Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Zabiegi agrotechniczne w rekultywacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zabiegi agrotechniczne w rekultywacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Pużyński <Stanislaw.Puzynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,50,38zaliczenie
wykładyW3 20 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu gleboznawstwa - podstawowe i wtórne właściwości fizyczne gleby.
W-2Podstwy meteorologii rolniczej.
W-3Podstawy botaniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z przyczynami degradacji środowiska.
C-2Zapoznanie studenta ze specyfiką metod agrotechnicznych wykorzystywanych w rekultywacji terenów zdegradowanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dobór roślin w zależności od specyfiki siedliska obiektu rekultywowanego.4
T-A-2Dobór roślin do warunków obiektów rekultywowanych - rośliny zwiększające zawartość substancji organicznej, strukturotwórcze i użyźniające.4
T-A-3Obliczanie bilansu substancji organicznej w glebie2
T-A-4Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych.2
T-A-5Zabiegi agrotechniczne na terenach rekultywowanych.2
T-A-6Sposoby pielęgnacji i zbioru roślin uprawianych na obiektach rekultywowanych.4
T-A-7Ocena podatności terenu na degradację.2
20
wykłady
T-W-1Charakterystyka i specyfika terenów przeznaczonych do rekultywacji.2
T-W-2Wybrane elementy siedliska roślin obiektów rekultywowanych.2
T-W-3Substancja organiczna obiektów rekultywowanych- bilanas, źródła, rola i metody zwiększenia jej zawartości4
T-W-4Rośliny w rekutyacji terenów i główne kryteria ich doboru.2
T-W-5Charakterystyka narzędzi uprawowych - narzędzia odwracające, mieszające i doprawiajace wierzchnią warstwę obiektu rekultywowanego.4
T-W-6Agrotechnika roślin przeznaczonych na tereny rekultywowane.2
T-W-7Użytkowanie roślinności terenów rekultywowanych2
T-W-8Podatność terenu na różne formy degradacji2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Udział w konsultacjach10
A-A-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia treści tematyki ćwiczeń10
A-A-4Studiowanie literatury5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjch10
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia treści tematyki z wykłaadów15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Metody problemowe (dyskusja problemowa).
M-3Metody podające.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowe prace kontrolne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O02-Z_W01
Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych.
GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W08R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-7, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-A-4, T-W-6M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O02-Z_U01
Student zna możliwości zastosowania agrotechnicznych metod rekultywacji terenów zdegradowanych i ich wpływu na jakość środowiska. Potrafi dokonać wyboru odpowiednich działań inżynierskich przy rekultywacji terenów zdegradowanych umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety.
GO_1A_U06, GO_1A_U08R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-W-7, T-A-6, T-A-1, T-W-4, T-A-5M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O02-Z_K01
Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.
GO_1A_K04, GO_1A_K06, GO_1A_K07R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-W-3, T-W-4, T-A-6, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O02-Z_W01
Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych.
2,0Studnt nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej przyczyn degradacji środowiska oraz metod agrotechnicznych możliwych do zastosowania w rekultywacji terenów zdegradowanych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczacą przyczyn degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Nie rozróżnia metod agrotechnicznych możliwych do zastosowania w rekultywacji terenów zdegradowanych
3,5Stuent zna i rozumie podstawowe przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna niektóre agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych.
4,0Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna podstawowe agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych.
4,5Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna większość grotechnicznych metod rekultywacji terenów zdegradowanych.
5,0Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna wszystkie agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O02-Z_U01
Student zna możliwości zastosowania agrotechnicznych metod rekultywacji terenów zdegradowanych i ich wpływu na jakość środowiska. Potrafi dokonać wyboru odpowiednich działań inżynierskich przy rekultywacji terenów zdegradowanych umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety.
2,0Student nie zna agrotechnicznych metod rekultywacji terenów zdegardowanych ani ich wpływu na środowisko.
3,0Student zna podstawy agrotechnicznych metody rekultywacji terenów zdegardowanych oraz ich wpływ na środowisko.
3,5Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska.
4,0Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne i rośliny do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska umiejąc ocenić ich wady i zalety.
4,5Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne i rośliny - sposoby ich pielęgnacji i zbioru do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska umiejąc ocenić ich wady i zalety.
