Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Biologia II - Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia II - Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zoologii ogólnej i systematycznej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywa czynnik ekologiczny
C-2wskazanie powiązań zwierząt ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zależności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami
C-3uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnoroność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Filogeneza, ewolucja i systematyka bezkręgowców Invertebrata.2
T-A-2Morfologiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do trybu życia i zróżnicowanych warunków środowiska. Gatunki wskaźnikowe. Gatunki obce.2
T-A-3Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców: płazińce (Platyhelminthes), obleńce (Nemathelminthes), pierścienice (Annelida). Pokrycie ciała, anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Środowisko życia.2
T-A-4Stawonogi Arthropoda – zróżnicowanie morfologiczne, bioróżnorodność, przystosowanie do różnych typów środowisk. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska.7
T-A-5Kryteria klasyfikacji i charakterystyka mięczaków (Mollusca). Morfologia i anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Rola w środowisku.2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii, klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt.2
T-W-2Systematyka kręgowców Vertebrata. Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.8
T-W-3Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Grupy troficzne zwierząt. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska. Zwierzęta zagrożone i chronione.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów cząstkowych i zaliczeń ustnych10
A-A-3konsuktacje z ćwiczeń audytoryjnych5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie wykładów10
A-W-3studiowanie literatury przedmiotowej5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: aprobata

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B06_W01
zna podstawy taksonomii i systematyki zwierząt, potrafi rozpoznawać organizmy zwierzęce na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych oraz opisać ich sposób życia
GO_1A_W01, GO_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-2, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-W-1M-4, M-2, M-5, M-1, M-3S-1, S-2, S-4, S-3
GO_1A_B06_W02
potrafi rozpoznać cechy morfologiczne i anatomiczne zwierząt stanowiące efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne
GO_1A_W01, GO_1A_W06R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1M-2, M-4, M-3, M-1, M-5S-3, S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B06_U01
potrafi usystematyzować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne oraz wskazać ich powiązania ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zależności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami
GO_1A_U01, GO_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-W-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-3M-2, M-3, M-5, M-1, M-4S-3, S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_B06_K01
uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnoroność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym
GO_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-3T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-5, T-A-3M-2, M-3, M-4, M-5, M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B06_W01
zna podstawy taksonomii i systematyki zwierząt, potrafi rozpoznawać organizmy zwierzęce na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych oraz opisać ich sposób życia
2,0nie potrafi odróżnić kręgowców od bezkręgowców; nie zna żadnych cech morfologicznych ani anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt
3,0posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt
3,5rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych niektóre taksony zwierząt oraz zna ich biologię
4,0rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych większość omawianych taksonów zwierząt oraz zna ich biologię
4,5rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych prawie wszystkie omawiane taksony zwierząt oraz zna ich biologię
5,0porawnie rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych wszystkie omawiane taksony zwierząt oraz zna ich biologię
GO_1A_B06_W02
potrafi rozpoznać cechy morfologiczne i anatomiczne zwierząt stanowiące efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne
2,0brak wiedzy na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne
3,0wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu podstawowym
3,5wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu wystarczającym
4,0wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu dobrym
4,5wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu więcej niz dobrym
5,0wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B06_U01
potrafi usystematyzować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne oraz wskazać ich powiązania ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zależności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami
2,0brak umiejętności usystematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz brak zanjomości ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami
3,0umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu podstawowym
3,5umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu wystarczającym
4,0umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu dobrym
4,5umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_B06_K01
uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnoroność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym
2,0nie ma świadomości potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt; nie rozumie i nie przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym
3,0ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu podstawowym; tylko czasami rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym
3,5ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu zadowalającym; zwykle rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym
4,0ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu dobrym; przeważnie rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym
4,5ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu więcej niż dobrym; prawie zawsze rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym
5,0ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu doskonałym; zawsze rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym

Literatura podstawowa

  1. Duszyński J., Kozłowska-Rajewicz A., Krenz-Niedbała M., Lesicki A., Ziemnicki K., Biologia. Jedność i różnorodność, PWN, Warszawa, 2008
  2. Błaszak Cz. (red.), Zoologia Bezkręgowce Tom 1, PWN, Warszawa, 2009
  3. Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Stawonogi. Tom 2, cz. 1., PWN, Warszawa, 2011
  4. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicaka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
  2. Moraczewski J., Riedl W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980
  3. Berger L., Płazy i gady Polski, PWN, Warszawa, 2000
  4. Szarski H., Anatomia porównawwcza kręgowców, PWN, Warszawa, 1982

