Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Woźny <Tadeusz.Wozny@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Postawowe umiejętności działania w systemie operacyjnym komputerów osobistych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności doboru i posługiwania się narzędziami informatycznymi w celu realizacji okreslonych zadań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Zajęcia wstepne. Organizacja sieci komputerowej w salach komputerowych, oprgramowenia komputerów, dostęp do zasobów sieciowych. Zapoznanie z usługami dostępnymi w sieci uczelnianej. 2. Arkusz kalkulacyjny (ćwiczenia ze zbioru zadań)- ppdstawy pracy z arkuszem kalkulacyjnym, wprowadzanie i formatowanie danych, tworzenie prostych formuł obliczeniowych. Przeciąganie formuł - adresowanie komórek względne i bezwzględne. Nazwy zakresów i użycie w formułach. Funkcje wewnętrzne. Wykresy. 3. Formuły i funkcje logiczne, funkcja JEŻELI i jej zagnieżdżanie. Funkcje agregujące. 4. Funkcje wyszukiwania i adresu. 5. Filtry i formatowanie warunkowe. 6. Formuły tablicowe. 7. Zaliczenie 1 8. Tworzenie relacyjnej bazy danych złożonej z dwóch tabel. 9. Formułowanie zapytań do bazy za pomocą kwerend. 10.Zaliczenie 230
30
wykłady
T-W-11.Technologia informacyjna jako dziedzina wiedzy. Pojęcie informacji. Urzadzenia techniczne służące do przetwarzania, przechowywania i przesyłania informacji - komputer, procesor, pamięć, sieci komputerowe. Oprogramowanie, system operacyjny. 2.Oprogramowanie użytkowe, pakiety biurowe (Microsoft Office, OpenOffice). 3. Arkusze kalkulacyjne. Obszary zastosowania arkuszy kalkulacyjnych. Struktura arkusza, wprowadzanie i formatowanie danych, typy danych, przetwarzanie danych za pomocą formuł. Tworzenie i formatowanie wykresów. Przetwarzanie warunkowe, funkcje i formuły logiczne, filtry. Funkcje matematyczne, statystyczne, informacyjne, wyszukiwania i adresu. 4. Bazy danych. Modele baz danych: relacyjne, hierarchiczne, sieciowe, obiektowe. Programy obsługi relacyjnych baz danych. Struktura relacyjnej bazy: tabele, pola, rekordy relacje. Narzędzia baz danych: kwerendy, formularze, raporty. Język SQL. Praca z bazą danych w układzie klient-serwer. 5. Edytory tekstu - przegląd funkcji i możliwości znanych edytorów tekstu. 6. Sieci komputerowe- rodzaje, struktura, topologie. Protokoły komunikacyjne - przegląd protokołów komunikacyjnych. Protokół TCP/IP. Aplikacje internetowe - model trójwarstwowy. Strony internetowe i systemy zarządzania trescią (CMS). Omówienie sieci uczelnianej i dostepnych usług.Tworzenie własnej strony internetowej na serwerze uczelnianym.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów.20
A-L-3Przygotowanie do kolejnych zajęć.10
60
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach wykładowych15
A-W-2Instalacja narzędzi informatycznych i środowiska programowania.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia semestralnego10
A-W-4Zaliczenie semestralne2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie umijętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego i baz danych w zagadniniach obliczeniowych, prezentacyjnych i wyszukiwania informacji.
S-2Ocena podsumowująca: Zaprojektowanie i opracowanie arkusza kalkulacyjnego lub bazy danych pozwalających rozwiązać określone zagadnienie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B14_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie technik i narzędzi stosowanych we współczesnej technologii informacyjnej.
T_1A_W10T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B14_U01
Potrafi dobierać odpowienie narzędzia informatyczne i roziwązywać za ich pomocą różne problemy spotykane w technice w szczególności w transporcie.
T_1A_U06, T_1A_U01T1A_U01, T1A_U07C-1T-L-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B14_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie technik i narzędzi stosowanych we współczesnej technologii informacyjnej.
2,0Student nie ma opanowanego materiału z wykładu w 50%.
3,0Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 50 %.
3,5Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 60 %.
4,0Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 70 %.
4,5Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 80 %.
5,0Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 90 %.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B14_U01
Potrafi dobierać odpowienie narzędzia informatyczne i roziwązywać za ich pomocą różne problemy spotykane w technice w szczególności w transporcie.
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów będących przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student potrafi rozwiązywać problemy będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi rozwiązywać problemy będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych, które zostały w istotny sposób rozszerzone.
4,5Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi rozwiązywać nowe złożone zagadnienia za pomocą technik i narzędzi będących przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. John Walkenbach, Excel 2007 PL. Biblia, Helion, 2007
  2. Matthew MacDonald, Access 2007 PL nieoficjalny podręcznik, Helion, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Zajęcia wstepne. Organizacja sieci komputerowej w salach komputerowych, oprgramowenia komputerów, dostęp do zasobów sieciowych. Zapoznanie z usługami dostępnymi w sieci uczelnianej. 2. Arkusz kalkulacyjny (ćwiczenia ze zbioru zadań)- ppdstawy pracy z arkuszem kalkulacyjnym, wprowadzanie i formatowanie danych, tworzenie prostych formuł obliczeniowych. Przeciąganie formuł - adresowanie komórek względne i bezwzględne. Nazwy zakresów i użycie w formułach. Funkcje wewnętrzne. Wykresy. 3. Formuły i funkcje logiczne, funkcja JEŻELI i jej zagnieżdżanie. Funkcje agregujące. 4. Funkcje wyszukiwania i adresu. 5. Filtry i formatowanie warunkowe. 6. Formuły tablicowe. 7. Zaliczenie 1 8. Tworzenie relacyjnej bazy danych złożonej z dwóch tabel. 9. Formułowanie zapytań do bazy za pomocą kwerend. 10.Zaliczenie 230
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11.Technologia informacyjna jako dziedzina wiedzy. Pojęcie informacji. Urzadzenia techniczne służące do przetwarzania, przechowywania i przesyłania informacji - komputer, procesor, pamięć, sieci komputerowe. Oprogramowanie, system operacyjny. 2.Oprogramowanie użytkowe, pakiety biurowe (Microsoft Office, OpenOffice). 3. Arkusze kalkulacyjne. Obszary zastosowania arkuszy kalkulacyjnych. Struktura arkusza, wprowadzanie i formatowanie danych, typy danych, przetwarzanie danych za pomocą formuł. Tworzenie i formatowanie wykresów. Przetwarzanie warunkowe, funkcje i formuły logiczne, filtry. Funkcje matematyczne, statystyczne, informacyjne, wyszukiwania i adresu. 4. Bazy danych. Modele baz danych: relacyjne, hierarchiczne, sieciowe, obiektowe. Programy obsługi relacyjnych baz danych. Struktura relacyjnej bazy: tabele, pola, rekordy relacje. Narzędzia baz danych: kwerendy, formularze, raporty. Język SQL. Praca z bazą danych w układzie klient-serwer. 5. Edytory tekstu - przegląd funkcji i możliwości znanych edytorów tekstu. 6. Sieci komputerowe- rodzaje, struktura, topologie. Protokoły komunikacyjne - przegląd protokołów komunikacyjnych. Protokół TCP/IP. Aplikacje internetowe - model trójwarstwowy. Strony internetowe i systemy zarządzania trescią (CMS). Omówienie sieci uczelnianej i dostepnych usług.Tworzenie własnej strony internetowej na serwerze uczelnianym.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów.20
A-L-3Przygotowanie do kolejnych zajęć.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach wykładowych15
A-W-2Instalacja narzędzi informatycznych i środowiska programowania.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia semestralnego10
A-W-4Zaliczenie semestralne2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B14_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie technik i narzędzi stosowanych we współczesnej technologii informacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W10ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu, zna metody obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników pomiarów i eksperymentu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności doboru i posługiwania się narzędziami informatycznymi w celu realizacji okreslonych zadań.
