Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (S1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii pojazdów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii pojazdów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólnotechniczna umozliwiajaca zrozumienie budowy i zasad działania pojazdów oraz procesów technologicznych ich wytwarzania
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wytwarzania części i podzespołów oraz nowoczesnych metod montażu w przemyśle motoryzacyjnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt procesu technologicznego montazu wybranych zespołów i układów pojazdu15
15
wykłady
T-W-1Technologie wielkoprzemysłowe w przemysśle motoryzacyjnym2
T-W-2Systemy produkcyjne stosowane w przemysle motoryzacyjnym (obrabiarki, systemy narzedziowe, oprzyrzadowanie technologiczne).1
T-W-3Charakterystyka systemów montazu pojazdów: SKD (semi-knocked-down), MKD (medium-knocked-down), CKD (completely-knocked-down).1
T-W-4Produkcja samochodów specjalizowanych i specjalnych.1
T-W-5Charakterystyka technologii wytwarzania wybranych elementów pojazdów (np. nadwozia, korpusy, wały korbowe, tłoki, koła zebate, zwrotnice itp.).2
T-W-6Nowoczesne technologie montazu, sterowanie jakoscia w procesie montazu, dostawcy podzespołów.1
T-W-7Automatyczny montaz wyrobów (magazynowanie, oddzielanie i podawanie przedmiotów w montazu automatycznym, łaczenie i utrwalanie połaczen elementów w montazu automatycznym, transportowanie przedmiotów w montazu).2
T-W-8Technologiczne srodki montazu (linie montazowe, elastyczne systemy montazowe, roboty i manipulatory przemysłowe w systemach montazowych pojazdów).3
T-W-9Przykłady zautomatyzowanego montazu.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca nad projektem15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów
M-2Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B23-1_W01
- ma podstawową wiedzę w zakresie procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych róznych typów i przeznaczenia, zna zasady i metod montazu oraz znaczenie czynnosci kontrolno-odbiorczych (zarzadzania jakoscia) we wszystkich etapach procesu technologicznego - charakteryzuje materiały konstrukcyjne oraz ich zastosowanie w budowie pojazdów,
T_1A_W04, T_1A_W12T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B23-1_U01
- analizuje i posługuje się dokumentacją procesu technologicznego w systemie zarządzania jaklością, - identyfikuje i opracowuje podstawowe założenia procesu technologicznego wybranych części pojazdów - analizuje technologiczność konstrukcji pojazdów oraz rozumie jej znaczenie w produkcji masowej
T_1A_U01, T_1A_U03, T_1A_U17T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U12, T1A_U16InzA_U04, InzA_U08C-1T-W-9, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B23-1_W01
- ma podstawową wiedzę w zakresie procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych róznych typów i przeznaczenia, zna zasady i metod montazu oraz znaczenie czynnosci kontrolno-odbiorczych (zarzadzania jakoscia) we wszystkich etapach procesu technologicznego - charakteryzuje materiały konstrukcyjne oraz ich zastosowanie w budowie pojazdów,
2,0poniżej 50% maksymalnej liczby punktów w teście (poniżej 10 pkt)
3,0od 10 do 12 pkt
3,5od 12,1 do 14 pkt
4,0od 14,1 do 16 pkt
4,5od 16,1 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B23-1_U01
- analizuje i posługuje się dokumentacją procesu technologicznego w systemie zarządzania jaklością, - identyfikuje i opracowuje podstawowe założenia procesu technologicznego wybranych części pojazdów - analizuje technologiczność konstrukcji pojazdów oraz rozumie jej znaczenie w produkcji masowej
2,0Brak projektu
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,5Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania kontrolne dotyczące projektu
5,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz jego prtezentacja połączona z dyskusją dotyczącą przyjętych przez studenta rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Fischer R., Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych., Rea, 2008
  2. Kowalski T., Lis G., Szejnach W., Technologia i automatyzacja montazu maszyn., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej., 2006
  3. Adamiec P., Dziubiński J., Wybrane zagadnienia materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania pojazdów., Wyd. Politechniki Sląskiej, Gliwice, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych czesci maszyn., Wydawnictwa Naukowo- Techniczne., 2009
