Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Techniki odnowy środków transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki odnowy środków transportu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zjawisk zużycia zespołów pojazdów
C-2Poznanie metod oceny stopnia zuzycia zespołów środków transportu
C-3Poznanie ogólnych metod odnowy stanu zdatności środków transportu
C-4Poznanie technik szczegółowych odnowy wybranych zespoół i podzespołów środków transportu
C-5Poznanie wad i zalet wybranych technik odnowy
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru techniki odnowy w zależności od dysponowanego parku maszynowego, składnika kosztów odnowy, jej opłacalności oraz wymagań technicznych warunków pracy zespołu środka transportu
C-7Poznanie metod oceny jakości wykonania odnowy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Weryfikacja i ocena przydatności opon do bieżnikowania. Inne techniki odnowy opon1
T-L-3Weryfikacja i ocena stopnia zużycia wałków rozrządu2
T-L-4Metodyka demontażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego1
T-L-5Metodyka montażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego1
T-L-6Kontrola szczelności i sposób regeneracji skojarzenia przylgnia zaworu - gniazdo zaworowe2
T-L-7Metody oceny jakości wykanania naprawy zespołów pojazdu2
10
wykłady
T-W-1Topografi zużycia wybranych zespołów pojazdów1
T-W-2Rola i zadania weryfikacji części i zespołów1
T-W-3Metody utrzymania stanu zdatności pojazdu1
T-W-4Metodyka odnowy zespołów i części pojazdów1
T-W-5Wady i zalety różnych technik odnowy części. Ocena możliwości ich wykorzystania1
T-W-6Metodyka napraw powypadkowych nadwozi1
T-W-7Odnowa i regeneracja instalacji elektrycznej pojazdu1
T-W-8Wady powłok lakierniczych. Usuwanie wad1
T-W-9Zadady odnowy uszkodzonych fragmentów szyb1
T-W-10Możliwości wydłużania okresu użytkowania wybranych zespołów i podzespołów środków transportu1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury8
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury10
A-W-3Przytotowanie się do egzaminu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i pokazowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy pisemnej z każdego ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C42-2_W01
Student powinien znać metodyke demontażu i montażu części i zespołów, zależności intensywności zużycia od różnych czynników i jego topografię, umieć rozpoznać stan techniczny zespołów i podzespołów, wskazać metody usunięcia niesprawności i dalsze sposoby użytkowania obiektu technicznego, rozpoznać typowe rodzaje przyczyn uszkodzeń, wymienić różne elementy wspódziałające z nimi, rozpoznać skutki nieprawidłowego sposobu naprawy, wybrać odpowiednią metodę odnowy obiektu oraz sposób oceny jakości jej realizacji
T_1A_W03, T_1A_W04, T_1A_W10, T_1A_W14, T_1A_W15, T_1A_W17T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-5, C-6, C-7T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C42-2_U01
Student powinien formułować główną przyczynę utraty stanu zdatności obiektu technicznego (pojazdu), oszacować towarzyszące zjawiska i rozpoznać ich przyczynę. Powinien umieć przygotować odpowiednią technologię i technikę odnowy zespołu lub pojazdu, wyszukać najodpowiedniejszą ofertę i możliwości odnowy, zaprezentować różne rodzaje metod odnowy. Nakreślić zalecany tok postępowania z niesprawnych zespołem lub pojazdwem, oszacować żywotność zespołu lub pojazdu po odnowie w zależności od zastosowanej metody.
T_1A_U01, T_1A_U02, T_1A_U03, T_1A_U08, T_1A_U09, T_1A_U10, T_1A_U12, T_1A_U13, T_1A_U15, T_1A_U19, T_1A_U22T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_C42-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do przestrzegania zasad użytkowania pojazdów, kreatywność i otwartość na zaistniałe przypadki na stany niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami, kosztami i zasadnością podejmowanych czynności.
