Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria środowiska w transporcie

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>, Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>, Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami analizy i rozwiązywania liniowych obwodów elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego oraz zasadami działania i właściwościami podstawowych elementów elektronicznych.
C-2Zaznajomienie z warunkami prowadzenia pomiarów elektrycznych, obsługą przyrządów pomiarowych oraz praktycznym wykorzystaniem tych umiejętności.
C-3Zapoznanie z budową i zasadą działania podstawowych maszyn elektrycznych prądu stałego oraz prądu przemiennego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania wybranych elementów elektrycznych maszyn i urządzeń3
T-L-2Zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych na przykładach3
T-L-3Podstawowe prawa elektrotechniki i elektroniki (obliczenia i pomiary)3
T-L-4Badanie elementów półprzewodnikowych (diody, tranzystory, tyrystory)3
T-L-5Badanie maszyn prądu stałego (silnik, prądnica)3
T-L-6Badanie maszyn asynchronicznych (indukcyjnych)3
T-L-7Źródła światła i podstawowe wielkości fotomeryczne3
T-L-8Zastosowanie oscyloskopu w badaniach podstawowych i złożonych3
T-L-9Badanie i kotrola elementów logicznych3
T-L-10Pomiary wielkości nieelektrycznych na przykładach3
30
wykłady
T-W-1Elementarne pojęcia teorii obwodów elektrycznych3
T-W-2Podstawowe zagadnienia z elektrostatyki3
T-W-3Obwody elektryczne rozgałęzione i nierozgałęzione prądu stałego3
T-W-4Pole magnetyczne i elektromagnetyczne3
T-W-5Prąd zmienny i jego parametry3
T-W-6Układy trójfazowe (moc i energia)3
T-W-7Budowa i działanie transformatora2
T-W-8Budowa i działanie maszyn prądu stałego2
T-W-9Budowa i działanie maszyn prądu przemiennego2
T-W-10Układy prostownicze i zasilające2
T-W-11Układy elektroniczne i pomiarowe2
T-W-12Prawa Maxwella2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-2Opracowanie wyników laboratoriów w formie sprawozdania10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów10
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach30
60
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu końcowego w formie pisemnej15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C48_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe prawa i twierdzenia, rozróżniać i scharakteryzować najistotniejsze elementy obwodów oraz omówić budowę i zasadę działania maszyn elektrycznych.
T_1A_W02, T_1A_W09T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04InzA_W01, InzA_W02C-3, C-1, C-2T-W-5, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-12, T-W-11, T-L-7, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-8, T-W-9M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C48_U01
Student potrafi rozwiązywać obwody elektryczne według dostępnej i przyjętej metodyki oraz przeprowadzać pomiary elektryczne, dobierając urządzenia kontrolno-pomiarowe.
T_1A_U21, T_1A_U04, T_1A_U01, T_1A_U08T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-10, T-W-3, T-W-1, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-L-7, T-W-12, T-W-9, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-9, T-L-10M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C48_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie postępować zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
T_1A_K03, T_1A_K01, T_1A_K04T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-2T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-8M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C48_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe prawa i twierdzenia, rozróżniać i scharakteryzować najistotniejsze elementy obwodów oraz omówić budowę i zasadę działania maszyn elektrycznych.
2,0Student nie potrafi zdefiniować elemetnanych praw i twierdzeń, nie potrafi omówić budowy podstawowych maszyn i urządzeń oraz nie rozróżnia elementów obwodów elektrycznych (elektronicznych).
3,0Student definiuje podstawowe prawa i twierdzenia z danej dziedziny, wykazuje się znajomością najważniejszych elementów, układów oraz maszyn, spełniając minimum programowe.
3,5Student definiuje podstawowe prawa i twierdzenia, potrafi dostrzegać zależności między nimi występujące. Wykazuje się znajomością maszyn i urządzeń elektrycznych oraz elementów układów elektronicznych.
4,0Student nie tylko definiuje większość praw i twierdzeń, ale sprawinie posługuje się wzorami i wykresami, potrafiącymi je zilustrować. Potrafi omówić budowę i zasadę działania omawianych elementów i maszyn elektrycznych, z wyszczególnieniem ich parametrów roboczych.
4,5Student definiuje niemal wszystkie prawa i twierdzenia, sprawnie posługuje się wzorami, wykresami oraz potrafi je efektywnie analizować. Potrafi omówić budowę i zasadę działania większości elementów i maszyn elektrycznych, znając ich parametry robocze oraz charakterystyki pracy.
