Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)
Sylabus przedmiotu Rośliny zielarskie w ogrodzie i krajobrazie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny zielarskie w ogrodzie i krajobrazie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu biologii, fizjologii roślin i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z najważniejszymi gatunkami roślin leczniczych uprawianych w Polsce i pozyskiwanych ze stanowiska naturalnego. |
C-2 | Zapoznanie studenta z zasadami budowy ogrodu roślin leczniczych wykorzystywanych jako ogrody dydaktyczne, botaniczne oraz dla pozyskiwania surowców stosowanych w fitoterapii, w zależności od ich właściwości leczniczych. |
C-3 | Zapoznanie studenta z zasadami ochrony przyrody i środowiska naturalnego przy zbiorze ziół dzikorosnących. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Opis botaniczny, właściwości lecznicze roślin i surowców zielarskich wykorzystywanych w fitoterapii do leczenia różnych dolegliwości. | 3 |
T-W-2 | Zasady tworzenia ogrodu dydaktycznego roślin leczniczych: stanowisko w uprawie, wymagania klimatyczne i glebowe, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne. | 1 |
T-W-3 | Zbiór, suszenie i przechowywanie surowców leczniczych, postaci leku ziołowego. | 1 |
T-W-4 | Zasady ochrony przyrody i nadzór prawny odnośnie zbioru ziół ze stanowisk natyralnych, zasady zbioru racjonalnego, terminy zbioru. | 1 |
T-W-5 | Wybrane rośliny lecznicze dzikorosnące i ich znaczenie w fitoterapii. Adaptacja roślin leczniczych ze stanowisk naturalnych do warunków uprawy. | 1 |
T-W-6 | Metody oceny jakości surowców i przetworów zielarskich. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Konsultacje dotyczące tematyki wykładów. | 6 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do sprawdzianu i zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe - wykład informacyjny i problemowy. |
M-2 | Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna, ocena jakości surowców. |
M-3 | Metody praktyczne - rozpoznawanie roślin leczniczych (kolekcja roślin, zielniki), identyfikacja surowców. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian - identyfikacja surowców, rozpoznawanie roślin leczniczych. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O03.1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać biologię i rozpoznawać podstawowe rośliny lecznicze mające znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców i podstawowe związki biologicznie czynne w nich zawarte. | AK_2A_W05 | R2A_W05, R2A_W07, T2A_W04, T2A_W05 | InzA2_W05 | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
AK_2A_O03.1_W02 Student zna zasady ochrony przyrody i nadzoru prawnego w związku z pozyskiwaniem ziół ze stanowisk naturalnych. Zna najważniejsze gatunki roślin leczniczych dzikorosnących i ich zastosowanie w fitoterapii. | AK_2A_W06 | R2A_W05 | — | C-3 | T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O03.1_U01 Student posiada zdolność stosowania zdobytej wiedzy w tworzeniu ogrodu dydaktycznego roślin leczniczych z uwzględnieniem stanowiska ich uprawy, wymagań klimatycznych i glebowych, nawożenia, specyficznych zabiegów pielęgnacyjnych. potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców i przetworów zielarskich. | AK_2A_U03 | R2A_U06 | InzA2_U06 | C-2 | T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
AK_2A_O03.1_U02 Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnej rośliny leczniczej, wskazuje podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązuje je z praktycznym zastosowaniem w fitoterapii. | AK_2A_U03 | R2A_U06 | InzA2_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_O03.1_K01 Student rozumie znaczenie roślin leczniczych w życiu człoweika, potrzebę uczenia się i dokształcania w tym zakresie. | AK_2A_K01 | A2_K01, A2_K05, R2A_K01, R2A_K07, T2A_K01, T2A_K07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O03.1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać biologię i rozpoznawać podstawowe rośliny lecznicze mające znaczenie w fitoterapii, rodzaje surowców i podstawowe związki biologicznie czynne w nich zawarte. | 2,0 | Student nie pzryswoił sobie wymaganej wiedzy w sposób zadowalający. |
3,0 | Student zadowalajaco opanował tematyke przedmiotu.Potrafi powiazac niektóre z omawianych roslin z ich zastosowaniem w fitoterapii. | |
3,5 | Student potrafi powiązać podstawowe omawiane rosliny lecznicze z ich zastosowaniem w fitoterapii. | |
4,0 | Student zna zastosowanie w fitoterapii wiekszosci omawianych gatunków roslin leczniczych. | |
4,5 | Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych. | |
5,0 | Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych, wysuwa własne spostrzezenia i wnioski. | |
AK_2A_O03.1_W02 Student zna zasady ochrony przyrody i nadzoru prawnego w związku z pozyskiwaniem ziół ze stanowisk naturalnych. Zna najważniejsze gatunki roślin leczniczych dzikorosnących i ich zastosowanie w fitoterapii. | 2,0 | Student nie opanował tematyki wykładu w sposób zadaowalajacy. |
3,0 | Student zadowalajaco opanował tematyke przedmiotu. | |
3,5 | Student jest zainteresowany tematyka, zna podstawowe zasady zbioru roslin ze stanowisk naturalnych. Zna wybrane rośliny lecznicze zbierane ze stanowisk naturalnych i ich zastosowanie w fitoterapii. | |
4,0 | Student zna dobrze zasady zbioru ze stanowisk naturalnych.Zna dobrze omawiane rośliny lecznicze dzikorosnące i ich zastosowanie w fitoterapii. | |
4,5 | Student zna dobrze zasady zbioru ziół ze stanowisk naturalnych, potrafi powiazac je z prawnymi aspektami ochrony przyrody.Zna omawiane rośliny lecznicze zbierane ze stanowisk naturalnych i i wskazuje ich zastosowanie w fitoterapii. | |
5,0 | Student ma pogłebiona, w oparciu o literature fachowa, wiedze na temat prawnych aspektów ochrony przyrody. Analizuje problem i wyciaga wnioski. Jest bardzo dobrze zorientowany odnośnie znaczenia dzikorosnących roślin leczniczych w fitoterapii. Jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O03.1_U01 Student posiada zdolność stosowania zdobytej wiedzy w tworzeniu ogrodu dydaktycznego roślin leczniczych z uwzględnieniem stanowiska ich uprawy, wymagań klimatycznych i glebowych, nawożenia, specyficznych zabiegów pielęgnacyjnych. potrafi określić zasady zbioru, suszenia i przechowywania surowców i przetworów zielarskich. | 2,0 | Student nie opanował w sposób zadowalajacy tematyki. |
3,0 | Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu wybranych dolegliwości. | |
3,5 | Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu różnych dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i praechowywania. | |
4,0 | Student wykonuje dobry projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu wielu dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i przechowywania. | |
4,5 | Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu różnych dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i przechowywania. | |
5,0 | Student wykonuje projekt ogrodu dydaktycznego ziół leczniczych wykorzystywanych w leczeniu różnorodnych dolegliwości. Zna warunki uprawy tych roślin, zasady zbioru suszenia i praechowywania. Jest żywo zainteresowany tematyką przedmiotu. | |
AK_2A_O03.1_U02 Student potrafi określić rodzaj surowca konkretnej rośliny leczniczej, wskazuje podstawowe związki biologicznie czynne w nim zawarte i powiązuje je z praktycznym zastosowaniem w fitoterapii. | 2,0 | Student nie opanował w sposób zadowalajacy tematyki. |
3,0 | Student potrafi powiazac niektóre z omawianych roslin z ich zastosowaniem w fitoterapii. | |
3,5 | Student potrafi powiazac podstawowe omawiane rosliny lecznicze z ich zastosowaniem w fitoterapii. | |
4,0 | Student zna zastosowanie w fitoterapii wiekszosci omawianych gatunków roslin leczniczych. | |
4,5 | Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych. | |
5,0 | Student zna zastosowanie w fitoterapii omawianych roslin leczniczych, wysuwa własne spostrzezenia i wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_O03.1_K01 Student rozumie znaczenie roślin leczniczych w życiu człoweika, potrzebę uczenia się i dokształcania w tym zakresie. | 2,0 | Student nie jest zainteresowany tematyka przedmiotu. |
3,0 | Student nie włacza sie do dyskusji dydaktycznej, uczestniczy biernie w zajeciach. | |
3,5 | Student sporadycznie włacza sie do dyskucji w czasie zajec. | |
4,0 | Student jest zainteresowany tematyka przedmiotu, włacza sie do dyskusji dydaktycznej | |
4,5 | Czesto włacza sie do dyskusji w czasie zajec, jest zainteresowany tematyka przedmiotu. | |
5,0 | Bardzo aktywny w czasie zajec, pogłebia wiedze sledzac literature fachowa przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Kołodziej B., Uprawa ziół., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2010
- Rumińska A., Ożarowski A., Leksykon roślin leczniczych., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- Lamer-Zarawska E., Kowal-Gierczak B., Niedworok J., Fitoterapia i leki roślinne., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007