T_1A_K01, T_1A_K03, T_1A_K05, T_1A_K07T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6, C-7T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C42-2_W01
Student powinien znać metodyke demontażu i montażu części i zespołów, zależności intensywności zużycia od różnych czynników i jego topografię, umieć rozpoznać stan techniczny zespołów i podzespołów, wskazać metody usunięcia niesprawności i dalsze sposoby użytkowania obiektu technicznego, rozpoznać typowe rodzaje przyczyn uszkodzeń, wymienić różne elementy wspódziałające z nimi, rozpoznać skutki nieprawidłowego sposobu naprawy, wybrać odpowiednią metodę odnowy obiektu oraz sposób oceny jakości jej realizacji
2,0Student nie zna czynników oddziałujących na intensywaność zużywania się zespołów
3,0Student zna czynniki oddziałujące na intensywaność zużywania się zespołów, ale nie zna ich wpływu na określone zespoły
3,5Student zna czynniki oddziałujące na intensywaność zużywania się zespołów i zna ich wpływ na określone zespoły
4,0Student zna możliwości usunięcia stanu niezdatności zespołu
4,5Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna konkretną metodę usunięcia stanu niezdatności w zależności od rodzaju naprawy oraz analizuje ekonoczną strone przedsięwzięcia
5,0Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna konkretną metodę usunięcia stanu niezdatności w zależności od rodzaju naprawy oraz analizuje ekonoczną strone przedsięwzięcia, zna metodyke oceny jakości naprawy i rodzaj niezbędnej próby drogowej lub stanowiskowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C42-2_U01
Student powinien formułować główną przyczynę utraty stanu zdatności obiektu technicznego (pojazdu), oszacować towarzyszące zjawiska i rozpoznać ich przyczynę. Powinien umieć przygotować odpowiednią technologię i technikę odnowy zespołu lub pojazdu, wyszukać najodpowiedniejszą ofertę i możliwości odnowy, zaprezentować różne rodzaje metod odnowy. Nakreślić zalecany tok postępowania z niesprawnych zespołem lub pojazdwem, oszacować żywotność zespołu lub pojazdu po odnowie w zależności od zastosowanej metody.
2,0Student nie umie ocenić stanu niesprawności zespołu
3,0Student umie ocenić stan niesprawności zespołu
3,5Student umie ocenić stan niesprawności zespołu i potrafi wskazać przyczynę ich powstania
4,0Student umie ocenić stan niesprawności zespołu i potrafi wskazać przyczynę ich powstania, a także potrafi wskazać metody usunięcia stanu niezdatności
4,5Student potrafi ocenic stan niezdatności i dobrać najwłaściwszą metodę usunięcia niesprawności
5,0Student potrafi ocenic stan niezdatności i dobrać najwłaściwszą metodę usunięcia niesprawności oraz określić przewidywaną trwałość regenerowanego zespołu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_C42-2_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do przestrzegania zasad użytkowania pojazdów, kreatywność i otwartość na zaistniałe przypadki na stany niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami, kosztami i zasadnością podejmowanych czynności.
2,0Student nie umie działać w zmiennych sytuacjach problemowych
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5Przestrzega relacji między wiedzą i umiejętnościami, ma swidomośc wagi podejmowanej decyzji
4,0Postępuje zgodnie z zasadmi etyki, wrażliwy na stawiane problemy, zorientowany w sposobie ich rozwiązywania
4,5Wykazuje dbałość o "markę" reprezentowanej firmy, wykazuje determinację działania
5,0Chętny do współpracy w innymi zespołami, kreatywny w podejmowaniu decyzji, zdetrminowany w poprawie efektów swojego działania, otwarty na nowe technologie i możliwości poprawy efektów działania

Literatura podstawowa

  1. Uzdowski M., Abramek K. F., Garczyński K., Eksploatacja techniczna i naprawa, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2003, 1
  2. Abramek K. F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2009, 1
  3. Adamiec P., Dziubiński J., Filipczyk J., Technologia napraw pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie BHP1
T-L-2Weryfikacja i ocena przydatności opon do bieżnikowania. Inne techniki odnowy opon1
T-L-3Weryfikacja i ocena stopnia zużycia wałków rozrządu2
T-L-4Metodyka demontażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego1
T-L-5Metodyka montażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego1
T-L-6Kontrola szczelności i sposób regeneracji skojarzenia przylgnia zaworu - gniazdo zaworowe2
T-L-7Metody oceny jakości wykanania naprawy zespołów pojazdu2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Topografi zużycia wybranych zespołów pojazdów1
T-W-2Rola i zadania weryfikacji części i zespołów1
T-W-3Metody utrzymania stanu zdatności pojazdu1
T-W-4Metodyka odnowy zespołów i części pojazdów1
T-W-5Wady i zalety różnych technik odnowy części. Ocena możliwości ich wykorzystania1
T-W-6Metodyka napraw powypadkowych nadwozi1
T-W-7Odnowa i regeneracja instalacji elektrycznej pojazdu1
T-W-8Wady powłok lakierniczych. Usuwanie wad1
T-W-9Zadady odnowy uszkodzonych fragmentów szyb1
T-W-10Możliwości wydłużania okresu użytkowania wybranych zespołów i podzespołów środków transportu1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury8
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych7
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Uzupełnienie wiedzy na podstawie literatury10
A-W-3Przytotowanie się do egzaminu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C42-2_W01Student powinien znać metodyke demontażu i montażu części i zespołów, zależności intensywności zużycia od różnych czynników i jego topografię, umieć rozpoznać stan techniczny zespołów i podzespołów, wskazać metody usunięcia niesprawności i dalsze sposoby użytkowania obiektu technicznego, rozpoznać typowe rodzaje przyczyn uszkodzeń, wymienić różne elementy wspódziałające z nimi, rozpoznać skutki nieprawidłowego sposobu naprawy, wybrać odpowiednią metodę odnowy obiektu oraz sposób oceny jakości jej realizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W03ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę zakresie mechaniki, termodynamiki i elektrotechniki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w silniku spalinowym, oddziaływań mechanicznych występujących w mechanizmach pojazdów samochodowych, zjawisk i procesów elektrycznych w zespołach pojazdu, oddziaływania otoczenia na pojazd
T_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
T_1A_W10ma podstawową wiedzę w zakresie metrologii, zna i rozumie metody pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu, zna metody obliczeniowe oraz narzędzia informatyczne niezbędne do analizy wyników pomiarów i eksperymentu
T_1A_W14orientuje się w obecnym stanie wiedzy i najnowszych tendencjach rozwojowych pojazdów i ich zespołów
T_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie cyklu życia samochodów i urządzeń transportowych
T_1A_W17ma uporządkowaną wiedzę w zakresie eksploatacji pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zjawisk zużycia zespołów pojazdów
C-2Poznanie metod oceny stopnia zuzycia zespołów środków transportu
C-3Poznanie ogólnych metod odnowy stanu zdatności środków transportu
C-5Poznanie wad i zalet wybranych technik odnowy
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru techniki odnowy w zależności od dysponowanego parku maszynowego, składnika kosztów odnowy, jej opłacalności oraz wymagań technicznych warunków pracy zespołu środka transportu
C-7Poznanie metod oceny jakości wykonania odnowy
