Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Regionalizm w sztuce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regionalizm w sztuce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Zbylut <Agata.Zbylut@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza humanistyczna z zakresu szkoły średniej (j. polski, historia, wiedza o społeczeństwie, historia sztuki).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności rozumiania kultury w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych; charakteryzowania i rozpoznania poszczególnych kultur w Polsce i na świecie. Zwiększenie kompetencji kulturowych, wyćwiczenie twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności analizy, interpretacji i oceny zróżnicowanych przejawów i wytworów kultury dawnej i współczesnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kształtowanie umiejętności rozróżniania i rozumienia najważniejszych cech kulturowych w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi w Polsce i na świecie w relacji do kultury wysokiej, kultury masowej i sztuki współczesnej. Treści odnoszą się do problemów kulturowych powstających w kontekstach religijnych, etnicznych, historycznych również w odniesieniu do stosowanych rozwiązań z zakresu architektury krajobrazu;30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w ekspozycjach muzealnych i galeryjnych10
A-W-3Lektura - obowiązkowa, uzupełniająca i samodzielne poszukiwanie tekstów20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda sytuacyjna Film, kkspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny Ocena aktywności, znajomości wystaw i ekspozycji, zwłaszcza tych związanych z regionem aktywności studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O01.2_W11
Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe, również w odniesieniu do architektury krajobrazu, zna ich uwarukowania społeczne, materialne i geograficzne; zna mechanizmy kulturowe oddziaływujące na życie regionu;
AK_1A_W11A1_W11, A1_W12, T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O01.2_U17
Ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych, wpływ kultury na życie regionu, potrafi powiązać problem rozumienia kultury, kulturowej tożsamości i kulturowego relatywizmu;
AK_1A_U17T1A_U08, T1A_U13InzA_U01, InzA_U05C-1T-W-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O01.2_K01
Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem, potrafi myśleć twórczo o ptrzestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych;
AK_1A_K01A1_K02, T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1M-1S-2, S-1
AK_1A_O01.2_K02
Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania wlasnej twórczej i otwartej postawy;
AK_1A_K02A1_K02C-1T-W-1M-1S-2, S-1
AK_1A_O01.2_K04
Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej.
AK_1A_K04T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1M-1S-1, S-2
AK_1A_O01.2_K05
Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, ideowych, materialnych i społecznych.
AK_1A_K05A1_K02, T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1T-W-1M-1S-1, S-2
AK_1A_O01.2_K08
Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony
AK_1A_K08R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-1T-W-1M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O01.2_W11
Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe, również w odniesieniu do architektury krajobrazu, zna ich uwarukowania społeczne, materialne i geograficzne; zna mechanizmy kulturowe oddziaływujące na życie regionu;
2,0Student nie potrafi rozpoznać najważniejszych składników kulturowych, nie zna uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych, nie potrafi określić oddzialywania kultury na poszczególne regiony.
3,0Student rozpoznaje tylko niektóre składniki kulturowe, nie umie swobodnie wykazać sposobów oddziaływania kultury na życie całego regionu, jednostki.
3,5Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe. Posiada wiedzę pozwalającą na opisanie niewielu uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych.
4,0Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe. Posiada wiedzę pozwalającą na opisanie najważniejszych uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych.
4,5Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe. Posiada wiedzę pozwalającą na opisanie najważneijszych uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych. Zna sposoby oddziaływania kultury na poszczególne regiony, również w konteście kształtowania krajobrazu.
5,0Student potrafi rozpoznać i opisać najważniejsze składniki kulturowe, swobodnie opisuje najważniejsze uwarunkowania społeczne, materialne i geograficzne. Potrafi wskazać i opisać sposoby oddziaływania kultury na poszczególne regiony, również w kontekście kształtowania krajobrazu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O01.2_U17
Ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych, wpływ kultury na życie regionu, potrafi powiązać problem rozumienia kultury, kulturowej tożsamości i kulturowego relatywizmu;
2,0Student nie potrafi ocenić wartości kulturowej krajobrazu, nie zna jej składowych ani wpływu na życie regionu.
3,0Student jest w stanie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych.
3,5Student jest w stanie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Potrafi odczytać kulturę jako czynnik atrakcyjności inwestycyjnej.
4,0Student jest w stanie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Rozumie efekt przenikania kultury globalizacji i kultury popularnej.
4,5Student potrafi swobodnie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Potrafi rozpoznać wpływ kultury na życie regionu. Rozumie efekt przenikania kultury, globalizacji i kultury popularnej.
5,0Student potrafi swobodnie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Potrafi rozpoznać wpływ kultury na życie regionu. Umie powiązać problem rozumienia kultury, tożsamości kulturowej i kulturowego relatywizmu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O01.2_K01
Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem, potrafi myśleć twórczo o ptrzestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych;
2,0Student nie jest zdolny do zauważenia związków pomiędzy kulturą a otoczeniem. Nie potrafi myśleć twórczo o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań społecznych.
3,0Student jest zdolny do zauważenia wielu związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Jest zdolny do twórczego myślenia o przestrzeni.
3,5Student jest zdolny do zauważenia wielu związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem i potrafi poprzeć je przykładami. Potrafi myśleć twórczo o przestrzeni.
4,0Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Potrafi podawać przykłady i je analizować. Potrafi myśleć twórczo o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych;
4,5Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Potrafi podawać przykłady i je analizować. Potrafi myśleć twórczo i krytycznie o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych;
5,0Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Potrafi podawać przykłady, analizować je i prowadzić polemikę. Potrafi myśleć twórczo i krytycznie o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych;
AK_1A_O01.2_K02
Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania wlasnej twórczej i otwartej postawy;
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości i nie potrafi jej wykorzystać do budowania własnej twórczej i otwartej postawy;
3,0Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
3,5Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
4,0Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Zna znaczenie samodzielnego poszukiwania wiedzy.
4,5Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady i je analizować. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Jest aktywny w kontaktach z kulturą, zna znaczenie samodzielnego poszukiwania wiedzy.
5,0Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady, analizować je i prowadzić polemikę. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Jest aktywny w kontaktach z kulturą, potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy.
AK_1A_O01.2_K04
Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej.
2,0Student nie ma świadomoścj ciągłości kulturowej i historycznej.
3,0Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej.
3,5Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie).
4,0Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie). Potrafi w oparciu o podane przykłady poddać je analizie.
4,5Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie). Potrafi w znaleźć przykłady i poddać je analizie.
5,0Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie). Potrafi podawać liczne przykłady, podawać je analizie i o nich dyskutować.
AK_1A_O01.2_K05
Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, ideowych, materialnych i społecznych.
2,0Student nie rozumie architektury krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, ideowych, materialnych i społecznych.
3,0Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, ideowych, materialnych i społecznych.
3,5Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady.
4,0Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady. Ma świadomość potrzeby samodzielnego poszukiwania wiedzy.
4,5Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady. Aktywnie poszukuje wiedzy.
5,0Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady i o nich swobodnie dyskutować. Aktywnie poszukuje wiedzy.
AK_1A_O01.2_K08
Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony.
3,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony.
3,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna podstawowe przykłady dziedzictwa kulturowego swojego regionu.
4,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi wskazać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony kultury w wybranych regionach.
4,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna dobrze dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi wskazać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony kultury w wybranych regionach.
5,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna dobrze dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi wskazać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony kultury w wybranych regionach. Potrafi prowadzić na ten temat polemikę.

Literatura podstawowa

  1. T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Wydawnictwo UJ, Kraków, 2004
  2. Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Społka z o. o., Warszawa, 2008
  3. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, Instytut Kultury, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Elżbieta Nieroba, Anna Czerner, Flirty tradycji z popkulturą. Dziedzictwo kulturiwe późnej nowoczesności, Scholar, Warszawa, 2010
  2. Nicholas Ganz, Świat graffiti. Sztuka ulicy z pięciu kontynentów, Albatros, Warszawa, 2008
  3. Gordon Mathews, Supermarket kultury. Globalna kultura - jednostkowa tożsamość, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kształtowanie umiejętności rozróżniania i rozumienia najważniejszych cech kulturowych w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi w Polsce i na świecie w relacji do kultury wysokiej, kultury masowej i sztuki współczesnej. Treści odnoszą się do problemów kulturowych powstających w kontekstach religijnych, etnicznych, historycznych również w odniesieniu do stosowanych rozwiązań z zakresu architektury krajobrazu;30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w ekspozycjach muzealnych i galeryjnych10
A-W-3Lektura - obowiązkowa, uzupełniająca i samodzielne poszukiwanie tekstów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O01.2_W11Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe, również w odniesieniu do architektury krajobrazu, zna ich uwarukowania społeczne, materialne i geograficzne; zna mechanizmy kulturowe oddziaływujące na życie regionu;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W11zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_W11zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych oraz zna publikacje związane z tymi zagadnieniami
A1_W12wykazuje się znajomością stylów w sztuce i związanych z nimi tradycjami twórczymi
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozumiania kultury w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych; charakteryzowania i rozpoznania poszczególnych kultur w Polsce i na świecie. Zwiększenie kompetencji kulturowych, wyćwiczenie twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności analizy, interpretacji i oceny zróżnicowanych przejawów i wytworów kultury dawnej i współczesnej.