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Filogeneza, ewolucja i systematyka bezkręgowców Invertebrata.2
T-A-2Morfologiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do trybu życia i zróżnicowanych warunków środowiska. Gatunki wskaźnikowe. Gatunki obce.2
T-A-3Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców: płazińce (Platyhelminthes), obleńce (Nemathelminthes), pierścienice (Annelida). Pokrycie ciała, anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Środowisko życia.2
T-A-4Stawonogi Arthropoda – zróżnicowanie morfologiczne, bioróżnorodność, przystosowanie do różnych typów środowisk. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska.7
T-A-5Kryteria klasyfikacji i charakterystyka mięczaków (Mollusca). Morfologia i anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Rola w środowisku.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii, klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt.2
T-W-2Systematyka kręgowców Vertebrata. Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.8
T-W-3Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Grupy troficzne zwierząt. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska. Zwierzęta zagrożone i chronione.5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie do sprawdzianów cząstkowych i zaliczeń ustnych10
A-A-3konsuktacje z ćwiczeń audytoryjnych5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie wykładów10
A-W-3studiowanie literatury przedmiotowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B06_W01zna podstawy taksonomii i systematyki zwierząt, potrafi rozpoznawać organizmy zwierzęce na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych oraz opisać ich sposób życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywa czynnik ekologiczny
Treści programoweT-W-2Systematyka kręgowców Vertebrata. Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-A-4Stawonogi Arthropoda – zróżnicowanie morfologiczne, bioróżnorodność, przystosowanie do różnych typów środowisk. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska.
T-A-2Morfologiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do trybu życia i zróżnicowanych warunków środowiska. Gatunki wskaźnikowe. Gatunki obce.
T-A-1Filogeneza, ewolucja i systematyka bezkręgowców Invertebrata.
T-A-3Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców: płazińce (Platyhelminthes), obleńce (Nemathelminthes), pierścienice (Annelida). Pokrycie ciała, anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Środowisko życia.
T-A-5Kryteria klasyfikacji i charakterystyka mięczaków (Mollusca). Morfologia i anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Rola w środowisku.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii, klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt.
Metody nauczaniaM-4pokaz
M-2wykład problemowy
M-5film
M-1wykład informacyjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-4Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi odróżnić kręgowców od bezkręgowców; nie zna żadnych cech morfologicznych ani anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt
3,0posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt
3,5rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych niektóre taksony zwierząt oraz zna ich biologię
4,0rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych większość omawianych taksonów zwierząt oraz zna ich biologię
4,5rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych prawie wszystkie omawiane taksony zwierząt oraz zna ich biologię
5,0porawnie rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych wszystkie omawiane taksony zwierząt oraz zna ich biologię
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B06_W02potrafi rozpoznać cechy morfologiczne i anatomiczne zwierząt stanowiące efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2wskazanie powiązań zwierząt ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zależności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami
C-1zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywa czynnik ekologiczny
Treści programoweT-W-2Systematyka kręgowców Vertebrata. Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-W-3Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Grupy troficzne zwierząt. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska. Zwierzęta zagrożone i chronione.
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii, klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt.
T-A-1Filogeneza, ewolucja i systematyka bezkręgowców Invertebrata.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4pokaz
M-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-5film
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne
3,0wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu podstawowym
3,5wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu wystarczającym
4,0wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu dobrym
4,5wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu więcej niz dobrym
5,0wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B06_U01potrafi usystematyzować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne oraz wskazać ich powiązania ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zależności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2wskazanie powiązań zwierząt ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zależności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami
C-1zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywa czynnik ekologiczny
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii, klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt.
T-A-5Kryteria klasyfikacji i charakterystyka mięczaków (Mollusca). Morfologia i anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Rola w środowisku.
T-A-2Morfologiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do trybu życia i zróżnicowanych warunków środowiska. Gatunki wskaźnikowe. Gatunki obce.
T-A-4Stawonogi Arthropoda – zróżnicowanie morfologiczne, bioróżnorodność, przystosowanie do różnych typów środowisk. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska.
T-A-3Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców: płazińce (Platyhelminthes), obleńce (Nemathelminthes), pierścienice (Annelida). Pokrycie ciała, anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Środowisko życia.
T-W-2Systematyka kręgowców Vertebrata. Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-W-3Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Grupy troficzne zwierząt. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska. Zwierzęta zagrożone i chronione.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-5film
M-1wykład informacyjny
M-4pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: kolokwium
S-4Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności usystematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz brak zanjomości ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami
3,0umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu podstawowym
3,5umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu wystarczającym
4,0umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu dobrym
4,5umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu więcej niż dobrym
5,0umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_B06_K01uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnoroność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-3uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnoroność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym
Treści programoweT-A-4Stawonogi Arthropoda – zróżnicowanie morfologiczne, bioróżnorodność, przystosowanie do różnych typów środowisk. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska.
T-A-1Filogeneza, ewolucja i systematyka bezkręgowców Invertebrata.
T-W-2Systematyka kręgowców Vertebrata. Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-A-2Morfologiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do trybu życia i zróżnicowanych warunków środowiska. Gatunki wskaźnikowe. Gatunki obce.
T-W-3Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Grupy troficzne zwierząt. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska. Zwierzęta zagrożone i chronione.
T-A-5Kryteria klasyfikacji i charakterystyka mięczaków (Mollusca). Morfologia i anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Rola w środowisku.
T-A-3Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców: płazińce (Platyhelminthes), obleńce (Nemathelminthes), pierścienice (Annelida). Pokrycie ciała, anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Środowisko życia.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz
M-5film
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt; nie rozumie i nie przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym
3,0ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu podstawowym; tylko czasami rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym
3,5ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu zadowalającym; zwykle rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym
4,0ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu dobrym; przeważnie rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym
4,5ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu więcej niż dobrym; prawie zawsze rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym
5,0ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu doskonałym; zawsze rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym