Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy transportowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy transportowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,30,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,70,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólnotechniczna z zakresu rodzaju środków transportu oraz ich wykorzystania w transporcie masowym
W-2Podstawy logistyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy ogólnej i szczegółowej na temat pojazdów oraz systemów transportu masowego.
C-2Zapoznanie z zasadami kształtowania sięci transportowych.
C-3Zapoznanie z problematyką kształtowania iinii i sieci transportu miejskiego oraz zintegrowanymi systemami przewozów pasażerów - Park and Ride.
C-4Zapoznanie z problematyką wykorzystania pojazdów w systemach transportu kombinowanego oraz zagrożeń środowiska przez pojazdy transportu masowego.
C-5Uświadomienie powiązań transportu z pozostałymi działami gospodarki oraz jego znaczenia w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju.
C-6Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania typowych problemów decyzyjnych w transporcie, w tym poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie jego funkcjonowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Odwzorowanie sieci transportowej metodą grafów.1
T-A-2Analiza istniejących sieci transportowych. Ocena hierarchiczności wybranego układu drogowego (na mapach topograficznych i planach miast).2
T-A-3Organizacja i technologia przewozów ładunków i osób.2
T-A-4Porównanie efektywności prac przeładunkowych.1
T-A-5Dobór środków do zadań transportowych.1
T-A-6Zastosowanie matematycznych metod wspomagania decyzji w rozwiązaywaniu typowych zagadnień w systemach transportowych (optymalizacja procesów transportowych).4
T-A-7Wyznaczanie i optymalizacja tras linii komunikacji zbiorowej1
T-A-8Zintegrowane systemy przewozów pasażerów - Park and Ride1
T-A-9Prezentacja zadań projektowych2
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i charakterystyka systemów transportowych.1
T-W-2Transport w systemie społeczno-gospodarczym Europy, Polski, regionu i miasta.1
T-W-3Rozkład przestrzenny i podział ruchu na środki transportu.1
T-W-4Sieci transportowe.1
T-W-5Rodzaje węzłów i połączeń sieci transportowych.1
T-W-6Transport powietrzny (lotniczy).2
T-W-7Transport powierzchniowy (transport drogowy, transport kolejowy, transport rurociągowy).6
T-W-8Transport wodny śródlądowy.2
T-W-9Transport morski (bliski oraz daleki).2
T-W-10Rodzaje prac przeładunkowych.1
T-W-11Transport wewnętrzny.2
T-W-12Elastyczne systemy transportu.1
T-W-13Problemy zrównoważonego rozwoju systemu transportowego.1
T-W-14Linie i sieci transportu miejskiego1
T-W-15Ekologiczne tendencje rozwoju infrastruktury liniowej i punktowej w poszczególnych gałęziach transportu.1
T-W-16Rozwój technologii międzygałęziowej – transport mieszany (transport kombinowany, transport bimodalny, transport intermodalny, transport multimodalny). Pojęcie transportu współmodalnego.2
T-W-17Inteligentne systemy transportowe. Systemy sterowania w miejskiej komunikacji zbiorowej2
T-W-18Polityka transportowa Polski i Unii Europejskiej.1
T-W-19Perspektywy rozwoju sieci transportowych.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie zadania projektowego20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
40
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury36
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia w formie pisemnej15
81

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metoda projektów
M-3Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C27_W01
- charakteryzuje systemy transportowe, rozróżnia gałezie transportu oraz technologie przewozu osób i ładunków, - definiuje czynniki wzrostu efektywności róznych gałęzi transportu w Polsce w obecnych warunkach prawno-ekonomicznych, wyjaśnia problemy bezpieczeństwa w transporcie, - charakteryzuje systemy telekomunikacyjne i celowość ich stosowania w zarządzaniu działalnością transportowa, - zna założenia polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej
T_1A_W20, T_1A_W16, T_1A_W21, T_1A_W19T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-2, C-1, C-5, C-4, C-3T-W-10, T-W-2, T-W-19, T-W-6, T-W-4, T-W-18, T-W-7, T-W-8, T-W-16, T-W-13, T-W-12, T-W-9, T-W-15, T-W-3, T-W-17, T-W-11, T-W-14, T-W-5, T-W-1M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C27_U01
- analizuje sieci transportowe oraz strukturę gałęziową systemu transportowego Polski i Unii Europejskiej, - porównuje efektywność przewozu osób i ładunków środkami nalężącymi do różnych gałęzi transportu, - posługuje się podstawowymi narzędziami pozwalającymi na doskonalenie procesów transportowych, dobiera narzędzie do rozwiązania typowego zagadnienia transportowego, współpracuje w zespole przy poszukiwaniu rozwiązania.
