Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia środowiskowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Andrzej Nowak <Andrzej.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL2 15 2,00,25zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biotechnologii środowiskowej i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą na temat: - zagadnień z biotechnologii środowiska, - zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych w środowisku przyrodniczym, - podstawy procesów mikrobiologicznych, - poznania roli mikroorganizmów w unieszkodliwianiu zaniczyszczeń, - wykorzystnie drobnoustrojów do bioprodukcji, - technicznych podstaw hodowli drobnoustrojów w bioreaktorach.
C-2Wyrobienie umiejętności w zakresie biotechnologii środowiska, poznanie skali problemu zanieczyszczeń i możliwości wykorzystanie zdolności organizmów żywych w tym mikroorganizmów w procesach ich eliminacji. Poznania metod, sposobów i urządzeń istotnych w procesach biotechnologicznych. Znajomość powstawania przykładowych procesów i produktów z udziałem drobnoustrojów.
C-3Zapoznaie studenta z częścią przedmiotową zarówno wykładową jaki i labolatoryjną powinno dać kompetencje w zakresie sprawnego poroszanania się w zakresie rozporządzeń, zaleceń i norm obowiazujących w danej dziedzinie. Student powinnien sprawnie analizować zagrożenia środowiskowe i dopasowywać metody i ich eliminacji. Student powinien być kompetentny w zakresie znajomości urządzeń i sposóbów prowadzenia procesów i pozyskiwania bioproduktów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska. Normy i zalecenia1
T-A-2Biotechnologia środowiska - aspekty ekonomiczne, społeczne i etyczne1
T-A-3Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii środowiskowej1
T-A-4Technologiczne podstawy hodowli drobnoustrojów w bioreaktorach5
T-A-5Projekt bioreaktora, dobór mieszadeł, wyliczenie mocy w układach jedno i dwufazowych.2
T-A-6Rola mikroorganizmów w pozyskiwaniu i udoskonalaniu energii odnawialnej2
T-A-7Podstawy biotechnologii biopreparatów3
15
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium1
T-L-2Określanie czasu generacji hodowli mikroorganizmów na pożywce sztucznej1
T-L-3Określanie wpływu warunków środowiskowych na rozwój mikroorganizmów1
T-L-4Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Rozkład białek przez mikroorganizmy1
T-L-5Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów i tłuszczów.1
T-L-6Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.1
T-L-7Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska.1
T-L-8Clostridia redukujące siarczyny i bakterie żelazowe. Izolacja i obserwacje1
T-L-9Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów1
T-L-10Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych1
T-L-11Izolacja szczepów specjalnych metodą stempla oraz płytek gradientowych1
T-L-12Metody prowadzenia procesów biotechnologicznych w środowisku1
T-L-13Monitoring przebiegu procesu kompostowania odpadów organicznych1
T-L-14Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy1
T-L-15Zaliczenie semestru1
15
wykłady
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku2
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.2
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów2
T-W-4GMO i GMMs2
T-W-5Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej2
T-W-6Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne2
T-W-7Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania2
T-W-8Biodegradacja substancji ropopochodnych w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną2
T-W-9Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych2
T-W-10Mikrobiologiczny rozkład pestycydów w środowisku2
T-W-11Bioługowanie metali z rud i odpadów2
T-W-12Biologiczne odsiarczanie węgla i ropy naftowej (desulfuryzacja)2
T-W-13Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)2
T-W-14Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.2
T-W-15Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielene studiowane literatury zwiazanej z przedmiotem oraz opracowanie wymaganych projektów8
A-A-3Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
31
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień literaturowych15
A-L-3Przygotowanie do pisemenego zaliczenia ćwizcveń laboratoryjnych15
A-L-4Konsultacje przedmiotowe14
59
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielne przygotowanie do zaliczenia pisemego materiału wykładowego15
A-W-3samodzielna praca studenta z literaturą przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
M-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3demonstracje materiaółow dydaktycznych, pokaz bioreaktora, zaprojektowanie procesu biotechnologicznego.
M-4dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
S-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (Wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte efekty uczenia się
S-3Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C10_W01
Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradaccji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym
GO_1A_W06, GO_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-5, T-L-10, T-L-9, T-W-8, T-A-4, T-L-11, T-W-10, T-L-6, T-L-15, T-W-14M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C10_U01
- student zna i potrafi zastosować metody i sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń, - potrafi poprawnie korzystać i interpretować zarządzenia, zalecenia i normy obowiązujące w niniejszej dziedzinie - zna podstawowe sposoby i urządzenia w których prowadzi się procesy z udziałem drobnoustrojów i tworzeniem bioproduktów
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-2T-A-2, T-A-1, T-W-14, T-W-8, T-W-3, T-W-13, T-W-10, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-L-11, T-L-4, T-L-3, T-L-10, T-L-6, T-L-5, T-L-12, T-L-7, T-L-9, T-L-13M-2, M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C10_K01
Student po zaliczeniu częći teoretycznej i labolatoryjnej przedmiotu biotechnologia środwiska powinien być kompetentny w zakresie - właściwej oceny zagrożeń środowiskowych, doboru metod i urządzeń w celu ich unieszkodliwiania, - kompetentnie posługiwać zaleceniami i normami w niniejszej dziedzinie - kompetentnie ocenić pod wzglendem etycznym i ekonomicznym zaproponowane zalecenia.
