefiniować poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. W stopniu podstawowym wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska.
4,0Student zna elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Dobrze potrafi rozróżniać i potrafi w stopniu dostatecznym zdefiniować poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. W stopniu dobrym wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska.
4,5Student zna poszczególne elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Potrafił rozróżniać poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. Wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz umie zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów.
5,0Student zna poszczególne elementy technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Potrafił rozróżniać poszczególne technologie bezodpadowe i niskoodpadowe w ochronie środowiska. Samodzielnie wskazuje rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz umie zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O09-T_U01Student uzyskuje umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Zyskuje praktyczną umiejętność realizacji zagadnień związanych z ideą minimalizacji odpadów i produkcji bezodpadowej, wykorzystywaniem odpadów jako surowców oraz zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów. Korzysta swobodnie z dostepnej literatuty tematycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U03Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej, w tym zna język techniczny charakterystyczny dla gospodarki odpadami. Korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi elementy różnych technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych.
C-2Wskazanie metod i działań zmierzających do nabycia praktycznej umiejętności realizacji zagadnień związanych z ideą minimalizacji odpadów i produkcji bezodpadowej, wykorzystywaniem odpadów jako surowców oraz zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów.
Treści programoweT-A-4Zastosowanie ekoinnowacji nakierowanej na opracowanie najlepszej dostępnej technologii bezodpadowej lub niskoodpadowej w odniesieniu do wybranej gałęzi przemysłu.
T-A-1Rozpoznanie jednej, wybranej przez siebie technologii wytwarzania produktu oraz określenie rodzajów odpadów z nia związanych.
T-A-2Określenie i opisanie „cyklu życia” wybranego produktu, z uwzględnieniem ochrony środowiska.
T-A-5Wykorzystanie informacji źródłowych w opisie i ocenie wybranego procesu produkcyjnego.
T-A-3Określenie stanu środowiska obszaru, w którym planowana inwestycja ma zostać zrealizowana lub już funkcjonuje.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki technologii bezodpadowych i niskoodpadowych jako elementu czystych technologii produkcji. Przykłady procesów technologicznych mało – i bezodpadowych w odniesieniu do tradycyjnych metod produkcji (wysookoodpadowych).
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozpoznawać ani definiować technologii przyjaznych środowisku, technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych. Nie zna podstawych definicji i nie zna podstawowych terminów związanych z tematem.
3,0Student umie w stopniu dostatecznym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem.
3,5Student umie w stopniu dostatecznym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna i potrafi zastosować podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem.
4,0Student umie w stopniu dobrym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna i potrafi umiejetnie zastosować podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem. Posiada podstawy praktycznej umiejętności realizacji zagadnień związanych z minimalizacją odpadów i produkcji bezodpadowej.
4,5Student umie w stopniu bardzo dobrym rozpoznawać i definiować technologię przyjazne środowisku, technologie czyste, niskoodpadowe i bezodpadowe. Zna i potrafi umiejetnie zastosować podstawe definicje i podstawowe terminy związane z tematem. Posiada podstawy praktycznej umiejętności realizacji zagadnień związanych z minimalizacją odpadów i produkcji bezodpadowej. Korzysta z dostepnej literatuty tematycznej w języku polskim.
5,0Student posiada umiejętność rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku. Posiada praktyczną umiejętnośc realizacji zagadnień związanych z minimalizacją odpadów i produkcji bezodpadowej. Korzysta swobodnie z dostepnej literatuty tematycznej w języku polskim i angielskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O09-T_K01Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Jest odpoawiedzialny za pracę własną i innych. Potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim problemy i umie znaleźć najlepsze możliwe rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K02Student jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych.
GO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi elementy różnych technologii przemysłowych w aspekcie uzyskania umiejętności rozpoznawania technologii przyjaznych środowisku – technologii czystych, niskoodpadowych i bezodpadowych.
C-2Wskazanie metod i działań zmierzających do nabycia praktycznej umiejętności realizacji zagadnień związanych z ideą minimalizacji odpadów i produkcji bezodpadowej, wykorzystywaniem odpadów jako surowców oraz zapozna się z wykorzystaniem biodegradacji jako optymalnej formy utylizacji odpadów.
Treści programoweT-A-2Określenie i opisanie „cyklu życia” wybranego produktu, z uwzględnieniem ochrony środowiska.
T-A-1Rozpoznanie jednej, wybranej przez siebie technologii wytwarzania produktu oraz określenie rodzajów odpadów z nia związanych.
T-A-5Wykorzystanie informacji źródłowych w opisie i ocenie wybranego procesu produkcyjnego.
T-A-6Prezentacja wykonanego projektu
T-A-4Zastosowanie ekoinnowacji nakierowanej na opracowanie najlepszej dostępnej technologii bezodpadowej lub niskoodpadowej w odniesieniu do wybranej gałęzi przemysłu.
T-A-3Określenie stanu środowiska obszaru, w którym planowana inwestycja ma zostać zrealizowana lub już funkcjonuje.
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-2wykład problemowy
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać problemów. Nie pracuje w grupie, jest asertywny.
3,0Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska. Potrafi przy udziale nauczyciela rozwiązywać problemy związane z konkretnym zagadnieniem. Pracuje w grupie.
3,5Student potrafi swobodnie wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska. Potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy związane z konkretnym zagadnieniem. Pracuje w grupie.
4,0Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Potrafi rozwiązywać postawione przed nim problemy. Chętnie pracuje w grupie.
4,5Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim problemy. Chetnie pracuje w grupie.
5,0Student potrafi wskazać rozwiązania czyniące technologie mniej uciążliwymi dla środowiska oraz zaproponować najlepsze rozwiązania technologiczne i zasady eksploatacji urządzeń wykorzystywanych w celu minimalizacji powstawania odpadów. Potrafi samodzielnie rozwiązywać postawione przed nim problemy i umie znaleźć najlepsze możliwe rozwiązania. pracuje w grupie i samodzielnie. Organizuje pracę osób trzecich.