T_1A_U09, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U21, T_1A_U01, T_1A_U19, T_1A_U15T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U15InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-6T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C27_K01
- świadomoy skutków zróżnicowanego oddziaływania różnych gałęzi transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i świata.
T_1A_K06, T_1A_K02, T_1A_K07, T_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-6, C-5T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-9, T-A-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C27_W01
- charakteryzuje systemy transportowe, rozróżnia gałezie transportu oraz technologie przewozu osób i ładunków, - definiuje czynniki wzrostu efektywności róznych gałęzi transportu w Polsce w obecnych warunkach prawno-ekonomicznych, wyjaśnia problemy bezpieczeństwa w transporcie, - charakteryzuje systemy telekomunikacyjne i celowość ich stosowania w zarządzaniu działalnością transportowa, - zna założenia polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej
2,0poniżej 50% maksymalnej liczby punktów w teście (poniżej 10 pkt)
3,0od 10 do 12 pkt
3,5od 12,1 do 14 pkt
4,0od 14,1 do 16 pkt
4,5od 16,1 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C27_U01
- analizuje sieci transportowe oraz strukturę gałęziową systemu transportowego Polski i Unii Europejskiej, - porównuje efektywność przewozu osób i ładunków środkami nalężącymi do różnych gałęzi transportu, - posługuje się podstawowymi narzędziami pozwalającymi na doskonalenie procesów transportowych, dobiera narzędzie do rozwiązania typowego zagadnienia transportowego, współpracuje w zespole przy poszukiwaniu rozwiązania.
2,0nie potrafi odczytywać schematów najprostszych sieci transportowych, nie umie zaprezentować wyników obliczeń
3,0potrafi odczytywać schematy prostych sieci transportowych, umie zaprezentować wyników obliczeń bez ich analizy.
3,5potrafi odczytywać schematy złożonych kinematycznych oraz analizować ich strukturę, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy.
4,0potrafi odczytywać i analizować schematy wszystkich sieci transportowych, przeprowadza ich ocenę porównawczą, dobiera odpowiednią metodę rozwiązania typowego zadania transportowego oraz dokonuje obliczeń, prezentuje wyniki obliczeń oraz dokonuje ich analizy.
4,5potrafi również rozwiązywać bardziej skomlikowane zagadnienia transportowe oraz dodatkowo uzasadnia wybór metody jego rozwiązania, aktywnie uczestniczy w zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych
5,0dodatkowo organizuje pracę zespołu oraz proponuje zmiany zwiększające efektywność procesu transportowego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C27_K01
- świadomoy skutków zróżnicowanego oddziaływania różnych gałęzi transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i świata.
2,0nie potrafi zdefiniować iostoty zagadnienia środowiskowego odzdziaływania transpotru, myśli formułuje w sposób niezrozumiały dla odbiorcy.
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania transportu na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole lecz nie przejawia inicjatywy związanej z zespołowym rozwiązywaniem problemowych zagadnień
3,5ponadto ma świadomość zróżnicowanego środowiskowego oddziaływania róznych gałęzi transportu, potrafi uzasadnić swoje poglądy stosując poprawną terminologię, angażuje się w pracę zespołu
4,0ponadto podejmuje dyskusję używając argumentów opartych na zdobytej wiedzy, angażuje się do pracy zespołowej przy rozwiązywaniu problemowych zagadnień
4,5ponadto wpływa na decyzje podejmowane w zespole
5,0ponadto organizuje pracę zespołu, proponuje własne rozwiązania w zakresie zwiększenie efektywności pracy zespołu oraz stosowanych narzędzi i metod analizy

Literatura podstawowa

  1. Jacyna M., Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2009
  2. Praca zbiorowa pod red. Rydzkowskiego W,. Wojewódzkiej-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 2008
  3. Wronka J., Transport kombinowany/intermodalny (Teoria i Praktyka), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2008
  4. Kordel Z., Rola transportu samochodowego łańcuchu dostaw, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2002
  5. Goździecki M., Świątkiewicz H., Przenośniki, WNT, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Starkowski D., Bińczak K., Zwierzycki W, Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy: Kompendium wiedzy praktycznej. Zabezpieczenia ładunków oraz zagadnienia techniczno-eksploatacyjne w transporcie drogowym. Tom I, SYSTHEM, Poznań, 2010
  2. Jacyna M., Modelowanie i ocena systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Odwzorowanie sieci transportowej metodą grafów.1
T-A-2Analiza istniejących sieci transportowych. Ocena hierarchiczności wybranego układu drogowego (na mapach topograficznych i planach miast).2
T-A-3Organizacja i technologia przewozów ładunków i osób.2
T-A-4Porównanie efektywności prac przeładunkowych.1
T-A-5Dobór środków do zadań transportowych.1
T-A-6Zastosowanie matematycznych metod wspomagania decyzji w rozwiązaywaniu typowych zagadnień w systemach transportowych (optymalizacja procesów transportowych).4
T-A-7Wyznaczanie i optymalizacja tras linii komunikacji zbiorowej1
T-A-8Zintegrowane systemy przewozów pasażerów - Park and Ride1
T-A-9Prezentacja zadań projektowych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i charakterystyka systemów transportowych.1
T-W-2Transport w systemie społeczno-gospodarczym Europy, Polski, regionu i miasta.1
T-W-3Rozkład przestrzenny i podział ruchu na środki transportu.1
T-W-4Sieci transportowe.1
T-W-5Rodzaje węzłów i połączeń sieci transportowych.1
T-W-6Transport powietrzny (lotniczy).2
T-W-7Transport powierzchniowy (transport drogowy, transport kolejowy, transport rurociągowy).6
T-W-8Transport wodny śródlądowy.2
T-W-9Transport morski (bliski oraz daleki).2
T-W-10Rodzaje prac przeładunkowych.1
T-W-11Transport wewnętrzny.2
T-W-12Elastyczne systemy transportu.1
T-W-13Problemy zrównoważonego rozwoju systemu transportowego.1
T-W-14Linie i sieci transportu miejskiego1
T-W-15Ekologiczne tendencje rozwoju infrastruktury liniowej i punktowej w poszczególnych gałęziach transportu.1
T-W-16Rozwój technologii międzygałęziowej – transport mieszany (transport kombinowany, transport bimodalny, transport intermodalny, transport multimodalny). Pojęcie transportu współmodalnego.2
T-W-17Inteligentne systemy transportowe. Systemy sterowania w miejskiej komunikacji zbiorowej2
T-W-18Polityka transportowa Polski i Unii Europejskiej.1
T-W-19Perspektywy rozwoju sieci transportowych.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Wykonanie zadania projektowego20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury36
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia w formie pisemnej15
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C27_W01- charakteryzuje systemy transportowe, rozróżnia gałezie transportu oraz technologie przewozu osób i ładunków, - definiuje czynniki wzrostu efektywności róznych gałęzi transportu w Polsce w obecnych warunkach prawno-ekonomicznych, wyjaśnia problemy bezpieczeństwa w transporcie, - charakteryzuje systemy telekomunikacyjne i celowość ich stosowania w zarządzaniu działalnością transportowa, - zna założenia polityki transportowej Polski i Unii Europejskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w transporcie drogowym
T_1A_W16ma podstawową wiedzę w zakresie logistyki, systemów transportowych oraz roli transportu i magazynowania w logistyce
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
T_1A_W19ma podstawową wiedzę w zakresie budowy obiektów infrastrukturalnych transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z zasadami kształtowania sięci transportowych.
C-1Zdobycie wiedzy ogólnej i szczegółowej na temat pojazdów oraz systemów transportu masowego.
C-5Uświadomienie powiązań transportu z pozostałymi działami gospodarki oraz jego znaczenia w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju.
C-4Zapoznanie z problematyką wykorzystania pojazdów w systemach transportu kombinowanego oraz zagrożeń środowiska przez pojazdy transportu masowego.
C-3Zapoznanie z problematyką kształtowania iinii i sieci transportu miejskiego oraz zintegrowanymi systemami przewozów pasażerów - Park and Ride.
Treści programoweT-W-10Rodzaje prac przeładunkowych.
T-W-2Transport w systemie społeczno-gospodarczym Europy, Polski, regionu i miasta.
T-W-19Perspektywy rozwoju sieci transportowych.
T-W-6Transport powietrzny (lotniczy).
T-W-4Sieci transportowe.
T-W-18Polityka transportowa Polski i Unii Europejskiej.
T-W-7Transport powierzchniowy (transport drogowy, transport kolejowy, transport rurociągowy).
T-W-8Transport wodny śródlądowy.
T-W-16Rozwój technologii międzygałęziowej – transport mieszany (transport kombinowany, transport bimodalny, transport intermodalny, transport multimodalny). Pojęcie transportu współmodalnego.
T-W-13Problemy zrównoważonego rozwoju systemu transportowego.
T-W-12Elastyczne systemy transportu.
T-W-9Transport morski (bliski oraz daleki).
T-W-15Ekologiczne tendencje rozwoju infrastruktury liniowej i punktowej w poszczególnych gałęziach transportu.
T-W-3Rozkład przestrzenny i podział ruchu na środki transportu.
T-W-17Inteligentne systemy transportowe. Systemy sterowania w miejskiej komunikacji zbiorowej
T-W-11Transport wewnętrzny.
T-W-14Linie i sieci transportu miejskiego
T-W-5Rodzaje węzłów i połączeń sieci transportowych.
T-W-1Rodzaje i charakterystyka systemów transportowych.
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej liczby punktów w teście (poniżej 10 pkt)
3,0od 10 do 12 pkt
3,5od 12,1 do 14 pkt
4,0od 14,1 do 16 pkt
4,5od 16,1 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C27_U01- analizuje sieci transportowe oraz strukturę gałęziową systemu transportowego Polski i Unii Europejskiej, - porównuje efektywność przewozu osób i ładunków środkami nalężącymi do różnych gałęzi transportu, - posługuje się podstawowymi narzędziami pozwalającymi na doskonalenie procesów transportowych, dobiera narzędzie do rozwiązania typowego zagadnienia transportowego, współpracuje w zespole przy poszukiwaniu rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U21potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla środków transportu i procesu logistycznego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
T_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U19przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych oraz realizacji elementu lub zespołu pojazdu, potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne (środowiskowe, ekonomiczne, prawne itp.)
T_1A_U15potrafi sformułować specyfikację prostych procesów logistycznych i systemów transportowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania typowych problemów decyzyjnych w transporcie, w tym poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie jego funkcjonowania
Treści programoweT-A-3Organizacja i technologia przewozów ładunków i osób.
T-A-4Porównanie efektywności prac przeładunkowych.
T-A-9Prezentacja zadań projektowych
T-A-2Analiza istniejących sieci transportowych. Ocena hierarchiczności wybranego układu drogowego (na mapach topograficznych i planach miast).
T-A-5Dobór środków do zadań transportowych.
T-A-1Odwzorowanie sieci transportowej metodą grafów.
T-A-6Zastosowanie matematycznych metod wspomagania decyzji w rozwiązaywaniu typowych zagadnień w systemach transportowych (optymalizacja procesów transportowych).
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi odczytywać schematów najprostszych sieci transportowych, nie umie zaprezentować wyników obliczeń
3,0potrafi odczytywać schematy prostych sieci transportowych, umie zaprezentować wyników obliczeń bez ich analizy.
3,5potrafi odczytywać schematy złożonych kinematycznych oraz analizować ich strukturę, prezentuje wyniki pomiarów oraz dokonuje ich analizy.
4,0potrafi odczytywać i analizować schematy wszystkich sieci transportowych, przeprowadza ich ocenę porównawczą, dobiera odpowiednią metodę rozwiązania typowego zadania transportowego oraz dokonuje obliczeń, prezentuje wyniki obliczeń oraz dokonuje ich analizy.
4,5potrafi również rozwiązywać bardziej skomlikowane zagadnienia transportowe oraz dodatkowo uzasadnia wybór metody jego rozwiązania, aktywnie uczestniczy w zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych
5,0dodatkowo organizuje pracę zespołu oraz proponuje zmiany zwiększające efektywność procesu transportowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C27_K01- świadomoy skutków zróżnicowanego oddziaływania różnych gałęzi transportu na środowisko naturalne, rozumie aspekty społeczne związane m.in z bezpieczeństwem przy przemieszczaniu ludzi i ładunków, a szczególnie tych niebezpiecznych, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących roli transportu w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju i świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K06ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu (np. przez środki masowego przekazu) informacji oraz opinii dotyczących osiągnięć w zakresie transportu i środków transportu oraz innych aspektów działalności inżyniera transportu, potrafi przekazać informacje w sposób powszechnie zrozumiały
T_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
T_1A_K07rozumie potrzebę mobilności
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-6Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania typowych problemów decyzyjnych w transporcie, w tym poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie jego funkcjonowania
C-5Uświadomienie powiązań transportu z pozostałymi działami gospodarki oraz jego znaczenia w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju.
Treści programoweT-A-3Organizacja i technologia przewozów ładunków i osób.
T-A-1Odwzorowanie sieci transportowej metodą grafów.
T-A-4Porównanie efektywności prac przeładunkowych.
T-A-6Zastosowanie matematycznych metod wspomagania decyzji w rozwiązaywaniu typowych zagadnień w systemach transportowych (optymalizacja procesów transportowych).
T-A-5Dobór środków do zadań transportowych.
T-A-9Prezentacja zadań projektowych
T-A-2Analiza istniejących sieci transportowych. Ocena hierarchiczności wybranego układu drogowego (na mapach topograficznych i planach miast).
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować iostoty zagadnienia środowiskowego odzdziaływania transpotru, myśli formułuje w sposób niezrozumiały dla odbiorcy.
3,0jest świadomy problemu odzdziaływania transportu na środowisko naturalne, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole lecz nie przejawia inicjatywy związanej z zespołowym rozwiązywaniem problemowych zagadnień
3,5ponadto ma świadomość zróżnicowanego środowiskowego oddziaływania róznych gałęzi transportu, potrafi uzasadnić swoje poglądy stosując poprawną terminologię, angażuje się w pracę zespołu
4,0ponadto podejmuje dyskusję używając argumentów opartych na zdobytej wiedzy, angażuje się do pracy zespołowej przy rozwiązywaniu problemowych zagadnień
4,5ponadto wpływa na decyzje podejmowane w zespole
5,0ponadto organizuje pracę zespołu, proponuje własne rozwiązania w zakresie zwiększenie efektywności pracy zespołu oraz stosowanych narzędzi i metod analizy