Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: inżynieria środowiska w transporcie

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo ruchu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo ruchu drogowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z inżynierii ruchu oraz prawa o ruchu drogowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie obrazu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych.
C-2Poznanie przepisów homologacyjnych dotyczących bezpieczeństwa pojazdu.
C-3Poznanie rodzajów zderzeń samochodów.
C-4Poznanie układów bezpieczeństwa czynnego i biernego w pojazdach samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpieczeństwa ruchu drogowego pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia bezpieczeństwa ruchu drogowego dla wybranego województwa. Projekt jest realizowany w grupach najczęściej dwuosobowych.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Obraz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych.1
T-W-3Bezpieczeństwo ruchu drogowego.1
T-W-4Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów.1
T-W-5Kierowca.1
T-W-6Biomechanika obrażeń.1
T-W-7Zderzenia samochodu.1
T-W-8Pojazd jako element systemu UPO.1
T-W-9Przyczepność pojazdu.1
T-W-10Stateczność samochodu.1
T-W-11Elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy.1
T-W-12Urządzenia bezpieczeństwa biernego.1
T-W-13Zderzenia samochodów.1
T-W-14Kompatybilność pojazdów.1
T-W-15Droga jako istotny element bezpieczeństwa pojazdów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu.3
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych.10
A-P-3Realizacja projektu.10
A-P-4Przygotowanie do prezentacji.5
A-P-5Prezentacja projektu.2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki.
M-2Projekty: metody praktyczna w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego dla wybranego województwa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja projektu przed grupą.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C51-1_W01
Student: - wie jakie są przepisy i zasady bezpiecznego poruszania sie w ruchu drogowym, - powinien definiować podstawowe pojęcia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, - powinien definiować zderzenia samochodów, - wie jakie mamy urządzenia bezpieczństwa czynnego i biernego.
T_1A_W01, T_1A_W20, T_1A_W02T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-4, C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-W-15, T-W-6, T-W-9, T-W-3, T-W-13, T-W-8, T-W-14, T-W-5, T-W-11, T-W-7, T-W-12M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C51-1_U01
Student: - ma umiejętność analizowania stanu bezpieczeństwa na drogach poszczególnego województwa, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, - ma umiejętność świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U04, T_1A_U03T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U08InzA_U06, InzA_U08C-1T-P-1M-2S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C51-1_W01
Student: - wie jakie są przepisy i zasady bezpiecznego poruszania sie w ruchu drogowym, - powinien definiować podstawowe pojęcia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, - powinien definiować zderzenia samochodów, - wie jakie mamy urządzenia bezpieczństwa czynnego i biernego.
2,0Student nie potrafi odpowiedzieć na żadne z zadanych pytań.
3,0Student potrafi zobrazować obecny stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Zna podstawowe obowiązujące zasady ruchu drgowego.
3,5Student potrafi zobrazować obecny stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Zna obowiązujące zasady ruchu drgowego a także przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów.
4,0Student potrafi zobrazować obecny stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Zna obowiązujące zasady ruchu drgowego a także przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów. Ponadto potrafi opisać zderzenia samochodów.
4,5Student posiada pełną wiedzę na ocenę dobry oraz potrafi opisać wszystkie elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy.
5,0Student posiada pełną wiedzę na ocenę dobry plus oraz potrafi opisać pojęcie kompatybilności pojazdów a także scharakteryzować drogę - jednen z istotnych elementów bezpieczeństwa pojazdów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C51-1_U01
Student: - ma umiejętność analizowania stanu bezpieczeństwa na drogach poszczególnego województwa, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, - ma umiejętność świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt.
2,0Brak projektu i obecności na zajęciach projektowych.
3,0Przygotowany projekt z dostępnych danych bez wkładu własnego studenta.
3,5Projekt z minimalnym wkładem własnym studenta.
4,0Przyjęty projekt z uwagami.
4,5Przyjęty projekt z małymi uwagami.
5,0Przyjęty projekt bez uwag.