Treści programoweT-W-1Kształtowanie umiejętności rozróżniania i rozumienia najważniejszych cech kulturowych w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi w Polsce i na świecie w relacji do kultury wysokiej, kultury masowej i sztuki współczesnej. Treści odnoszą się do problemów kulturowych powstających w kontekstach religijnych, etnicznych, historycznych również w odniesieniu do stosowanych rozwiązań z zakresu architektury krajobrazu;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda sytuacyjna Film, kkspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny Ocena aktywności, znajomości wystaw i ekspozycji, zwłaszcza tych związanych z regionem aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać najważniejszych składników kulturowych, nie zna uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych, nie potrafi określić oddzialywania kultury na poszczególne regiony.
3,0Student rozpoznaje tylko niektóre składniki kulturowe, nie umie swobodnie wykazać sposobów oddziaływania kultury na życie całego regionu, jednostki.
3,5Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe. Posiada wiedzę pozwalającą na opisanie niewielu uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych.
4,0Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe. Posiada wiedzę pozwalającą na opisanie najważniejszych uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych.
4,5Student rozpoznaje najważniejsze składniki kulturowe. Posiada wiedzę pozwalającą na opisanie najważneijszych uwarunkowań społecznych, materialnych i geograficznych. Zna sposoby oddziaływania kultury na poszczególne regiony, również w konteście kształtowania krajobrazu.
5,0Student potrafi rozpoznać i opisać najważniejsze składniki kulturowe, swobodnie opisuje najważniejsze uwarunkowania społeczne, materialne i geograficzne. Potrafi wskazać i opisać sposoby oddziaływania kultury na poszczególne regiony, również w kontekście kształtowania krajobrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O01.2_U17Ocenia na poziomie podstawowym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych, wpływ kultury na życie regionu, potrafi powiązać problem rozumienia kultury, kulturowej tożsamości i kulturowego relatywizmu;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U17ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozumiania kultury w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych; charakteryzowania i rozpoznania poszczególnych kultur w Polsce i na świecie. Zwiększenie kompetencji kulturowych, wyćwiczenie twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności analizy, interpretacji i oceny zróżnicowanych przejawów i wytworów kultury dawnej i współczesnej.
Treści programoweT-W-1Kształtowanie umiejętności rozróżniania i rozumienia najważniejszych cech kulturowych w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi w Polsce i na świecie w relacji do kultury wysokiej, kultury masowej i sztuki współczesnej. Treści odnoszą się do problemów kulturowych powstających w kontekstach religijnych, etnicznych, historycznych również w odniesieniu do stosowanych rozwiązań z zakresu architektury krajobrazu;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda sytuacyjna Film, kkspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny Ocena aktywności, znajomości wystaw i ekspozycji, zwłaszcza tych związanych z regionem aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić wartości kulturowej krajobrazu, nie zna jej składowych ani wpływu na życie regionu.
3,0Student jest w stanie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych.
3,5Student jest w stanie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Potrafi odczytać kulturę jako czynnik atrakcyjności inwestycyjnej.
4,0Student jest w stanie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Rozumie efekt przenikania kultury globalizacji i kultury popularnej.
4,5Student potrafi swobodnie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Potrafi rozpoznać wpływ kultury na życie regionu. Rozumie efekt przenikania kultury, globalizacji i kultury popularnej.
5,0Student potrafi swobodnie opisać kulturę wybranego regionu w kontekście krajobrazu i jego składowych. Potrafi rozpoznać wpływ kultury na życie regionu. Umie powiązać problem rozumienia kultury, tożsamości kulturowej i kulturowego relatywizmu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O01.2_K01Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem, potrafi myśleć twórczo o ptrzestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K01jest zdolny do zauważania związków i zależności występujących w otoczeniu i do twórczego myślenia o przestrzeni, budujących ją bryłach i ich kompozycji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozumiania kultury w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych; charakteryzowania i rozpoznania poszczególnych kultur w Polsce i na świecie. Zwiększenie kompetencji kulturowych, wyćwiczenie twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności analizy, interpretacji i oceny zróżnicowanych przejawów i wytworów kultury dawnej i współczesnej.
Treści programoweT-W-1Kształtowanie umiejętności rozróżniania i rozumienia najważniejszych cech kulturowych w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi w Polsce i na świecie w relacji do kultury wysokiej, kultury masowej i sztuki współczesnej. Treści odnoszą się do problemów kulturowych powstających w kontekstach religijnych, etnicznych, historycznych również w odniesieniu do stosowanych rozwiązań z zakresu architektury krajobrazu;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda sytuacyjna Film, kkspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny Ocena aktywności, znajomości wystaw i ekspozycji, zwłaszcza tych związanych z regionem aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do zauważenia związków pomiędzy kulturą a otoczeniem. Nie potrafi myśleć twórczo o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań społecznych.
3,0Student jest zdolny do zauważenia wielu związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Jest zdolny do twórczego myślenia o przestrzeni.
3,5Student jest zdolny do zauważenia wielu związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem i potrafi poprzeć je przykładami. Potrafi myśleć twórczo o przestrzeni.
4,0Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Potrafi podawać przykłady i je analizować. Potrafi myśleć twórczo o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych;
4,5Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Potrafi podawać przykłady i je analizować. Potrafi myśleć twórczo i krytycznie o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych;
5,0Student jest zdolny do zauważenia związków i zależności pomiędzy kulturą a otoczeniem. Potrafi podawać przykłady, analizować je i prowadzić polemikę. Potrafi myśleć twórczo i krytycznie o przestrzeni w kontekście tradycji i uwarunkowań kulturalnych i społecznych;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O01.2_K02Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania wlasnej twórczej i otwartej postawy;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K02jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozumiania kultury w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych; charakteryzowania i rozpoznania poszczególnych kultur w Polsce i na świecie. Zwiększenie kompetencji kulturowych, wyćwiczenie twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności analizy, interpretacji i oceny zróżnicowanych przejawów i wytworów kultury dawnej i współczesnej.
Treści programoweT-W-1Kształtowanie umiejętności rozróżniania i rozumienia najważniejszych cech kulturowych w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi w Polsce i na świecie w relacji do kultury wysokiej, kultury masowej i sztuki współczesnej. Treści odnoszą się do problemów kulturowych powstających w kontekstach religijnych, etnicznych, historycznych również w odniesieniu do stosowanych rozwiązań z zakresu architektury krajobrazu;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda sytuacyjna Film, kkspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny Ocena aktywności, znajomości wystaw i ekspozycji, zwłaszcza tych związanych z regionem aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości i nie potrafi jej wykorzystać do budowania własnej twórczej i otwartej postawy;
3,0Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
3,5Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej.
4,0Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Zna znaczenie samodzielnego poszukiwania wiedzy.
4,5Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady i je analizować. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Jest aktywny w kontaktach z kulturą, zna znaczenie samodzielnego poszukiwania wiedzy.
5,0Student jest wrażliwy na przejawy kultury i sztuki w otaczającej rzeczywistości. Potrafi znaleźć związki pomiędzy kulturą danego regionu a założeniami architektonicznymi, potrafi podać przykłady, analizować je i prowadzić polemikę. Potrafi tę kulturę docenić i wykorzystać do budowania własnej postawy twórczej. Jest aktywny w kontaktach z kulturą, potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O01.2_K04Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K04ma świadomość ciągłości historycznej krajobrazu i związanego z nią genius loci
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozumiania kultury w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych; charakteryzowania i rozpoznania poszczególnych kultur w Polsce i na świecie. Zwiększenie kompetencji kulturowych, wyćwiczenie twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności analizy, interpretacji i oceny zróżnicowanych przejawów i wytworów kultury dawnej i współczesnej.
Treści programoweT-W-1Kształtowanie umiejętności rozróżniania i rozumienia najważniejszych cech kulturowych w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi w Polsce i na świecie w relacji do kultury wysokiej, kultury masowej i sztuki współczesnej. Treści odnoszą się do problemów kulturowych powstających w kontekstach religijnych, etnicznych, historycznych również w odniesieniu do stosowanych rozwiązań z zakresu architektury krajobrazu;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda sytuacyjna Film, kkspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny Ocena aktywności, znajomości wystaw i ekspozycji, zwłaszcza tych związanych z regionem aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomoścj ciągłości kulturowej i historycznej.
3,0Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej.
3,5Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie).
4,0Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie). Potrafi w oparciu o podane przykłady poddać je analizie.
4,5Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie). Potrafi w znaleźć przykłady i poddać je analizie.
5,0Student ma świadomość ciągłości kulturowej i historycznej. Jest świadomy powiązań architektury z regionem i czasem w jakim powstaje (wynalazki, odkrycia, ideologie). Potrafi podawać liczne przykłady, podawać je analizie i o nich dyskutować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O01.2_K05Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, ideowych, materialnych i społecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K05rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K02samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozumiania kultury w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych; charakteryzowania i rozpoznania poszczególnych kultur w Polsce i na świecie. Zwiększenie kompetencji kulturowych, wyćwiczenie twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności analizy, interpretacji i oceny zróżnicowanych przejawów i wytworów kultury dawnej i współczesnej.
Treści programoweT-W-1Kształtowanie umiejętności rozróżniania i rozumienia najważniejszych cech kulturowych w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi w Polsce i na świecie w relacji do kultury wysokiej, kultury masowej i sztuki współczesnej. Treści odnoszą się do problemów kulturowych powstających w kontekstach religijnych, etnicznych, historycznych również w odniesieniu do stosowanych rozwiązań z zakresu architektury krajobrazu;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda sytuacyjna Film, kkspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny Ocena aktywności, znajomości wystaw i ekspozycji, zwłaszcza tych związanych z regionem aktywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie architektury krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, ideowych, materialnych i społecznych.
3,0Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, ideowych, materialnych i społecznych.
3,5Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady.
4,0Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady. Ma świadomość potrzeby samodzielnego poszukiwania wiedzy.
4,5Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady. Aktywnie poszukuje wiedzy.
5,0Student rozumie architekturę krajobrazu w kontekście uwarunkowań kulturowych, geograficznych, ideowych, materialnych i społecznych, potrafi podawać przykłady i o nich swobodnie dyskutować. Aktywnie poszukuje wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O01.2_K08Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K08ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności rozumiania kultury w kontekście uwarunkowań ideowych, kulturowych, materialnych i społecznych; charakteryzowania i rozpoznania poszczególnych kultur w Polsce i na świecie. Zwiększenie kompetencji kulturowych, wyćwiczenie twórczego i krytycznego myślenia oraz umiejętności analizy, interpretacji i oceny zróżnicowanych przejawów i wytworów kultury dawnej i współczesnej.
Treści programoweT-W-1Kształtowanie umiejętności rozróżniania i rozumienia najważniejszych cech kulturowych w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami kulturowymi w Polsce i na świecie w relacji do kultury wysokiej, kultury masowej i sztuki współczesnej. Treści odnoszą się do problemów kulturowych powstających w kontekstach religijnych, etnicznych, historycznych również w odniesieniu do stosowanych rozwiązań z zakresu architektury krajobrazu;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny Wykład problemowy Metoda sytuacyjna Film, kkspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny Ocena aktywności, znajomości wystaw i ekspozycji, zwłaszcza tych związanych z regionem aktywności studenta
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach Udział w wystawach i ekspozycjach muzealnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony.
3,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony.
3,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna podstawowe przykłady dziedzictwa kulturowego swojego regionu.
4,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi wskazać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony kultury w wybranych regionach.
4,5Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna dobrze dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi wskazać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony kultury w wybranych regionach.
5,0Student ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości potrzeby ochrony. Zna dobrze dziedzictwo kulturowe swojego regionu. Potrafi wskazać przykłady właściwej i niewłaściwej ochrony kultury w wybranych regionach. Potrafi prowadzić na ten temat polemikę.