Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Monitoring i bioindykacja środowiska oraz gospodarki odpadami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring i bioindykacja środowiska oraz gospodarki odpadami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1od studenta wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu oceny stanu środowiska, rodzajów i ilości zanieczyszczeń oraz aktów prawnych i norm regulujących poziomy zanieczyszczeń w środowisku i możliwości ich ograniczenia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Prybliżenie studentom poszczególnych elementów państwowego systemu monitoringu środowiska. Nauka umiejętności tworzenia podstaw systemu monitoringu środowiska, a w szczególności monitoringu odpadów z uwzględnieniem uwarunkowań zawartych w aktach prawnych oraz dokumentach strategicznych. Identyfikowanie instytucji odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie systemu monitoringu oraz zadania im powierzone. Ocena stanu środowiska naturalnego na podstawie biowskaźników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sporządzeniu raportu o stanie środowiska na wybranym obszarze gminy w oparciu o wyniki badań oraz lokalne plany strategiczne. Zapoznaniu się z wynikami badań odpadów komunalnych w regionie, publikowanych w Raportach o stanie środowiska przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Etapem końcowym będzie sporządzenie opracowania, wskazując na mocne i słabe strony stanu środowiska w regionie oraz wskazanie możliwości jego poprawy.15
15
laboratoria
T-L-1Zaplanowaniu monitoringu odpadów komunalnych w regionie poprzez dokonanie analizy strumienia odpadów wytwarzanych przez wszystkich wytwórców odpadów oraz ustalenie priorytetów monitoringu danych o odpadach, według wybranych kryteriów. Na podstawie zebranych danych opracowanie program monitoringu odpadów zgodnie z instrukcjami monitoringu Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.15
15
wykłady
T-W-1Przedstawienie zasad funkcjonowania Państwowego Monitoringu Środowiska, z rozbiciem na poszczególne bloki składowe. Bloku presje: informacje o emisjach pozyskiwane z systemu administracyjnego, statystyki publicznej oraz wytwarzane przez Inspekcję Ochrony Środowiska. Bloku stan: podsystemy reprezentujące poszczególne komponenty środowiska lub specyficzne oddziaływania. Blok oceny i prognozy: prezentowanie analiz przyczynowo-skutkowych wiążących istniejący stan środowiska z czynnikami kształtującymi ten stan, mającymi swoje źródło w społeczno-gospodarczej działalności człowieka.10
T-W-2Biomonitoring środowiska przyrodniczego oraz metody i sposoby oceny stanu środowiska z wykorzystaniem biowskaźników.8
T-W-3Przedstawienie systemu monitoringu odpadów oraz omówienie poszczególnych jego elementów: bazy danych o odpadach (odpowiednio zaprojektowanej i zarządzanej), monitoringu, dotyczącego systemu przygotowania, oceny oraz aktualizacji planów gospodarki odpadami oraz monitoringu, inspekcji i egzekucji leżących w gestii zadań Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Środowiska.4
T-W-4Zadania systemu monitorowania gospodarki odpadami. Monitoringu odpadów w odniesieniu do zasad monitoringu składowisk odpadów komunalnych.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych8
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
31
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie projektu10
A-L-3przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie sie do dyskusji panelowej10
A-W-3czytanie wskazanej literatury8
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta
S-2Ocena podsumowująca: ocena pod koniec modułu, sprawdzajaca wszystkie zdefiniowane efekty

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C11_W01
Student rozróznia i rozumie procesy zachodzące w środowisku naturalnym. Potrafi ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. Zna podstawowe metody, techniki i technologie w celu poprawy jakości środowiska naturalnego. Umie rozpoznać i ocenić zagrożenie środowiska naturalnego powstałego na skutek działalności antropogenicznej.
GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-W-3, T-W-1M-4, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C11_U01
Student ma zdolność zrozumienia i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrafi zastosować odpowiednie rozwiązania metodyczne w ocenie stanu środowiska naturalnego na podstawie wybranych wskaźników.
GO_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-W-4, T-L-1, T-A-1M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C11_K01
Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na śodowisko. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska. Potrafi okreśłic i rzeczowo przedstawić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu wybranych wskaźników.
GO_1A_K05, GO_1A_K06R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-L-1M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C11_W01
Student rozróznia i rozumie procesy zachodzące w środowisku naturalnym. Potrafi ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. Zna podstawowe metody, techniki i technologie w celu poprawy jakości środowiska naturalnego. Umie rozpoznać i ocenić zagrożenie środowiska naturalnego powstałego na skutek działalności antropogenicznej.
2,0Student nie rozróznia i nie rozumie procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Nie potrafi ocenić stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych.