Treści programoweT-W-11.Technologia informacyjna jako dziedzina wiedzy. Pojęcie informacji. Urzadzenia techniczne służące do przetwarzania, przechowywania i przesyłania informacji - komputer, procesor, pamięć, sieci komputerowe. Oprogramowanie, system operacyjny. 2.Oprogramowanie użytkowe, pakiety biurowe (Microsoft Office, OpenOffice). 3. Arkusze kalkulacyjne. Obszary zastosowania arkuszy kalkulacyjnych. Struktura arkusza, wprowadzanie i formatowanie danych, typy danych, przetwarzanie danych za pomocą formuł. Tworzenie i formatowanie wykresów. Przetwarzanie warunkowe, funkcje i formuły logiczne, filtry. Funkcje matematyczne, statystyczne, informacyjne, wyszukiwania i adresu. 4. Bazy danych. Modele baz danych: relacyjne, hierarchiczne, sieciowe, obiektowe. Programy obsługi relacyjnych baz danych. Struktura relacyjnej bazy: tabele, pola, rekordy relacje. Narzędzia baz danych: kwerendy, formularze, raporty. Język SQL. Praca z bazą danych w układzie klient-serwer. 5. Edytory tekstu - przegląd funkcji i możliwości znanych edytorów tekstu. 6. Sieci komputerowe- rodzaje, struktura, topologie. Protokoły komunikacyjne - przegląd protokołów komunikacyjnych. Protokół TCP/IP. Aplikacje internetowe - model trójwarstwowy. Strony internetowe i systemy zarządzania trescią (CMS). Omówienie sieci uczelnianej i dostepnych usług.Tworzenie własnej strony internetowej na serwerze uczelnianym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaprojektowanie i opracowanie arkusza kalkulacyjnego lub bazy danych pozwalających rozwiązać określone zagadnienie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma opanowanego materiału z wykładu w 50%.
3,0Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 50 %.
3,5Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 60 %.
4,0Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 70 %.
4,5Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 80 %.
5,0Student ma opanowany materiał z wykładu co najmniej w 90 %.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B14_U01Potrafi dobierać odpowienie narzędzia informatyczne i roziwązywać za ich pomocą różne problemy spotykane w technice w szczególności w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U06potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności doboru i posługiwania się narzędziami informatycznymi w celu realizacji okreslonych zadań.
Treści programoweT-L-11. Zajęcia wstepne. Organizacja sieci komputerowej w salach komputerowych, oprgramowenia komputerów, dostęp do zasobów sieciowych. Zapoznanie z usługami dostępnymi w sieci uczelnianej. 2. Arkusz kalkulacyjny (ćwiczenia ze zbioru zadań)- ppdstawy pracy z arkuszem kalkulacyjnym, wprowadzanie i formatowanie danych, tworzenie prostych formuł obliczeniowych. Przeciąganie formuł - adresowanie komórek względne i bezwzględne. Nazwy zakresów i użycie w formułach. Funkcje wewnętrzne. Wykresy. 3. Formuły i funkcje logiczne, funkcja JEŻELI i jej zagnieżdżanie. Funkcje agregujące. 4. Funkcje wyszukiwania i adresu. 5. Filtry i formatowanie warunkowe. 6. Formuły tablicowe. 7. Zaliczenie 1 8. Tworzenie relacyjnej bazy danych złożonej z dwóch tabel. 9. Formułowanie zapytań do bazy za pomocą kwerend. 10.Zaliczenie 2
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie umijętności wykorzystania arkusza kalkulacyjnego i baz danych w zagadniniach obliczeniowych, prezentacyjnych i wyszukiwania informacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów będących przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student potrafi rozwiązywać problemy będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi rozwiązywać problemy będące przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych, które zostały w istotny sposób rozszerzone.
4,5Student posiada umiejętności pośrednie między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi rozwiązywać nowe złożone zagadnienia za pomocą technik i narzędzi będących przedmiotem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.