Treści programoweT-L-2Weryfikacja i ocena przydatności opon do bieżnikowania. Inne techniki odnowy opon
T-L-3Weryfikacja i ocena stopnia zużycia wałków rozrządu
T-L-4Metodyka demontażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego
T-L-5Metodyka montażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego
T-L-6Kontrola szczelności i sposób regeneracji skojarzenia przylgnia zaworu - gniazdo zaworowe
T-L-7Metody oceny jakości wykanania naprawy zespołów pojazdu
T-W-1Topografi zużycia wybranych zespołów pojazdów
T-W-2Rola i zadania weryfikacji części i zespołów
T-W-3Metody utrzymania stanu zdatności pojazdu
T-W-4Metodyka odnowy zespołów i części pojazdów
T-W-5Wady i zalety różnych technik odnowy części. Ocena możliwości ich wykorzystania
T-W-6Metodyka napraw powypadkowych nadwozi
T-W-7Odnowa i regeneracja instalacji elektrycznej pojazdu
T-W-8Wady powłok lakierniczych. Usuwanie wad
T-W-9Zadady odnowy uszkodzonych fragmentów szyb
T-W-10Możliwości wydłużania okresu użytkowania wybranych zespołów i podzespołów środków transportu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i pokazowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy pisemnej z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna czynników oddziałujących na intensywaność zużywania się zespołów
3,0Student zna czynniki oddziałujące na intensywaność zużywania się zespołów, ale nie zna ich wpływu na określone zespoły
3,5Student zna czynniki oddziałujące na intensywaność zużywania się zespołów i zna ich wpływ na określone zespoły
4,0Student zna możliwości usunięcia stanu niezdatności zespołu
4,5Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna konkretną metodę usunięcia stanu niezdatności w zależności od rodzaju naprawy oraz analizuje ekonoczną strone przedsięwzięcia
5,0Student zna metodę oceny stanu niesprawności, zna metode i narzędzia weryfikacji oraz zna konkretną metodę usunięcia stanu niezdatności w zależności od rodzaju naprawy oraz analizuje ekonoczną strone przedsięwzięcia, zna metodyke oceny jakości naprawy i rodzaj niezbędnej próby drogowej lub stanowiskowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C42-2_U01Student powinien formułować główną przyczynę utraty stanu zdatności obiektu technicznego (pojazdu), oszacować towarzyszące zjawiska i rozpoznać ich przyczynę. Powinien umieć przygotować odpowiednią technologię i technikę odnowy zespołu lub pojazdu, wyszukać najodpowiedniejszą ofertę i możliwości odnowy, zaprezentować różne rodzaje metod odnowy. Nakreślić zalecany tok postępowania z niesprawnych zespołem lub pojazdwem, oszacować żywotność zespołu lub pojazdu po odnowie w zależności od zastosowanej metody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
T_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U08potrafi dokonać analizy sygnałów stosując techniki analogowe i cyfrowe oraz odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe
T_1A_U09przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
T_1A_U10potrafi porównać rozwiązania projektowe pojazdów i ich elementów ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne (moc, zużycie paliwa, emisja spalin itp.)
T_1A_U12potrafi posłużyć się odpowiednio dobranymi metodami i urządzeniami do pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy pojazdu
T_1A_U13potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary i symulacje oraz wyznaczyć charakterystyki elementów pojazdów samochodowych i ich układów, przedstawić wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji wraz z wyciągnięciem właściwych wniosków
T_1A_U15potrafi zaplanować i przeprowadzić proces diagnozowania i testowania elementów pojazdów samochodowych oraz ich układów
T_1A_U19potrafi zaplanować proces realizacji elementów i zespołów pojazdu samochodowego oraz wstępnie oszacować koszty realizacji
T_1A_U22potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich typowych dla środków transportu i procesu logistycznego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie zjawisk zużycia zespołów pojazdów
C-2Poznanie metod oceny stopnia zuzycia zespołów środków transportu
C-3Poznanie ogólnych metod odnowy stanu zdatności środków transportu
C-4Poznanie technik szczegółowych odnowy wybranych zespoół i podzespołów środków transportu
C-5Poznanie wad i zalet wybranych technik odnowy
