Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne

Sylabus przedmiotu Współczesne materiały konstrukcyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Współczesne materiały konstrukcyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Piekarski <Bogdan.Piekarski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Błędzki <Andrzej.Bledzki@zut.edu.pl>, Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl>, Jerzy Kubicki <Jerzy.Kubicki@zut.edu.pl>, Magdalena Kwiatkowska <Magdalena.Kwiatkowska@zut.edu.pl>, Stanisław Lenart <Stanislaw.Lenart@zut.edu.pl>, Bogdan Piekarski <Bogdan.Piekarski@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>, Zenon Tartakowski <Zenon.Tartakowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki, chemii i nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami kształtowania struktury i własciwości materiałow wyniku procesów technologicznych
C-2Ukształtowanie umiejetności optymalnego doboru materiałów
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej eksploatacji materiałów w aspekcie ich trwałości i oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przemany fazowe w czasie przetwarzania materiałów3
T-L-2Procesy umocnienia i osłabienia materiałów2
T-L-3Kształtowanie mikrostruktury i własciwości materiałów3
T-L-4Metale i stopy metali2
T-L-5Tworzywa spiekane i ceramiczne2
T-L-6Kompozyty3
15
wykłady
T-W-1Równowaga fazowa i przemiany w materiale w czasie przetwarzania3
T-W-2Procesy umocnienia i osłabienia materiałów2
T-W-3Kształtowanie mikrostruktury i właściwości materiałów.4
T-W-4Wspólczesne stopy metali4
T-W-5Tworzywa spiekane2
T-W-6Tworzywa ceramiczne3
T-W-7Tworzywa polimerowe2
T-W-8Nanomateriały2
T-W-9Biomateriały i materiały biomimetyczne2
T-W-10Eksploatacja i zużycie materiałów2
T-W-11Zasady doboru materiałów metodami klasycznymi i wspomaganymi komputerowo2
T-W-12Materiał i jego wpływ na środowisko2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajeć laboratoryjnych10
A-L-2Opracowanie raportów z wynikami i analiza wyników10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie sie do kolokwium.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Flim
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca - kolokwium sprawdzające w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca - kolokwium pisemne pod koniec semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_C04_W01
Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych.
MBM_2A_W02T2A_W01C-2, C-1, C-3T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-W-9, T-L-2, T-W-3, T-L-6, T-W-5, T-W-4, T-L-5, T-W-8, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-W-7, T-W-1, T-W-10, T-W-6M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_C04_U01
potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące optymalnego doboru materiałów dla zadanych warunków eksploatacji
MBM_2A_U11T2A_U11C-2, C-1, C-3T-W-12, T-L-4, T-W-3, T-W-7, T-L-6, T-W-11, T-W-2, T-L-5, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-L-1, T-W-6, T-L-2, T-W-5, T-W-9, T-L-3, T-W-1M-2, M-4, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_2A_C04_K01
potrafi określić priorytety dotyczące wyboru właściwego rozwiązania problemu doboru materiału dla zadanych warunków eksploatacji
MBM_2A_K04T2A_K04C-3, C-1, C-2T-W-6, T-W-2, T-L-4, T-L-3, T-W-8, T-L-2, T-W-1, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-6, T-W-9, T-W-12, T-W-7, T-L-5, T-W-11, T-W-5M-2, M-4, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_C04_W01
Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych.
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student przezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi analizować podstawowe związki czynników wyjściowych ze skutkami
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedze z zakresu przedmiotu i wyciaga wnioski z prostej analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu oraz umiejetność interpretacji zwiążków przyczyn ze skutkami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_C04_U01
potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące optymalnego doboru materiałów dla zadanych warunków eksploatacji
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student wykazuje podstawową orietacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5student wykazuje ogólną orientacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu
4,0student potrafi formułować i testować proste problemy z zakresu przedmiotu
4,5student potrafi formułować i testować średnio trudne problemy z zakresu przedmiotu
5,0student potrafi sprawnie rozwiązywać problemy w oparciu o zdobyta wiedzę w ramach przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MBM_2A_C04_K01
potrafi określić priorytety dotyczące wyboru właściwego rozwiązania problemu doboru materiału dla zadanych warunków eksploatacji
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków

Literatura podstawowa

  1. Blicharski M., Wprowadzenie do inżynierii Materiałowej, WNT, Warszawa, 2003
  2. Nowacki J., Spiekane metale i kompozyty o osnowie metalicznej, WNT, Warszawa, 2005
  3. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Nowacki J., Stal dupleks i jej spawalność, WNT, warszwa, 2009
  2. Kurzydłowski J. K., Lewandowska M., nanomateriały Inżynierskie, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przemany fazowe w czasie przetwarzania materiałów3
T-L-2Procesy umocnienia i osłabienia materiałów2
T-L-3Kształtowanie mikrostruktury i własciwości materiałów3
T-L-4Metale i stopy metali2
T-L-5Tworzywa spiekane i ceramiczne2
T-L-6Kompozyty3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Równowaga fazowa i przemiany w materiale w czasie przetwarzania3
T-W-2Procesy umocnienia i osłabienia materiałów2
T-W-3Kształtowanie mikrostruktury i właściwości materiałów.4
T-W-4Wspólczesne stopy metali4
T-W-5Tworzywa spiekane2
T-W-6Tworzywa ceramiczne3
T-W-7Tworzywa polimerowe2
T-W-8Nanomateriały2
T-W-9Biomateriały i materiały biomimetyczne2
T-W-10Eksploatacja i zużycie materiałów2
T-W-11Zasady doboru materiałów metodami klasycznymi i wspomaganymi komputerowo2
T-W-12Materiał i jego wpływ na środowisko2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajeć laboratoryjnych10
A-L-2Opracowanie raportów z wynikami i analiza wyników10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia końcowego10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie sie do kolokwium.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_C04_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie zjawisk zwiazanych z właściwiościami materiałów konstrukcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki i chemii niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności optymalnego doboru materiałów
C-1Zapoznanie studentów z zasadami kształtowania struktury i własciwości materiałow wyniku procesów technologicznych
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej eksploatacji materiałów w aspekcie ich trwałości i oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-11Zasady doboru materiałów metodami klasycznymi i wspomaganymi komputerowo
T-W-12Materiał i jego wpływ na środowisko
T-L-1Przemany fazowe w czasie przetwarzania materiałów
T-W-9Biomateriały i materiały biomimetyczne
T-L-2Procesy umocnienia i osłabienia materiałów
T-W-3Kształtowanie mikrostruktury i właściwości materiałów.
T-L-6Kompozyty
T-W-5Tworzywa spiekane
T-W-4Wspólczesne stopy metali
T-L-5Tworzywa spiekane i ceramiczne
T-W-8Nanomateriały
T-W-2Procesy umocnienia i osłabienia materiałów
T-L-3Kształtowanie mikrostruktury i własciwości materiałów
T-L-4Metale i stopy metali
T-W-7Tworzywa polimerowe
T-W-1Równowaga fazowa i przemiany w materiale w czasie przetwarzania
T-W-10Eksploatacja i zużycie materiałów
T-W-6Tworzywa ceramiczne
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Flim
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca - kolokwium pisemne pod koniec semestru
S-1Ocena formująca: Ocena formująca - kolokwium sprawdzające w połowie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu
3,5student przezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu i potrafi analizować podstawowe związki czynników wyjściowych ze skutkami
4,5student wykazuje ponad dobrą wiedze z zakresu przedmiotu i wyciaga wnioski z prostej analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu oraz umiejetność interpretacji zwiążków przyczyn ze skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_C04_U01potrafi formułować i testować hipotezy dotyczące optymalnego doboru materiałów dla zadanych warunków eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie swojej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności optymalnego doboru materiałów
C-1Zapoznanie studentów z zasadami kształtowania struktury i własciwości materiałow wyniku procesów technologicznych
C-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej eksploatacji materiałów w aspekcie ich trwałości i oddziaływania na środowisko
Treści programoweT-W-12Materiał i jego wpływ na środowisko
T-L-4Metale i stopy metali
T-W-3Kształtowanie mikrostruktury i właściwości materiałów.
T-W-7Tworzywa polimerowe
T-L-6Kompozyty
T-W-11Zasady doboru materiałów metodami klasycznymi i wspomaganymi komputerowo
T-W-2Procesy umocnienia i osłabienia materiałów
T-L-5Tworzywa spiekane i ceramiczne
T-W-8Nanomateriały
T-W-10Eksploatacja i zużycie materiałów
T-W-4Wspólczesne stopy metali
T-L-1Przemany fazowe w czasie przetwarzania materiałów
T-W-6Tworzywa ceramiczne
T-L-2Procesy umocnienia i osłabienia materiałów
T-W-5Tworzywa spiekane
T-W-9Biomateriały i materiały biomimetyczne
T-L-3Kształtowanie mikrostruktury i własciwości materiałów
T-W-1Równowaga fazowa i przemiany w materiale w czasie przetwarzania
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-3Flim
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - kolokwium sprawdzające w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca - kolokwium pisemne pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student wykazuje podstawową orietacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu
3,5student wykazuje ogólną orientacje w problematyce zastosowania wiedzy z zakresu przedmiotu
4,0student potrafi formułować i testować proste problemy z zakresu przedmiotu
4,5student potrafi formułować i testować średnio trudne problemy z zakresu przedmiotu
5,0student potrafi sprawnie rozwiązywać problemy w oparciu o zdobyta wiedzę w ramach przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMBM_2A_C04_K01potrafi określić priorytety dotyczące wyboru właściwego rozwiązania problemu doboru materiału dla zadanych warunków eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności prawidłowej eksploatacji materiałów w aspekcie ich trwałości i oddziaływania na środowisko
C-1Zapoznanie studentów z zasadami kształtowania struktury i własciwości materiałow wyniku procesów technologicznych
C-2Ukształtowanie umiejetności optymalnego doboru materiałów
Treści programoweT-W-6Tworzywa ceramiczne
T-W-2Procesy umocnienia i osłabienia materiałów
T-L-4Metale i stopy metali
T-L-3Kształtowanie mikrostruktury i własciwości materiałów
T-W-8Nanomateriały
T-L-2Procesy umocnienia i osłabienia materiałów
T-W-1Równowaga fazowa i przemiany w materiale w czasie przetwarzania
T-W-10Eksploatacja i zużycie materiałów
T-W-3Kształtowanie mikrostruktury i właściwości materiałów.
T-W-4Wspólczesne stopy metali
T-L-1Przemany fazowe w czasie przetwarzania materiałów
T-L-6Kompozyty
T-W-9Biomateriały i materiały biomimetyczne
T-W-12Materiał i jego wpływ na środowisko
T-W-7Tworzywa polimerowe
T-L-5Tworzywa spiekane i ceramiczne
T-W-11Zasady doboru materiałów metodami klasycznymi i wspomaganymi komputerowo
T-W-5Tworzywa spiekane
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Flim
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca - kolokwium sprawdzające w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowujaca - kolokwium pisemne pod koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3
3,0student prezentuje schematyczne i podstawowe kompetencje z zakresu przedmiotu
3,5student prezentuje ogólne kompetencje z zakresu przedmiotu
4,0student wykazuje dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
4,5student wykazuje ponad dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków
5,0student wykazuje bardzo dobre kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków