Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ochrony Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę o anatomii, fizjologii i taksonomii roślin
W-2Student posiada umiejętność rozpoznawania gatunków roślin
W-3Student posiada podstawową wiedzę z morfologii i taksonomii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych oraz poznanie ich etiologii.
C-2Wskazanie i dobranie metod zwalczania sprawców chorób i uszkodzeń przez fitofagi roślin ogrodniczych.
C-3Podejmowanie decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych i wybieranie środków chemicznych bezpiecznych, a zarazem skutecznych w walce z chorobą i fitofagami.
C-4Poznanie i diagnozowanie najważniejszych grup szkodników roślin ozdobnych z uwzględnieniem ich biologii i ekologii.
C-5Diagnozowanie szkodników roślin ogrodniczych na podstawie różnych typów uszkodzeń roślin powodowanych przez szkodliwe fitofagi.
C-6Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami oraz wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Choroba – jej istota, przebieg procesu chorobowego1
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.2
T-W-3Epidemia – składowe epidemii, jej przebieg.1
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.2
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota, grzybów z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).6
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.3
T-W-7Entomologia stosowana – definicja i zakres badań. Przegląd systematyki szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych (Nematoda, Mollusca, Arthropoda).6
T-W-8Klasyfikacja uszkodzeń powodowanych przez fitofagi.2
T-W-9Prognozy i sygnalizacje w ochronie roślin przed szkodnikami. Ekologiczne aspekty pojawu fitofagów. Przyczyny masowych gradacji owadów.2
T-W-10Integrowana metoda ochrony roślin sadowniczych i ogrodniczych przed szkodnikami (profilaktyczne i zapobiegawcze metody ochrony roślin).4
T-W-11Biologiczne metody ochrony roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu i udział w nim24
A-W-3udział w konsultacjach6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Prezentacje multimedialne w użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie w postaci sprawdzianu pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C29_W01
posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i warunki sprzyjające wystąpieniu choroby, epidemii i gradacji szkodników. Zna warunki sprzyjające infekowaniu roślin przez poszczególne grupy grzybów i powodowaniu uszkodzeń przez poszczególne grupy szkodników.
AK_1A_W12R1A_W03, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02C-5, C-4, C-1T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-3, M-1, M-2S-1
AK_1A_C29_W02
Ma wiedzę o wpływie szkodników i grzybów na stan zdrowotny roślin i zagrożeniach związanych z zastosowaniem poszczególnych metod zwalczania szkodników i chorób roślin, a zwłaszcza z wprowadzaniem do środowiska pestycydów. Zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
AK_1A_W20R1A_W07, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08InzA_W03C-2, C-3T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-W-7M-2, M-1, M-3S-1
AK_1A_C29_W03
ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony roślin: umie dobierać odpowiednie metody do zwalczania poszczególnych grup chorób i szkodników
AK_1A_W21R1A_W06C-3, C-2T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-11M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C29_U01
umie praktycznie zastosować metody i środki ochrony roślin w stosunku do poszczególnych grup grzybów i szkodników
AK_1A_U20R1A_U05, R1A_U06C-3, C-2, C-5, C-4, C-1T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-11, T-W-6M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C29_K01
ma świadomość wpływu poszczególnych grup chorób roślin i szkodników na proces kształtowania przestrzeni
AK_1A_K09R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-1, C-5T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-8M-2, M-3, M-1S-1
AK_1A_C29_K02
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, ma świadomośc ciągłych zmian zachodzących w metodach zwalczania szkodników i grzybów
AK_1A_K12A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01C-6T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-11, T-W-1, T-W-9M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C29_W01
posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i warunki sprzyjające wystąpieniu choroby, epidemii i gradacji szkodników. Zna warunki sprzyjające infekowaniu roślin przez poszczególne grupy grzybów i powodowaniu uszkodzeń przez poszczególne grupy szkodników.
2,0nie posiada znajomość podstawowych praw naturalnych związanych z wystąpieniem szkodników i chorób na roślinach
3,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego.
3,5posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i warunki sprzyjające wystąpieniu choroby i szkodnikom.
4,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków sprzyjających na przebieg choroby i wystąpienie szkodników.
4,5posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków środowiskowych na wystąpienie choroby, jej rozwoju w epidemię oraz wpływ na gradację szkodników.
5,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków środowiskowych na wystąpienie choroby, jej rozwoju w epidemię oraz wpływ na gradację szkodników. Zna warunki sprzyjające infekowaniu roślin przez poszczególne grupy grzybów i powodowaniu uszkodzeń przez poszczególne grupy szkodników.
AK_1A_C29_W02
Ma wiedzę o wpływie szkodników i grzybów na stan zdrowotny roślin i zagrożeniach związanych z zastosowaniem poszczególnych metod zwalczania szkodników i chorób roślin, a zwłaszcza z wprowadzaniem do środowiska pestycydów. Zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
2,0Nie posiada wiedzy o wpływie szkodników i chorób na stan zdrowotny roślin. Nie zna zagrożeń związanych z niewłaściwym zastosowaniem metod ochrony roślin.
3,0Zna typy objawów chorobowych powodowanych przez patogeny i uszkodzeń roślin wywołanych przez szkodniki.
3,5Zna typy objawów chorobowych powodowanych przez patogeny i uszkodzeń roślin wywołanych przez szkodniki. Ma wiedzę o występowaniu w środowisku grzybów, bakterii i owadów pożytecznych dla roślin.
4,0Zna typy objawów chorobowych powodowanych przez patogeny i uszkodzeń roślin wywołanych przez szkodniki. Ma wiedzę o występowaniu w środowisku grzybów, bakterii i owadów pożytecznych dla roślin. Potrafi opisać wpływ organizmów pożytecznych na rośliny.
4,5Zna typy objawów chorobowych powodowanych przez patogeny i uszkodzeń roślin wywołanych przez szkodniki. Ma wiedzę o występowaniu w środowisku grzybów, bakterii i owadów pożytecznych dla roślin. Potrafi opisać wpływ organizmów pożytecznych na rośliny.Ma wiedzę o zagrożeniach związanych z zastosowaniem poszczególnych metod zwalczania szkodników i chorób roślin, a zwłaszcza z wprowadzaniem do środowiska pestycydów.
5,0Ma wiedzę o wpływie szkodników i grzybów na stan zdrowotny roślin. Ma wiedzę o zagrożeniach związanych z zastosowaniem poszczególnych metod zwalczania szkodników i chorób roślin, a zwłaszcza z wprowadzaniem do środowiska pestycydów. Ma wiedzę o ekologicznych sposobach zwalczania chorób i szkodników roślin.
AK_1A_C29_W03
ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony roślin: umie dobierać odpowiednie metody do zwalczania poszczególnych grup chorób i szkodników
2,0nie wie gdzie szukać informacji o metodach i środkach zwalczania chorób i szkodników roślinnych
3,0zna podstawowe metody zwalczania chorób i szkodników roślinnych
3,5zna metody zwalczania chorób i szkodników, umie wyszukiwać środki w Zaleceniach ochrony roślin
4,0zna metody zwalczania chorób i szkodników, umie wyszukiwać środki w Zaleceniach ochrony roślin, umie z pomocą dobrać środki do zwalczenia ważniejszych grup szkodników i chorób
4,5zna metody zwalczania chorób i szkodników, umie wyszukiwać środki w Zaleceniach ochrony roślin, umie dobrać środki do zwalczenia poszczególnych grup szkodników i chorób
5,0zna metody zwalczania chorób i szkodników, umie wyszukiwać środki w Zaleceniach ochrony roślin, umie dobrać środki do zwalczenia poszczególnych szkodników i chorób; umie wybrać i zaproponować alternatywne środki o niskiej toksyczności dla środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C29_U01
umie praktycznie zastosować metody i środki ochrony roślin w stosunku do poszczególnych grup grzybów i szkodników
2,0nie umie zastosować żadnej metody ani środka ochrony roślin
3,0umie stosować podstawowe metody ochrony roślin
3,5potrafi praktycznie zastosować środki ochrony roślin
4,0potrafi poprawnie dobrać i praktycznie zastosować środki ochrony roślin
4,5potrafi poprawnie dobrać i praktycznie zastosować środki ochrony roślin, potrafi proponować alternatywne dla chemicznych środki ekologiczne
5,0potrafi poprawnie dobrać i praktycznie zastosować środki ochrony roślin, potrafi zaproponować i stosować alternatywne dla chemicznych środki ekologiczne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C29_K01
ma świadomość wpływu poszczególnych grup chorób roślin i szkodników na proces kształtowania przestrzeni
2,0nie ma świadomości wpływu poszczególnych grup chorób roślin i szkodników na proces kształtowania przestrzeni
3,0ma świadomość wpływu poszczególnych grup chorób roślin i szkodników na proces kształtowania przestrzeni
3,5
4,0
4,5
5,0
AK_1A_C29_K02
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, ma świadomośc ciągłych zmian zachodzących w metodach zwalczania szkodników i grzybów
2,0nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, nie ma świadomości ciągłych zmian zachodzących w metodach zwalczania szkodników i grzybów
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, ma świadomośc ciągłych zmian zachodzących w metodach zwalczania szkodników i grzybów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
  2. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
  3. Miętkiewski R., Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II)., WSRP, Siedlce, 1994
  4. Kochman J., Węgorek., Ochrona roślin, PWRiL, Warszawa, 1997
  5. Boczek J., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2001
  6. Achremowicz J., Materiały do ćwiczeń z entomologii stosowanej (ogrodnictwo)., 1984
  7. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin., PWRiL, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Borecki Z., Choroby drzew owocowych i roślin jagodowych, Wyd. SGGW-AR, Warszawa, 1990
  2. Grabowski M., Choroby drzew owocowych, Plantpress, Kraków, 1999
  3. Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998
  4. Achremowicz J., Chemiczne środki do zwalczania do zwalczania chorób i szkodników roślin., 1987
  5. Boczek J., Brzeski M., Szkodniki i choroby roślin warzywnych, PWRiL, Warszawa, 1985
  6. Wiech K., Szkodniki drzew owocowych, Plantpress, Kraków, 1999
  7. Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw, Plantpress, Kraków, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Choroba – jej istota, przebieg procesu chorobowego1
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.2
T-W-3Epidemia – składowe epidemii, jej przebieg.1
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.2
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota, grzybów z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).6
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.3
T-W-7Entomologia stosowana – definicja i zakres badań. Przegląd systematyki szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych (Nematoda, Mollusca, Arthropoda).6
T-W-8Klasyfikacja uszkodzeń powodowanych przez fitofagi.2
T-W-9Prognozy i sygnalizacje w ochronie roślin przed szkodnikami. Ekologiczne aspekty pojawu fitofagów. Przyczyny masowych gradacji owadów.2
T-W-10Integrowana metoda ochrony roślin sadowniczych i ogrodniczych przed szkodnikami (profilaktyczne i zapobiegawcze metody ochrony roślin).4
T-W-11Biologiczne metody ochrony roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do egzaminu i udział w nim24
A-W-3udział w konsultacjach6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C29_W01posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i warunki sprzyjające wystąpieniu choroby, epidemii i gradacji szkodników. Zna warunki sprzyjające infekowaniu roślin przez poszczególne grupy grzybów i powodowaniu uszkodzeń przez poszczególne grupy szkodników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-5Diagnozowanie szkodników roślin ogrodniczych na podstawie różnych typów uszkodzeń roślin powodowanych przez szkodliwe fitofagi.
C-4Poznanie i diagnozowanie najważniejszych grup szkodników roślin ozdobnych z uwzględnieniem ich biologii i ekologii.
C-1Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych oraz poznanie ich etiologii.
Treści programoweT-W-1Choroba – jej istota, przebieg procesu chorobowego
T-W-9Prognozy i sygnalizacje w ochronie roślin przed szkodnikami. Ekologiczne aspekty pojawu fitofagów. Przyczyny masowych gradacji owadów.
T-W-8Klasyfikacja uszkodzeń powodowanych przez fitofagi.
T-W-3Epidemia – składowe epidemii, jej przebieg.
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota, grzybów z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne w użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie w postaci sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada znajomość podstawowych praw naturalnych związanych z wystąpieniem szkodników i chorób na roślinach
3,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego.
3,5posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i warunki sprzyjające wystąpieniu choroby i szkodnikom.
4,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków sprzyjających na przebieg choroby i wystąpienie szkodników.
4,5posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków środowiskowych na wystąpienie choroby, jej rozwoju w epidemię oraz wpływ na gradację szkodników.
5,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego i umie opisać wpływ warunków środowiskowych na wystąpienie choroby, jej rozwoju w epidemię oraz wpływ na gradację szkodników. Zna warunki sprzyjające infekowaniu roślin przez poszczególne grupy grzybów i powodowaniu uszkodzeń przez poszczególne grupy szkodników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C29_W02Ma wiedzę o wpływie szkodników i grzybów na stan zdrowotny roślin i zagrożeniach związanych z zastosowaniem poszczególnych metod zwalczania szkodników i chorób roślin, a zwłaszcza z wprowadzaniem do środowiska pestycydów. Zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W20zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Wskazanie i dobranie metod zwalczania sprawców chorób i uszkodzeń przez fitofagi roślin ogrodniczych.
C-3Podejmowanie decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych i wybieranie środków chemicznych bezpiecznych, a zarazem skutecznych w walce z chorobą i fitofagami.
Treści programoweT-W-11Biologiczne metody ochrony roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-9Prognozy i sygnalizacje w ochronie roślin przed szkodnikami. Ekologiczne aspekty pojawu fitofagów. Przyczyny masowych gradacji owadów.
T-W-10Integrowana metoda ochrony roślin sadowniczych i ogrodniczych przed szkodnikami (profilaktyczne i zapobiegawcze metody ochrony roślin).
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
T-W-8Klasyfikacja uszkodzeń powodowanych przez fitofagi.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota, grzybów z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-1Choroba – jej istota, przebieg procesu chorobowego
T-W-7Entomologia stosowana – definicja i zakres badań. Przegląd systematyki szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych (Nematoda, Mollusca, Arthropoda).
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-3Prezentacje multimedialne w użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie w postaci sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy o wpływie szkodników i chorób na stan zdrowotny roślin. Nie zna zagrożeń związanych z niewłaściwym zastosowaniem metod ochrony roślin.
3,0Zna typy objawów chorobowych powodowanych przez patogeny i uszkodzeń roślin wywołanych przez szkodniki.
3,5Zna typy objawów chorobowych powodowanych przez patogeny i uszkodzeń roślin wywołanych przez szkodniki. Ma wiedzę o występowaniu w środowisku grzybów, bakterii i owadów pożytecznych dla roślin.
4,0Zna typy objawów chorobowych powodowanych przez patogeny i uszkodzeń roślin wywołanych przez szkodniki. Ma wiedzę o występowaniu w środowisku grzybów, bakterii i owadów pożytecznych dla roślin. Potrafi opisać wpływ organizmów pożytecznych na rośliny.
4,5Zna typy objawów chorobowych powodowanych przez patogeny i uszkodzeń roślin wywołanych przez szkodniki. Ma wiedzę o występowaniu w środowisku grzybów, bakterii i owadów pożytecznych dla roślin. Potrafi opisać wpływ organizmów pożytecznych na rośliny.Ma wiedzę o zagrożeniach związanych z zastosowaniem poszczególnych metod zwalczania szkodników i chorób roślin, a zwłaszcza z wprowadzaniem do środowiska pestycydów.
5,0Ma wiedzę o wpływie szkodników i grzybów na stan zdrowotny roślin. Ma wiedzę o zagrożeniach związanych z zastosowaniem poszczególnych metod zwalczania szkodników i chorób roślin, a zwłaszcza z wprowadzaniem do środowiska pestycydów. Ma wiedzę o ekologicznych sposobach zwalczania chorób i szkodników roślin.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C29_W03ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony roślin: umie dobierać odpowiednie metody do zwalczania poszczególnych grup chorób i szkodników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W21ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-3Podejmowanie decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych i wybieranie środków chemicznych bezpiecznych, a zarazem skutecznych w walce z chorobą i fitofagami.
C-2Wskazanie i dobranie metod zwalczania sprawców chorób i uszkodzeń przez fitofagi roślin ogrodniczych.
Treści programoweT-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-9Prognozy i sygnalizacje w ochronie roślin przed szkodnikami. Ekologiczne aspekty pojawu fitofagów. Przyczyny masowych gradacji owadów.
T-W-10Integrowana metoda ochrony roślin sadowniczych i ogrodniczych przed szkodnikami (profilaktyczne i zapobiegawcze metody ochrony roślin).
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota, grzybów z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-11Biologiczne metody ochrony roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne w użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie w postaci sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wie gdzie szukać informacji o metodach i środkach zwalczania chorób i szkodników roślinnych
3,0zna podstawowe metody zwalczania chorób i szkodników roślinnych
3,5zna metody zwalczania chorób i szkodników, umie wyszukiwać środki w Zaleceniach ochrony roślin
4,0zna metody zwalczania chorób i szkodników, umie wyszukiwać środki w Zaleceniach ochrony roślin, umie z pomocą dobrać środki do zwalczenia ważniejszych grup szkodników i chorób
4,5zna metody zwalczania chorób i szkodników, umie wyszukiwać środki w Zaleceniach ochrony roślin, umie dobrać środki do zwalczenia poszczególnych grup szkodników i chorób
5,0zna metody zwalczania chorób i szkodników, umie wyszukiwać środki w Zaleceniach ochrony roślin, umie dobrać środki do zwalczenia poszczególnych szkodników i chorób; umie wybrać i zaproponować alternatywne środki o niskiej toksyczności dla środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C29_U01umie praktycznie zastosować metody i środki ochrony roślin w stosunku do poszczególnych grup grzybów i szkodników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U20praktycznie stosuje zasady uprawy oraz ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Podejmowanie decyzji o konieczności zastosowania środków chemicznych i wybieranie środków chemicznych bezpiecznych, a zarazem skutecznych w walce z chorobą i fitofagami.