GO_1A_K01, GO_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-3T-L-5, T-L-10, T-A-4, T-W-11, T-W-9, T-L-12, T-W-4, T-W-12, T-L-4, T-A-2, T-W-14, T-W-2, T-A-1, T-L-11, T-A-3, T-L-7, T-L-2, T-W-10, T-L-9, T-W-15, T-L-1, T-L-8, T-W-8, T-W-13, T-A-5, T-L-3, T-L-14, T-W-3, T-W-7, T-L-13, T-W-5, T-L-6, T-A-7, T-W-1, T-A-6, T-W-6M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C10_W01
Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradaccji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z biotechnologią środowiska
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
5,0Student posiada poszerzona wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska. Zdobyta wiedza umożliwi ocenić jakość środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C10_U01
- student zna i potrafi zastosować metody i sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń, - potrafi poprawnie korzystać i interpretować zarządzenia, zalecenia i normy obowiązujące w niniejszej dziedzinie - zna podstawowe sposoby i urządzenia w których prowadzi się procesy z udziałem drobnoustrojów i tworzeniem bioproduktów
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C10_K01
Student po zaliczeniu częći teoretycznej i labolatoryjnej przedmiotu biotechnologia środwiska powinien być kompetentny w zakresie - właściwej oceny zagrożeń środowiskowych, doboru metod i urządzeń w celu ich unieszkodliwiania, - kompetentnie posługiwać zaleceniami i normami w niniejszej dziedzinie - kompetentnie ocenić pod wzglendem etycznym i ekonomicznym zaproponowane zalecenia.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie biotechnologii na stan środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie środowska przyrodniczym.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomośćma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych

Literatura podstawowa

  1. Chmiel A., Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, 1994
  2. Długoński J., Biotechnologia mikrobiologiczna, Wyd.UŁ.Łódz, 1997
  3. Błaszczyk M., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, PWN, 2007
  4. Bielecki S., Perspektywy i kierunki rozwoju biotechnologii w Polsce do 2013r., Biotechnologia nr 3., 2006
  5. Kołwzan B., Bioremedjacja gleb skażonych produktami naftowymi wraz z ocena ekotoksykologiczną, PWroc. Prace Naukowe Instytutu Ochrony Środowiska., 2005
  6. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, 2000
  7. Bednarski W., Fiedurka J., Podstawy biotechnologii przemysłowej, WNT, 2007
  8. Jędraczak A., Biologiczne przetwarzanie odpadów, WN PWN, 2007
  9. Lemański J. F., Zabawa S., Odpady chemiczne i naftowe odpady niebezpieczne, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Paul. E. A., Clark E, Mikrobiologia i biochemia gleb, Wyd. UMCS, 2000
  2. Kunicki – Goldfinger W. J. H, Życie bakterii, PWN, 1982
  3. Z. Libudzisz, K. Kowal, Mikrobiologia techniczna, Wyd. PŁ., 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska. Normy i zalecenia1
T-A-2Biotechnologia środowiska - aspekty ekonomiczne, społeczne i etyczne1
T-A-3Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii środowiskowej1
T-A-4Technologiczne podstawy hodowli drobnoustrojów w bioreaktorach5
T-A-5Projekt bioreaktora, dobór mieszadeł, wyliczenie mocy w układach jedno i dwufazowych.2
T-A-6Rola mikroorganizmów w pozyskiwaniu i udoskonalaniu energii odnawialnej2
T-A-7Podstawy biotechnologii biopreparatów3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium1
T-L-2Określanie czasu generacji hodowli mikroorganizmów na pożywce sztucznej1
T-L-3Określanie wpływu warunków środowiskowych na rozwój mikroorganizmów1
T-L-4Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Rozkład białek przez mikroorganizmy1
T-L-5Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów i tłuszczów.1
T-L-6Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.1
T-L-7Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska.1
T-L-8Clostridia redukujące siarczyny i bakterie żelazowe. Izolacja i obserwacje1
T-L-9Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów1
T-L-10Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych1
T-L-11Izolacja szczepów specjalnych metodą stempla oraz płytek gradientowych1
T-L-12Metody prowadzenia procesów biotechnologicznych w środowisku1
T-L-13Monitoring przebiegu procesu kompostowania odpadów organicznych1
T-L-14Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy1
T-L-15Zaliczenie semestru1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku2
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.2
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów2
T-W-4GMO i GMMs2
T-W-5Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej2
