Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Pochodzenie i właściwości odpadów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pochodzenie i właściwości odpadów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,01,00zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z chemii nieorganicznej i organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z właściwościami odpadów
C-2Zapoznanie studenta z pochodzeniem odpadów
C-3Umiejętność rozpoznawania odpadów na podstawie pochodzenia i ich właściwości
C-4Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów na podstawie ich właściwości. Umie dokonać podziału odpadów zgodnie z katalogiem odpadów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady podziału odpadów przyjęte w rozporządzeniu: Katalog odpadów.3
T-A-2Oznaczanie składników biogennych występujących w odpadach (azot i fosfor)3
T-A-3Oznaczanie metali ciężkich występujących w odpadach2
T-A-4Oznaczanie i obliczanie wartości energetycznej wybranych odpadów róznego pochodzenia4
T-A-5Oznaczanie składu granulometrycznego oraz gęstości odpadów3
T-A-6Oznaczanie pH i zasolenia róznych grup odpadów2
T-A-7Oznaczenie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów3
20
wykłady
T-W-1Podział odpadów.4
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres wymaganych badań odpadów.4
T-W-3Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (odpady z: wydobycia i przeróbki kopalin, rolnictwa i przetwórstwa żywności)3
T-W-4Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów ( z procesów termicznych, budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych, oraz odpady medyczne i weterynaryjne)4
15
wykłady
T-W-1Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (odpady z: przetwórstwa drewna, przemysłu tekstylnego, produkcji przemysłu chemii nieorganicznej i organicznej)5
T-W-2Ocena zawartości substancji zanieczyszczających odpady niebezpieczne5
T-W-3Elementy planu gospodarki odpadami.2
T-W-4Technologie mało i bezodpadowe4
T-W-5Kryteria oceny możliwości wykorzystania odpadów4
T-W-6Wykonanie projektu planu gospodarki odpadami6
T-W-7Klasyfikacja terenów zanieczyszczonych odpadami niebezpiecznymi tzw. zestarzałych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych6
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych z literaturą przedmiotową22
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia materiału wykładowego22
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne przygotowanie do pisemengo zaliczenia materiału wykładowego10
A-W-3prezentracja referatu tematycznego8
A-W-4wykonanie projektu planu gospodarki odpadami11
A-W-5konsultacje1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2metoda projektów
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych
M-4Praca w zespołach i interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C14_W01
Student po zakończenu przedmiotu (wykłądy i ćwiczenia) ma wiedzę zwiazaną z podziałem odpadów. Ma podstawową wiedzę na temat żródeł pochodzenia odpadów oraz ich właściwości.
GO_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C14_U01
W zakresie umiejętności student potrafi ocenić zawartość substancji zanieczyszcających odpady niebezpiecvzne oraz określić możliwość ich wykorzystania. Umie wykonać projekt planu gospodarki odpadami.
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-4T-W-3, T-A-6, T-W-1, T-A-4, T-W-7, T-W-5, T-A-5, T-A-3, T-A-2, T-W-1M-1, M-2, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C14_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość na temat pochodzenia i właściwości odpadów oraz wpływu ich na środowsko przyrodnicze
GO_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-3T-A-4, T-W-4, T-W-1M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C14_W01
Student po zakończenu przedmiotu (wykłądy i ćwiczenia) ma wiedzę zwiazaną z podziałem odpadów. Ma podstawową wiedzę na temat żródeł pochodzenia odpadów oraz ich właściwości.
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu pochodzenia i właściwości odpadów
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu pochodzenia i właściwości odpadów oraz ich wpływ na środowisko

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C14_U01
W zakresie umiejętności student potrafi ocenić zawartość substancji zanieczyszcających odpady niebezpiecvzne oraz określić możliwość ich wykorzystania. Umie wykonać projekt planu gospodarki odpadami.
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C14_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość na temat pochodzenia i właściwości odpadów oraz wpływu ich na środowsko przyrodnicze
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów

Literatura podstawowa

  1. Rosik-Dulewska Cz, Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2008
  2. Bilitewski B., Härdtle G., Marek K., Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka, Seidel Przywecki, Warszawa, 2006
  3. Praca zbiorowa pod redakcją S. Baran, J. Łabętowicz, E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady podziału odpadów przyjęte w rozporządzeniu: Katalog odpadów.3
T-A-2Oznaczanie składników biogennych występujących w odpadach (azot i fosfor)3
T-A-3Oznaczanie metali ciężkich występujących w odpadach2
T-A-4Oznaczanie i obliczanie wartości energetycznej wybranych odpadów róznego pochodzenia4
T-A-5Oznaczanie składu granulometrycznego oraz gęstości odpadów3
T-A-6Oznaczanie pH i zasolenia róznych grup odpadów2
T-A-7Oznaczenie potencjału redox i różnych form związków azotu w odciekach pochodzących ze składowisk odpadów3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział odpadów.4
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres wymaganych badań odpadów.4
T-W-3Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (odpady z: wydobycia i przeróbki kopalin, rolnictwa i przetwórstwa żywności)3
T-W-4Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów ( z procesów termicznych, budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych, oraz odpady medyczne i weterynaryjne)4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (odpady z: przetwórstwa drewna, przemysłu tekstylnego, produkcji przemysłu chemii nieorganicznej i organicznej)5
T-W-2Ocena zawartości substancji zanieczyszczających odpady niebezpieczne5
T-W-3Elementy planu gospodarki odpadami.2
T-W-4Technologie mało i bezodpadowe4
T-W-5Kryteria oceny możliwości wykorzystania odpadów4
T-W-6Wykonanie projektu planu gospodarki odpadami6
T-W-7Klasyfikacja terenów zanieczyszczonych odpadami niebezpiecznymi tzw. zestarzałych.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych z literaturą przedmiotową22
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia materiału wykładowego22
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielne przygotowanie do pisemengo zaliczenia materiału wykładowego10
A-W-3prezentracja referatu tematycznego8
A-W-4wykonanie projektu planu gospodarki odpadami11
A-W-5konsultacje1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C14_W01Student po zakończenu przedmiotu (wykłądy i ćwiczenia) ma wiedzę zwiazaną z podziałem odpadów. Ma podstawową wiedzę na temat żródeł pochodzenia odpadów oraz ich właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z pochodzeniem odpadów
C-1Zapoznanie studenta z właściwościami odpadów
Treści programoweT-W-3Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (odpady z: wydobycia i przeróbki kopalin, rolnictwa i przetwórstwa żywności)
T-W-1Podział odpadów.
T-W-4Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów ( z procesów termicznych, budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych, oraz odpady medyczne i weterynaryjne)
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu pochodzenia i właściwości odpadów
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu pochodzenia i właściwości odpadów oraz ich wpływ na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C14_U01W zakresie umiejętności student potrafi ocenić zawartość substancji zanieczyszcających odpady niebezpiecvzne oraz określić możliwość ich wykorzystania. Umie wykonać projekt planu gospodarki odpadami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów na podstawie ich właściwości. Umie dokonać podziału odpadów zgodnie z katalogiem odpadów.
Treści programoweT-W-3Elementy planu gospodarki odpadami.
T-A-6Oznaczanie pH i zasolenia róznych grup odpadów
T-W-1Podział odpadów.
T-A-4Oznaczanie i obliczanie wartości energetycznej wybranych odpadów róznego pochodzenia
T-W-7Klasyfikacja terenów zanieczyszczonych odpadami niebezpiecznymi tzw. zestarzałych.
T-W-5Kryteria oceny możliwości wykorzystania odpadów
T-A-5Oznaczanie składu granulometrycznego oraz gęstości odpadów
T-A-3Oznaczanie metali ciężkich występujących w odpadach
T-A-2Oznaczanie składników biogennych występujących w odpadach (azot i fosfor)
T-W-1Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (odpady z: przetwórstwa drewna, przemysłu tekstylnego, produkcji przemysłu chemii nieorganicznej i organicznej)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2metoda projektów
M-4Praca w zespołach i interpretacja wyników
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C14_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość na temat pochodzenia i właściwości odpadów oraz wpływu ich na środowsko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Umiejętność rozpoznawania odpadów na podstawie pochodzenia i ich właściwości
Treści programoweT-A-4Oznaczanie i obliczanie wartości energetycznej wybranych odpadów róznego pochodzenia
T-W-4Technologie mało i bezodpadowe
T-W-1Podział odpadów.
Metody nauczaniaM-4Praca w zespołach i interpretacja wyników
M-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów