Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania środowiskowego w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania środowiskowego w transporcie
Specjalność inżynieria środowiska w transporcie
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,50,41zaliczenie
wykładyW6 9 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka, fizyka, podstawy techniki cieplnej, logistyka, systemy transportowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych elementów Systemu Zarządzania Środowiskowego (SZŚ) zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO 14001:2009.
C-2Poznanie podstaw ujęcia procesowego w zarządzaniu środowiskowym.
C-3Poznanie podstaw określania, oceny i weryfikacji aspektów środowiskowych.
C-4Poznanie podstaw możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w zarządzaniu środowiskowym.
C-5Poznanie podstaw zasad tworzenia dokumentacji SZŚ.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metodyka opracowywania środowiskowej map procesów dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.2
T-A-2Metodyka opracowywania rejestru aspektów środowiskowych dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.2
T-A-3Metodyka opracowywania projektu rejestru wskaźników i parametrów oceny środowiskowej dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.2
T-A-4Metodyka opracowywanie narzędzi służących do oceny systemu zarządzania środowsikowego dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.2
T-A-5Opracowanie projektu spisu treści i zestawienia procedur SZŚ dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.1
9
wykłady
T-W-1Podstawy systemów zarządzania środowiskowego opartych o wymagania normy PN EN ISO 14001:20092
T-W-2Ujęcie procesowe w zarządzaniu środowiskowym w transporcie.2
T-W-3Metodyka identyfikacji, oceny i weryfikacji aspektów środowiskowych w sektorze transportowo-logistycznym.2
T-W-4Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w zarządzaniu środowiskowym w transporcie.2
T-W-5Zasady tworzenia dokumentacji Systemu Zarządzania Środowiskowego1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Analiza literatury oraz przygotowanie materiałów do ćwiczeń audytoryjnych20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia16
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podstawy inżynierii środowiska w transporcie 1 metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
M-2Podstawy inżynierii środowiska w transporcie 2 Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów, panelowa, metaplan). Metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podstawy inżynierii środowiska w transporcie 1 podsumowujący zaliczenie pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
S-2Ocena formująca: Podstawy inżynierii środowiska w transporcie 2 formujący zaliczenie pisemne w formie testu obejmującego wszystkie pięć zakresów tematycznych ćwiczeń audtorynych: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_D61-1_W01
Poznanie podstaw systemów zarządzania środowiskowego opartych o wymagania normy EN ISO 14001:2004. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania środowiskowego w transporcie oraz analizy i oceny działalności prośrodowiskowej przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T_1A_W15, T_1A_W21, T_1A_W24T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09InzA_W01, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_D61-1_U01
Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania środowiskowego w transporcie oraz analizy i oceny działalności prośrodowiskowej przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T_1A_U01, T_1A_U04, T_1A_U20T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10InzA_U03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_D61-1_W01
Poznanie podstaw systemów zarządzania środowiskowego opartych o wymagania normy EN ISO 14001:2004. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania środowiskowego w transporcie oraz analizy i oceny działalności prośrodowiskowej przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_D61-1_U01
Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania środowiskowego w transporcie oraz analizy i oceny działalności prośrodowiskowej przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.

Literatura podstawowa

  1. Górzyński J., Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne WNT, Warszawa, 2007
  2. Gruszka A., Niegowska E., Zarządzanie środowiskowe. Wprowadzenie do norm serii ISO 14001, PKN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Witold Nierzwicki, Zarządzanie środowiskowe, Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  2. Komitet ISO, Norma EN ISO 14001:2004, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metodyka opracowywania środowiskowej map procesów dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.2
T-A-2Metodyka opracowywania rejestru aspektów środowiskowych dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.2
T-A-3Metodyka opracowywania projektu rejestru wskaźników i parametrów oceny środowiskowej dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.2
T-A-4Metodyka opracowywanie narzędzi służących do oceny systemu zarządzania środowsikowego dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.2
T-A-5Opracowanie projektu spisu treści i zestawienia procedur SZŚ dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy systemów zarządzania środowiskowego opartych o wymagania normy PN EN ISO 14001:20092
T-W-2Ujęcie procesowe w zarządzaniu środowiskowym w transporcie.2
T-W-3Metodyka identyfikacji, oceny i weryfikacji aspektów środowiskowych w sektorze transportowo-logistycznym.2
T-W-4Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w zarządzaniu środowiskowym w transporcie.2
T-W-5Zasady tworzenia dokumentacji Systemu Zarządzania Środowiskowego1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Analiza literatury oraz przygotowanie materiałów do ćwiczeń audytoryjnych20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_D61-1_W01Poznanie podstaw systemów zarządzania środowiskowego opartych o wymagania normy EN ISO 14001:2004. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania środowiskowego w transporcie oraz analizy i oceny działalności prośrodowiskowej przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W15ma podstawową wiedzę w zakresie cyklu życia samochodów i urządzeń transportowych
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
T_1A_W24ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością, środowiskiem i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów Systemu Zarządzania Środowiskowego (SZŚ) zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO 14001:2009.
