Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Metody projektowe w przemyśle motoryzacyjnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody projektowe w przemyśle motoryzacyjnym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 12 1,00,44zaliczenie
wykładyW4 12 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu konstrukcji oraz technologii maszyn
W-2Podstawowe wiadomosci z zakresu komputerowych metod obliczeniowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwosciami komputerowego projektowania i wspomagania procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt konstrukcji lub procesu technologicznego przy wytwarzaniu pojazdów z wykorzystaniem komputerowego wspomagania12
12
wykłady
T-W-1Zasady tworzenia procesów technologicznych i opracowywania stosownej dokumentacji.1
T-W-2Projektowanie i konstruowanie. Metody, metodyka i metodologia projektowania.1
T-W-3Systemy komputerowego wspomagania prac konstrukcyjnych i technologicznych CAx (CAD/CAM/CAE).2
T-W-4Koncepcja efektywnej produkcji z zastosowaniem komputerowo zintegrowanego wytwarzania pojazdów.1
T-W-5Systemy planowania i sterowania produkcja (PPC).1
T-W-6Systemy oceny zgodnosci i zarzadzania jakoscia w przemysle motoryzacyjnym, ocena zgodnosci: badania, kontrola, certyfikacja, akredytacja.1
T-W-7Proces zatwierdzania czesci do produkcji (PPAP), wymogi dotyczace Procesu PPAP.2
T-W-8Zaawansowane planowanie jakosci wyrobu (APQP).1
T-W-9Identyfikacja poszczególnych wad produktu lub/i procesu oraz ich eliminacja lub minimalizacja skutków FMEA. Rola FMEA przy analizie złozonych procesów i produktów, w produkcji masowej i jednostkowej przy wytwarzaniu pojazdów. Mozliwosci doskonalenia produktu, analizowanie i wprowadzanie poprawek. Standardy systemów jakosci globalnego przemysłu motoryzacyjnego. Wymogi systemu jakosciowego w dziedzinie projektowania/rozwoju, produkcji, instalacji i serwisowania produktów motoryzacyjnych (norma ISO/TS16949).2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna praca nad projektem18
A-P-3Udział w konsultacjach3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów
M-2Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B21-2_W01
- ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych oraz zapewnienia jakości przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych
T_1A_W12, T_1A_W13, T_1A_W24T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W09InzA_W02, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_B21-2_U01
- projektuje typowy proces technologiczny oraz wykonuje podstawowe obliczenia w tym zakresie - stosuje techniki komputerowe w zakresie projektowania i wykonywania dokumentacji konstrukcyjnej
T_1A_U03, T_1A_U06, T_1A_U07, T_1A_U11T1A_U03, T1A_U04, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U08C-1T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B21-2_W01
- ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych oraz zapewnienia jakości przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych
2,0poniżej 50% maksymalnej liczby punktów w teście (poniżej 10 pkt)
3,0od 10 do 12 pkt
3,5od 12,1 do 14 pkt
4,0od 14,1 do 16 pkt
4,5od 16,1 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_B21-2_U01
- projektuje typowy proces technologiczny oraz wykonuje podstawowe obliczenia w tym zakresie - stosuje techniki komputerowe w zakresie projektowania i wykonywania dokumentacji konstrukcyjnej
2,0Brak projektu
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,5Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania kontrolne dotyczące projektu
5,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz jego prtezentacja połączona z dyskusją dotyczącą przyjętych przez studenta rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. M. Brzezinskiego, Organizacja i sterowanie produkcją. Projektowanie systemów produkcyjnych i procesów sterowania produkcją, Agencja wyd. Placet, Warszawa, 2002
  2. M.Miecielica, G.Kaszkiel, Komputerowe wspomaganie wytwarzania, Wyd. MIKOM, 1999
  3. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych czesci maszyn., Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2009
  2. Zawora J., Podstawy technologii maszyn, WSiP, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt konstrukcji lub procesu technologicznego przy wytwarzaniu pojazdów z wykorzystaniem komputerowego wspomagania12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady tworzenia procesów technologicznych i opracowywania stosownej dokumentacji.1
T-W-2Projektowanie i konstruowanie. Metody, metodyka i metodologia projektowania.1
T-W-3Systemy komputerowego wspomagania prac konstrukcyjnych i technologicznych CAx (CAD/CAM/CAE).2
T-W-4Koncepcja efektywnej produkcji z zastosowaniem komputerowo zintegrowanego wytwarzania pojazdów.1
T-W-5Systemy planowania i sterowania produkcja (PPC).1
