Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)
Sylabus przedmiotu Biologia II - Zoologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologia II - Zoologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Ochrony Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zoologii ogólnej i systematycznej na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywa czynnik ekologiczny |
C-2 | wskazanie powiązań zwierząt ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zależności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami |
C-3 | uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnoroność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Filogeneza, ewolucja i systematyka bezkręgowców Invertebrata. | 2 |
T-A-2 | Morfologiczne i fizjologiczne przystosowania bezkręgowców do trybu życia i zróżnicowanych warunków środowiska. Gatunki wskaźnikowe. Gatunki obce. | 2 |
T-A-3 | Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców: płazińce (Platyhelminthes), obleńce (Nemathelminthes), pierścienice (Annelida). Pokrycie ciała, anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Środowisko życia. | 2 |
T-A-4 | Stawonogi Arthropoda – zróżnicowanie morfologiczne, bioróżnorodność, przystosowanie do różnych typów środowisk. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska. | 7 |
T-A-5 | Kryteria klasyfikacji i charakterystyka mięczaków (Mollusca). Morfologia i anatomia. Rozmnażanie i rozwój. Rola w środowisku. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii, klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. | 2 |
T-W-2 | Systematyka kręgowców Vertebrata. Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia. | 8 |
T-W-3 | Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Grupy troficzne zwierząt. Gatunki wskaźnikowe stanu środowiska. Zwierzęta zagrożone i chronione. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do sprawdzianów cząstkowych i zaliczeń ustnych | 10 |
A-A-3 | konsuktacje z ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie wykładów | 10 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotowej | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
M-4 | pokaz |
M-5 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
S-3 | Ocena formująca: kolokwium |
S-4 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B06_W01 zna podstawy taksonomii i systematyki zwierząt, potrafi rozpoznawać organizmy zwierzęce na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych oraz opisać ich sposób życia | GO_1A_W01, GO_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-W-1 | M-4, M-2, M-5, M-1, M-3 | S-1, S-2, S-4, S-3 |
GO_1A_B06_W02 potrafi rozpoznać cechy morfologiczne i anatomiczne zwierząt stanowiące efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne | GO_1A_W01, GO_1A_W06 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04 | InzA_W02 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1 | M-2, M-4, M-3, M-1, M-5 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B06_U01 potrafi usystematyzować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne oraz wskazać ich powiązania ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zależności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami | GO_1A_U01, GO_1A_U06 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07 | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-5, M-1, M-4 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GO_1A_B06_K01 uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnoroność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym | GO_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-3 | T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-5, T-A-3 | M-2, M-3, M-4, M-5, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B06_W01 zna podstawy taksonomii i systematyki zwierząt, potrafi rozpoznawać organizmy zwierzęce na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych oraz opisać ich sposób życia | 2,0 | nie potrafi odróżnić kręgowców od bezkręgowców; nie zna żadnych cech morfologicznych ani anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt |
3,0 | posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt | |
3,5 | rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych niektóre taksony zwierząt oraz zna ich biologię | |
4,0 | rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych większość omawianych taksonów zwierząt oraz zna ich biologię | |
4,5 | rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych prawie wszystkie omawiane taksony zwierząt oraz zna ich biologię | |
5,0 | porawnie rozpoznaje na podstawie cech morfologicznych i anatomicznych wszystkie omawiane taksony zwierząt oraz zna ich biologię | |
GO_1A_B06_W02 potrafi rozpoznać cechy morfologiczne i anatomiczne zwierząt stanowiące efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne | 2,0 | brak wiedzy na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne |
3,0 | wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu podstawowym | |
3,5 | wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu wystarczającym | |
4,0 | wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu dobrym | |
4,5 | wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu więcej niz dobrym | |
5,0 | wiedza na temat cech anatomicznych i morfologicznych zwierząt stanowiących efekt procesu ewolucyjnego, w którym podstawową rolę odgrywają czynniki ekologiczne opanowana w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B06_U01 potrafi usystematyzować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne oraz wskazać ich powiązania ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zależności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami | 2,0 | brak umiejętności usystematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz brak zanjomości ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami |
3,0 | umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu podstawowym | |
3,5 | umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu wystarczającym | |
4,0 | umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu dobrym | |
4,5 | umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | umiejętność systematyzowania zwierzat do poszczególnych taksonów, w oparciu o cechy morfologiczne i anatomiczne oraz zanjomość ich powiązań ze środowiskiem, ze szczególnym uwzględnieniem zalezności troficznych wystepujących pomiędzy organizmami w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GO_1A_B06_K01 uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnoroność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym | 2,0 | nie ma świadomości potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt; nie rozumie i nie przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym |
3,0 | ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu podstawowym; tylko czasami rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym | |
3,5 | ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu zadowalającym; zwykle rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym | |
4,0 | ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu dobrym; przeważnie rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym | |
4,5 | ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu więcej niż dobrym; prawie zawsze rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym | |
5,0 | ma świadomość potrzeby samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt w stopniu doskonałym; zawsze rozumie i przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem biologicznym |
Literatura podstawowa
- Duszyński J., Kozłowska-Rajewicz A., Krenz-Niedbała M., Lesicki A., Ziemnicki K., Biologia. Jedność i różnorodność, PWN, Warszawa, 2008
- Błaszak Cz. (red.), Zoologia Bezkręgowce Tom 1, PWN, Warszawa, 2009
- Błaszak Cz. (red.), Zoologia. Stawonogi. Tom 2, cz. 1., PWN, Warszawa, 2011
- Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicaka B., Czubaj A., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
- Moraczewski J., Riedl W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980
- Berger L., Płazy i gady Polski, PWN, Warszawa, 2000
- Szarski H., Anatomia porównawwcza kręgowców, PWN, Warszawa, 1982