Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia i gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia i gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie
laboratoriaL3 20 2,00,25zaliczenie
wykładyW3 30 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oznaczanie minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów skałotwórczych i glebotwórczych2
T-A-2Oznaczanie skał magmowych w oparciu o ich skład mineralogiczny, strukturę i teksturę2
T-A-3Oznaczanie i ocena skał osadowych okruchowych2
T-A-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organicznych2
T-A-5Oznaczanie skał przeobrażonych2
10
laboratoria
T-L-1Formy geomorfologiczne Pomorza – praca w oparciu o mapę geomorfologiczną2
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego metodą Casagrande`a w modyfikacji Prószyńskiego.2
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.2
T-L-4Oznaczanie kwasowości czynnej i wymiennej gleb. Oznaczanie całkowitej kwasowości hydrolitycznej gleb metodą Kappena2
T-L-5Oznaczanie sumy kationów zasadowych metodą Kappena i wyliczenie całkowitej pojemności sorpcyjnej wymiennej.2
T-L-6Oznaczenie próchnicy metodą Tiurina.2
T-L-7Oznaczenie wodoodporności agregatów glebowych metodą szalkową.2
T-L-8Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej.2
T-L-9Zmienność pokrywy glebowej w zależności od warunków środowiska.2
T-L-10Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych oraz map glebowo-rolniczych.2
20
wykłady
T-W-1Historia Kosmosu, Układu Słonecznego i Ziemi jako planety2
T-W-2Budowa Ziemi i jej skład chemiczny2
T-W-3Powstawanie minerałów i ich właściwości – procesy endogeniczne i egzogeniczne2
T-W-4Klasyfikacja minerałów, ze szczególnym uwzględnieniem minerałów ilastych2
T-W-5Skały magmowe i ich charakterystyka (wulkanizm, plutonizm, metamorfizm)2
T-W-6Skały osadowe – najważniejsze skały macierzyste gleb Polski2
T-W-7Najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi. Zlodowacenia i ich zasięgi. Utwory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski2
T-W-8Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie, działalność rzek, mórz, wiatru, opadów, ruchów masowych, geologiczna działalność lądowych wód stojących)1
15
wykłady
T-W-1Surowce mineralne Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza. Lokalizacja, eksploatacja i ochrona2
T-W-2Skład granulometryczny gleb oraz metody oznaczania.2
T-W-3Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb.2
T-W-4Odczyn gleb i rodzaje kwasowości.2
T-W-5Powstawanie, podział, pojemność sorpcyjna i właściwości próchnicy.2
T-W-6Powstawanie agregatów glebowych, typy struktur glebowych.2
T-W-7Fizyczne właściwości gleb.2
T-W-8Budowa i morfologia gleb.2
T-W-9Systematyka gleb Polski.4
T-W-10Powstawanie i cechy wybranych typów gleb.2
T-W-11Ocena wartości i przydatności rolniczej gleb oraz ich rozmieszczenie w rzeźbie terenu.2
T-W-12Treść, podział i wykorzystanie map glebowych.2
T-W-13Zmienność pokrywy glebowej.2
T-W-14Rozmieszczenie gleb w Polsce.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Samodzielne przygotowanie kolekcji skał i minerałów.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń15
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach30
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C05_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
GO_1A_W05, GO_1A_W06, GO_1A_W09R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-3, T-W-2, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-8, T-W-8, T-W-4, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-6, T-W-5M-1, M-2, M-4, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C05_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby Które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
GO_1A_U05, GO_1A_U06R1A_U04, R1A_U05InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-L-3, T-L-4, T-A-1, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-A-2M-1, M-4, M-2, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C05_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
GO_1A_K01, GO_1A_K03R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-L-10, T-W-9, T-L-8, T-W-10, T-L-9, T-W-14, T-W-11, T-W-13, T-W-8, T-W-12M-4, M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C05_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu geologii i gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C05_U01
Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby Które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem realizacji zleconej pracy.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem realizacji zleconej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C05_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  3. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
  4. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oznaczanie minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów skałotwórczych i glebotwórczych2
T-A-2Oznaczanie skał magmowych w oparciu o ich skład mineralogiczny, strukturę i teksturę2
T-A-3Oznaczanie i ocena skał osadowych okruchowych2
T-A-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organicznych2
T-A-5Oznaczanie skał przeobrażonych2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Formy geomorfologiczne Pomorza – praca w oparciu o mapę geomorfologiczną2
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego metodą Casagrande`a w modyfikacji Prószyńskiego.2
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.2
T-L-4Oznaczanie kwasowości czynnej i wymiennej gleb. Oznaczanie całkowitej kwasowości hydrolitycznej gleb metodą Kappena2
T-L-5Oznaczanie sumy kationów zasadowych metodą Kappena i wyliczenie całkowitej pojemności sorpcyjnej wymiennej.2
T-L-6Oznaczenie próchnicy metodą Tiurina.2
T-L-7Oznaczenie wodoodporności agregatów glebowych metodą szalkową.2
T-L-8Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej.2
T-L-9Zmienność pokrywy glebowej w zależności od warunków środowiska.2
T-L-10Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych oraz map glebowo-rolniczych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia Kosmosu, Układu Słonecznego i Ziemi jako planety2
T-W-2Budowa Ziemi i jej skład chemiczny2
T-W-3Powstawanie minerałów i ich właściwości – procesy endogeniczne i egzogeniczne2
T-W-4Klasyfikacja minerałów, ze szczególnym uwzględnieniem minerałów ilastych2
T-W-5Skały magmowe i ich charakterystyka (wulkanizm, plutonizm, metamorfizm)2
T-W-6Skały osadowe – najważniejsze skały macierzyste gleb Polski2
T-W-7Najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi. Zlodowacenia i ich zasięgi. Utwory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski2
T-W-8Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie, działalność rzek, mórz, wiatru, opadów, ruchów masowych, geologiczna działalność lądowych wód stojących)1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surowce mineralne Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza. Lokalizacja, eksploatacja i ochrona2
T-W-2Skład granulometryczny gleb oraz metody oznaczania.2
T-W-3Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb.2
T-W-4Odczyn gleb i rodzaje kwasowości.2
T-W-5Powstawanie, podział, pojemność sorpcyjna i właściwości próchnicy.2
T-W-6Powstawanie agregatów glebowych, typy struktur glebowych.2
T-W-7Fizyczne właściwości gleb.2
T-W-8Budowa i morfologia gleb.2
T-W-9Systematyka gleb Polski.4
T-W-10Powstawanie i cechy wybranych typów gleb.2
T-W-11Ocena wartości i przydatności rolniczej gleb oraz ich rozmieszczenie w rzeźbie terenu.2
T-W-12Treść, podział i wykorzystanie map glebowych.2
T-W-13Zmienność pokrywy glebowej.2
T-W-14Rozmieszczenie gleb w Polsce.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Samodzielne przygotowanie kolekcji skał i minerałów.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C05_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu geologii i gleboznawstwa. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-3Powstawanie minerałów i ich właściwości – procesy endogeniczne i egzogeniczne
T-W-2Skład granulometryczny gleb oraz metody oznaczania.
T-W-2Budowa Ziemi i jej skład chemiczny
T-W-5Powstawanie, podział, pojemność sorpcyjna i właściwości próchnicy.
T-W-1Surowce mineralne Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza. Lokalizacja, eksploatacja i ochrona
T-W-8Budowa i morfologia gleb.
T-W-8Zewnętrzne procesy geologiczne (wietrzenie, działalność rzek, mórz, wiatru, opadów, ruchów masowych, geologiczna działalność lądowych wód stojących)
T-W-4Klasyfikacja minerałów, ze szczególnym uwzględnieniem minerałów ilastych
T-W-4Odczyn gleb i rodzaje kwasowości.
T-W-7Fizyczne właściwości gleb.
T-W-1Historia Kosmosu, Układu Słonecznego i Ziemi jako planety
T-W-7Najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi. Zlodowacenia i ich zasięgi. Utwory polodowcowe i formy ich występowania na terenie Polski
T-W-3Koloidy glebowe i właściwości sorpcyjne gleb.
T-W-6Powstawanie agregatów glebowych, typy struktur glebowych.
T-W-6Skały osadowe – najważniejsze skały macierzyste gleb Polski
T-W-5Skały magmowe i ich charakterystyka (wulkanizm, plutonizm, metamorfizm)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu geologii i gleboznawstwa, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C05_U01Student potrafi rozpoznawać minerały, skały i gleby Które wpływają na rozwój specyficznych zbiorowisk roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-A-4Oznaczanie skał osadowych chemicznych i organicznych
T-A-3Oznaczanie i ocena skał osadowych okruchowych
T-A-5Oznaczanie skał przeobrażonych
T-L-3Oznaczanie składu granulometrycznego metodą organoleptyczną.
T-L-4Oznaczanie kwasowości czynnej i wymiennej gleb. Oznaczanie całkowitej kwasowości hydrolitycznej gleb metodą Kappena
T-A-1Oznaczanie minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów skałotwórczych i glebotwórczych
T-L-7Oznaczenie wodoodporności agregatów glebowych metodą szalkową.
T-L-5Oznaczanie sumy kationów zasadowych metodą Kappena i wyliczenie całkowitej pojemności sorpcyjnej wymiennej.
T-L-2Oznaczanie składu granulometrycznego metodą Casagrande`a w modyfikacji Prószyńskiego.
T-L-6Oznaczenie próchnicy metodą Tiurina.
T-A-2Oznaczanie skał magmowych w oparciu o ich skład mineralogiczny, strukturę i teksturę
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem realizacji zleconej pracy.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem realizacji zleconej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C05_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów geologicznych i glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
GO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie powstawania i funkcjonowania minerałów, skał i gleb z uwzględnieniem podziału na jednostki systematyczne oraz oceny właściwości fizycznych i chemicznych gleb oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-L-10Treść, znaki graficzne i wykorzystanie map klasyfikacyjnych oraz map glebowo-rolniczych.
T-W-9Systematyka gleb Polski.
T-L-8Rozpoznawanie gleb na monolitach glebowych oraz ocena ich wartości produkcyjnej.
T-W-10Powstawanie i cechy wybranych typów gleb.
T-L-9Zmienność pokrywy glebowej w zależności od warunków środowiska.
T-W-14Rozmieszczenie gleb w Polsce.
T-W-11Ocena wartości i przydatności rolniczej gleb oraz ich rozmieszczenie w rzeźbie terenu.
T-W-13Zmienność pokrywy glebowej.
T-W-8Budowa i morfologia gleb.
T-W-12Treść, podział i wykorzystanie map glebowych.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie kolekcji minerałów i skał
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.