3,0Student rozróznia i rozumie w stopniu dostatecznym procesy zachodzące w środowisku naturalnym. Ppotrafi przy pomocy nauczyciela ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych.
3,5Student rozróznia i rozumie w stopniu dostatecznym procesy zachodzące w środowisku naturalnym. Ppotrafi przy pomocy nauczyciela ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych.
4,0Student ma wiedzę na temat procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Potrafi ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. Zna podstawowe metody, techniki i technologie w celu poprawy jakości środowiska naturalnego.
4,5Student ma wiedzę na temat procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Potrafi ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Potrafi samodzielnie ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. Zna podstawowe metody, techniki i technologie w celu poprawy jakości środowiska naturalnego. Umie rozpoznać i ocenić zagrożenie środowiska naturalnego powstałego na skutek działalności antropogenicznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C11_U01
Student ma zdolność zrozumienia i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrafi zastosować odpowiednie rozwiązania metodyczne w ocenie stanu środowiska naturalnego na podstawie wybranych wskaźników.
2,0Student nie umie przeprowadzić prostych analiz informacji pochodzących z róznych źródeł. Nie potrafi samodzielnie wybrać i zastosować odpowiednich rozwiązań metodycznych w ocenie stanu środowiska naturalnego na podstawie wybranych wskaźników.
3,0Student umie przeprowadzić proste analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrafi przy udziale nauczyciela wybrać rozwiązania metodyczne odpowiednie dla oceny stanu środowiska naturalnego na podstawie zaproponowanych wskaźników.
3,5Student umie przeprowadzić proste analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrafi przy udziale nauczyciela wybrać rozwiązania metodyczne odpowiednie dla oceny stanu środowiska naturalnego na podstawie zaproponowanych wskaźników.Zna podstawowe definicje związane z temetyką przedmiotu.
4,0Student ma zdolność zrozumienia i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł w stopniu dobrym. Przy udziale nauczyciela potrafi wybrać i zastosować rozwiązania metodyczne w ocenie stanu środowiska naturalnego na podstawie wybranych wskaźników. Zna podstawowe definicje związane z tematyką przedmiotu.
4,5Student ma zdolność zrozumienia i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł w stopniu dobrym. Przy udziale nauczyciela potrafi wybrać i zastosować rozwiązania metodyczne w ocenie stanu środowiska naturalnego na podstawie wybranych przez siebie wskaźników. Zna szczegółowe słownictwo dotyczące temetyki przedmiotu.
5,0Student ma zdolność zrozumienia i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł w stopniu bardzo dobrym. Potrafi samodzielnie wybrać i zastosować odpowiednie rozwiązania metodyczne w ocenie stanu środowiska naturalnego na podstawie wybranych przez siebie wskaźników. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne słownictwo dotyczące tematyki przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C11_K01
Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na śodowisko. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska. Potrafi okreśłic i rzeczowo przedstawić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu wybranych wskaźników.
2,0Student nie umie dostrzec ryzyka oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko. Nie potrafi ocenić skutków zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska.
3,0Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko naturalne. Potrafi ocenić w stopniu dostatecznym skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska.
3,5Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko naturalne. Potrafi ocenić w stopniu dostatecznym skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska. Potrafi określic przy pomocy nauczyciela stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu wybranych wskaźników.
4,0Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko naturalne. Potrafi ocenić w stopniu dobrym skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska. Potrafi określic przy pomocy nauczyciela stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu wybranych wskaźników.
4,5Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska. Potrafi określic i rzeczowo przedstawić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu wybranych wskaźników. Zna i potrafi zastosować pojecia i definicje z zakresu tematyki przedmiotu.
5,0Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska. Potrafi samodzielnie określic i rzeczowo przedstawić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu wybranych wskaźników. Zna i potrafi zastosować rozrzerzone pojecia i definicje z zakresu tematyki przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Jankowski W., Zastosowanie bioindykacji w praktyce monitoringu środowiska na przykładzie Północno – Wschodniej Polski, Biblioteka Monitoringu Środowiska, PIOŚ, Warszawa, 2004
  2. Mieczkowska E., : Monitoring gospodarki odpadami w Polsce., Ochrona powietrza i problemy odpadów 3/93. Technologie mało- i bezodpadowe- Katalog. IOŚ, Warszawa, 1996
  3. Podstawową bazą źródłową wiedzy dla studentów są aktualne akty prawne regulujące omawiane zagadnienia, dostępne w Internetowym Systemie Aktów Prawnych, http://isap.sejm.gov.pl., 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sporządzeniu raportu o stanie środowiska na wybranym obszarze gminy w oparciu o wyniki badań oraz lokalne plany strategiczne. Zapoznaniu się z wynikami badań odpadów komunalnych w regionie, publikowanych w Raportach o stanie środowiska przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Etapem końcowym będzie sporządzenie opracowania, wskazując na mocne i słabe strony stanu środowiska w regionie oraz wskazanie możliwości jego poprawy.15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaplanowaniu monitoringu odpadów komunalnych w regionie poprzez dokonanie analizy strumienia odpadów wytwarzanych przez wszystkich wytwórców odpadów oraz ustalenie priorytetów monitoringu danych o odpadach, według wybranych kryteriów. Na podstawie zebranych danych opracowanie program monitoringu odpadów zgodnie z instrukcjami monitoringu Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie zasad funkcjonowania Państwowego Monitoringu Środowiska, z rozbiciem na poszczególne bloki składowe. Bloku presje: informacje o emisjach pozyskiwane z systemu administracyjnego, statystyki publicznej oraz wytwarzane przez Inspekcję Ochrony Środowiska. Bloku stan: podsystemy reprezentujące poszczególne komponenty środowiska lub specyficzne oddziaływania. Blok oceny i prognozy: prezentowanie analiz przyczynowo-skutkowych wiążących istniejący stan środowiska z czynnikami kształtującymi ten stan, mającymi swoje źródło w społeczno-gospodarczej działalności człowieka.10
T-W-2Biomonitoring środowiska przyrodniczego oraz metody i sposoby oceny stanu środowiska z wykorzystaniem biowskaźników.8
T-W-3Przedstawienie systemu monitoringu odpadów oraz omówienie poszczególnych jego elementów: bazy danych o odpadach (odpowiednio zaprojektowanej i zarządzanej), monitoringu, dotyczącego systemu przygotowania, oceny oraz aktualizacji planów gospodarki odpadami oraz monitoringu, inspekcji i egzekucji leżących w gestii zadań Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Środowiska.4
T-W-4Zadania systemu monitorowania gospodarki odpadami. Monitoringu odpadów w odniesieniu do zasad monitoringu składowisk odpadów komunalnych.8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się do zajęć audytoryjnych8
A-A-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie projektu10
A-L-3przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie sie do dyskusji panelowej10
A-W-3czytanie wskazanej literatury8
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C11_W01Student rozróznia i rozumie procesy zachodzące w środowisku naturalnym. Potrafi ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. Zna podstawowe metody, techniki i technologie w celu poprawy jakości środowiska naturalnego. Umie rozpoznać i ocenić zagrożenie środowiska naturalnego powstałego na skutek działalności antropogenicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Prybliżenie studentom poszczególnych elementów państwowego systemu monitoringu środowiska. Nauka umiejętności tworzenia podstaw systemu monitoringu środowiska, a w szczególności monitoringu odpadów z uwzględnieniem uwarunkowań zawartych w aktach prawnych oraz dokumentach strategicznych. Identyfikowanie instytucji odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie systemu monitoringu oraz zadania im powierzone. Ocena stanu środowiska naturalnego na podstawie biowskaźników.
Treści programoweT-L-1Zaplanowaniu monitoringu odpadów komunalnych w regionie poprzez dokonanie analizy strumienia odpadów wytwarzanych przez wszystkich wytwórców odpadów oraz ustalenie priorytetów monitoringu danych o odpadach, według wybranych kryteriów. Na podstawie zebranych danych opracowanie program monitoringu odpadów zgodnie z instrukcjami monitoringu Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
T-W-2Biomonitoring środowiska przyrodniczego oraz metody i sposoby oceny stanu środowiska z wykorzystaniem biowskaźników.
T-W-4Zadania systemu monitorowania gospodarki odpadami. Monitoringu odpadów w odniesieniu do zasad monitoringu składowisk odpadów komunalnych.
T-A-1Sporządzeniu raportu o stanie środowiska na wybranym obszarze gminy w oparciu o wyniki badań oraz lokalne plany strategiczne. Zapoznaniu się z wynikami badań odpadów komunalnych w regionie, publikowanych w Raportach o stanie środowiska przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Etapem końcowym będzie sporządzenie opracowania, wskazując na mocne i słabe strony stanu środowiska w regionie oraz wskazanie możliwości jego poprawy.
T-W-3Przedstawienie systemu monitoringu odpadów oraz omówienie poszczególnych jego elementów: bazy danych o odpadach (odpowiednio zaprojektowanej i zarządzanej), monitoringu, dotyczącego systemu przygotowania, oceny oraz aktualizacji planów gospodarki odpadami oraz monitoringu, inspekcji i egzekucji leżących w gestii zadań Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Środowiska.
