Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria środowiska w transporcie

Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii ruchu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inżynierii ruchu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami uczestników ruchu drogowego
C-2Poznanie cech pojazdu istotnych z punktu warunków ruchu na drodze
C-3Zapozanie studentów z rodzajami manewrów na drogach
C-4Kształtowanie umiejętności planowania pomiarów drogowych
C-5Zapoznanie studentów z modelowaniem ruchu drogowego
C-6Poznanie rodzajów prędkości i ich wpływu na strukturę ruchu drogowego
C-7Zapoznanie studentów z metodami obliczania przepustowości dróg i ulic
C-8Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania przepustowości skrzyżowań
C-9Zapozanie słuchaczy z rodzajami i hierarchią oznakowań dróg

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Układ człowiek-pojazd-otoczenie2
T-W-2Psychofizjologiczne cechy człowieka1
T-W-3Pojazd w ruchu drogowym1
T-W-4Manewry pojazdów3
T-W-5Badania, pomiary i analizy ruchu3
T-W-6Modelowanie ruchu drogowego3
T-W-7Rodzaje prędkości jako parametry drogi3
T-W-8Podstawowe elementy geometryczne dróg3
T-W-9Przepustowość dróg i ulic2
T-W-10Przepustowość skrzyżowań2
T-W-11Cele i kryteria stosowania syganlizacji świetlnej1
T-W-12Elementy programowania sygnalizacji1
T-W-13Systemy sygnalizacji świetlnych2
T-W-14Oznakowanie dróg i ulic2
T-W-15Inne składniki ruchu drogowego1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej litaratury10
A-W-3Przygotowanie sie do kolokwium20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie ustnej na określone, reprezentatywne tematy związane z treścią wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C25_W01
Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego i nazywać jego elementy, powinien objasniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, wyliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, znać oznakowanie dróg i ulic.
T_1A_W01, T_1A_W07, T_1A_W10T1A_W01, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-9, C-8, C-5, C-4, C-3, C-6, C-2, C-7T-W-14, T-W-10, T-W-11, T-W-6, T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C25_U01
Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego, powinien objaśniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, obliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, stosować oznakowanie dróg i ulic w aspekcie zachowania maksymalnego bezpieczeństwa, zaprojektować przykładowy węzeł komunikacyjny z zastosowaniem regulacji ruchu w postaci syganlizacji świetlnej
T_1A_U01, T_1A_U03, T_1A_U09, T_1A_U15T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U14InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08C-3, C-1, C-4, C-2, C-5, C-6, C-8, C-7, C-9T-W-11, T-W-14, T-W-8, T-W-15, T-W-10, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-13, T-W-9, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C25_W01
Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego i nazywać jego elementy, powinien objasniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, wyliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, znać oznakowanie dróg i ulic.
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z inżynierią ruchu
3,0Student zna podstawowe elementy ruchu drogowego
3,5Student zna podstawowe elementy ruchu drogowego i potrafi określić ich znaczenie w bezpieczeństwie ruchu
4,0Student zna rodzaje prędkości, jako składników do projektowania dróg,
4,5Zna metody obliczania przepustowości dróg na węzłąch komunikacyjnych i odcinkach między węzłowych
5,0Zna metody obliczania przepustowości dróg na węzłąch komunikacyjnych i odcinkach między węzłowych, kryteria oznakowania w cleu uzyskania maksymalnej płynności ruchu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C25_U01
Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego, powinien objaśniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, obliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, stosować oznakowanie dróg i ulic w aspekcie zachowania maksymalnego bezpieczeństwa, zaprojektować przykładowy węzeł komunikacyjny z zastosowaniem regulacji ruchu w postaci syganlizacji świetlnej
2,0Student nie umie formułować znaczenia składników inżynierii ruchu drogowego
3,0Student umie formułować znaczenia składników inżynierii ruchu drogowego
3,5Student potrafi scharakteryzować składniki inżynierii ruchu drogowego i strukturyzować elementy poszczególnych grup składników
4,0Student potrafi przeprowadzić obliczenia przepustowości dróg i zastosować wymagane oznakowanie pionowe i poziome
4,5Student potrafi przeprowadzić obliczenia przepustowości dróg i zastosować wymagane oznakowanie pionowe i poziome oraz analizować alternatywne rozwiązania inżynierskie
5,0Student potrafi przeprowadzić obliczenia przepustowości dróg i zastosować wymagane oznakowanie pionowe i poziome oraz analizować alternatywne rozwiązania inżynierskie, a także zastosować techniki modelowania ruchu

