Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień i terminów z zakresu botankiki oraz z zakresu ekologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.1
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.7
T-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.4
T-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.4
T-A-5Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.4
20
wykłady
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).6
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.2
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.8
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Pisanie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.8
A-A-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot4
A-A-5Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych5
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Pisemne zaliczenie4
A-W-4Czytanie literatury przedmiotowej6
A-W-5Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O01-D_W01
Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
GO_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-3, T-W-1M-1S-1
GO_1A_O01-D_W02
Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
GO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-1
GO_1A_O01-D_W03
Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
GO_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O01-D_U01
Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
GO_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-2, M-3S-2, S-3
GO_1A_O01-D_U02
Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-5, T-A-2, T-A-3M-3, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O01-D_K01
Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
GO_1A_K04R1A_K04C-1T-W-4, T-A-1, T-A-5, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1
GO_1A_O01-D_K02
Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
GO_1A_K06, GO_1A_K05R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-A-3, T-A-1, T-W-4, T-A-5, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O01-D_W01
Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
GO_1A_O01-D_W02
Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
GO_1A_O01-D_W03
Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O01-D_U01
Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
5,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
GO_1A_O01-D_U02
Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska
3,5przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 2 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
4,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 3 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
4,5przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 4 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
5,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 5 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O01-D_K01
Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
GO_1A_O01-D_K02
Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów

Literatura podstawowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Roo-Zielińska E., Solon J., Degórski M., Ocena stanu i przekształceń środowiska przyrodniczego na podstawie wskaźników geobotanicznych, krajobrazowych i glebowych, PAN, Inst. Geogr. i Przestrz. Zagosp., 2007, Monografie 9
  3. Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring, Wyd. Grzegorczyk, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Polska Czerwona Księga Roślin. Paprotniki i rośliny kwiatowe, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001
  2. Zarzycki K, Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.1
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.7
T-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.4
T-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.4
T-A-5Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).6
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.2
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.8
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Pisanie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych8
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.8
A-A-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot4
A-A-5Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Pisemne zaliczenie4
A-W-4Czytanie literatury przedmiotowej6
A-W-5Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_W01Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_W02Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_W03Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.
T-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_U01Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-5Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
T-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na jedno z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na dwa z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
4,5przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w niemal wyczerpujący sposób omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
5,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób pełny i wyczerpujący omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, prawidłowo odpowie na trzy pytania dotyczące przedstawionego zagadnienia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_U02Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-5Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat
S-2Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną (3,0)
3,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska
3,5przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 2 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
4,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 3 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
4,5przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 4 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
5,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 5 gatunków charakterystycznych dla różnych typów siedlisk
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_K01Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
T-A-5Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_K02Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-A-5Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0uzyska najwyżej 20 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,0uzyska 21-28 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
3,5uzyska 29-31 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,0uzyska 32-35 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
4,5uzyska 36-37 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów
5,0uzyska 38-40 punktów za odpowiedzi na 20 pytań, które są oceniane na 0-2 punktów