T-W-1Przedstawienie zasad funkcjonowania Państwowego Monitoringu Środowiska, z rozbiciem na poszczególne bloki składowe. Bloku presje: informacje o emisjach pozyskiwane z systemu administracyjnego, statystyki publicznej oraz wytwarzane przez Inspekcję Ochrony Środowiska. Bloku stan: podsystemy reprezentujące poszczególne komponenty środowiska lub specyficzne oddziaływania. Blok oceny i prognozy: prezentowanie analiz przyczynowo-skutkowych wiążących istniejący stan środowiska z czynnikami kształtującymi ten stan, mającymi swoje źródło w społeczno-gospodarczej działalności człowieka.
Metody nauczaniaM-4dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena pod koniec modułu, sprawdzajaca wszystkie zdefiniowane efekty
S-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróznia i nie rozumie procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Nie potrafi ocenić stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych.
3,0Student rozróznia i rozumie w stopniu dostatecznym procesy zachodzące w środowisku naturalnym. Ppotrafi przy pomocy nauczyciela ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych.
3,5Student rozróznia i rozumie w stopniu dostatecznym procesy zachodzące w środowisku naturalnym. Ppotrafi przy pomocy nauczyciela ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych.
4,0Student ma wiedzę na temat procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Potrafi ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. Zna podstawowe metody, techniki i technologie w celu poprawy jakości środowiska naturalnego.
4,5Student ma wiedzę na temat procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Potrafi ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę na temat procesów zachodzących w środowisku naturalnym. Potrafi samodzielnie ocenić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu dostępnych wskaźników i metod badawczych. Potrafi także opisać stan środowiska przy wykorzystaniu wskażników biologicznych. Zna podstawowe metody, techniki i technologie w celu poprawy jakości środowiska naturalnego. Umie rozpoznać i ocenić zagrożenie środowiska naturalnego powstałego na skutek działalności antropogenicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C11_U01Student ma zdolność zrozumienia i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrafi zastosować odpowiednie rozwiązania metodyczne w ocenie stanu środowiska naturalnego na podstawie wybranych wskaźników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Prybliżenie studentom poszczególnych elementów państwowego systemu monitoringu środowiska. Nauka umiejętności tworzenia podstaw systemu monitoringu środowiska, a w szczególności monitoringu odpadów z uwzględnieniem uwarunkowań zawartych w aktach prawnych oraz dokumentach strategicznych. Identyfikowanie instytucji odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie systemu monitoringu oraz zadania im powierzone. Ocena stanu środowiska naturalnego na podstawie biowskaźników.
Treści programoweT-W-4Zadania systemu monitorowania gospodarki odpadami. Monitoringu odpadów w odniesieniu do zasad monitoringu składowisk odpadów komunalnych.
T-L-1Zaplanowaniu monitoringu odpadów komunalnych w regionie poprzez dokonanie analizy strumienia odpadów wytwarzanych przez wszystkich wytwórców odpadów oraz ustalenie priorytetów monitoringu danych o odpadach, według wybranych kryteriów. Na podstawie zebranych danych opracowanie program monitoringu odpadów zgodnie z instrukcjami monitoringu Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
T-A-1Sporządzeniu raportu o stanie środowiska na wybranym obszarze gminy w oparciu o wyniki badań oraz lokalne plany strategiczne. Zapoznaniu się z wynikami badań odpadów komunalnych w regionie, publikowanych w Raportach o stanie środowiska przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Etapem końcowym będzie sporządzenie opracowania, wskazując na mocne i słabe strony stanu środowiska w regionie oraz wskazanie możliwości jego poprawy.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta
S-2Ocena podsumowująca: ocena pod koniec modułu, sprawdzajaca wszystkie zdefiniowane efekty
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przeprowadzić prostych analiz informacji pochodzących z róznych źródeł. Nie potrafi samodzielnie wybrać i zastosować odpowiednich rozwiązań metodycznych w ocenie stanu środowiska naturalnego na podstawie wybranych wskaźników.
3,0Student umie przeprowadzić proste analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrafi przy udziale nauczyciela wybrać rozwiązania metodyczne odpowiednie dla oceny stanu środowiska naturalnego na podstawie zaproponowanych wskaźników.
3,5Student umie przeprowadzić proste analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrafi przy udziale nauczyciela wybrać rozwiązania metodyczne odpowiednie dla oceny stanu środowiska naturalnego na podstawie zaproponowanych wskaźników.Zna podstawowe definicje związane z temetyką przedmiotu.