  2. Kwartalnik naukowo-techniczny, Technologia i Automatyzacja Montazu., Wydawca: Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego., 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt procesu technologicznego montazu wybranych zespołów i układów pojazdu15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Technologie wielkoprzemysłowe w przemysśle motoryzacyjnym2
T-W-2Systemy produkcyjne stosowane w przemysle motoryzacyjnym (obrabiarki, systemy narzedziowe, oprzyrzadowanie technologiczne).1
T-W-3Charakterystyka systemów montazu pojazdów: SKD (semi-knocked-down), MKD (medium-knocked-down), CKD (completely-knocked-down).1
T-W-4Produkcja samochodów specjalizowanych i specjalnych.1
T-W-5Charakterystyka technologii wytwarzania wybranych elementów pojazdów (np. nadwozia, korpusy, wały korbowe, tłoki, koła zebate, zwrotnice itp.).2
T-W-6Nowoczesne technologie montazu, sterowanie jakoscia w procesie montazu, dostawcy podzespołów.1
T-W-7Automatyczny montaz wyrobów (magazynowanie, oddzielanie i podawanie przedmiotów w montazu automatycznym, łaczenie i utrwalanie połaczen elementów w montazu automatycznym, transportowanie przedmiotów w montazu).2
T-W-8Technologiczne srodki montazu (linie montazowe, elastyczne systemy montazowe, roboty i manipulatory przemysłowe w systemach montazowych pojazdów).3
T-W-9Przykłady zautomatyzowanego montazu.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna praca nad projektem15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B23-1_W01- ma podstawową wiedzę w zakresie procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych róznych typów i przeznaczenia, zna zasady i metod montazu oraz znaczenie czynnosci kontrolno-odbiorczych (zarzadzania jakoscia) we wszystkich etapach procesu technologicznego - charakteryzuje materiały konstrukcyjne oraz ich zastosowanie w budowie pojazdów,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
T_1A_W12zna i rozumie procesy konstruowania i wytwarzania elementów maszyn, w tym pojazdu samochodowego i jego zespołów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wytwarzania części i podzespołów oraz nowoczesnych metod montażu w przemyśle motoryzacyjnym
Treści programoweT-W-8Technologiczne srodki montazu (linie montazowe, elastyczne systemy montazowe, roboty i manipulatory przemysłowe w systemach montazowych pojazdów).
T-W-6Nowoczesne technologie montazu, sterowanie jakoscia w procesie montazu, dostawcy podzespołów.
T-W-5Charakterystyka technologii wytwarzania wybranych elementów pojazdów (np. nadwozia, korpusy, wały korbowe, tłoki, koła zebate, zwrotnice itp.).
T-W-1Technologie wielkoprzemysłowe w przemysśle motoryzacyjnym
T-W-4Produkcja samochodów specjalizowanych i specjalnych.
T-W-2Systemy produkcyjne stosowane w przemysle motoryzacyjnym (obrabiarki, systemy narzedziowe, oprzyrzadowanie technologiczne).
T-W-3Charakterystyka systemów montazu pojazdów: SKD (semi-knocked-down), MKD (medium-knocked-down), CKD (completely-knocked-down).
T-W-7Automatyczny montaz wyrobów (magazynowanie, oddzielanie i podawanie przedmiotów w montazu automatycznym, łaczenie i utrwalanie połaczen elementów w montazu automatycznym, transportowanie przedmiotów w montazu).
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej liczby punktów w teście (poniżej 10 pkt)
3,0od 10 do 12 pkt
3,5od 12,1 do 14 pkt
4,0od 14,1 do 16 pkt
4,5od 16,1 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B23-1_U01- analizuje i posługuje się dokumentacją procesu technologicznego w systemie zarządzania jaklością, - identyfikuje i opracowuje podstawowe założenia procesu technologicznego wybranych części pojazdów - analizuje technologiczność konstrukcji pojazdów oraz rozumie jej znaczenie w produkcji masowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U17potrafi zaprojektować proste układy elementy, zespoły i układy pojazdu z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych, ekonomicznych i ekologicznych, używając przy tym właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi wytwarzania części i podzespołów oraz nowoczesnych metod montażu w przemyśle motoryzacyjnym
Treści programoweT-W-9Przykłady zautomatyzowanego montazu.
T-P-1Projekt procesu technologicznego montazu wybranych zespołów i układów pojazdu
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak projektu
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,5Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania kontrolne dotyczące projektu
5,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz jego prtezentacja połączona z dyskusją dotyczącą przyjętych przez studenta rozwiązań