T-W-6Systemy oceny zgodnosci i zarzadzania jakoscia w przemysle motoryzacyjnym, ocena zgodnosci: badania, kontrola, certyfikacja, akredytacja.1
T-W-7Proces zatwierdzania czesci do produkcji (PPAP), wymogi dotyczace Procesu PPAP.2
T-W-8Zaawansowane planowanie jakosci wyrobu (APQP).1
T-W-9Identyfikacja poszczególnych wad produktu lub/i procesu oraz ich eliminacja lub minimalizacja skutków FMEA. Rola FMEA przy analizie złozonych procesów i produktów, w produkcji masowej i jednostkowej przy wytwarzaniu pojazdów. Mozliwosci doskonalenia produktu, analizowanie i wprowadzanie poprawek. Standardy systemów jakosci globalnego przemysłu motoryzacyjnego. Wymogi systemu jakosciowego w dziedzinie projektowania/rozwoju, produkcji, instalacji i serwisowania produktów motoryzacyjnych (norma ISO/TS16949).2
12

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna praca nad projektem18
A-P-3Udział w konsultacjach3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Czytanie wskazanej literatury3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B21-2_W01- ma podstawową wiedzę w zakresie projektowania procesów technologicznych oraz zapewnienia jakości przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W12zna i rozumie procesy konstruowania i wytwarzania elementów maszyn, w tym pojazdu samochodowego i jego zespołów
T_1A_W13zna i rozumie metodykę projektowania elementów i zespołów pojazdu
T_1A_W24ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością, środowiskiem i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwosciami komputerowego projektowania i wspomagania procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów
Treści programoweT-W-1Zasady tworzenia procesów technologicznych i opracowywania stosownej dokumentacji.
T-W-2Projektowanie i konstruowanie. Metody, metodyka i metodologia projektowania.
T-W-3Systemy komputerowego wspomagania prac konstrukcyjnych i technologicznych CAx (CAD/CAM/CAE).
T-W-4Koncepcja efektywnej produkcji z zastosowaniem komputerowo zintegrowanego wytwarzania pojazdów.
T-W-5Systemy planowania i sterowania produkcja (PPC).
T-W-6Systemy oceny zgodnosci i zarzadzania jakoscia w przemysle motoryzacyjnym, ocena zgodnosci: badania, kontrola, certyfikacja, akredytacja.
T-W-7Proces zatwierdzania czesci do produkcji (PPAP), wymogi dotyczace Procesu PPAP.
T-W-8Zaawansowane planowanie jakosci wyrobu (APQP).
T-W-9Identyfikacja poszczególnych wad produktu lub/i procesu oraz ich eliminacja lub minimalizacja skutków FMEA. Rola FMEA przy analizie złozonych procesów i produktów, w produkcji masowej i jednostkowej przy wytwarzaniu pojazdów. Mozliwosci doskonalenia produktu, analizowanie i wprowadzanie poprawek. Standardy systemów jakosci globalnego przemysłu motoryzacyjnego. Wymogi systemu jakosciowego w dziedzinie projektowania/rozwoju, produkcji, instalacji i serwisowania produktów motoryzacyjnych (norma ISO/TS16949).
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru - obejmuje całość materiału, - brak punktów ujemnych (za niewłaściwą odpowiedź jest 0 pkt), - odpowiedzi częściowe punktowane proporcjonalnie).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej liczby punktów w teście (poniżej 10 pkt)
3,0od 10 do 12 pkt
3,5od 12,1 do 14 pkt
4,0od 14,1 do 16 pkt
4,5od 16,1 do 18 pkt
5,0powyżej 18 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_B21-2_U01- projektuje typowy proces technologiczny oraz wykonuje podstawowe obliczenia w tym zakresie - stosuje techniki komputerowe w zakresie projektowania i wykonywania dokumentacji konstrukcyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego w transporcie i przygotować prezentację wyników jego realizacji
T_1A_U06potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i oceny działania pojazdu i jego zespołów
T_1A_U11potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowego wspomagania projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów pojazdów samochodowych i ich układów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z możliwosciami komputerowego projektowania i wspomagania procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów
Treści programoweT-P-1Projekt konstrukcji lub procesu technologicznego przy wytwarzaniu pojazdów z wykorzystaniem komputerowego wspomagania
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak projektu
3,0Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym
3,5Oddany w terminie projekt podstawowy oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania kontrolne dotyczące projektu
4,5Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz prawidłowe odpowiedzi na wszystkie pytania kontrolne dotyczące projektu
5,0Oddany w terminie projekt w zakresie rozszerzonym oraz jego prtezentacja połączona z dyskusją dotyczącą przyjętych przez studenta rozwiązań