4,0Student ma zdolność zrozumienia i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł w stopniu dobrym. Przy udziale nauczyciela potrafi wybrać i zastosować rozwiązania metodyczne w ocenie stanu środowiska naturalnego na podstawie wybranych wskaźników. Zna podstawowe definicje związane z tematyką przedmiotu.
4,5Student ma zdolność zrozumienia i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł w stopniu dobrym. Przy udziale nauczyciela potrafi wybrać i zastosować rozwiązania metodyczne w ocenie stanu środowiska naturalnego na podstawie wybranych przez siebie wskaźników. Zna szczegółowe słownictwo dotyczące temetyki przedmiotu.
5,0Student ma zdolność zrozumienia i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł w stopniu bardzo dobrym. Potrafi samodzielnie wybrać i zastosować odpowiednie rozwiązania metodyczne w ocenie stanu środowiska naturalnego na podstawie wybranych przez siebie wskaźników. Zna i potrafi zastosować specjalistyczne słownictwo dotyczące tematyki przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C11_K01Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na śodowisko. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska. Potrafi okreśłic i rzeczowo przedstawić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu wybranych wskaźników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Prybliżenie studentom poszczególnych elementów państwowego systemu monitoringu środowiska. Nauka umiejętności tworzenia podstaw systemu monitoringu środowiska, a w szczególności monitoringu odpadów z uwzględnieniem uwarunkowań zawartych w aktach prawnych oraz dokumentach strategicznych. Identyfikowanie instytucji odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie systemu monitoringu oraz zadania im powierzone. Ocena stanu środowiska naturalnego na podstawie biowskaźników.
Treści programoweT-W-4Zadania systemu monitorowania gospodarki odpadami. Monitoringu odpadów w odniesieniu do zasad monitoringu składowisk odpadów komunalnych.
T-W-1Przedstawienie zasad funkcjonowania Państwowego Monitoringu Środowiska, z rozbiciem na poszczególne bloki składowe. Bloku presje: informacje o emisjach pozyskiwane z systemu administracyjnego, statystyki publicznej oraz wytwarzane przez Inspekcję Ochrony Środowiska. Bloku stan: podsystemy reprezentujące poszczególne komponenty środowiska lub specyficzne oddziaływania. Blok oceny i prognozy: prezentowanie analiz przyczynowo-skutkowych wiążących istniejący stan środowiska z czynnikami kształtującymi ten stan, mającymi swoje źródło w społeczno-gospodarczej działalności człowieka.
T-A-1Sporządzeniu raportu o stanie środowiska na wybranym obszarze gminy w oparciu o wyniki badań oraz lokalne plany strategiczne. Zapoznaniu się z wynikami badań odpadów komunalnych w regionie, publikowanych w Raportach o stanie środowiska przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska. Etapem końcowym będzie sporządzenie opracowania, wskazując na mocne i słabe strony stanu środowiska w regionie oraz wskazanie możliwości jego poprawy.
T-L-1Zaplanowaniu monitoringu odpadów komunalnych w regionie poprzez dokonanie analizy strumienia odpadów wytwarzanych przez wszystkich wytwórców odpadów oraz ustalenie priorytetów monitoringu danych o odpadach, według wybranych kryteriów. Na podstawie zebranych danych opracowanie program monitoringu odpadów zgodnie z instrukcjami monitoringu Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena okresowych osiagnięć studenta
S-2Ocena podsumowująca: ocena pod koniec modułu, sprawdzajaca wszystkie zdefiniowane efekty
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dostrzec ryzyka oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko. Nie potrafi ocenić skutków zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska.
3,0Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko naturalne. Potrafi ocenić w stopniu dostatecznym skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska.
3,5Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko naturalne. Potrafi ocenić w stopniu dostatecznym skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska. Potrafi określic przy pomocy nauczyciela stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu wybranych wskaźników.
4,0Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko naturalne. Potrafi ocenić w stopniu dobrym skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska. Potrafi określic przy pomocy nauczyciela stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu wybranych wskaźników.
4,5Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska. Potrafi określic i rzeczowo przedstawić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu wybranych wskaźników. Zna i potrafi zastosować pojecia i definicje z zakresu tematyki przedmiotu.
5,0Student potrafi dostrzec ryzyko oddziaływań środowiska antropogenicznego na środowisko. Potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowska. Potrafi samodzielnie określic i rzeczowo przedstawić stan środowiska naturalnego przy wykorzystaniu wybranych wskaźników. Zna i potrafi zastosować rozrzerzone pojecia i definicje z zakresu tematyki przedmiotu.