T-W-6Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne2
T-W-7Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania2
T-W-8Biodegradacja substancji ropopochodnych w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną2
T-W-9Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych2
T-W-10Mikrobiologiczny rozkład pestycydów w środowisku2
T-W-11Bioługowanie metali z rud i odpadów2
T-W-12Biologiczne odsiarczanie węgla i ropy naftowej (desulfuryzacja)2
T-W-13Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)2
T-W-14Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.2
T-W-15Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielene studiowane literatury zwiazanej z przedmiotem oraz opracowanie wymaganych projektów8
A-A-3Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień literaturowych15
A-L-3Przygotowanie do pisemenego zaliczenia ćwizcveń laboratoryjnych15
A-L-4Konsultacje przedmiotowe14
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielne przygotowanie do zaliczenia pisemego materiału wykładowego15
A-W-3samodzielna praca studenta z literaturą przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C10_W01Student posiada podstawiową wiedzę z zakresu biodegradaccji substancji naturalnych i ksenobiotycznych w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą na temat: - zagadnień z biotechnologii środowiska, - zanieczyszczeń chemicznych i biologicznych w środowisku przyrodniczym, - podstawy procesów mikrobiologicznych, - poznania roli mikroorganizmów w unieszkodliwianiu zaniczyszczeń, - wykorzystnie drobnoustrojów do bioprodukcji, - technicznych podstaw hodowli drobnoustrojów w bioreaktorach.
Treści programoweT-W-5Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej
T-L-10Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych
T-L-9Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów
T-W-8Biodegradacja substancji ropopochodnych w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-A-4Technologiczne podstawy hodowli drobnoustrojów w bioreaktorach
T-L-11Izolacja szczepów specjalnych metodą stempla oraz płytek gradientowych
T-W-10Mikrobiologiczny rozkład pestycydów w środowisku
T-L-6Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.
T-L-15Zaliczenie semestru
T-W-14Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
Metody nauczaniaM-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3demonstracje materiaółow dydaktycznych, pokaz bioreaktora, zaprojektowanie procesu biotechnologicznego.
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z biotechnologią środowiska
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska
5,0Student posiada poszerzona wiedzę z zakresu z biotechnologii środowiska. Zdobyta wiedza umożliwi ocenić jakość środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C10_U01- student zna i potrafi zastosować metody i sposoby unieszkodliwiania zanieczyszczeń, - potrafi poprawnie korzystać i interpretować zarządzenia, zalecenia i normy obowiązujące w niniejszej dziedzinie - zna podstawowe sposoby i urządzenia w których prowadzi się procesy z udziałem drobnoustrojów i tworzeniem bioproduktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umiejętności w zakresie biotechnologii środowiska, poznanie skali problemu zanieczyszczeń i możliwości wykorzystanie zdolności organizmów żywych w tym mikroorganizmów w procesach ich eliminacji. Poznania metod, sposobów i urządzeń istotnych w procesach biotechnologicznych. Znajomość powstawania przykładowych procesów i produktów z udziałem drobnoustrojów.
Treści programoweT-A-2Biotechnologia środowiska - aspekty ekonomiczne, społeczne i etyczne
T-A-1Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska. Normy i zalecenia
T-W-14Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
T-W-8Biodegradacja substancji ropopochodnych w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów
T-W-13Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)
T-W-10Mikrobiologiczny rozkład pestycydów w środowisku
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.
T-W-6Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne
T-W-7Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania
T-L-11Izolacja szczepów specjalnych metodą stempla oraz płytek gradientowych
T-L-4Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Rozkład białek przez mikroorganizmy
T-L-3Określanie wpływu warunków środowiskowych na rozwój mikroorganizmów
T-L-10Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych
T-L-6Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.
T-L-5Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów i tłuszczów.
T-L-12Metody prowadzenia procesów biotechnologicznych w środowisku
T-L-7Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska.
