Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Prawne aspekty ochrony przyrody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawne aspekty ochrony przyrody
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dendrologii i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe widomości z zakresu waloryzacji siedlisk flory i fauny, ekofizjografii;

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie krajowych i unijnych aktów prawnych w zakresie ochrony przyrody wydawanych na szczeblu rządowym i lokalnym;
C-2Poznanie przepisów prawnych (unijne i krajowe) związanych z ocenami oddziaływania na środowisko w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu;
C-3Poznanie procedur postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko i jej etapów w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu: screening, stoping, ekofizjografia, prognozy, opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko, opiniowania i uzgadnianie i wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Hierarchia aktów prawnych z zakresu ochrony przyrody w UE, krajowych oraz lokalnych; Ochrona gatunkowa; Obszarowe formy ochrony przyrody i zakazy w nich obowiązujące;10
T-W-2Ustawa o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie… tzw. ustawa ooś; Rodzaje procedur tzw. oceny środowiskowej i ich etapy w obszarach objętych ochroną i poza nimi; Strategiczna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;10
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach;20
A-W-2Przygotowanie do dyskusji;20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia;20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów;
S-2Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji;

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O11.1_W01
Student posiada podstawową wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma podstawową wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna prawne możliwości ochrony krajobrazu;
AK_1A_W13, AK_1A_W12R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W03, InzA_W04C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O11.1_U01
Student potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
AK_1A_U18, AK_1A_U17T1A_U08, T1A_U10, T1A_U13InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O11.1_K01
Student ma świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
AK_1A_K10R1A_K03, R1A_K04, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05InzA_K01C-1, C-3, C-2T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O11.1_W01
Student posiada podstawową wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma podstawową wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna prawne możliwości ochrony krajobrazu;
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz nie zna prawnych możliwości ochrony krajobrazu;
3,0Student posiada elementarną wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma elementarną wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna w stopniu elementarnym prawne możliwości ochrony krajobrazu;
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma podstawową wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna prawne możliwości ochrony krajobrazu;
4,0Student posiada wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna prawne możliwości ochrony krajobrazu;
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma szeroką wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna bardzo dobrze prawne możliwości ochrony krajobrazu;
5,0Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma szeroką i ugruntowaną wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna w stopniu szerokim prawne możliwości ochrony krajobrazu;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O11.1_U01
Student potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
2,0Student nie potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz nie potrafi przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi elementarnie przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
3,5Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi w stopniu podstawowym przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
4,0Student potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
4,5Student potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi szeroko przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
5,0Student potrafi wybrać samodzielnie odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi szeroko i ugruntowanie przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O11.1_K01
Student ma świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
2,0Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
3,5Student ma podstawową świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
4,0Student ma świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
4,5Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;