5,0Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne i rośliny - sposoby ich pielęgnacji i zbioru do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska. Potrafi dokonać odpowiednich działań inżynierskich umiejąc ocenić ich wady i zalety.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O02-Z_K01
Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.
2,0Student wykazuje znikome zainteresowanie rekultywacja terenów zdegradowanych.
3,0Student dostrzega ryzyko lecz nie potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.
3,5Student dostrzega ryzyko lecz nie potrafi dostatecznie ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.
4,0Student dostrzega ryzyko i potrafi dobrze ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.
4,5Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.
5,0Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.

Literatura podstawowa

  1. Turski R., Baran S., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Akademia Rolnicza, Lublin, 1995
  2. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego., Politechnika Zielonogórska, Zielona Góra, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Tereny zdegradowane- możliwości ich rekultywacji., Akademia Rolnicza, Szczecin, 2000, Seria Nauka -gospodarce
  2. Tereny zdegradowane i rekultywowane -możliwośi ich zagospodarowania, Polskie Towarzystwo Inżynierii Ekologicznej, Szczecin, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dobór roślin w zależności od specyfiki siedliska obiektu rekultywowanego.4
T-A-2Dobór roślin do warunków obiektów rekultywowanych - rośliny zwiększające zawartość substancji organicznej, strukturotwórcze i użyźniające.4
T-A-3Obliczanie bilansu substancji organicznej w glebie2
T-A-4Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych.2
T-A-5Zabiegi agrotechniczne na terenach rekultywowanych.2
T-A-6Sposoby pielęgnacji i zbioru roślin uprawianych na obiektach rekultywowanych.4
T-A-7Ocena podatności terenu na degradację.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka i specyfika terenów przeznaczonych do rekultywacji.2
T-W-2Wybrane elementy siedliska roślin obiektów rekultywowanych.2
T-W-3Substancja organiczna obiektów rekultywowanych- bilanas, źródła, rola i metody zwiększenia jej zawartości4
T-W-4Rośliny w rekutyacji terenów i główne kryteria ich doboru.2
T-W-5Charakterystyka narzędzi uprawowych - narzędzia odwracające, mieszające i doprawiajace wierzchnią warstwę obiektu rekultywowanego.4
T-W-6Agrotechnika roślin przeznaczonych na tereny rekultywowane.2
T-W-7Użytkowanie roślinności terenów rekultywowanych2
T-W-8Podatność terenu na różne formy degradacji2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Udział w konsultacjach10
A-A-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia treści tematyki ćwiczeń10
A-A-4Studiowanie literatury5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjch10
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia treści tematyki z wykłaadów15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O02-Z_W01Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W08Student ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska i rozwoju z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w pełnym zakresie gospodarki odpadami, w tym również rekultywacji terenów zdegradowanych, w tym składowisk odpadów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z przyczynami degradacji środowiska.
C-2Zapoznanie studenta ze specyfiką metod agrotechnicznych wykorzystywanych w rekultywacji terenów zdegradowanych.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka i specyfika terenów przeznaczonych do rekultywacji.
T-W-2Wybrane elementy siedliska roślin obiektów rekultywowanych.
T-W-3Substancja organiczna obiektów rekultywowanych- bilanas, źródła, rola i metody zwiększenia jej zawartości
T-A-7Ocena podatności terenu na degradację.
T-A-3Obliczanie bilansu substancji organicznej w glebie
T-W-4Rośliny w rekutyacji terenów i główne kryteria ich doboru.
T-W-5Charakterystyka narzędzi uprawowych - narzędzia odwracające, mieszające i doprawiajace wierzchnią warstwę obiektu rekultywowanego.
T-W-8Podatność terenu na różne formy degradacji
T-A-4Agrotechniczna ocena narzędzi uprawowych.
T-W-6Agrotechnika roślin przeznaczonych na tereny rekultywowane.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusja problemowa).
M-3Metody podające.
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe prace kontrolne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studnt nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej przyczyn degradacji środowiska oraz metod agrotechnicznych możliwych do zastosowania w rekultywacji terenów zdegradowanych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczacą przyczyn degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Nie rozróżnia metod agrotechnicznych możliwych do zastosowania w rekultywacji terenów zdegradowanych
3,5Stuent zna i rozumie podstawowe przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna niektóre agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych.
4,0Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna podstawowe agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych.
4,5Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna większość grotechnicznych metod rekultywacji terenów zdegradowanych.
5,0Student zna i rozumie przyczyny degradacji środowiska oraz możliwości przeciwdziałania temu zjawisku. Zna wszystkie agrotechniczne metody rekultywacji terenów zdegradowanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O02-Z_U01Student zna możliwości zastosowania agrotechnicznych metod rekultywacji terenów zdegradowanych i ich wpływu na jakość środowiska. Potrafi dokonać wyboru odpowiednich działań inżynierskich przy rekultywacji terenów zdegradowanych umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
GO_1A_U08Student potrafi dokonać inwentaryzacji i waloryzacji przestrzeni oraz środowiska przyrodniczego. Potrafi tę wiedzę wykorzystać do działań inżynierskich mających na celu rozwiązanie zaistniałych problemów zawodowych, umiejąc przy tym ocenić ich wady i zalety.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta ze specyfiką metod agrotechnicznych wykorzystywanych w rekultywacji terenów zdegradowanych.
C-1Zapoznanie studenta z przyczynami degradacji środowiska.
Treści programoweT-W-7Użytkowanie roślinności terenów rekultywowanych
T-A-6Sposoby pielęgnacji i zbioru roślin uprawianych na obiektach rekultywowanych.
T-A-1Dobór roślin w zależności od specyfiki siedliska obiektu rekultywowanego.
T-W-4Rośliny w rekutyacji terenów i główne kryteria ich doboru.
T-A-5Zabiegi agrotechniczne na terenach rekultywowanych.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (dyskusja problemowa).
M-3Metody podające.
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe prace kontrolne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna agrotechnicznych metod rekultywacji terenów zdegardowanych ani ich wpływu na środowisko.
3,0Student zna podstawy agrotechnicznych metody rekultywacji terenów zdegardowanych oraz ich wpływ na środowisko.
3,5Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska.
4,0Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne i rośliny do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska umiejąc ocenić ich wady i zalety.
4,5Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne i rośliny - sposoby ich pielęgnacji i zbioru do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska umiejąc ocenić ich wady i zalety.
5,0Student potrafi odpowiednio dobierać zabiegi agrotechniczne i rośliny - sposoby ich pielęgnacji i zbioru do rekultywacji terenów zdegradowanych w zależności od specyfiki siedliska. Potrafi dokonać odpowiednich działań inżynierskich umiejąc ocenić ich wady i zalety.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O02-Z_K01Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
GO_1A_K07Student jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Potrafi powiązać zysk ekonomiczny z dobrem społecznym i środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z przyczynami degradacji środowiska.
C-2Zapoznanie studenta ze specyfiką metod agrotechnicznych wykorzystywanych w rekultywacji terenów zdegradowanych.
Treści programoweT-A-3Obliczanie bilansu substancji organicznej w glebie
T-A-2Dobór roślin do warunków obiektów rekultywowanych - rośliny zwiększające zawartość substancji organicznej, strukturotwórcze i użyźniające.
T-A-5Zabiegi agrotechniczne na terenach rekultywowanych.
T-A-1Dobór roślin w zależności od specyfiki siedliska obiektu rekultywowanego.
T-W-3Substancja organiczna obiektów rekultywowanych- bilanas, źródła, rola i metody zwiększenia jej zawartości
T-W-4Rośliny w rekutyacji terenów i główne kryteria ich doboru.
T-A-6Sposoby pielęgnacji i zbioru roślin uprawianych na obiektach rekultywowanych.
T-W-5Charakterystyka narzędzi uprawowych - narzędzia odwracające, mieszające i doprawiajace wierzchnią warstwę obiektu rekultywowanego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Metody problemowe (dyskusja problemowa).
M-3Metody podające.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowe prace kontrolne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje znikome zainteresowanie rekultywacja terenów zdegradowanych.
3,0Student dostrzega ryzyko lecz nie potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.
3,5Student dostrzega ryzyko lecz nie potrafi dostatecznie ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.
4,0Student dostrzega ryzyko i potrafi dobrze ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.
4,5Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest mało kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.
5,0Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie rekultywacji terenów zdegradowanych. Jest kratywny i przedsiębiorczy w rwalizacji postawionych zadań.