Literatura podstawowa

  1. Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
  2. Wicher J., Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  3. Krystek R., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu, WKiŁ, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpieczeństwa ruchu drogowego pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia bezpieczeństwa ruchu drogowego dla wybranego województwa. Projekt jest realizowany w grupach najczęściej dwuosobowych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.1
T-W-2Obraz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych.1
T-W-3Bezpieczeństwo ruchu drogowego.1
T-W-4Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów.1
T-W-5Kierowca.1
T-W-6Biomechanika obrażeń.1
T-W-7Zderzenia samochodu.1
T-W-8Pojazd jako element systemu UPO.1
T-W-9Przyczepność pojazdu.1
T-W-10Stateczność samochodu.1
T-W-11Elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy.1
T-W-12Urządzenia bezpieczeństwa biernego.1
T-W-13Zderzenia samochodów.1
T-W-14Kompatybilność pojazdów.1
T-W-15Droga jako istotny element bezpieczeństwa pojazdów.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Przedstawienie zakresu i formy projektu.3
A-P-2Konsultacje w ramach zajęć projektowych.10
A-P-3Realizacja projektu.10
A-P-4Przygotowanie do prezentacji.5
A-P-5Prezentacja projektu.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C51-1_W01Student: - wie jakie są przepisy i zasady bezpiecznego poruszania sie w ruchu drogowym, - powinien definiować podstawowe pojęcia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, - powinien definiować zderzenia samochodów, - wie jakie mamy urządzenia bezpieczństwa czynnego i biernego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W01ma wiedzę w zakresie matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w transporcie drogowym
T_1A_W02ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, termodynamikę, fizykę ciała stałego, elektryczność i magnetyzm w tym niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w pojazdach samochodowych i ich otoczeniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Poznanie układów bezpieczeństwa czynnego i biernego w pojazdach samochodowych.
C-3Poznanie rodzajów zderzeń samochodów.
C-1Poznanie obrazu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych.
C-2Poznanie przepisów homologacyjnych dotyczących bezpieczeństwa pojazdu.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie.
T-W-4Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów.
T-W-2Obraz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych.
T-W-10Stateczność samochodu.
T-W-15Droga jako istotny element bezpieczeństwa pojazdów.
T-W-6Biomechanika obrażeń.
T-W-9Przyczepność pojazdu.
T-W-3Bezpieczeństwo ruchu drogowego.
T-W-13Zderzenia samochodów.
T-W-8Pojazd jako element systemu UPO.
T-W-14Kompatybilność pojazdów.
T-W-5Kierowca.
T-W-11Elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy.
T-W-7Zderzenia samochodu.
T-W-12Urządzenia bezpieczeństwa biernego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego i pogadanki.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odpowiedzieć na żadne z zadanych pytań.
3,0Student potrafi zobrazować obecny stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Zna podstawowe obowiązujące zasady ruchu drgowego.
3,5Student potrafi zobrazować obecny stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Zna obowiązujące zasady ruchu drgowego a także przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów.
4,0Student potrafi zobrazować obecny stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Zna obowiązujące zasady ruchu drgowego a także przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów. Ponadto potrafi opisać zderzenia samochodów.
4,5Student posiada pełną wiedzę na ocenę dobry oraz potrafi opisać wszystkie elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy.
5,0Student posiada pełną wiedzę na ocenę dobry plus oraz potrafi opisać pojęcie kompatybilności pojazdów a także scharakteryzować drogę - jednen z istotnych elementów bezpieczeństwa pojazdów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C51-1_U01Student: - ma umiejętność analizowania stanu bezpieczeństwa na drogach poszczególnego województwa, - ma umiejętność pracy w zespole i indywidualnego rozwiązywania zadań problemowych, - ma umiejętność świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowany projekt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie obrazu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu przedstawiającego analizę bezpieczeństwa ruchu drogowego pod kątem zmian i doskonalenia oraz propozycję zmian i metod doskonalenia bezpieczeństwa ruchu drogowego dla wybranego województwa. Projekt jest realizowany w grupach najczęściej dwuosobowych.
Metody nauczaniaM-2Projekty: metody praktyczna w postaci projektów wykonywanych w oparciu o dostępne dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego dla wybranego województwa.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Prezentacja projektu przed grupą.
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów przygotowania sprawozdania z przygotowywanego przez studenta projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak projektu i obecności na zajęciach projektowych.
3,0Przygotowany projekt z dostępnych danych bez wkładu własnego studenta.
3,5Projekt z minimalnym wkładem własnym studenta.
4,0Przyjęty projekt z uwagami.
4,5Przyjęty projekt z małymi uwagami.
5,0Przyjęty projekt bez uwag.