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru techniki odnowy w zależności od dysponowanego parku maszynowego, składnika kosztów odnowy, jej opłacalności oraz wymagań technicznych warunków pracy zespołu środka transportu
C-7Poznanie metod oceny jakości wykonania odnowy
Treści programoweT-L-2Weryfikacja i ocena przydatności opon do bieżnikowania. Inne techniki odnowy opon
T-L-3Weryfikacja i ocena stopnia zużycia wałków rozrządu
T-L-4Metodyka demontażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego
T-L-5Metodyka montażu wybranych zespołów pojazdu samochodowego
T-L-6Kontrola szczelności i sposób regeneracji skojarzenia przylgnia zaworu - gniazdo zaworowe
T-L-7Metody oceny jakości wykanania naprawy zespołów pojazdu
T-W-1Topografi zużycia wybranych zespołów pojazdów
T-W-2Rola i zadania weryfikacji części i zespołów
T-W-3Metody utrzymania stanu zdatności pojazdu
T-W-4Metodyka odnowy zespołów i części pojazdów
T-W-5Wady i zalety różnych technik odnowy części. Ocena możliwości ich wykorzystania
T-W-6Metodyka napraw powypadkowych nadwozi
T-W-7Odnowa i regeneracja instalacji elektrycznej pojazdu
T-W-8Wady powłok lakierniczych. Usuwanie wad
T-W-9Zadady odnowy uszkodzonych fragmentów szyb
T-W-10Możliwości wydłużania okresu użytkowania wybranych zespołów i podzespołów środków transportu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i pokazowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy pisemnej z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić stanu niesprawności zespołu
3,0Student umie ocenić stan niesprawności zespołu
3,5Student umie ocenić stan niesprawności zespołu i potrafi wskazać przyczynę ich powstania
4,0Student umie ocenić stan niesprawności zespołu i potrafi wskazać przyczynę ich powstania, a także potrafi wskazać metody usunięcia stanu niezdatności
4,5Student potrafi ocenic stan niezdatności i dobrać najwłaściwszą metodę usunięcia niesprawności
5,0Student potrafi ocenic stan niezdatności i dobrać najwłaściwszą metodę usunięcia niesprawności oraz określić przewidywaną trwałość regenerowanego zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_C42-2_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przygotowanie do przestrzegania zasad użytkowania pojazdów, kreatywność i otwartość na zaistniałe przypadki na stany niezdatności zespołów, świdomość znaczenia właściwej weryfikacji zespołów postrzeganej relacji między celami, kosztami i zasadnością podejmowanych czynności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_K01rozumie potrzebę i zna możliwości dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
T_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
T_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T_1A_K07rozumie potrzebę mobilności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie zjawisk zużycia zespołów pojazdów
C-2Poznanie metod oceny stopnia zuzycia zespołów środków transportu
C-3Poznanie ogólnych metod odnowy stanu zdatności środków transportu
C-4Poznanie technik szczegółowych odnowy wybranych zespoół i podzespołów środków transportu
C-5Poznanie wad i zalet wybranych technik odnowy
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru techniki odnowy w zależności od dysponowanego parku maszynowego, składnika kosztów odnowy, jej opłacalności oraz wymagań technicznych warunków pracy zespołu środka transportu
C-7Poznanie metod oceny jakości wykonania odnowy
Treści programoweT-W-5Wady i zalety różnych technik odnowy części. Ocena możliwości ich wykorzystania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-2Ćwiczenia laboratoryjne i pokazowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawowe informacje z fizyki oraz zasad eksploatacji pojazdów
S-2Ocena formująca: Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykonanych sprawozdań i formy pisemnej z każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie działać w zmiennych sytuacjach problemowych
3,0Student wykazuje niewielką zdolność stoswania wiedzy i umiejętności
3,5Przestrzega relacji między wiedzą i umiejętnościami, ma swidomośc wagi podejmowanej decyzji
4,0Postępuje zgodnie z zasadmi etyki, wrażliwy na stawiane problemy, zorientowany w sposobie ich rozwiązywania
4,5Wykazuje dbałość o "markę" reprezentowanej firmy, wykazuje determinację działania
5,0Chętny do współpracy w innymi zespołami, kreatywny w podejmowaniu decyzji, zdetrminowany w poprawie efektów swojego działania, otwarty na nowe technologie i możliwości poprawy efektów działania