Literatura podstawowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999, 3
  2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka., Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. R. Krystka, Węzły drogowe i autostradowe, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Układ człowiek-pojazd-otoczenie2
T-W-2Psychofizjologiczne cechy człowieka1
T-W-3Pojazd w ruchu drogowym1
T-W-4Manewry pojazdów3
T-W-5Badania, pomiary i analizy ruchu3
T-W-6Modelowanie ruchu drogowego3
T-W-7Rodzaje prędkości jako parametry drogi3
T-W-8Podstawowe elementy geometryczne dróg3
T-W-9Przepustowość dróg i ulic2
T-W-10Przepustowość skrzyżowań2
T-W-11Cele i kryteria stosowania syganlizacji świetlnej1
T-W-12Elementy programowania sygnalizacji1
T-W-13Systemy sygnalizacji świetlnych2
T-W-14Oznakowanie dróg i ulic2
T-W-15Inne składniki ruchu drogowego1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Czytanie wskazanej litaratury10
A-W-3Przygotowanie sie do kolokwium20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C25_W01Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego i nazywać jego elementy, powinien objasniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, wyliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, znać oznakowanie dróg i ulic.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W01ma wiedzę w zakresie matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T_1A_W07ma podstawową wiedzę w zakresie podstaw sterowania i automatyki, właściwą w zakresie pojazdów samochodowych
T_1A_W10ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu, zna metody obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników pomiarów i eksperymentu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami uczestników ruchu drogowego
C-9Zapozanie słuchaczy z rodzajami i hierarchią oznakowań dróg
C-8Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania przepustowości skrzyżowań
C-5Zapoznanie studentów z modelowaniem ruchu drogowego
C-4Kształtowanie umiejętności planowania pomiarów drogowych
C-3Zapozanie studentów z rodzajami manewrów na drogach
C-6Poznanie rodzajów prędkości i ich wpływu na strukturę ruchu drogowego
C-2Poznanie cech pojazdu istotnych z punktu warunków ruchu na drodze
C-7Zapoznanie studentów z metodami obliczania przepustowości dróg i ulic
Treści programoweT-W-14Oznakowanie dróg i ulic
T-W-10Przepustowość skrzyżowań
T-W-11Cele i kryteria stosowania syganlizacji świetlnej
T-W-6Modelowanie ruchu drogowego
T-W-4Manewry pojazdów
T-W-9Przepustowość dróg i ulic
T-W-2Psychofizjologiczne cechy człowieka
T-W-7Rodzaje prędkości jako parametry drogi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie ustnej na określone, reprezentatywne tematy związane z treścią wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zagadnień związanych z inżynierią ruchu
3,0Student zna podstawowe elementy ruchu drogowego
3,5Student zna podstawowe elementy ruchu drogowego i potrafi określić ich znaczenie w bezpieczeństwie ruchu
4,0Student zna rodzaje prędkości, jako składników do projektowania dróg,
4,5Zna metody obliczania przepustowości dróg na węzłąch komunikacyjnych i odcinkach między węzłowych
5,0Zna metody obliczania przepustowości dróg na węzłąch komunikacyjnych i odcinkach między węzłowych, kryteria oznakowania w cleu uzyskania maksymalnej płynności ruchu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C25_U01Student powinien umieć formułować zagadnienia modelowania ruchu drogowego, powinien objaśniać znaczenie składników inżynierii ruchu, scharakteryzować rodzaje prędości, obliczać przepustowść dróg, ulic i skrzyżowań, zaproponować konkretne rozwiązania w analizowanych sytuacjach drogowych, stosować oznakowanie dróg i ulic w aspekcie zachowania maksymalnego bezpieczeństwa, zaprojektować przykładowy węzeł komunikacyjny z zastosowaniem regulacji ruchu w postaci syganlizacji świetlnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
T_1A_U15potrafi sformułować specyfikację prostych procesów logistycznych i systemów transportowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zapozanie studentów z rodzajami manewrów na drogach
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami uczestników ruchu drogowego
C-4Kształtowanie umiejętności planowania pomiarów drogowych
C-2Poznanie cech pojazdu istotnych z punktu warunków ruchu na drodze
C-5Zapoznanie studentów z modelowaniem ruchu drogowego
C-6Poznanie rodzajów prędkości i ich wpływu na strukturę ruchu drogowego
C-8Ukształtowanie umiejętności z zakresu obliczania przepustowości skrzyżowań
C-7Zapoznanie studentów z metodami obliczania przepustowości dróg i ulic
C-9Zapozanie słuchaczy z rodzajami i hierarchią oznakowań dróg
Treści programoweT-W-11Cele i kryteria stosowania syganlizacji świetlnej
T-W-14Oznakowanie dróg i ulic
T-W-8Podstawowe elementy geometryczne dróg
T-W-15Inne składniki ruchu drogowego
T-W-10Przepustowość skrzyżowań
T-W-5Badania, pomiary i analizy ruchu
T-W-6Modelowanie ruchu drogowego
T-W-12Elementy programowania sygnalizacji
T-W-7Rodzaje prędkości jako parametry drogi
T-W-4Manewry pojazdów
T-W-1Układ człowiek-pojazd-otoczenie
T-W-2Psychofizjologiczne cechy człowieka
T-W-13Systemy sygnalizacji świetlnych
T-W-9Przepustowość dróg i ulic
T-W-3Pojazd w ruchu drogowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, pokaz multimedialny z użyciem komputera, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena zaliczająca przedmiot w formie ustnej na określone, reprezentatywne tematy związane z treścią wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie formułować znaczenia składników inżynierii ruchu drogowego
3,0Student umie formułować znaczenia składników inżynierii ruchu drogowego
3,5Student potrafi scharakteryzować składniki inżynierii ruchu drogowego i strukturyzować elementy poszczególnych grup składników
4,0Student potrafi przeprowadzić obliczenia przepustowości dróg i zastosować wymagane oznakowanie pionowe i poziome
4,5Student potrafi przeprowadzić obliczenia przepustowości dróg i zastosować wymagane oznakowanie pionowe i poziome oraz analizować alternatywne rozwiązania inżynierskie
5,0Student potrafi przeprowadzić obliczenia przepustowości dróg i zastosować wymagane oznakowanie pionowe i poziome oraz analizować alternatywne rozwiązania inżynierskie, a także zastosować techniki modelowania ruchu