5,0Student efektywnie definiuje wszystkie prawa i twierdzenia, bardzo sprawnie posługuje się wzorami, wykresami, potrafiąc je efektywnie analizować. Potrafi omówić budowę i zasadę działania wszystkich omawianych elementów i maszyn elektrycznych, znając sposób ich doboru, parametry robocze oraz charakterystyki pracy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C48_U01
Student potrafi rozwiązywać obwody elektryczne według dostępnej i przyjętej metodyki oraz przeprowadzać pomiary elektryczne, dobierając urządzenia kontrolno-pomiarowe.
2,0Student nie potrafi rozwiązaywać elementarnych obwodów elektrycznych oraz dokonywać najprostszych pomiarów.
3,0Studen potrafi rozwiązywać elementarne obwody elektryczne oraz przeprowadzać podstawowe pomiary.
3,5Student potrafi rozwiązywać elementarne obwody elektryczne, posługując się więcej niż jedną metodą obliczeniową. Potrafi dokonywać pomiary, dobierając przyrządy kontrolno-pomiarowe.
4,0Student potrafi rozwiązywać bardziej złożone obwody elektryczne, posługując się więcej niż jedną metodą obliczeniową. Potrafi efektywnie prowadzić pomiary, dobierać odpowiedznie przyrządy kontrolno-pomiarowe oraz przeprowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi rozwiązywać złożone obwody elektryczne, posługując się wszystkimi poznanymi metodami. Potrafi dobierać odpowiednie przyrządy kontrolno pomiarowe, przeprowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz szacując błędy pomiarowe.
5,0Student potrafi rozwiązywać złożone obwody elektryczne, posługując się wszystkimi poznanymi metodami. Potrafi dobierać przyrządy kontrolno pomiarowe, przeproawdzić analizę i dyskusję uzyskanych wyników, oszacować błędy pomiarowe oraz zaproponować modyfikacje układu pomiarowego, w celu podniesienia efektywności pomiarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C48_K01
Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie postępować zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również wykazać się znajomością elementarnych zasad prowadzenia pomiarów elektrycznych, przepisów przeciwpożarowych i BHP.
3,0Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić podstawowe zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych, przepisów przeciwpożarowych i BHP.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych, przepisów przeciwpożarowych oraz BHP.
4,0Student potrafi pracować w grupie i mobilizować ją do efektywnego działania. Potrafi rzedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiaów elektrycznych, organizując swój warsztat pracy. Wykazuje się znajomością obowiązujących przepisów przeciwpożarowych i BHP.
4,5Student potrafi pracować w grupie, moblizować ją do efektywnego działania i organizować warsztat pracy z korzyścią dla wszystkich osób. Student potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych. Wykazuje się znajomością obowiązujących przepisów przeciwpożarowych i BHP.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, organizować warsztat pracy z korzyścią dla wszystkich osób oraz proponować usprawnienia znacznie poprawiające wydajność zespołu. Student potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych. Wykazuje się gruntowną znajomością obowiązujących przepisów przeciwpożarowych i BHP.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009, 6, Podręcznik akademicki
  2. Opydo Władysław, Elektrotechnika i elektronika dla studentów wydziałów nieelektrycznych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2005, 1, Skrypt uczelniany
  3. Tyburcy Edward, Biadała Roman, Wykłady, zadania i testy z podstaw: elektrotechniki, elektroniki, miernictwa, automatyki, układów cyfrowych i mikroprocesorowych, telekomunikacji, cyfrowego przetwarzania sygnałów, Wydawnictwo Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania, Łódź-Ostrów Wielkopolski, 2010, 1, Podręcznik akademicki

Literatura dodatkowa

  1. Herner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007, 4
  2. Watson John, Elektronika, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2004, 3
  3. Bolkowski Stanisław, Elektrotechnika, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2006, 2, Podręcznik dla uczniów technikum i studentów uczelni wyższych o profilu nieelektrycznym

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania wybranych elementów elektrycznych maszyn i urządzeń3
T-L-2Zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych na przykładach3
T-L-3Podstawowe prawa elektrotechniki i elektroniki (obliczenia i pomiary)3
T-L-4Badanie elementów półprzewodnikowych (diody, tranzystory, tyrystory)3
T-L-5Badanie maszyn prądu stałego (silnik, prądnica)3
T-L-6Badanie maszyn asynchronicznych (indukcyjnych)3
T-L-7Źródła światła i podstawowe wielkości fotomeryczne3
T-L-8Zastosowanie oscyloskopu w badaniach podstawowych i złożonych3
T-L-9Badanie i kotrola elementów logicznych3
T-L-10Pomiary wielkości nieelektrycznych na przykładach3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementarne pojęcia teorii obwodów elektrycznych3
T-W-2Podstawowe zagadnienia z elektrostatyki3
T-W-3Obwody elektryczne rozgałęzione i nierozgałęzione prądu stałego3
T-W-4Pole magnetyczne i elektromagnetyczne3
T-W-5Prąd zmienny i jego parametry3
T-W-6Układy trójfazowe (moc i energia)3
T-W-7Budowa i działanie transformatora2
T-W-8Budowa i działanie maszyn prądu stałego2
T-W-9Budowa i działanie maszyn prądu przemiennego2
T-W-10Układy prostownicze i zasilające2
T-W-11Układy elektroniczne i pomiarowe2
T-W-12Prawa Maxwella2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych10
A-L-2Opracowanie wyników laboratoriów w formie sprawozdania10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów10
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu końcowego w formie pisemnej15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury15
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C48_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe prawa i twierdzenia, rozróżniać i scharakteryzować najistotniejsze elementy obwodów oraz omówić budowę i zasadę działania maszyn elektrycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, fizykę ciała stałego, elektryczność i magnetyzm w tym niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w pojazdach samochodowych i ich otoczeniu
T_1A_W09ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zasad działania elementów elektrycznych i elektronicznych samochodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z budową i zasadą działania podstawowych maszyn elektrycznych prądu stałego oraz prądu przemiennego.
C-1Zapoznanie studentów z metodami analizy i rozwiązywania liniowych obwodów elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego oraz zasadami działania i właściwościami podstawowych elementów elektronicznych.
C-2Zaznajomienie z warunkami prowadzenia pomiarów elektrycznych, obsługą przyrządów pomiarowych oraz praktycznym wykorzystaniem tych umiejętności.
Treści programoweT-W-5Prąd zmienny i jego parametry
T-L-3Podstawowe prawa elektrotechniki i elektroniki (obliczenia i pomiary)
T-W-2Podstawowe zagadnienia z elektrostatyki
T-W-4Pole magnetyczne i elektromagnetyczne
T-W-1Elementarne pojęcia teorii obwodów elektrycznych
T-W-3Obwody elektryczne rozgałęzione i nierozgałęzione prądu stałego
T-W-12Prawa Maxwella
T-W-11Układy elektroniczne i pomiarowe
T-L-7Źródła światła i podstawowe wielkości fotomeryczne
T-W-7Budowa i działanie transformatora
T-W-6Układy trójfazowe (moc i energia)
T-W-10Układy prostownicze i zasilające
T-W-8Budowa i działanie maszyn prądu stałego
T-W-9Budowa i działanie maszyn prądu przemiennego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować elemetnanych praw i twierdzeń, nie potrafi omówić budowy podstawowych maszyn i urządzeń oraz nie rozróżnia elementów obwodów elektrycznych (elektronicznych).
3,0Student definiuje podstawowe prawa i twierdzenia z danej dziedziny, wykazuje się znajomością najważniejszych elementów, układów oraz maszyn, spełniając minimum programowe.
3,5Student definiuje podstawowe prawa i twierdzenia, potrafi dostrzegać zależności między nimi występujące. Wykazuje się znajomością maszyn i urządzeń elektrycznych oraz elementów układów elektronicznych.
4,0Student nie tylko definiuje większość praw i twierdzeń, ale sprawinie posługuje się wzorami i wykresami, potrafiącymi je zilustrować. Potrafi omówić budowę i zasadę działania omawianych elementów i maszyn elektrycznych, z wyszczególnieniem ich parametrów roboczych.
4,5Student definiuje niemal wszystkie prawa i twierdzenia, sprawnie posługuje się wzorami, wykresami oraz potrafi je efektywnie analizować. Potrafi omówić budowę i zasadę działania większości elementów i maszyn elektrycznych, znając ich parametry robocze oraz charakterystyki pracy.
5,0Student efektywnie definiuje wszystkie prawa i twierdzenia, bardzo sprawnie posługuje się wzorami, wykresami, potrafiąc je efektywnie analizować. Potrafi omówić budowę i zasadę działania wszystkich omawianych elementów i maszyn elektrycznych, znając sposób ich doboru, parametry robocze oraz charakterystyki pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C48_U01Student potrafi rozwiązywać obwody elektryczne według dostępnej i przyjętej metodyki oraz przeprowadzać pomiary elektryczne, dobierając urządzenia kontrolno-pomiarowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U21potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla środków transportu i procesu logistycznego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
T_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U08potrafi dokonać analizy sygnałów stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analizy i rozwiązywania liniowych obwodów elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego oraz zasadami działania i właściwościami podstawowych elementów elektronicznych.
C-2Zaznajomienie z warunkami prowadzenia pomiarów elektrycznych, obsługą przyrządów pomiarowych oraz praktycznym wykorzystaniem tych umiejętności.
C-3Zapoznanie z budową i zasadą działania podstawowych maszyn elektrycznych prądu stałego oraz prądu przemiennego.