T-L-9Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów
T-L-13Monitoring przebiegu procesu kompostowania odpadów organicznych
Metody nauczaniaM-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (Wykładów i ćwiczeń), jako podsumowujaca osiagnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
3,5Student posiada połowiczne umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny biotechnologii środowiska
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny z biotechnologii środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C10_K01Student po zaliczeniu częći teoretycznej i labolatoryjnej przedmiotu biotechnologia środwiska powinien być kompetentny w zakresie - właściwej oceny zagrożeń środowiskowych, doboru metod i urządzeń w celu ich unieszkodliwiania, - kompetentnie posługiwać zaleceniami i normami w niniejszej dziedzinie - kompetentnie ocenić pod wzglendem etycznym i ekonomicznym zaproponowane zalecenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3Zapoznaie studenta z częścią przedmiotową zarówno wykładową jaki i labolatoryjną powinno dać kompetencje w zakresie sprawnego poroszanania się w zakresie rozporządzeń, zaleceń i norm obowiazujących w danej dziedzinie. Student powinnien sprawnie analizować zagrożenia środowiskowe i dopasowywać metody i ich eliminacji. Student powinien być kompetentny w zakresie znajomości urządzeń i sposóbów prowadzenia procesów i pozyskiwania bioproduktów.
Treści programoweT-L-5Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Mikrobiologiczny rozkład węglowodanów i tłuszczów.
T-L-10Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji substancji ropopochodnych
T-A-4Technologiczne podstawy hodowli drobnoustrojów w bioreaktorach
T-W-11Bioługowanie metali z rud i odpadów
T-W-9Rekultywacja gleb skażonych z wykorzystaniem metod mikrobiologicznych
T-L-12Metody prowadzenia procesów biotechnologicznych w środowisku
T-W-4GMO i GMMs
T-W-12Biologiczne odsiarczanie węgla i ropy naftowej (desulfuryzacja)
T-L-4Badanie zdolności metabolicznych drobnoustrojów. Rozkład białek przez mikroorganizmy
T-A-2Biotechnologia środowiska - aspekty ekonomiczne, społeczne i etyczne
T-W-14Technologie zmierzające do wprowadzenia podatnych na biodegradację tworzyw.
T-W-2Biodegradacja substancji naturalnych i ksenobiotyków w środowisku.
T-A-1Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska. Normy i zalecenia
T-L-11Izolacja szczepów specjalnych metodą stempla oraz płytek gradientowych
T-A-3Procesy i operacje jednostkowe w biotechnologii środowiskowej
T-L-7Biologiczne czynniki szkodliwe w obiektach uciążliwych dla środowiska.
T-L-2Określanie czasu generacji hodowli mikroorganizmów na pożywce sztucznej
T-W-10Mikrobiologiczny rozkład pestycydów w środowisku
T-L-9Izolacja z gleby mikroorganizmów zdolnych do biodegradacji pestycydów
T-W-15Organizmy żywe w tym mikroorganizmy jako biosensory
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające. Regulamin pracowni i BHP. Podstawowy sprzęt i czynności oraz aparatura wykonywane w laboratorium
T-L-8Clostridia redukujące siarczyny i bakterie żelazowe. Izolacja i obserwacje
T-W-8Biodegradacja substancji ropopochodnych w środowisku wraz z oceną ekotoksykologiczną
T-W-13Biofiltracja powietrza, gazy odlotowe (zanieczyszczenia przemysłowe)
T-A-5Projekt bioreaktora, dobór mieszadeł, wyliczenie mocy w układach jedno i dwufazowych.
T-L-3Określanie wpływu warunków środowiskowych na rozwój mikroorganizmów
T-L-14Bioreaktory. Pokaz oraz film szkoleniowy
T-W-3Genetyczne podstawy uzyskiwania zmienności u drobnoustrojów
T-W-7Bakterie jako czynniki biologicznej ochrony roślin i plonowania
T-L-13Monitoring przebiegu procesu kompostowania odpadów organicznych
T-W-5Skrining drobnoustrojów do wykorzystania w biotechnologii środowiskowej
T-L-6Badanie podatności ksenobiotyków na rozkład mikrobiologiczny.
T-A-7Podstawy biotechnologii biopreparatów
T-W-1Biotechnologia - rola i zadania w środwisku
T-A-6Rola mikroorganizmów w pozyskiwaniu i udoskonalaniu energii odnawialnej
T-W-6Optymalizacja szczepów. Bioprepraty mikrobiologiczne
Metody nauczaniaM-2prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-1wykład informacyjny prezentujący zagadnienie teoretyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena cząstkowa przeprowadzona w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaanagażowanie studenta oraz umiejętności organizacji w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie biotechnologii na stan środowiska przyrodniczego
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o roli biotechnologii w dziedzinie środowska przyrodniczym.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomośćma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o ma dostateczną świadomość o wpływie zanieczyszczeń na stan wód i gleb oraz powietrza i możliwościach ich eleminacji lub zmniejszenia uciązliwości połączonych z jakością środowiska przyrodniczego z uwzględnieniem metod biotechnologicznych