Literatura podstawowa

  1. Radecki Z., Ustawa o ochronie przyrody – komentarz., Difin, Warszawa, 2012, Wydanie poprawione i uzupełnione

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hierarchia aktów prawnych z zakresu ochrony przyrody w UE, krajowych oraz lokalnych; Ochrona gatunkowa; Obszarowe formy ochrony przyrody i zakazy w nich obowiązujące;10
T-W-2Ustawa o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie… tzw. ustawa ooś; Rodzaje procedur tzw. oceny środowiskowej i ich etapy w obszarach objętych ochroną i poza nimi; Strategiczna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;10
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach;20
A-W-2Przygotowanie do dyskusji;20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia;20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O11.1_W01Student posiada podstawową wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma podstawową wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna prawne możliwości ochrony krajobrazu;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu architekta krajobrazu, w tym: przepisów prawnych, zasad sporządzania dokumentacji projektowej a w wykonawstwie podstawowych zasad bhp
AK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Poznanie przepisów prawnych (unijne i krajowe) związanych z ocenami oddziaływania na środowisko w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu;
C-3Poznanie procedur postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko i jej etapów w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu: screening, stoping, ekofizjografia, prognozy, opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko, opiniowania i uzgadnianie i wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia;
C-1Poznanie krajowych i unijnych aktów prawnych w zakresie ochrony przyrody wydawanych na szczeblu rządowym i lokalnym;
Treści programoweT-W-1Hierarchia aktów prawnych z zakresu ochrony przyrody w UE, krajowych oraz lokalnych; Ochrona gatunkowa; Obszarowe formy ochrony przyrody i zakazy w nich obowiązujące;
T-W-2Ustawa o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie… tzw. ustawa ooś; Rodzaje procedur tzw. oceny środowiskowej i ich etapy w obszarach objętych ochroną i poza nimi; Strategiczna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy;
M-1Wykład informacyjny;
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz nie zna prawnych możliwości ochrony krajobrazu;
3,0Student posiada elementarną wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma elementarną wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna w stopniu elementarnym prawne możliwości ochrony krajobrazu;
3,5Student posiada podstawową wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma podstawową wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna prawne możliwości ochrony krajobrazu;
4,0Student posiada wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna prawne możliwości ochrony krajobrazu;
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma szeroką wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna bardzo dobrze prawne możliwości ochrony krajobrazu;
5,0Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę na temat problematyki ochrony gatunkowej i siedlisk oraz ochrony krajobrazu w tym obszarowych krajowych form ochrony przyrody i obszarów Natura 2000 oraz ma szeroką i ugruntowaną wiedzę z zakresu procedur oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko oraz oceny strategicznej oraz zna w stopniu szerokim prawne możliwości ochrony krajobrazu;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O11.1_U01Student potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U18umie stosować prawo w praktyce inżynierskiej w zakresie projektowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_U17ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3Poznanie procedur postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko i jej etapów w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu: screening, stoping, ekofizjografia, prognozy, opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko, opiniowania i uzgadnianie i wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia;
C-1Poznanie krajowych i unijnych aktów prawnych w zakresie ochrony przyrody wydawanych na szczeblu rządowym i lokalnym;
C-2Poznanie przepisów prawnych (unijne i krajowe) związanych z ocenami oddziaływania na środowisko w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu;
Treści programoweT-W-1Hierarchia aktów prawnych z zakresu ochrony przyrody w UE, krajowych oraz lokalnych; Ochrona gatunkowa; Obszarowe formy ochrony przyrody i zakazy w nich obowiązujące;
T-W-2Ustawa o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie… tzw. ustawa ooś; Rodzaje procedur tzw. oceny środowiskowej i ich etapy w obszarach objętych ochroną i poza nimi; Strategiczna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów;
S-2Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz nie potrafi przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi elementarnie przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
3,5Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi w stopniu podstawowym przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
4,0Student potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
4,5Student potrafi wybrać odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi szeroko przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
5,0Student potrafi wybrać samodzielnie odpowiedni akt prawny regulujący procedurę w zakresie ochrony przyrody i środowiska danego obszaru i obiektu ochrony oraz potrafi szeroko i ugruntowanie przedstawić rodzaj i etapy procedury wymagane w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu przy realizacji różnych przedsięwzięć;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O11.1_K01Student ma świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K10ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie krajowych i unijnych aktów prawnych w zakresie ochrony przyrody wydawanych na szczeblu rządowym i lokalnym;
C-3Poznanie procedur postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko i jej etapów w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu: screening, stoping, ekofizjografia, prognozy, opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko, opiniowania i uzgadnianie i wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia;
C-2Poznanie przepisów prawnych (unijne i krajowe) związanych z ocenami oddziaływania na środowisko w aspekcie ochrony przyrody i krajobrazu;
Treści programoweT-W-2Ustawa o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie… tzw. ustawa ooś; Rodzaje procedur tzw. oceny środowiskowej i ich etapy w obszarach objętych ochroną i poza nimi; Strategiczna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
T-W-1Hierarchia aktów prawnych z zakresu ochrony przyrody w UE, krajowych oraz lokalnych; Ochrona gatunkowa; Obszarowe formy ochrony przyrody i zakazy w nich obowiązujące;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w dyskusji;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
3,5Student ma podstawową świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
4,0Student ma świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
4,5Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań prawnych, kulturowych i społecznych na proces kształtowania przestrzeni w aspekcie szeroko pojętej ochrony środowiska;