Treści programoweT-W-2Podstawowe zagadnienia z elektrostatyki
T-W-10Układy prostownicze i zasilające
T-W-3Obwody elektryczne rozgałęzione i nierozgałęzione prądu stałego
T-W-1Elementarne pojęcia teorii obwodów elektrycznych
T-W-11Układy elektroniczne i pomiarowe
T-W-5Prąd zmienny i jego parametry
T-W-4Pole magnetyczne i elektromagnetyczne
T-W-8Budowa i działanie maszyn prądu stałego
T-W-6Układy trójfazowe (moc i energia)
T-W-7Budowa i działanie transformatora
T-L-7Źródła światła i podstawowe wielkości fotomeryczne
T-W-12Prawa Maxwella
T-W-9Budowa i działanie maszyn prądu przemiennego
T-L-2Zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych na przykładach
T-L-3Podstawowe prawa elektrotechniki i elektroniki (obliczenia i pomiary)
T-L-5Badanie maszyn prądu stałego (silnik, prądnica)
T-L-8Zastosowanie oscyloskopu w badaniach podstawowych i złożonych
T-L-4Badanie elementów półprzewodnikowych (diody, tranzystory, tyrystory)
T-L-6Badanie maszyn asynchronicznych (indukcyjnych)
T-L-1Badania wybranych elementów elektrycznych maszyn i urządzeń
T-L-9Badanie i kotrola elementów logicznych
T-L-10Pomiary wielkości nieelektrycznych na przykładach
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metoda eksponująca / filmy tematyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązaywać elementarnych obwodów elektrycznych oraz dokonywać najprostszych pomiarów.
3,0Studen potrafi rozwiązywać elementarne obwody elektryczne oraz przeprowadzać podstawowe pomiary.
3,5Student potrafi rozwiązywać elementarne obwody elektryczne, posługując się więcej niż jedną metodą obliczeniową. Potrafi dokonywać pomiary, dobierając przyrządy kontrolno-pomiarowe.
4,0Student potrafi rozwiązywać bardziej złożone obwody elektryczne, posługując się więcej niż jedną metodą obliczeniową. Potrafi efektywnie prowadzić pomiary, dobierać odpowiedznie przyrządy kontrolno-pomiarowe oraz przeprowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi rozwiązywać złożone obwody elektryczne, posługując się wszystkimi poznanymi metodami. Potrafi dobierać odpowiednie przyrządy kontrolno pomiarowe, przeprowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz szacując błędy pomiarowe.
5,0Student potrafi rozwiązywać złożone obwody elektryczne, posługując się wszystkimi poznanymi metodami. Potrafi dobierać przyrządy kontrolno pomiarowe, przeproawdzić analizę i dyskusję uzyskanych wyników, oszacować błędy pomiarowe oraz zaproponować modyfikacje układu pomiarowego, w celu podniesienia efektywności pomiarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C48_K01Student nabędzie dbałość o przyszły warsztat pracy, będzie postępować zgodnie z zasadami etyki oraz przepisami obowiązującymi w miejscu przyszłego zatrudnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K04ma świadomość ważności zachowań profesjonalnych, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z warunkami prowadzenia pomiarów elektrycznych, obsługą przyrządów pomiarowych oraz praktycznym wykorzystaniem tych umiejętności.
Treści programoweT-W-11Układy elektroniczne i pomiarowe
T-L-1Badania wybranych elementów elektrycznych maszyn i urządzeń
T-L-2Zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych na przykładach
T-L-8Zastosowanie oscyloskopu w badaniach podstawowych i złożonych
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń ujętych planem laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również wykazać się znajomością elementarnych zasad prowadzenia pomiarów elektrycznych, przepisów przeciwpożarowych i BHP.
3,0Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić podstawowe zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych, przepisów przeciwpożarowych i BHP.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych, przepisów przeciwpożarowych oraz BHP.
4,0Student potrafi pracować w grupie i mobilizować ją do efektywnego działania. Potrafi rzedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiaów elektrycznych, organizując swój warsztat pracy. Wykazuje się znajomością obowiązujących przepisów przeciwpożarowych i BHP.
4,5Student potrafi pracować w grupie, moblizować ją do efektywnego działania i organizować warsztat pracy z korzyścią dla wszystkich osób. Student potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych. Wykazuje się znajomością obowiązujących przepisów przeciwpożarowych i BHP.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, organizować warsztat pracy z korzyścią dla wszystkich osób oraz proponować usprawnienia znacznie poprawiające wydajność zespołu. Student potrafi przedstawić i omówić zasady prowadzenia pomiarów elektrycznych. Wykazuje się gruntowną znajomością obowiązujących przepisów przeciwpożarowych i BHP.