C-2Wskazanie i dobranie metod zwalczania sprawców chorób i uszkodzeń przez fitofagi roślin ogrodniczych.
C-5Diagnozowanie szkodników roślin ogrodniczych na podstawie różnych typów uszkodzeń roślin powodowanych przez szkodliwe fitofagi.
C-4Poznanie i diagnozowanie najważniejszych grup szkodników roślin ozdobnych z uwzględnieniem ich biologii i ekologii.
C-1Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych oraz poznanie ich etiologii.
Treści programoweT-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-10Integrowana metoda ochrony roślin sadowniczych i ogrodniczych przed szkodnikami (profilaktyczne i zapobiegawcze metody ochrony roślin).
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota, grzybów z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-9Prognozy i sygnalizacje w ochronie roślin przed szkodnikami. Ekologiczne aspekty pojawu fitofagów. Przyczyny masowych gradacji owadów.
T-W-11Biologiczne metody ochrony roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Prezentacje multimedialne w użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie w postaci sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zastosować żadnej metody ani środka ochrony roślin
3,0umie stosować podstawowe metody ochrony roślin
3,5potrafi praktycznie zastosować środki ochrony roślin
4,0potrafi poprawnie dobrać i praktycznie zastosować środki ochrony roślin
4,5potrafi poprawnie dobrać i praktycznie zastosować środki ochrony roślin, potrafi proponować alternatywne dla chemicznych środki ekologiczne
5,0potrafi poprawnie dobrać i praktycznie zastosować środki ochrony roślin, potrafi zaproponować i stosować alternatywne dla chemicznych środki ekologiczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C29_K01ma świadomość wpływu poszczególnych grup chorób roślin i szkodników na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Rozróżnianie i rozpoznawanie gatunków grzybów ważnych chorobotwórczo dla roślin ogrodniczych oraz poznanie ich etiologii.
C-5Diagnozowanie szkodników roślin ogrodniczych na podstawie różnych typów uszkodzeń roślin powodowanych przez szkodliwe fitofagi.
Treści programoweT-W-1Choroba – jej istota, przebieg procesu chorobowego
T-W-9Prognozy i sygnalizacje w ochronie roślin przed szkodnikami. Ekologiczne aspekty pojawu fitofagów. Przyczyny masowych gradacji owadów.
T-W-2Czynniki wpływające na proces chorobowy.
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota, grzybów z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-3Epidemia – składowe epidemii, jej przebieg.
T-W-7Entomologia stosowana – definicja i zakres badań. Przegląd systematyki szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych (Nematoda, Mollusca, Arthropoda).
T-W-8Klasyfikacja uszkodzeń powodowanych przez fitofagi.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Prezentacje multimedialne w użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie w postaci sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości wpływu poszczególnych grup chorób roślin i szkodników na proces kształtowania przestrzeni
3,0ma świadomość wpływu poszczególnych grup chorób roślin i szkodników na proces kształtowania przestrzeni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C29_K02ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, ma świadomośc ciągłych zmian zachodzących w metodach zwalczania szkodników i grzybów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-6Wyrobienie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami oraz wpływu zabiegów ochronnych na rośliny i środowisko.
Treści programoweT-W-6Agrotechniczne, fizyczne, biologiczne i chemiczne metody zwalczania patogenów.
T-W-7Entomologia stosowana – definicja i zakres badań. Przegląd systematyki szkodników roślin ogrodniczych i sadowniczych (Nematoda, Mollusca, Arthropoda).
T-W-5Charakterystyka podstawowych grup organizmów chorobotwórczych (wirusów, bakterii, organizmów grzybopodobnych z gromady Oomycota, grzybów z gromad Ascomycota, Basidiomycota i anamorficznych).
T-W-10Integrowana metoda ochrony roślin sadowniczych i ogrodniczych przed szkodnikami (profilaktyczne i zapobiegawcze metody ochrony roślin).
T-W-4Odporność roślin, typy odporności, wady i zalety odporności poziomej i pionowej.
T-W-3Epidemia – składowe epidemii, jej przebieg.
T-W-11Biologiczne metody ochrony roślin. Biotechnologia w ochronie roślin przed szkodnikami.
T-W-1Choroba – jej istota, przebieg procesu chorobowego
T-W-9Prognozy i sygnalizacje w ochronie roślin przed szkodnikami. Ekologiczne aspekty pojawu fitofagów. Przyczyny masowych gradacji owadów.
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne w użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie w postaci sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, nie ma świadomości ciągłych zmian zachodzących w metodach zwalczania szkodników i grzybów
3,0ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, ma świadomośc ciągłych zmian zachodzących w metodach zwalczania szkodników i grzybów
3,5
4,0
4,5
5,0