C-2Poznanie podstaw ujęcia procesowego w zarządzaniu środowiskowym.
C-3Poznanie podstaw określania, oceny i weryfikacji aspektów środowiskowych.
C-4Poznanie podstaw możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w zarządzaniu środowiskowym.
C-5Poznanie podstaw zasad tworzenia dokumentacji SZŚ.
Treści programoweT-A-1Metodyka opracowywania środowiskowej map procesów dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T-A-2Metodyka opracowywania rejestru aspektów środowiskowych dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T-A-3Metodyka opracowywania projektu rejestru wskaźników i parametrów oceny środowiskowej dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T-A-4Metodyka opracowywanie narzędzi służących do oceny systemu zarządzania środowsikowego dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T-A-5Opracowanie projektu spisu treści i zestawienia procedur SZŚ dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T-W-1Podstawy systemów zarządzania środowiskowego opartych o wymagania normy PN EN ISO 14001:2009
T-W-2Ujęcie procesowe w zarządzaniu środowiskowym w transporcie.
T-W-3Metodyka identyfikacji, oceny i weryfikacji aspektów środowiskowych w sektorze transportowo-logistycznym.
T-W-4Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w zarządzaniu środowiskowym w transporcie.
T-W-5Zasady tworzenia dokumentacji Systemu Zarządzania Środowiskowego
Metody nauczaniaM-1Podstawy inżynierii środowiska w transporcie 1 metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podstawy inżynierii środowiska w transporcie 1 podsumowujący zaliczenie pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_D61-1_U01Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania środowiskowego w transporcie oraz analizy i oceny działalności prośrodowiskowej przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U04ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
T_1A_U20przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań projektowych oraz realizacji elementu lub zespołu pojazdu, potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne (środowiskowe, ekonomiczne, prawne itp.)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych elementów Systemu Zarządzania Środowiskowego (SZŚ) zgodnie z wymaganiami normy PN EN ISO 14001:2009.
C-2Poznanie podstaw ujęcia procesowego w zarządzaniu środowiskowym.
C-3Poznanie podstaw określania, oceny i weryfikacji aspektów środowiskowych.
C-4Poznanie podstaw możliwości zastosowania analizy systemowej i procesowej w zarządzaniu środowiskowym.
C-5Poznanie podstaw zasad tworzenia dokumentacji SZŚ.
Treści programoweT-A-1Metodyka opracowywania środowiskowej map procesów dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T-A-2Metodyka opracowywania rejestru aspektów środowiskowych dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T-A-3Metodyka opracowywania projektu rejestru wskaźników i parametrów oceny środowiskowej dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T-A-4Metodyka opracowywanie narzędzi służących do oceny systemu zarządzania środowsikowego dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T-A-5Opracowanie projektu spisu treści i zestawienia procedur SZŚ dla wybranych przykładów przedsiębiorstw z branży transportowo-logistycznej.
T-W-1Podstawy systemów zarządzania środowiskowego opartych o wymagania normy PN EN ISO 14001:2009
T-W-2Ujęcie procesowe w zarządzaniu środowiskowym w transporcie.
T-W-3Metodyka identyfikacji, oceny i weryfikacji aspektów środowiskowych w sektorze transportowo-logistycznym.
T-W-4Podstawy zastosowania analizy systemowej i procesowej w zarządzaniu środowiskowym w transporcie.
T-W-5Zasady tworzenia dokumentacji Systemu Zarządzania Środowiskowego
Metody nauczaniaM-2Podstawy inżynierii środowiska w transporcie 2 Metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, burza mózgów, panelowa, metaplan). Metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Podstawy inżynierii środowiska w transporcie 2 formujący zaliczenie pisemne w formie testu obejmującego wszystkie pięć zakresów tematycznych ćwiczeń audtorynych: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.