Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N1)
specjalność: inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego

Sylabus przedmiotu Profilaktyka bezpieczeństwa ruchu drogowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka bezpieczeństwa ruchu drogowego
Specjalność inżynieria i bezpieczeństwo ruchu drogowego
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW5 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z technologii transportu i teorii ruchu samochodu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie roli nauczania ustawicznego związanego z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Przepisy BHP obowiązujące na zajęciach laboratoryjnych.1
T-L-2Analiza błędów ludzkich a przyczyny wypadków drogowych.1
T-L-3Pomiar prędkości przy użyciu radarowego miernika prędkości Iskra.1
T-L-4Pomiar prędkości przy użyciu fotoradaru.1
T-L-5Pomiar prędkości przy użyciu wideorejestratora.1
T-L-6Analiza Systemu Automatycznego Pomiaru Prędkości.1
T-L-7Analiza profilaktyki dzieci i młodzieży.1
T-L-8Badania trzeźwości kierujących a liczba wypadków drogowych z ich udziałem.2
9
wykłady
T-W-1Pojecie profilaktyki. Ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki.1
T-W-2Infrastruktura i technologia ruchu drogowego.1
T-W-3Kod drogowy. Podmioty ruchu drogowego.1
T-W-4Błędy ludzkie a przyczyny wypadków drogowych.2
T-W-5System ruchu drogowego.1
T-W-6Służby profilaktyczne.2
T-W-7Profilaktyka dzieci i młodzieży.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z zajeć laboratoryjnych.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny. Metoda problemowa - wykład problemowy.
M-2Laboratoria: metoda praktyczna z udziałem służb profilaktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie każdego tematu oraz ocena przygotowanych przez studenta sprawozdań. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde sprawozdanie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/60_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz opisać działania profilaktyczne prowadzone przez służby profilaktyczne.
T_1A_W20, T_1A_W21T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_1A_IBR/60_U01
Student zna działania profilaktyczne prowadzone w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
T_1A_U01, T_1A_U02T1A_U01, T1A_U02, T1A_U08InzA_U06, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/60_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz opisać działania profilaktyczne prowadzone przez służby profilaktyczne.
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć związanych z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.
3,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz potrafi opisać ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki.
4,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz potrafi opisać ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki. Ponadto potrafi opisać działania służb profilaktycznych.
4,5Student ma wiedzę na ocenę dobrą oraz zna etiologię wypadkowości drogowej.
5,0Student ma wiedzę na ocenę dobrą plus oraz zna elementy profilaktyki dzieci i młodzieży.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_1A_IBR/60_U01
Student zna działania profilaktyczne prowadzone w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2,0Student nie posiada umiejętności prowadzenia działań profilaktycznych związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,0Student posiada umiejętności prowadzenia działań profilaktycznych związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,5Student posiada umiejętność pomiaru prędkości przy użyciu RMP.
4,0Student posiada umiejętność pomiaru prędkości przy użyciu RMP oraz analizy błędów ludzkich popełnianych w ruchu drogowym.
4,5Student posiada umiejętność opanowaną na ocenę dobry. Ponadto potrafi opisać SAPP.
5,0Student posiada umiejętność opanowaną na ocenę dobry plus oraz potrafi przeprowadzić profilaktykę dla dzieci i młodzieży.

Literatura podstawowa

  1. Bachrach A., Elementy ogólnej profilaktyki wypadków drogowych, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1978
  2. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKiŁ, Warszawa, 1999
  3. Gacek W., Pierwsza pomoc, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Przepisy BHP obowiązujące na zajęciach laboratoryjnych.1
T-L-2Analiza błędów ludzkich a przyczyny wypadków drogowych.1
T-L-3Pomiar prędkości przy użyciu radarowego miernika prędkości Iskra.1
T-L-4Pomiar prędkości przy użyciu fotoradaru.1
T-L-5Pomiar prędkości przy użyciu wideorejestratora.1
T-L-6Analiza Systemu Automatycznego Pomiaru Prędkości.1
T-L-7Analiza profilaktyki dzieci i młodzieży.1
T-L-8Badania trzeźwości kierujących a liczba wypadków drogowych z ich udziałem.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojecie profilaktyki. Ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki.1
T-W-2Infrastruktura i technologia ruchu drogowego.1
T-W-3Kod drogowy. Podmioty ruchu drogowego.1
T-W-4Błędy ludzkie a przyczyny wypadków drogowych.2
T-W-5System ruchu drogowego.1
T-W-6Służby profilaktyczne.2
T-W-7Profilaktyka dzieci i młodzieży.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z zajeć laboratoryjnych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/60_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz opisać działania profilaktyczne prowadzone przez służby profilaktyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_W20ma podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa w transporcie drogowym
T_1A_W21ma uporządkowaną wiedzę w zakresie oddziaływania środków transportu na otoczenie i środowisko naturalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie roli nauczania ustawicznego związanego z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Treści programoweT-W-1Pojecie profilaktyki. Ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki.
T-W-2Infrastruktura i technologia ruchu drogowego.
T-W-3Kod drogowy. Podmioty ruchu drogowego.
T-W-4Błędy ludzkie a przyczyny wypadków drogowych.
T-W-5System ruchu drogowego.
T-W-6Służby profilaktyczne.
T-W-7Profilaktyka dzieci i młodzieży.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny. Metoda problemowa - wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć związanych z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.
3,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.
3,5Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz potrafi opisać ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki.
4,0Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz potrafi opisać ruch drogowy jako przedmiot profilaktyki. Ponadto potrafi opisać działania służb profilaktycznych.
4,5Student ma wiedzę na ocenę dobrą oraz zna etiologię wypadkowości drogowej.
5,0Student ma wiedzę na ocenę dobrą plus oraz zna elementy profilaktyki dzieci i młodzieży.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_1A_IBR/60_U01Student zna działania profilaktyczne prowadzone w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
T_1A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w transporcie, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie roli nauczania ustawicznego związanego z profilaktyką bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie. Przepisy BHP obowiązujące na zajęciach laboratoryjnych.
T-L-2Analiza błędów ludzkich a przyczyny wypadków drogowych.
T-L-3Pomiar prędkości przy użyciu radarowego miernika prędkości Iskra.
T-L-4Pomiar prędkości przy użyciu fotoradaru.
T-L-5Pomiar prędkości przy użyciu wideorejestratora.
T-L-6Analiza Systemu Automatycznego Pomiaru Prędkości.
T-L-7Analiza profilaktyki dzieci i młodzieży.
T-L-8Badania trzeźwości kierujących a liczba wypadków drogowych z ich udziałem.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria: metoda praktyczna z udziałem służb profilaktycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie każdego tematu oraz ocena przygotowanych przez studenta sprawozdań. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde sprawozdanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności prowadzenia działań profilaktycznych związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,0Student posiada umiejętności prowadzenia działań profilaktycznych związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.
3,5Student posiada umiejętność pomiaru prędkości przy użyciu RMP.
4,0Student posiada umiejętność pomiaru prędkości przy użyciu RMP oraz analizy błędów ludzkich popełnianych w ruchu drogowym.
4,5Student posiada umiejętność opanowaną na ocenę dobry. Ponadto potrafi opisać SAPP.
5,0Student posiada umiejętność opanowaną na ocenę dobry plus oraz potrafi przeprowadzić profilaktykę dla dzieci i młodzieży.